Hvad er et rimeligt og 'normalt' depositum?

Ved killingkøb - hvad er så et rimeligt og normalt depositum at erlægge når man agter at købe killingen når den kan flytte?

Også gerne ved køb i udland?

Jeg ved godt, at det jo kan svinge afhængig af pris etc. - så dét jeg gerne vil høre er forholdet mellem pris og depositum?

F.eks. Killing, kr. 5.000,- - depositum kr. 500,-

Som jeg kender det.
DK: pris ca. 4000-5000, reserveringsgebyr 500 (depositum skal man i DK betale tilbage, så det er lige med at holde sig )
Til udlandet: Pris ca. 4000-5000, reserveringsgebyr 500 + en 3-500 kr ekstra for ekstra udgifter til at gøre katten klar til at rejse ud af landet (rabies + EU pas)

Kender intet til udlandet, men de siam jeg har haft fingre i har reservationsgebyret været på 2000.-

Enig med Eva - jeg ville forvente at skulle lægge lidt højere depositum i udlandet pga. øgede omkostninger i forbindelse med pas og rabies, som killingen ikke nødvendigvis skulle have. 20% af købssummen ville ikke overraske mig.
VH
Susanne

Jeg tror det svinger meget. Det gør begrebet også: depositum, reservationsgebyr, forudbetaling osv.

Det kan være lige fra 0,- til 2.000,- (måske mere) for en kat til en pris mellem 0,- til 10.000,-

Det man bør være OBS på er, om beløbet er tabt i fald handlen ikke bliver til noget.

Jeg har i DK været bedt om et reservationsgebyr på 1500 kr. ud af kattens pris på 6000 kr. (kælekat). Jeg havde dog kun 1000 kr. på mig i kontanter ved besøget, fordi jeg ikke havde regnet med mere, og så lavede vi en aftale på dét :slight_smile:

Jeg har altid lagt omkring 1/3 del af købsprisen som depositum ved reservation af en killing i udlandet, tror det er meget almindeligt i min race.

hm… jeg har faktisk aldrig betalt et reservationsgebyr. Jeg har tilbudt det et par gange, men jeg må jo se troværdig ud :gruble:

Kattene har kostet fra 2500 til øøh hvad var det jeg gav for Ib? 4500 / 5000 tror jeg nok. Det er vist en ret normal pris på siatalere til kæl.

Der er såmænd nogle af os, der rent principielt ikke tager depositum uanset hvem der reserverer en killing :slight_smile:
VH
Susanne

:slight_smile: Det ved jeg godt. Det var også mest sagt i spøg hvilket jeg håbede at :gruble:-smilien signallerede.

Men faktisk har jeg købt katte fra opdrættere der ellers på deres hjemmesider skrev at de tog et depositum, og når jeg så ville betale det, så ville de ikke ha’ pengene…

Derfor :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;870511]:slight_smile: Det ved jeg godt. Det var også mest sagt i spøg hvilket jeg håbede at :gruble:-smilien signallerede.

Men faktisk har jeg købt katte fra opdrættere der ellers på deres hjemmesider skrev at de tog et depositum, og når jeg så ville betale det, så ville de ikke ha’ pengene…

Derfor :)[/QUOTE]

Så længe der ikke er betalt depositum er det lettere at komme ud af aftalen for begge parter. Jeg vil have muligheden for at ombestemme mig undervejs hvis jeg pludselig får en fornemmelse af at killingekøber er bimlende gal - og det har jeg faktisk oplevet et par gange… Så trækker jeg i bremsen og stopper handelen der, inden jeg senere fortryder at have solgt til folk.
VH
Susanne

Jamen klart nok. Det beskytter jo også køber at der ikke har været penge imellem.

Jeg vil så sige at i betragtning af at jeg “bestilte” Ib nærmest inden han var født… så havde Mette tid nok til at beslutte sig til at jeg var bimlende gal men alligevel godt måtte købe en kat :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;870518]Jamen klart nok. Det beskytter jo også køber at der ikke har været penge imellem.

Jeg vil så sige at i betragtning af at jeg “bestilte” Ib nærmest inden han var født… så havde Mette tid nok til at beslutte sig til at jeg var bimlende gal men alligevel godt måtte købe en kat ;)[/QUOTE]

:klapper: :klapper: :klapper:

Jeg har typisk givet ca. 1/3 af kattens pris, de gange jeg har givet depositum, men nu har jeg så ofte købt katte, der var klar til at flytte hjemmefra, og så faldt alle pengene bare kontant på én gang :slight_smile:

Nå ja, og den kat jeg købte i udlandet, den gav jeg næsten halvdelen af pengene i depositum.

