Hvad er foreskellen på at eje forum fremfor et gratis forum

Hvorfor er det bedre at eje et forum som man skal betale for fremfor at benytte sig af et af de mange gratis tilbud der er?

uha - der er skam rigtig mange fordele :slight_smile:

for det 1…

herinde elsker vi smileyer. Fordi vi selv ejer vores forum, så er der næsten ingen begrænsninger for brug af smilyer… i kan bruge smiler der ligger internt i vores system og i kan - som mange af jer gør - bruge smileyer der ligger eksternt… og dermed gøre trådene sjove og spændende. Selvfølgelig kræver det lidt båndbredde at kunne LÆSE trådene efterfølgende - men alle brugere har frit spil… ingen admin der kommer med en løftet pegefinger - “du må ikke bruge smileyer”

for det 2…
når man gerne vil være store - så skal man kunne udvide. Mange brugere = mange ønsker til funktionalitet og dermed mulighed for at tilgodese sine brugere. På et forum der er lånt af en ekstern udbyder, der er man 100% begrænset af den funktionalitet udbyderen stiller til rådighed. Dvs - vil man pludselig gerne have chat eller what ever - så er det bare ærgeligt hvis udbyderen ikke har det…

for det 3.
AL data er frit tilgængelig for 3 part. Man skal stole på en vildt fremmed udbyder og dennes datasikkerhed. Især amerikanske udbydere er dårlige til det der, så i rigtig rigtig mange tilfælde, så ligger ens email pludselig på en spam-liste… det er en RIGTIG ufed ting… eksterne udbydere er som regel = spam mail… det værste er at ens personlige traffik (PBer) også er hver mands eje… Admins på lånte forums kan ikke se PBer - men det kan alle andre tilgengæld…

at søge PBer igennem for spændende ord der kan bruges i marketing sammenhæng kombineret med email adresser ?? - behøver jeg sige mere

billeder… på de fleste lånte forums er der en “host mit billede” funktion… det betyder at når i bruger den - så giver i i 90% af tilfældene jeres copyright væk - og i resten af tilfældene - jamen der har 3 part igen adgang til alt… admins har ikke - men dem der ejer sitet har. Det betyder at man kan risikere at se sine billeder alle mulige andre stedet…

copyright på nettet er retten til at kopiere frit… men alligvel - det er højest ufedt at vide at ens materiale ikke er en skid sikkert…

for det 5.
som ejer af et forum - så bestemmer man selv om man vil have reklamer eller ej - det er meget sjældent tilfældet på de lånte fora…

Jeg ville aldrig nogensinde lave et eksternt forum… fordi

1. jeg vil først og fremmest have mine brugere kan stole på at deres data er i sikre hænder - det kan INGEN admin på et eksternt udbud som forumotion, forumup eller lign. nogensinde love deres brugere…
  2. jeg vil have brugerne skal stole på mig - ikke på en de ikke kender… jeg vil kunne se brugerne i øjnene når de spørger om nogen læser deres PBer - det kan admins på lånte fora ikke for de aner ikke om det er tilfældet… det KAN de ikke tjekke - lige meget hvad de siger…
  3. jeg vil kunne udvide forummet… det skal ikke være begrænset af hvad en ekstern udbyder synes er sjovt at lave af funktionalitet… det skal være brugerne der styrer - ikke en tilfældig udbyder…

derfor vil jeg til hver en tid sige at man skal eje - ikke leje :slight_smile:

-kramer

Vil det sige at hvis jeg er på et lejet/gratis forum så risikere jeg at min email adresse er frit tilgængelig for en helt ukendt person?
At de kan benytte den i marketingsfremstød? Altså fordi jeg i god tro signer op på et gratis forum så risikere jeg pludselig at få en bunke spam mail?

det er en meget meget reel risiko - du kan være heldig at det ikke sker - men jeg har måttet skifte email et par gange pga af det… nu opretter jeg altid en ny email hver gang jeg joiner et forum så min private mail ikke bliver inficeret - men på langt den overvejende del af de forums jeg har været på der ikke var ejet - der er det sket…

det giver jo også mening for så mange emails samlet samme sted - det er jo en guldgrube…

og hvad værre er - lad os sige at udbyder rent faktisk har datasikkerheden i orden - så kommer der en og siger - hvis vi nu holder det mellem os - kan du så ikke kigge på de her 100.000$ mens jeg kigger i din database… tja - en ½ mio er jo også en form for penge :slight_smile:

