Hvad er det hun fortæller?

Jeg tror jeg selv er for “tæt” på mine katte, jeg kan i hvert fald ikke selv blive enig med mig selv om, hvad det var der foregik på stuegulvet i går aftes imellem Devi og Niggi.

Først et par billeder:

Devi til venstre var offensiv. Hun havde front mod Niggi, ørerne lå ud til siderne, ryggen var krum og halen piskede. Det ene forben var løftet og selv om hun stod på samme sted gjorde hun udfald mod Niggi. Med 10-15 sekunders mellemrum miauede hun inderligt, det der miau der går gennem marv og ben, hvor man tror katten har store smerter.

Niggi trykkede sig under hele processen til gulvet med ørerne lagt ned og halen fuldstændigt i ro.

Tilsidst gjorde Devi rent faktisk udfald mod Niggi og tøserne begyndte at rive hinanden og her trådte jeg så imellem dem.

Hvad er det Devi har gang i? Er hun begyndt at hævde sig selv? Hun har (med meget få undtagelser) altid været ofret herhjemme, det er hende de andre går efter enten alene eller flere af dem sammen og hun plejer at flygte hvis hun har muligheden. Men siden vi er flyttet virker det som om hun er begyndt at konfrontere dem - ikke i situationen hvor de er efter hende - men ren “angreb er det bedste forsvar” strategi.

Det være sagt, så er flokken langt mere harmonisk efter min flytning for 4 uger siden og der har kun været en hændelse hvor de andre for alvor gik på Devi, og det var i tirsdags hvor de var lukket fra i soveværelse/altan fordi jeg skulle have afhentet nogle flyttekasser.

Jeg holder selvfølgelig meget øje med dem allesammen, især fordi Devis adfærd nu har ændret sig. Jeg kan også tilføje at hun i forbindelse med renovering i min gamle lejlighed i februar og 10 dage på ferie væk hjemmefra begyndte at hypersoignere sig og slikkede sig helt skaldet på bagpartiet. Al den pels er nu begyndt at komme tilbage og hun virker ikke til at være stresset over vores flytning - snarere tværtimod.

Input modtages med kyshånd…jeg mangler et par guldkorn - eller af mangel på bedre - et par udenforstående øjne der ser mere rationelt end mine egne.

Jeg ved det ikke, men kan det være dominans?

Det er også det jeg er lidt i tvivl om, sikkert mest fordi Devi altid har haft offer-rollen. Men det kan da godt være at hun i forbindelse med flytningen har besluttet sig for at tage sin skæbne i egen pote og ændre på et par ting.

I går fik Junior også en over snuden fordi han hoppede op i stuevinduet imens hun sad på spisebordet og snakkede med mig. Han kunne bare lige forføje sig kunne han :uha:

[quote=Gizzemissen;208906]Det er også det jeg er lidt i tvivl om, sikkert mest fordi Devi altid har haft offer-rollen. Men det kan da godt være at hun i forbindelse med flytningen har besluttet sig for at tage sin skæbne i egen pote og ændre på et par ting.

I går fik Junior også en over snuden fordi han hoppede op i stuevinduet imens hun sad på spisebordet og snakkede med mig. Han kunne bare lige forføje sig kunne han :uha:[/quote]

Ja måske hun syntes hun har plads nu til at vise at hun altså vil ha’ noget at skulle ha’ sagt, men jeg ved det som sagt ikke, men jeg syntes godt det kan ligne det.

Katte er ikke dominante som vi fx kender det fra hunde og andre flokdyr - de er territoritale og udviser to typer aggressivitet for at forsvare deres attraktive ressourcer: defensiv og offensiv. Territorial adfærden kan varierer alt efter tid, sted og situation - en kat kan bestemme i køkkenet om morgenen, en anden om aftenen og en tredje bestemmer der aldrig, men bestemmer i stedet over et andet område i huset.

Når vi holder dem inde, og tæt sammen, vil vi begynde at se en vis fast rangorden, som ikke normal optræder hos katte med adgang til frit liv. Men denne rang er også relativ - dvs kan varierer fra tid og sted plus situation. I stedet for rang taler man ofte om roller hos katte i flokke på begrænset plads.

Den defensive forsvarer sig og ligger ofte ned - tit på ryggen med alle 10 syle klar til forsvar - den offensive vil stå som Devi står her. Hendes ansigt ser strengt ud - hun trykker modstanderen som katte er bedst til - uden at bruge sin fysik men ved mimik alene. Katte slås helst ikke.

At disse to kommer op at toppes, skyldes med stor sandsynlighed, at Niggi er presset op mod nogle ting, og derfor ikke kan flytte sig. Havde dette sket på en plæne uden for i naturen uden hegn osv - ville du sandsynligvis havde set Niggi tage flugten i en pokkers til fart:-) Hendes angreb på Devi er sandsynligvis et skin-angreb, som det kaldes, når en usikker kat kæmper fordi den presses til det af en stærk modstander, der ikke giver den andre muligheder for at komme væk.

