Hvad er der galt?

Min kat Fnuggie på 6½ år har siden han var 2 år ofte haft blærebetændelse. Siden i sommers har han været i behandling 3 gange. I fredags stoppede han med at spise og drikke og kunne ikke komme af med aff. og urin trods mange gangs forsøg han kom så til dyrlæge, hvor jeg fik afvide at blæren var helt fyldt. Der blev efter 2 timers forsøg (urinrøret var tilstoppe af krystaller) anlagt et kateter som blev syet fast som han så havde på til i går (torsdags) han fik selvfølgelig hals krave på som ikke ligge passede ham. De dage han havde kateter har der været blod i urinen, dyrlægen sagde at der var været sprunget et kar i blæren, som nok vil hele sig selv. Undervejes er han blevet behandlet med antibiotika som han skal forsætte med frem til og med den 5 dec. da kateteret var fjernet var han meget hævet og ømfindtlig men det vil fortage sig efter et par dage(er også mindre i dag). Dyrlægen sagde at i starten vil der ikke komme så meget urin trods at han vil opsøge kattebakken mange gange, men stille og roligt vil han tisse mere normalt. I går og store dele af dagen i dag kom der ikke noget urin selvom han opsøgte bakken næsten hvert 5 min. men så her sidst på aften vælter det bare ud med blodig urin fra ham, han kan slet ikke styre det, han har kastet op som var fyldt med kattehår (nok fordi han har slikket sig så meget efter han fik hals kraven af) samt har mavekramper. Jeg er derfor meget bekymret for min Fnuggie så vil derfor hører om der er nogen som har prøvet noget ligende.

Vi er ikke dyrlæger. Fniggie skal til en dyrlæge NU!

Jeg ønsker al mulig god og hurtig bedring til Fnuggie :kram:

Nej det er jeg godt klar over spurgte også bare til, om der var nogen som har prøvede noget ligende. Han spiser og drikker normalt og kommer også af med aff. igen. Er ikke så meget bekymret for der er blod i urinen fordi det kender jeg årsagen til, men mere det at urinen kommer ud af ham, som om han forsat havde kateter på.

Hvis blæren har været meget overfyldt, så kan blærefunktionen, og dermed kattens evne til at holde sig, blive beskadiget. Men det forstår jeg ikke hvorfor din dyrlæge ikke har fortalt dig, hvis det er det der er årsagen :slight_smile:
Hvor meget vådfoder får din kat i øvrigt?

Hej Mussen. Må jeg spørge, hvem din dyrlæge er? Det kunne være, det var en god idé at få en second opinion på katten ved en anden dyrlæge. Hvis du skriver, hvor i landet du bor, kan vi hjælpe med forslag.

Eife spørger, hvor meget vådfoder din kat får, fordi især en kat med tendens til urinvejsproblemer har brug for meget væske. Katte er generelt ikke så gode til at drikke nok, og hvis katten kun får tørfoder, kan det medvirke til, at den ofte får tilbagefald af blæresten og -betændelse.

Jeg har ikke erfaring med den slags, men trådstarters fortælling rejser to spørgsmål:

  1. Bliver der gjort noget for at løse det kroniske problem? F.eks. i form af specialfoder:

  2. Ville det ikke bedre med tættere dyrlægekontrol, efter at kateteret er fjernet? Der er vel en risiko for tilbagefald?

vh

Andreas

Hvordan fodrer du Fnuggi ?? …Han skal ha’ MEGET væske for at få skyllet hans blære igennem, og katte er elendige til at drikke vand nok. Derfor er det vigtig at han spiser masser af vådmad - gerne med lidt ekstra vand over.

Fnuggie er meget kræsen har prøvede jeg ved ikke hvor meget vådfoder men han vil bare ikke havde det. Det er kun tun og rejer han vil havde, men det får han kun en gang imellem med masser af vand som han elsker især vandet. Han må jo ikke få det hver dag grundet det høje fosfor indehold. Derfor spiser Fnuggie storset kun tørkost. Han får Hills´s prescription Diet. c/d med kylling som han næsten lige er gået over til efter en stor afvendig fra Aron som han ellers elsker. Han er ikke for god til at drikke, det er jeg meget opmærksom på derfor har han både drikke fontæne plus en vandskål hvor der bliver skiftet med frisk vand flere gange om dagen. Fnuggie og jeg er fra Østjylland 8541, han har været ved dyrlæge Gert Terp som ligger ved skoven i Hornslet, har også været ved Hornslet dyrklinik.

Tun og rejer hmm det kunne være den der er synder pga det høje salt indhold ville nok til og finde noget andet mad og give den.

Har du overvejet råt .

Hvad vådmad har du forsøgt og give ?

Det kan være en sej kamp at få en kat over på vådmad …Men med stædighed så kan det lykkes, jeg har selv taget kampen og vundet :-). Jeg startede med helt af fjerne tørfoderet største dele af døgnet, og gav vådmad blandet med tørfoder. I starten meget tørfoder og lidt vådmad, tørfoderet blev så mindre og mindre …Over en periode på ca. en måned skulle der gå her hos mig inden min Gabby med glæde spiste vådmad …Desuden findes der et væld af vådmad, måske har du bare ikke fundet det rigtige endnu ??. Hvad med kogt kylling blandet med masse af kogevandet ? - Eller kogt fisk osse blandet med kogevandet ? Det er super vigtig at Fnuggi får masser af væske. Min nabo havde en kat med lignende problemer, hendes kat havde konstant krystaller i blæren, og gentagne betændelse i blæren …Siden hun fik hendes kat over på vådmad, har katten været hel fri for disse problemer, så det er værd at tage kampen.