og lad os sige at i - enten i private PBer eller i trådene - nævner ting i er interessereede i… kattemad eller huse eller tøj eller hvad det nu kan være… så kan de søgeord jo kombineres med jer og jeres mail - og så kan der sendes mail til jer der handler om tøjmærker eller huskøb eller katteartikler eller hvad det nu måtte være…

det er en let måde at reklamere på…

så ja - det er en meget reel risiko… man skal bestemt ikke sige at ALLE fora er sådan for det er for generelt - men jeg bryder mig personligt ikke om oddsne…

det er en meget meget reel risiko - du kan være heldig at det ikke sker - men jeg har måttet skifte email et par gange pga af det… nu opretter jeg altid en ny email hver gang jeg joiner et forum så min private mail ikke bliver inficeret - men på langt den overvejende del af de forums jeg har været på der ikke var ejet - der er det sket…

det giver jo også mening for så mange emails samlet samme sted - det er jo en guldgrube…

og hvad værre er - lad os sige at udbyder rent faktisk har datasikkerheden i orden - så kommer der en og siger - hvis vi nu holder det mellem os - kan du så ikke kigge på de her 100.000$ mens jeg kigger i din database… tja - en ½ mio er jo også en form for penge :slight_smile:

og lad os sige at i - enten i private PBer eller i trådene - nævner ting i er interessereede i… kattemad eller huse eller tøj eller hvad det nu kan være… så kan de søgeord jo kombineres med jer og jeres mail - og så kan der sendes mail til jer der handler om tøjmærker eller huskøb eller katteartikler eller hvad det nu måtte være…

det er en let måde at reklamere på…

så ja - det er en meget reel risiko… man skal bestemt ikke sige at ALLE fora er sådan for det er for generelt - men jeg bryder mig personligt ikke om oddsne…[/quote]

Da jeg var kommet iseng igår lå jeg og tænkte lidt på dette, og ja der er jo en grund til at det er gratis…

Nå men det var slet ikke det der gjorde mig urolig…hvad hvis man sender en PB med sit kontonummer til en eller anden, kan de også opsnappe det?

det kan de uden problemer…

og hvis nogen er så tillidsfulde at de skriver fortrolig information der skal kædes sammen med kontonummer eller lign - så har de givet ejerne af forummet frit spil…

ligeledes hvis man skriver sine kort-data… så er der fri handel på ens visa eller mastercard… det er jo bare at få en søgning igang på strenge der indeholder 16 tal af gangen - og voila…

så på de lånte fora - der skal man stole på at en man ikke kender skal være etisk nok til ikke at ville tjene formuer på ens oplysninger… på ejede fora skal man stole på en man som oftest kender og som man kan snakke med og komme i kontakt med selv…

Som du selv skriver - der er jo en grund til at det er gratis…

et utrolig godt eksempel - jeg er webanalytiker. jeg roder med internet/intranet data fra rigtig store kunder hver dag…

disse data opsamles af et program… og der er en grund til at INGEN af de store seriøse bruger google analytics. For google - de har skrevet i deres policy at de må bruge al data og vise det til 3 mand hvis de har lyst - til gengæld er data-opsamlings-servicen gratis…

sådan er det når tingene er gratis - så aner man ikke hvad der sker med ens data - så er de hver mands eje…

sådan er det også på lånte fora :slight_smile:

Hold da op.Jeg kommer til at tænke på hvad med Hotmail og andre steder hvor man har sin email adresse er det så heller ikke sikkert af den vej at sende fortrolige oplysninger om kontonr mm.For det har jeg da gjort mange gange og det samme på andre forum over pb -what

Jeg har været så naiv og tro at sådan noget det var sikkert ,men der kan man bare se.

Kunne det ikke være et sted hvor man kunne læse om de mest almindelige forholdsregler??? Jeg er torske dum til alt der hedder IT så for mig kunne detvære en stor hjælp

Hvad koster det at eje et forum som denne så? Og forskellen fra lånt til egen :slight_smile:

at eje det her forum - det har følgende udgifter :slight_smile:

serverleje - den har vi i forvejen fordi det er vores firma der lejer pladsen - men alternativt ville det være en mindre udgift…
programmerne er gratis for vi har brugt freeware - phpbb og coppermine og mambo er gratis software så den del koster ikke noget…
så er der så al opsætningen og vedligeholdet… det koster os ikke andet end tid for vi kan selv - men hvis man skal have udefra kommende konsulenter der ikke gør en en vennetjeneste - så er det 800 i timen minimum…

