Hvad betyder det når en kat er meget jaloux?

Skal lige høre;
Vi har to bengaler den ene er MEGET glad for mig hun har tendens til at løbe ind i et andet rum og så pive indtil jeg kommer.

Hun sætter duftmærker (altså med kinder og poter ikke urin) på mig hele tiden. Og om natten kræser hun mig for at få opmærksomhed.

Hun virker som om hun er jaloux, når jeg sidder med kæresten så ligger hun sig imellem os og skuler af hende.

Vores anden kat hvæser hun af når hun kommer og vil have opmærksomhed. Nogengange får den anden nogle slag hvis hun kommer for tæt på. Kæresten bliver skubbet og en gang imellem revet (ikke voldsomt men nok til hun vågner) om natten.

Hvis jeg ikke er hjemme kan kæresten godt bruges, men i det sekund jeg sidder mig ned så forlader hun min kæreste for at ligge hos mig. Jeg er naturligvis meget glad for jeg har et godt forhold til hende, men synes det er lidt sygeligt nogengange.

Hovsa - kan jo kun slette indholdet.

Jeg tror ikke på at katte er jaloux i ordets egentlige forstand.

Det siges jo at katte opfatter os mennesker som uforstandige killinger og umiddelbart virker det jo som at du er hendes killing - hun plejer dig, kalder på dig og tja beskytter dig.

Missemødre kan udmærke acceptere en “med-mor” til sine killinger, det virker dog ikke som om at din kat anser din kæreste som en sådan og deraf adfærden, som ikke er syglig men helt normal - omend irriterende.

Lige præcis hvad man så stiller op vil jeg overlade til andre at komme med løsningsforslag på, for dertil rækker min viden om katteadfærd desværre ikke.

Nogle katte vælger én person at holde sig til - andre kan allernådigst bruges, hvis yndlingspersonen ikke er til stede…

Da NP og jeg lærte hinanden at kende, havde vi hver vores katte. De fleste af vores katte accepterede den nye person i deres liv ganske nemt. MEN det tog Emma - en Russian Blue pige med egne meninger - ca.6mdr at acceptere mig. Jeg var luft for hende - hun ignorerede mig totalt. Heldigvis vidste jeg lidt om katte, så jeg tog det ikke personligt - jeg pressede hende heller ikke. Nu 9 år senere, er NP stadig hendes yndlingsperson, men jeg er nu også en vigtig del af hendes liv.

[quote=Mai;350170]Jeg tror ikke på at katte er jaloux i ordets egentlige forstand.

Det siges jo at katte opfatter os mennesker som uforstandige killinger og umiddelbart virker det jo som at du er hendes killing - hun plejer dig, kalder på dig og tja beskytter dig.

Missemødre kan udmærke acceptere en “med-mor” til sine killinger, det virker dog ikke som om at din kat anser din kæreste som en sådan og deraf adfærden, som ikke er syglig men helt normal - omend irriterende.

Lige præcis hvad man så stiller op vil jeg overlade til andre at komme med løsningsforslag på, for dertil rækker min viden om katteadfærd desværre ikke.[/quote]

Jeg tror heller ikke katte besider følelser som jalouxi …Men det er meget tydelig at katte kan foretrække en person frem for den anden - I vores flok på 5 katte, er der to som er udpræget ‘far-misser’ og de andre tre de er tydelig ‘mor-misser’. Det er især tydelig om natten, hvor de straks fordeler sig de respektive steder. Nu har jeg en bedre halvdel som ofte arbejder om natten, og så bliver mit nærvær af de to ‘far-misser’ taget til nåde :slight_smile:

[quote=Epigram;350164]Skal lige høre;
Vi har to bengaler den ene er MEGET glad for mig hun har tendens til at løbe ind i et andet rum og så pive indtil jeg kommer.

Hun sætter duftmærker (altså med kinder og poter ikke urin) på mig hele tiden. Og om natten kræser hun mig for at få opmærksomhed.

Hun virker som om hun er jaloux, når jeg sidder med kæresten så ligger hun sig imellem os og skuler af hende.

Vores anden kat hvæser hun af når hun kommer og vil have opmærksomhed. Nogengange får den anden nogle slag hvis hun kommer for tæt på. Kæresten bliver skubbet og en gang imellem revet (ikke voldsomt men nok til hun vågner) om natten.

