[quote=Niels Peter;350339]Arh, den kan vi vist ikke give nogen religioner skyld for - nazismen var jo en ateistisk ideologi …
NP[/quote]
Mnaa - jeg var til et yderst interessant foredrag, som gjorde rede for nazismens religiøsitet, og det var med stærke, hedenske (nordiske?) islæt. Det er nogle år siden, og det skulle ikke undre mig, hvis det speciale, som var basis for foredraget, blev udgivet.
Det gik dels meget på ‘blod og jord’ (Blut und Boden), men også til “brugen” af kvinder som rene avlsdyr: Kvinder med 7 børn blev belønnet økonomisk og udnævnt til helte, og der var et helt sæt af regler for antal børn og beløbsforhøjelse for alle børn, jo flere, der kom. Kvinder, der nægtede at føde børn kunne faktisk komme i KZ-lejr for det - det skete skam
“Arisk” udseende kvinder kunne/skulle besvangres, med eller mod deres vilje - det var en SS-opgave (jo! I tror det ikke, men hør bare!), og børnene blev opfostret i de såkaldte Lebensborn-børnehjem.
De “forkerte” børn blev jo også forfulgt og slået ihjel.
Om Hitler var katolik, ved jeg ikke på stående fod, det er ikke en periode, der har interesseret mig særligt.
Men det foredrag præsenterede noget nyt for mig vedr. nazismen som religion kontra ideologi.
Og kvindens manglende rettigheder over egen krop har jo ialtfald fin parallel til “islamismen”.
Brugen af brutale straffe, f eks lemlæstning eller pinefulde henrettelsesmetoder finder man også begge steder - det finder man hos ethvert styre uden demokrati. Uanset, om der er et religiøst eller et ideologisk påskud for det.
Men igen: Før vi diskuterer videre, mener jeg, at vi har brug for at klarlægge, hvad vi her i tråden mener med islamisme og islamisk kvindesyn.
Jeg har Mai en lille smule mistænkt for at lave et studierelateret eksperiment om, hvad ‘den almindelige dansker’ tror, “det islamiske kvindesyn” er…