PP og jeg har lagt lige i omegnen af 2 mandemåneder i det her projekt - så hvis det ganges op med almindelig timeløn til kodere/database-folk - så koster det en bondegård :slight_smile:

men fordi vi gør det fordi vi elsker katte og nyder at se kattegale vokse og bare har det enormt skægt - ja så er det gratis for kattegalebrugerne… det er derfor der ikke er brugerbetaling i det her forum - vi vil utrolig gerne prøve at holde det totalt fri af økonomiske interesser

grunden til at andre ejede forums/gallerier som fx kattegalleri ect har så mange reklamer - det er fordi det skal vedligeholdes og det skal jo financieres… og det er også derfor kattegalleri indførte brugerbetaling - det er skidedyrt at holde den slags kørende når der skal betales for det…

at leje et forum

serverlejen - den betaler udbyder… de har selv serverne og alt software er installeret på deres servere…
udvikling og vedligehold - betales af udbyder… det er bestemt ikke gratis at holde den slags kørende

så alt i alt - så koster den del det samme…

MEN - de penge skal jo ind igen på en eller anden måde - det er jo ikke for sjovs skyld de gør det…

det kan de gøre på flere måder…

de kan gøre som googles analyse software - skrive med småt at al data er 3 mands eje…
de kan overposte forummerne med reklamer - det går forumup fx… dem kan man så betale for at blive af med… så financierer det sig den vej rundt…
de kan forlange brugerbetaling af dem der opretter deres forum - det er også meget normalt…

og på disse og lignende måder kan de så få deres penge hjem igen og inden for relativt kort tid få et pænt overskud…

hagen ved det hele er:

de lover ofte funktioner de ikke kan levere… og de siger hele tiden .- det kommer .- men det gør det aldrig
de har intet ansvar overfor hvorvidt forummet går ned - gør det det - jamen så er det bare ærgeligt… så er al jeres data tabt…
de bestemmer suverænt - hvis den der har oprettet forummet gør noget de ikke kan lide - overdreven brug af smileyer eller andet der koster båndbredde - så lukker de bare forummet… det er set mange gange…
deres back-up policies er tvivlsomme - det koster mange penge så det er jo noget man ofte sparer på… + at i aner ikke hor dataene havner…

og på den måde kan jeg blive ved at nævne ulemper i samme skuffe…

pointen er - det er ikke uden risiko… hverken for brugere eller for forummet i sig selv - for reelt - så har de ingen indflydelse…

der er jo en grund til at admins på lånte fora ikke kan læse brugernes PBer - det er fordi den slags er reservert til dem med den reelle adgang… og det er ikke admins… admins på lånte fora er bare ordens-håndhævere - intet andet…

Som det er nu - så vedbliver kattegale at være gratis for et er et super forum og PP og jeg elsker at lægge tiden og arbejdet i det… det skal ikke laves om… hvis der kommer nogen som helst økonomisk involvering udefra - så bliver det sponsor aftaler hvor i opnår medlemsrabatter som medlemmer af kattegale - men det er kun på tegnebrædtet - det er ikke på plads endnu :slight_smile:

Håber dette besvarer dit spørgsmål :slight_smile:

-kramer

Nu vil jeg gerne understrege at de ting jeg har skrevet - det er ting der er MULIGE - det er ikke ting der VIL ske… det er ting der KAN ske… og derfor ting man skal være bevidst om…

der er ikke nogen ting der er 100% sikre, men af de ting du nævner er hotmail klart blandt de mere/mest sikre… microsoft der har hotmail er blandt dem I, i hvert fald, ikke behøver have som nummer 1 på synder listen… alt kan ske men nogen ting er langt mere sandsynlige end andre. Hotmail ville IKKE være det sted jeg ville være mest ked af at skrive den slags - så vær ikke ked af at du har gjort det. Det er med 99.9% sandsynlighed ok… :slight_smile:

jeg har taget mine forholdregler… og dem deler jeg da gerne…

1. ny email hver gang i tilmelder jer et forum… gmail er lette at gå til…
  2. ALDRIG never ever udlevere nogen form for personlig info der kan bruges - personnummer, koder, passwords ect… never ever. hvis man skal gøre det - så er det over telefon - ikke på forums, i pber i mails eller andet
  3. fordi jeg handler meget på nettet - så skifter jeg ofte kort… nyt visa og nyt master card relativt ofte
  4. jeg tjekker mine kontoudtog meget meget nøje hver 14 dag - hvis et kort nummer bliver snuppet - så er det om at finde ud af det hurtigt…
  5. jeg lader aldrig mine mails ligge på servere hos udbyderen - jeg sletter altid kopier…

det er sådan de mest gængse - resten er sådan ret situationsspecifikke :slight_smile:

men ideen er - vi lever i et informationssamfund… der er ALTID nogen der har adgang… uanset hvad i får at vide, så er der altid nogen der har adgang… spørgsmålet er hvem og hvor etiske disse personer er… heldigvis er langt de fleste ærlige, moralske og etiske mennesker - og de vil ikke bruge de muligheder de har…

men pointen er - de KAN for det er big brother watching… det i skal gøre op med jer selv - det er - hvem vil i helst betro jeres data… for det er det det kommer ned til i sidste ende…