Hvis jeg ikke er hjemme kan kæresten godt bruges, men i det sekund jeg sidder mig ned så forlader hun min kæreste for at ligge hos mig. Jeg er naturligvis meget glad for jeg har et godt forhold til hende, men synes det er lidt sygeligt nogengange.[/quote]

Du har lige i indgående detaljer beskrevet Kludetæppet… en norsk skovkattepige, der besluttede sig for at være min mands kat!
Jeg tror ikke på jalousi hos dyr - det er en menneskelig følelse baseret åpå helt bestemte psykologiske mekanismer… Men en kat kan sagtens have venskaber og den kan også føle behov for ressourceforsvar - og jeg trr at det er de to ting, som clasher i de tilfælde, hvor katten opleves som jaloux :slight_smile:

Hvis du allerede nu kalder forholdet sygeligt, så kan jeg forsikre dig om, at det kan blive endnu værre!!! (eller bedre, afhængigt af, hvem der ser på det :wink: )

Kludetæppet kunne bestemt da godt lide mig… og så heller ikke mere! jeg kunne bruges til kæl og fodermaskine, når hendes elskede Jan ikke var til stede, men i det øjeblik han trådte ind af døren, var alle andre luft for hende! Og ingen (hverken jeg, andre mennesker eller vores dyr skulle bryde sig om at kontakte hende, når hun var sammen med SIN JAN!!!

Kludetæppet var af samme årsag en temmelig vanskelig kat at bo sammen med!
Det endte med en omplacering :frowning:
På det tidspunkt var det helt umuligt for hende at acceptere andre med puls i nærheden af Jan!!!
Okay… Kludetæppet havde lidt forskellige problemer, som helt sikkert bidrog til hele situationen…

Jeg ville aktivt arbejde på at få gjort jeres kat mindre afhængig af dig… lære den at kæresten og jeres anden kat også rummer store kvaliteter…
Og i hvert fald ikke have katten i soveværelset, hvor den en hel nat kan få lov til at udføre sine besidderiske numre overfor din kæreste og jeres anden kat!

Nå ja… og så lige være forberedt på at uanset, hvor meget I forsøger så kan I riskere at katten er fløjtende ligeglad og fortsætter med sin adfærd :slight_smile:

Mange tak for alle de hurtige og gode svar. Naturligvis tror jeg ikke at dyr har menneskelige følelser, men det var bare det ord jeg mente beskrev det bedst =)

Nå vi må i gang med at om programmere hende. Det er bare så hyggeligt når de putter om natten =)

Jeg synes så godt en kat kan være jaloux. Nok ikke på den måde den tænker, men på måden den opfører sig.
Når en af mine katte ligger hos mig og en anden kat kommer og så bliver jaget ned, betragter jeg det helt klart som “jalousi”.
I mine øjne er det i hvert fald jalousi - hvad katten tænker ved vi jo ikke :slight_smile:

Vi ved ikke hvad katte tænker, men i fagsproget kalder man det ressourceforsvar - dvs at en attraktiv ressource forsvares fordi dyret i bund og grund er bange for at miste den. Jo mere usikker dyr jo større hang til at udvise ressourceforsvar.

Vi er nogle adfærdsterapeuter der af og til har debatten over en kop kaffe - for hvis min veninde var til en fest og en fremmed blodine satte sig på kærestens skød, så ville hun føle jalousi - hvorfor? Joh fordi blondinen udgør en potentiel trussel mod min venindes attraktive ressourcer - kæresten.

Så om en kat kan føle jalousi er et rigtig godt spørgsmål:-)
På visse punkter ligner ressourceforsvar jo bare et smartere ord for noget andet ikk? :slight_smile:

Til trådstarter - hvis du ønsker min hjælp så send mig en mail på [email protected] - jeg har selv sådan en kat herhjemme, og der er flere ting, som lige springer op, som kunne gøres/forsøges for at ændre adfærden.

jeg er dog på vej til KBH på skole, så jeg er ikke retur før søndag, men du er velkommen til at maile. Hjælp per mail er gratis.

Alternativt kan du kontakte Ayoe som også er medlem herinde - hun bor på Sjælland, hvis problemet kræver et besøg. Jeg kender ikke hendes priser, men det kan du snakke med hende om.

MVH Helle

Måske din kæreste kunne begynde og fodre katten og have godbidder i nærheden til når katten ligger sammen med hende og ikke gør noget “forbudt” som at skubbe eller kradse?? Bare en tanke, men det er jo positiv forstærkning… :slight_smile: