Hvad betyder det "farve spørgsmål"

Hvad betyder det når en kat er homozygot ???

Og når den er hetrozygot ???

Ok det er altså noget med kromosomer. Men hvad er så alleler så ??

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg tror Jeanette tænker på HCM i denne forbindelse…

Det man hos nogle racer ofte undersøger for om er homozygot eller heterozygot, er i forbindelse med at forsøge at kun avle på katte som ikke vil få HCM. Man tester dem for en genmutation som kaldes MyPBC3-mutationen, og eksperimentelt også for en “variation 2” som er en anden genmutation. For nogle år siden fandt en amerikansk undersøgelse nemlig sammenfald mellem det, at en gruppe katte havde MyPBC3-mutationen og at de udviklede HCM, som er en hjertesygdom, som er meget frygtet og uhyggelig.

En kat bærer to alleller, så heterozygot positiiv betyder at der bæres mutationen på en allelle, og homozygot positiv betyder at der bæres mutationen på begge alleller og at katten derfor første tilfælde måske- og i sidste tilfælde med sikkerhed vil give mutationen videre til sit afkom. Men videnskaben har beskrevet arvegangen for HCM i forbindelse med katte som er positive for MYBPC3 mutationen (homo- eller heterozygot) som “dominant med inkomplet penetrans og variabel ekspression”, hvilket betyder at katten måske giver genet videre men at det ikke er sikkert at kommer til udtryk, altså sagt med andre ord: Det er ikke sikkert at katten udvikler HCM, selvom den har mutationen.

Andre undersøgelse har vist at MyPBC3-mutationen ikke hang sammen med om katten udvikler HCM, fordi katte som ikke havde MyPBC3-mutationen også udviklede HCM. Men mange tester alligevel for mutationen, og det er også i anbefalingerne hos f.eks pawpeds og i mange klubber at man ikke bør avle på katte som tester f.eks homozygot positive for MyPBC3-mutationen eller heterozygot positive for MyBPC3-mutationen.

Se mere om genetik og arvegang her.

Nogen ret mig hvis jeg tar fejl her… -engel

Jeg har kigget på en side med hvilke farver killingerne kunne få, ved parring af forældre med forskellige farver. Og det var der det blev nævnet.

Vores Tantor er sort/hvid som sin mor, hans far er blå. Hans bedstemødre er sort tortie og sort tortie markel tabby og bedstefædre er blå/sølv marker tabby og rød makrel tabby.

Så jeg går ud fra at der har noget med farve kromosomer at gøre. Og eks vis hvilke af disse farver Tantor kan være bære af.

Ok. Så var mit indlæg vist malplaceret. [bigloony]

Ok. Så var mit indlæg vist malplaceret. [bigloony][/quote]

det var mit så også

Er der slet ikke nogen, der vil forklare, hvad det betyder i forbondelse med hvilke farve killingerne får.

Har i nogle link til sider, hvor man kan se farverne, jeg havde på et tidspunkt et hvor man kunne skrive farven på forældre kattene og trykke ok, så kom de muligheder frem der var i killingernes farve og køn.

Om en arvegang er afhængig af om katten er homozygot eller heterozygot for “farve”-genet, afhænger af om arvegangen for det pågældende farvegen er dominant eller recessiv, eller noget helt tredje eller fjerde.

Men jeg vil en hver tid anbefale racekattens genetikkurser. Nogle nye bliver vist nok startet op igen til efteråret. :slight_smile: -velkommen

Det kan da også godt være at nogle har noget om genetik på deres hjemmesider, men jeg ar ikke sat mig ind i om det passer, det de skriver. Robinsons genetics, vil jeg dog til hver en tid anbefale. Der står det man ved om arvegang og farvegener.

Af det mest basale, som jeg nævne at f.eks. sølv er dominant, agouti er dominant hvor nonagouti er recessivt, korthår er dominant hvor langhår er recessivt, makreltabby er dominant hvor blotched tabby er recessivt.

Når et gen er dominant, skal bare een af forældrene have det for at kunne give det videre, og når en gen er recessivt skal begge forældre være bærer af genet.

Hvis en kat, f.eks. bærer makrletabby homozygot, kan den kun give makreltabby videre og killinger fra denne kan kan ikke blive blotched tabby. Men hvis katten bærer blotched tabby homozygot, kan dens killinger godt blive blotched, men også makrel hvis den anden forældre bærer makrel heterozygot, fordi makrel er dominant over blotched.

Når Tantor selv er sort har han selvfølgelig et dominant gen, som han giver videre til sine børn, MEN da hans farmis er blå har han (tantor) også et recessiv gen, for de to gener hans farmis render rundt med er begge recessive.
MEN det handler også om mormis, for er hun dominant i begge de gener hun render rundt med, så kommer der KUN dominanter farver.
Jeg plejer at forklare det på følgende måde.
En mormis står med to bolde foran et mål. I den ene hånd har den det gen den fik af sin mor i den anden hånd det gen den fik af sin far.
Den kaster kun 1 bold
Det samme gør farmis…og de to bolde de kaster tilsammen giver farven på misling.
Tantor står med både en dominant farvebold og en recessiv (vigende) farvebold.
Jeg har ikke lige et link jag kan give dig, men du kan læse lidt i Politikens kattebog og andre gode kattebøger for den sags skyld
Alle kattebøger har klassemærket 63.66 og du kan finde de der er her
http://www.danbib.dk
Brita
nb…Google er også en fin ven -høhø

det er en super super bog - den har jeg også…

men brug det her link hvis i gerne vil købe den online… ved at købe fra england frem for usa slipper i for told :slight_smile:

http://www.amazon.co.uk/Robinsons-Genet … 001&sr=8-1

Jep, fordi fortynding er recessivt overfor ikke-fortynding.