-kramer

Puha det lyder dyrt :open_mouth:

Men så er det jo godt her er mange brugere der kan lide siden :smiley: Nu er vi jo også en del herinde -thumbs

Ja Miss T, alt er muligt. På det tidspunkt jeg lærte om kryptering Triple DES og PGP mener jeg, blev vi fortalt om Echelon. Da det kom frem i pressen troede ingen på at der blev opsnappet emails mm. Jo jo, mails med specielle kodeord blev opsnappet, så skrev man bombe, terror mm. i sin mail så haps ned i de store databaser til nærmere studering. :smiley:
Og var USA ikke med på dekrypteringen, så bestemte de bare at kryptering var ulovlig og det var spionage, Triple DES gjorde det lidt vanskeligt mener jeg, men PGP havde de virkelig problemer med, men kan ikke rigtigt huske det.

Og tak for info om fora :slight_smile:

Ja det med kortsikkerhed er meget vigtig.

For mindre end en måned siden fik min mand et opkald fra Visa der spurgte om han havde købet billetter til en eller anden asiatisk airline i Korea. Det havde han selvfølgelig ikke. Så kortet blev stoppet med det samme.

I går aftes ringede de og spurgte om han havde brugt hans Mastercard Gold i Schweits til at købe truck dele. Nej det havde han heller ikke. Der var nogle andre poster der heller ikke var noget der havde med ham at gøre, så dette kort blev også lukket.

Hvor havde han brugt dem sidst, det kan han ikke huske fordi det er ved at være længe siden han sidst har brugt dem. Måske ved køb på internettet?

Man kan altså bare ikke være forsigtige nok. Nu handler jeg næsten kun hvis jeg kan betale med Paypal

Bare lige for at forstå dette ret. Vil det også sige at alle billeder man lægger ind på et lånt forum bare kan bruges af 3rd man uden at man selv giver lov til det? Jeg troede at der var noget der hed copyright?

der vil jeg til HVER en tid opfordre brugerne til at læse ALLE udbydernes retningslinier igennem grundigt… for når man som udbyder stiller den service til rådighed… så er det igen lidt i samme boldgade - en gratis service og det lyder jo rigtig godt…

men når noget lyder for godt til at være sandt - så er det det som regel heller ikke… forummerne har ofte forskellige regler og nogle vægter brugernes rettigheder højere end andre… for udbyderne kommer fra forskellige lande i verden og lyder national lovgivning… i skal derfor være forsigtige og holde øjnene åbne…

mange låne-forummer forbeholder sig ret til - som gengæld for at yde denne service - at få ret til de data der lægges på deres servere… eller også så benytter de sig af en helt 4 part som så lægger serverplads til alle billederne… uanset hvilken opbygning der er tale om - så kan man IKKE være sikker på at ens billeder er i sikker forvaring… og at ophavsretten stadig er brugerens med mindre det står sort på hvidt…

derfor - hvis i bruger disse løsninger - så hold jer nøje informeret om udbyderens præcise regler på det punkt… alternativt så brug websites der tilbyder services der garanterer jeres brugerrettigheder og så kopier ind fra disse websites… vores gallerier eller tilsvarende :slight_smile:

det er en langt bedre garant for jeres rå-billed-materiale ikke lander alle mulige mærkelige steder.

-kramer

Sikke fest der er i denne tråd. Jeg tror jeg vil undtagelsesvis poste lidt input her… Og jeg tror jeg vil tilgå det fra en anden vinkel…

Hvorfor holder folk af et forum/website?
For det meste er det fordi at der er noget der applerer til dem. Hvd enten det er tihørsforhold, information/indhold, præsentationsform eller stemning er lidt forskelligt.

Hvad er det, der påvirker hvilken retning de 5 områder bevæger sig i?
Det er ligesom i et firma. Det er øverste admin. Ligesom at øverste adming på nogen større danske katterelaterede sites IKKE taget stilling og ansvar, ligeledes bliver resten af forum anarki. Ligesom NÅR øverste admin tager ansvar og lytter til brugerne og reager, bliver forumet tilsvarende bedre. Og men får tilhørsforhold og den information man ønsker (kommer naturligt når folk gider at poste)…

Og hvem er øverste admin på et “lejet” form? Det er jo ikke personen der har lejet forumet, det er jo dem der udbyder det i sidste ende. De påtvinger dem der lejer forumet deres syn på sagen, deres regler, deres holdninger mv… og de dækker sig ind. Hold da op hvor de dækker sig ind. Det skal endeligt ikke være sådan at dem der lejer forumet skaber ballade for dem der udbyder, for ballade tager tid og koster derved penge.