Har prøvede kylling, oksekød og svinekød både råt og tilbederet samt mange forskellig slags poser og dåser fra maxi zoo men han vil bare ikke havde det han kigger bare og lugter til det og så går han fra det og røre det ikke på noget tidspunkt. Er meget opmærksom på at indeholdet i tun og rejer derfor får han det kun en gang imellem ca. over 5 dage en til to gange om måneden.

Nu hvor han er så glad for tun, har du så prøvet Porta 21 ?? …Menneske-tun er ikke godt pga saltindholdet ( salt danner krystaller )
Porta 21 har flere varianter med både tun og kylling, de fleste katte er meget glad for det …Det var iøvrigt det jeg brugte da jeg fik Gabby fra tørt til vådt.

Her kan du se Porta 21

Ved blærebetændelse og krystaller har vi før fået udleveret Royal Canin urinary high dilution. Det er en form for behandlende tørkost, der gør katten ekstra tørstig, så den får drukket mere, mens den får behandlingen. Det er dog ikke noget, man kan bruge som fast foder, men som behandling har vi været godt tilfredse med det. Du kan jo snakke med din dyrlæge om det, nu katten ikke er så glad for vådkost.

Ellers er der i nødstilfælde Gourmet Perle, de har en del varianter med fisk og herhjemme den eneste vådfoder som kræsenpotten Marx gider at spise lidt af og de andre to kaster sig grådigt over. Kan fås på zooplus.de og de andre zooplus sites
Eneste bagdel ved den er at der er sukker i hvilket jeg ikke er så lykkelig over. Og nej det er ikke sukkeret der gør at de elsker det for de har fået andet foder med sukker i som de dårlig gad at røre. Til deres forsvar så ser det altså også lækkert ud og dufter langt bedre end andet vådfoder.

Ellers blender jeg LUX gul og orange (begyndte da jeg ikke kunne få den røde) og det er Dronningen ihvertfald glad for og Tiger spiser da også mere end normalt. Marx spiser måske en smule.

har prøvede moments alle varianterne fra maxizoo men han bliver hurtig træt af det, men lige nu er problemet at urinen bare kommer ud nu som om han forsat havde kateter på

syntes du skal kigge på Zoo plus og de mærker som nogen forslår . Hvad med den gul og orange Lux som du kan købe i aldi har du prøve den

[QUOTE=mussen;1215340]har prøvede moments alle varianterne fra maxizoo men han bliver hurtig træt af det, men lige nu er problemet at urinen bare kommer ud nu som om han forsat havde kateter på

[/QUOTE]

Jeg har også en hankastrat, der har fået lagt kateter flere gange, da hans urinveje stopper til. Første gang for 5 år siden kom det så akut, at han lå og var døden (chok+forgiftning pga ophobning af urin og smerter herfra) nær inden han viste symptomer på ikke at kunne tisse. Der blev hans blære meget overfyldt, og det beskadigede hans urinblære. Det betød også at efter kateteret kom ud og han var hos dyrlægen til observation i nogle dage, der kunne han ikke selv styre sin urinladning. Dyrlægen vidste dengang ikke om han kunne komme sig helt og få fuld funktion. Men efter de havde sikret sig at han ikke stoppede til igen kom han hjem. De første par dage kunne han ikke styre det herhjemme heller, men så begyndte han så småt at kunne tisse sjattisse og derefter små tåre og genvandt således sin kontrol over urinladningen igen. Det tog måske en uges tid eller to, dyrlægen var i hvert fald positivt overrasket over hvor hurtigt det gik. Men hans blære var også Meget overspændt på det tidspunkt.

Men jeg ville hvis jeg var dig fortsætte med at lede efter noget vådfoder han kan lide, og også købe vandfontæner og/eller stille vandskåle mange steder, hvor der skiftes vand flere gange dagligt. Men daglig fodring med vådfoder (med lunkent vand på) er det eneste jeg har fundet der forhindrer Diego i at få en stoppet urinleder, og har prøvet flere forskellige slags tørkost diæter som f.eks. C/D. (Den variant Pussikat snakker om fra RC indeholder formodentligt bare mere salt - det er i hvert fald det firmaerne plejer at udtale at de kommer i den slags for at få katten til at drikke mere - og så vil jeg personligt hellere give mere vådfoder i stedet - samt evt. friste til at drikke mere via vandfontæner).

Det er bl.a. pga. højt saltindhold, man prøver at få katten til at urinere mere, så den bliver mere tørstig og derved drikker mere.

Mine katte foretrækker i øvrigt helt klart at bruge den vandskål, jeg har stående på badværelset.
Så prøv evt. flere placeringer af vandskåle :slight_smile:

bor i en ungdomsbolig så har kun et køkken, badeværelse og et værelse og der står en vandskål både på badeværelset og mit værelse og så har jeg en vand fontæne i køkkenet