Flokke er dynamiske - dvs i konstant bevægelse. Mit bud er, at Devis selvværd er vokset - tiden som offer til alle tider er forbi, og du vil muligvis se lidt uro den kommende tid mellem dem. Forsøg at undlade at gribe for meget ind, men vurder hver situation. På sin vis ser det hårdt ud, men man kan jo også sige, at dette er naturlig adfærd, og at det er godt for Devis rolle i flokken, at hun nu har modet til at sige fra.

Hvis det tager til imellem dem, så bak dem op med lidt Bach eller Feliway forebyggende - Ros dem for al rolig adfærd sammen og giv gode guffer, mens de kan se hinanden.

Jeg er glad for at se Devi tage til genmæle. Jeg fristes til at sige - det var på tide Devi!

Selv om jeg har lidt ondt af de andre :slight_smile: Men hva pokker - det er jo bare en menneskeliggørelse:-)

MVH

[quote=lenschow;208924]Katte er ikke dominante som vi fx kender det fra hunde og andre flokdyr - de er territoritale og udviser to typer aggressivitet for at forsvare deres attraktive ressourcer: defensiv og offensiv. Territorial adfærden kan varierer alt efter tid, sted og situation - en kat kan bestemme i køkkenet om morgenen, en anden om aftenen og en tredje bestemmer der aldrig, men bestemmer i stedet over et andet område i huset.

Når vi holder dem inde, og tæt sammen, vil vi begynde at se en vis fast rangorden, som ikke normal optræder hos katte med adgang til frit liv. Men denne rang er også relativ - dvs kan varierer fra tid og sted plus situation. I stedet for rang taler man ofte om roller hos katte i flokke på begrænset plads.

Den defensive forsvarer sig og ligger ofte ned - tit på ryggen med alle 10 syle klar til forsvar - den offensive vil stå som Devi står her. Hendes ansigt ser strengt ud - hun trykker modstanderen som katte er bedst til - uden at bruge sin fysik men ved mimik alene. Katte slås helst ikke.

At disse to kommer op at toppes, skyldes med stor sandsynlighed, at Niggi er presset op mod nogle ting, og derfor ikke kan flytte sig. Havde dette sket på en plæne uden for i naturen uden hegn osv - ville du sandsynligvis havde set Niggi tage flugten i en pokkers til fart:-) Hendes angreb på Devi er sandsynligvis et skin-angreb, som det kaldes, når en usikker kat kæmper fordi den presses til det af en stærk modstander, der ikke giver den andre muligheder for at komme væk.

Flokke er dynamiske - dvs i konstant bevægelse. Mit bud er, at Devis selvværd er vokset - tiden som offer til alle tider er forbi, og du vil muligvis se lidt uro den kommende tid mellem dem. Forsøg at undlade at gribe for meget ind, men vurder hver situation. På sin vis ser det hårdt ud, men man kan jo også sige, at dette er naturlig adfærd, og at det er godt for Devis rolle i flokken, at hun nu har modet til at sige fra.

Hvis det tager til imellem dem, så bak dem op med lidt Bach eller Feliway forebyggende - Ros dem for al rolig adfærd sammen og giv gode guffer, mens de kan se hinanden.

Jeg er glad for at se Devi tage til genmæle. Jeg fristes til at sige - det var på tide Devi!

Selv om jeg har lidt ondt af de andre :slight_smile: Men hva pokker - det er jo bare en menneskeliggørelse:-)

MVH[/quote]

Har kun en enkelt rettelse til hvad du siger: det var faktisk offensive Devi der angreb defensive Niggi - der præcis som du siger ikke kunne komme derfra og det var også derfor jeg trådte imellem dem og ikke lod dem klare kontroversen selv.

Og jeg kan heller ikke lade være med at sidde og gnække lidt i skægget når Devi puster sig op - jeg er så stolt af hende - mit lille lys :hjerte:

Og så er jeg beroliget af det faktum at alle i husstanden stadig kan give hinanden næsemøz og ligge i umiddelbar nærhed af hinanden uden at pelsen flyver - disse små sammenstød er…små :thumbup:

Det kan også være Niggi har været fræk, sendt nogle øjne eller noget andet som man måske ikke som menneske kan observere eller opdage -høhø
Hos os kan det ske mellem Blonde og Dino, f.eks. hvis en af dem har strintet i haven og den anden kommer forbi. Begynder de på at sige lyde griber jeg omgående ind INDEN slagsmålet, for det er nemmere for dem at blive venner og glemme ting, hvis de ikke har nået at tæve hinanden. For ingen af dem giver sig.

Hej.