Så hvor kommer kulturen fra på et lejet forum? Ikke fra dem der lejer forumet hvetfald… Og den kultur der kommer fra dem der lejer er stadig præget af at de selv står til ansvar for nogen de har lejet det af - ellers bliver det sq lukket. Og det er svært nok at holde sammen på et forum med mange forskellige individer - det at man skal tilgodese nogen andres regler gør det IKKE nemmere…

Oveni er der hele den problematik som Miss T allerede har terpet, med hvis man skal bygge noget op og ikke har den totale udviklingskonrol risikerer man at skulle enten lave det hele forfra når man ikke længere kan være indefor rammerne af den lejede løsning. Alternativgt leve med de begrænsninger forumet har, hvorved man hæmmer 5 faktorer der udgør et godt forum helt og vækst helt vildt meget.

I har muligvis lagt mærke til at en af de ting der gør at det her forum kører som det gør er den frihed der er herinde? Og de muligheder, god stemning og gode rammer? Og at der ikke er nogen “Cover my ass” politik fra øverste admin via enten regler eller regulativer eller den overhængende trussel for et ban eller en sletning?
Sådan et scenarie kan næsten ikke foregå på et lejet forum, hvor de ALTID dækker sig ind…

Jeg har endnu ikke oplevet et seriøst forum (20+ mennesker) RIGTIGT vokse, og IKKE vokse sig ud af rammerne på et lejet forum. Ikke et hvor brugerne har mere end bare basale krav hvertfald.

Så det var noget af det første vi gjorde - nemlig flyttede ud til eget domæne - hvor alle i fællesskab kunne styre udviklingen og være med til at præge det - uden ansvar overfor 3die part som har dels økonomiske interesser og dels en agenda.

… og det er også derfor at der er konsulentbureauer der tjener mange penge på at bygge fora og lave websites og ting for firamer … selv om firmaerne kan få det gratis. Mest fordi gratis altid betyder en d*** op i r****…

Og i øvrigt… en anden ting vedrørende udvkling af fælles/leje forum… de fora løsninger består af hundredevis af fora… Hver med individuelt sæt personer med individuelle holdninger. Det er næsten umuligt at lave noget som kan bruges til alle, hvorved nyudviklingen bliver det ringere kvalitet. Mest fordi man får lavet noget som skal passe til alle, og derved ikke kan bruges af nogen. Ligesom at sige lav 1 hus som vil passe til alle danmarks famlilier… fuck et kompromis man får lavet. Ligesom forumop, og forumotion og alt det…

PS: Stavefejl er gratis. Min word er i stykker…

• PP

Er man ikke lidt mere beskyttet når man skal være medlem for at kunne gå ind og læse alle indlæg? Tiltrækker nysgerigheden ikke flere medlemmer?

Og sidst er det muligt at lukke dette forum så kun medlemmer kan læse eller skyder man sig selv i foden ved at gøre det?

Beskyttet? Jo. Men mod hvem med hvilket formål :slight_smile: Især når det er gratis at oprette brugere som eks. missebanden eller kattegale?

De fleste userbility undersøgelser viser at det er en barriere for folk at de skal tilmelde sig. Både på fora og på websites.
Det at tilmelde sig er ikke noget man lige gør, man skal huske passwords, usernames og man skal gide indtaste og ting … der skal være en gullerød i den anden ende hvis folk skal gøre det.

Mest fordi at for at folk skal tilmelde sig, skal de være top motiverede for at gøre det, og den bedste motivation er ikke at fortælle hvad man giver dem adgang til, men vise det ved at give læseadgang. Og så bede dem tilmelde sig når de ønsker at deltage i debatten.

… selvfølgeligt forudsat at de er interesserede i det de ser. Og der er kvantitet i form af brugere og indlæg vigtigt. Indholdets relevans får først betydning sent i forløbet hvor folk ER tilmendt og begynder at detail-forholde sig til tingene.

Tak for det PP det var jo egentlig også et sidespring :smiley: som egentlig ikke havde så meget med mit spørgsmål til at starte med.

Med hensyn til PBer er der noget bevis på at de er blevet misbrugt af 3rd part hvis man er på et gratis forum?