[QUOTE=KartoffelChips;870392]Ved killingkøb - hvad er så et rimeligt og normalt depositum at erlægge når man agter at købe killingen når den kan flytte?

Også gerne ved køb i udland?

Jeg ved godt, at det jo kan svinge afhængig af pris etc. - så dét jeg gerne vil høre er forholdet mellem pris og depositum?

F.eks. Killing, kr. 5.000,- - depositum kr. 500,-[/QUOTE]

Jeg syntes du skal fokusere på om den kat du har fundet er depositummet værd. Det er dig der skal syntes det er et rimeligt depositum ikke os andre.

Jeg har oplevet killingekøbere som uopfordret har betalt hele købsprisen på forhånd.

[QUOTE=Susanne W;870509]Der er såmænd nogle af os, der rent principielt ikke tager depositum uanset hvem der reserverer en killing :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Og dem hører jeg også til, måske naivt, men har aldrig oplevet at en reserveret kat ikke blev hentet og betalt.

Tilbage til emnet, jeg har lige købt kat i Østrig og lagde 20 % i depositum men først da katten var 8 uger.

KH
Linda

[QUOTE=Babette;870597]Jeg syntes du skal fokusere på om den kat du har fundet er depositummet værd. Det er dig der skal syntes det er et rimeligt depositum ikke os andre.

Jeg har oplevet killingekøbere som uopfordret har betalt hele købsprisen på forhånd.[/QUOTE]

Jeg er ikke helt enig med dig - hvis man som jeg er novice udi at købe kat fra udlandet, er det i min optik fornuftigt at danne sig et indtryk af, hvad der er kotume og ligger inden for det ‘normale’.

Naturligvis kender kærlighed ingen grænser :slight_smile: - så hvis jeg VIL noget og har sat mig fast på dét - så er det min egen vurdering og ikke andres jeg vil handle efter … Men indtil videre, er jeg MEGET glad for al den hjælp jeg har fået herinde - det giver mig jo en idé om, hvordan og hvorledes jeg skal handle og hvad jeg kan forvente.

De gange jeg har købt i udlandet (Tyskland, Sverige, Rusland), har jeg alle gange blevet bedt om at ligge 1/3 af kattens pris, plus eventuelle omkostninger til dækning af rejseklargøring. Priserne har varieret mellem 600-1800 euro pr. kat.

Depositum tror jeg er meget individuelt for de enkelte opdrættere. Jeg har set beløb fra meget symbolske 500 kroner og til halvdelen af kattens pris. Og så er der nogle der slet ikke tager det, netop med begrundelsen Susanne nævner.

Tak skal I have alle sammen! - Jeg er meget glad for alle input’ne!

Sagen er jo, at jeg stadig forsøger at blive klog på opdrætteren i Tjekkiet og da hendes konditioner er milevidt* fra de jeg blev mødt med af den danske opdrætter, har jeg jo stadig en del skepsis at kæmpe imod.

• milevid forskel:
    Den danske: Pris 5.000, depositum 500 - for en superfin SIA med god stamtavle (fertil) - alt er ‘perfekt’.
    Den tjekkiske: Pris 13.000, depositum 3.750 - for en superfin SIA med god stamtavle (fertil) - alt synes ‘perfekt’

Og for lige at alting skal gøres komplet ‘tosset’ - er jeg netop i weekenden blevet tilbudt en killing af nok Europa’s mest hype SIA/OSH opdrætter - et scoop vil jeg mene! :slight_smile: - og her er prisen 7.500, depositum 1.800

…såå… erfaringer mv. er af stor værdi og I skal have tak for alle jeres input! :slight_smile:

For en god ordens skyld - så handler alt jo heller ikke om pengene - men penge har det med at bringe ‘skjulte’ personlige ‘egenskaber’ frem i mennesker :wink:

Indtil videre har du så hørt alt fra 500 kroner og til halvdelen af kattens pris - det kan da være svært at danne sig et “normalbillede” ud fra de oplysninger?

Min pointe er, at det er meget svært at kalde noget for “normalt” inden for katteverdenen, fordi opdrættere - også inden for samme race i samme land - kan være vidt forskellige i deres holdninger til både økonomi og ting vedrørende kattene (og stadig holde sig inden for lovens og diverse katteklubbers rammer).

Jeg tager ikke depositum - har kun gjort den een gang da en kat skulle til Japan og det er temmelig omstændigt at få katte ind i Japan - betalbare prøver og stempler hos Fødevarestyrelsen - og ikke mindst katten skulle være mindst 1 år for at komme ind i Japan. Depositummet var 1000 $ - bestemt i underkanten omkostningerne jeg måtte erlægge taget i betragtning