Dvs. omtalte Kamikaze mis bærer: nonagouti homozygot (fordi nonagouti er recessivt i forhold til agouti). Fortynding heterozygot, og også ikke-fortynding heterozygot, fordi ikke-fortynding er dominant over fortynding.

Det man allerførst skal forstå, er at alle gener optræder i par. En kat har altså altid to gener for en given egenskab. Når to katte får afkom, fungerer det på den snedige måde, at for hver eneste egenskab får killingen så ét gen fra sin mor og ét gen fra sin far.

De to gener for en egenskab kan så være enten ens eller to forskellige.

Hvis de er ens, siger man, at katten er homozygot for den pågældende egenskab - “homo” betyder faktisk “ens”. Og hvis generne er ens, vil katten selvfølgelig altid give det samme videre til sine killinger - for uanset, om den giver det ene eller det andet af de to gener, er de jo ens. OK?

Hvis katten bærer to forskellige gener for en egenskab, siger man, at den er heterozygot for den pågældende egenskab - jeps, “hetero” betyder faktisk “uens”. Hvis generne er forskellige, vil katten give enten det ene gen eller det andet gen til hver enkelt af sine killinger - der er 50/50 chance, akkurat som når man slår plat eller krone.

I denne forbindelse er det relevant at forstå forskellen på dominante og recessive egenskaber.

En dominant egenskab kommer til udtryk, når bare der er ét gen for den pågældende egenskab til stede. Man markerer traditionelt de dominante egenskaber med store bogstaver, fx A for agouti, som er dominant over non-agaouti.

En recessiv egenskab kommer kun til udtryk, hvis der er to gener for den pågældende egenskab til stede. Er der kun ét gen for den recessive egenskab, vil den være skjult, og vi siger, at katten “bærer" den pågældende egenskab. Man markerer traditionelt recessive egenskaber med små bogstaver, fx lille a for non-agouti, som er recessivt i forhold til agouti.

Tungen lige i munden: En kat med tabbymarkeringer (agouti) kan altså være enten homozygot agouti (genotype AA) eller den kan være heterozygot agouti (genotype Aa) - og den heterozygote “bærer” non-agouti og vil give stort A (agouti) til statistisk halvdelen af sine killinger og lille a (non-agouti) til den anden halvdel. Hvis killingerne så også modtager lille a fra den anden forælder, bliver resultatet en genotype aa, som er en nonagouti kat.

Den nonagouti kat er også homozygot - de to små a’er er jo ens i genotypen aa. Den er med andre ord homozygot for en recessiv egenskab - og som sagt ovenfor: recessive egenskaber kommer kun til udtryk, når der er to gener til stede.

Jeg vil på det varmeste anbefale dig et genetikkursus; de her ting er generelt meget nemmere at forstå, når man får dem gennemgået, frem for selv at skulle læse dem. Det er faktisk slet ikke svært, men det kan godt være svært at formulere, uden at det kommer til at lyde meget indviklet. :slight_smile:

Jeg holder selv jævnligt kurser for bl.a. Norsk Skovkattering og Maine Coon Klubben. Og du skal være hjerteligt velkommen. :slight_smile:

Det var nu ikke en Kamikaze-mis jeg brugte som eksempel, Signe -høhø men blot en almen betragtning.
OG desuden HAR jeg faktisk lavet tabbymisser…dog ikke homozygote for tabby…men måske en dag -what … -shhhh
Brita -høhø

Nå det troede jeg bare når du nævnte et navn osv. men ok. -høhø

Tantor er katten det handler om…læs første indlæg.
hans ejer vil blot gerne vide hvad der ligger inde under skindet på missedrengen -høhø
Jeg er forøvrigt heller ikke kommet til T endnu…men det varer ikke længe -shhhh og så må vi se om der kommer tabbymislinger, tortietabbymislinger eller røde…nånå -what

ok…5. indlæg -høhø jeg huskede fejl

Ah ok.

Dvs at han kan give sort nonagouti videre idet nonagouti er recessivt ifht agouti, og han kan også give fortynding videre, idet han far bærer nonagouti og fortynding og flere af hans bedste forældre må have båret nonagouti heterozygot trods deres mønstrede (agouti) pels. Men noget hvidplettethed hos bedsteforældrene må der også have været.

Så for at opsummere: Tantor selv bærer ikke mønster (agouti) (dvs han er genetype: aa), han bærer hvidplettethed mindst heterozygot (dvs han er genotype: S-) og han må bære fortynding heterozygot (genotype: Dd), for det er det eneste han kan have fået fra sin far. Derudover bærer han ikke sølv (ii), og er ikke helhvid (ww). Han er aaDdiiS-wwo.

Tusind tak for svarene, nu blev jeg straks lidt klogere.

Jeg har bogen " katte- illustreret opslagsværk fra forlaget Aktium "
Jeg er desværre i så god til engelsk, så de bøger jeg skal have fat i er nød til at være på dansk.

Jeg vil utrolig gerne med på nogle af de kurser som katteklubberne laver, men pt har jeg ikke muligheden for at komme hjemmefra, så foreløblig er jeg nød til at lære ved at læse og spørge jer andre.