Smukke Devi - sorry, side bemærkning :slight_smile:

Jeg formoder evt. fysiske skavanker ér undersøgt og udelukket - en syg/dårlig kat vil ofte reagere aggresivt for ikke selv at blive offeret.

Min erfaring er at når der sker noget nyt i hjemmet, kan en “rangorden” forskyde sig, og kattene skal derfor igen finde deres plads.

Her et par eksempler:

[ul]
[li]Flytning (som du jo netop har været igennem); kattene får et nyt territorium og skal derfor have fundet ud af hvem der bestemmer hvor og hvornår (måske også hvorfor)[/li][li]Ny kat; der skal findes plads til den nye og hvor ligger den i hirakiet[/li][li]Drægtighed/killinger mv.; Dén har jeg f.eks. kørende herhjemme for tiden - Champ har hidtil været den domenerende hunkat, men efter Emily er blevet drægtig er det ved at ændre sig. Der har været (og er) nogle sammenstød hvor de råber lidt af hinanden, jeg blander mig sjældent da de selv skal have fundet ud af hvor de står i forhold til hinanden.[/li][/ul]
Så længe det ikke bliver til mere end småskænderier ville jeg ikke bekymre mig :slight_smile:

/Mette

[QUOTE=lenschow;208924]Katte er ikke dominante som vi fx kender det fra hunde og andre flokdyr - de er territoritale og udviser to typer aggressivitet for at forsvare deres attraktive ressourcer: defensiv og offensiv. Territorial adfærden kan varierer alt efter tid, sted og situation - en kat kan bestemme i køkkenet om morgenen, en anden om aftenen og en tredje bestemmer der aldrig, men bestemmer i stedet over et andet område i huset.

MVH[/QUOTE]

Siger du, at katte ikke er dominante ??? …I enhver katteflok er der da et herakisk orden, og er det ikke ensbetydende med dominans ??

Jeg er ikke bekymret. Alt andet lige er der kommet en helt anden ro i flokken efter flytningen, så skærmyslerne nu er kommet ned i antal.

Men jeg kom i tvivl om, hvad det var jeg gik iagttog til daglig, sikkert fordi jeg er “vant” til at Devi er offer og de andre kan være bøller, så jeg skal altså lige vænne mig til tøsens nyfundne selvtillid.

Den eneste hun ikke giver sig i lag med er for øvrigt Gizmo - der fordufter hun stadig øjeblikkeligt hvis han kommer for tæt på.

De to blå får til gengæld al hendes kærlighed at føle med jævne mellemrum…man skulle næsten tro det var børneopdragelse hun var igang med - på den hårde måde :tihi:

Hvis hun f.eks. var den første der blev sat ind i jeres nye hjem er hjemmet hendes.

eller hun har været alene i et rum i nogen tid, er rummet hendes.

Hun var den første der blev lukket ud af transporttaskerne i det nye hjem…med fuldt overlæg. Og hun fik 10-15 minutter til at undersøge det hele inden næstemand Gizmo blev lukket ud, og derefter Junior og Niggi samtidigt.

Så det kan da godt være det bare er min strategi der virker :tihi:

Ja det er korrekt at jeg ikke mener det. Alle studier peger i retning af, at det ikke er en del af tamkattens sprog.

Som jeg skriver kan du ved dyr i fangeskab se tendenser derhen af - men som udgangspunkt er begrebet meget misforstået - især i hundeverdenen.

MVH

PS. Tina: Tak for rettelsen:-) Devi har måske angrebet fordi hun følte, at Niggi ikke respekterede hende (dvs ikke flyttede sig). Hun ser jo ikke, at Niggi ikke kan flytte sig:-)

Devi, u go girl! :ok:

Jeg synes det lyder som en rigtig magtkamp, når du siger at hun miavede på den måde. Det lyder somom hun mener ‘lidt’ business, da. :rock:

Ikke lissom min Tiger, som nu er omplaceret, fordi Wulfi drillede hende for meget senere i hendes liv. I Tigers gode tid lege-slåssede hun sig ud af magt-problemerne. - YouTube

Jeg ville nok også være lidt obs på situationen, kan den der hypersoignering være stress-relateret?

Hypersoigneringen er stoppet efter flytningen. Det tyder på, at mere plads har hjulpet, som Tina håbede.

Det er rigtig dejligt, når den slags sker:-)

MVH

Mine maine cooner gør præcis det samme. :slight_smile:
Men ikke mine norske skovkatte.

[SIZE=2]Lille Frederik-mand, som er maine coon, er lige gået op i øverste køje på [/SIZE]katteslottet.
Gardinet hang i vejen, så han ikke kunne se ud i haven.

[SIZE=2]Hvad gjorde han:S[/SIZE]
[SIZE=2]Han trak gardinet fra. :klapper:[/SIZE]