Hvad er forskellen på en hobbyudstilling og en alm. udstilling?

Ja, hvad er forskellen på en hobbyudstilling og en alm. udstilling?
Svarer en hobbyudstilling mere til en kattefremvisning, selvom de bliver bedømt af dommere eller hvori ligger forskellen?

ku´ jeg osse li´ at vide…

En hobby udstilling er ikke noget officielt/internationalt anerkendt indenfor et af forbundene. Det er en hyggedag, hvor dommerne som regel er erfarne opdrættere fremfor uddannede dommere.

En alm. udstilling under f.eks. FIFe, TICA eller CFA (som er dem der afholder i DK) er internationalt “godkendt” af forbundet, og dommerne er uddannet til at dømme. Der gives placeringer der kan give titler som kan reg. på kattens stamtavle. osv. :slight_smile:

Sådan lige meget kort fortalt, så ja. En hobbyudstilling minder om en racefremvisning, der bare nogle kattemennesker der bestemmer hvem der er den sødeste, har den længste hale osv. osv. :slight_smile:

På de (inter)nationale udstillinger holdt af hovedklubberne under FD eller Viking Cats (TICA) er der tale om reel konkurrence om certifikater eller point afhængig af hvilken udstillingsform vi taler om…
Hobbyudstillingerne arrangeres af specialklubberne, studiekredsene - og et enkelt vist nok af Kattens Værn i Odense…
På et hobbyshow konkurrerer man som sådan ikke om noget som helst - hí hvert fald ikke “blivende” :slight_smile:
Showet er ellers sat op helt ligesom en alm udstilling - med bla NOM… Blot må man ikke sige at en kat bliver BIS (Best in Show) - i stedet kaldes det “Sødeste korthår/semilanghår/langhår”. Nogle gange udvides konceptet og de Sødeste indfor hver af kategorierne konkurerer om titlen Sødeste Søde :slight_smile:

Der hersker altid en dejlig hyggelig stemning på hobbyshows… måske fordi antallet af katte er begrænset. Så vidt jeg husker må der vist kun være tilmeldt max 60 eller 65 katte ialt…
Det betyder også at der af og til laves helt om på kategorierne så man fx kun opdeler i kort- og langhår…
Man hænger sig heller ikke i hvilke titler en kat evt har… dvs at en helt ny, ung og uprøvet kat kan komme til at stå i direkte konkurrence med en FIFe WW eller TICA RW - for sådan at sætte det hele lidt på spidsen :smiley:
Dommerne på hobbyshows kan udmærket være uddannede dommere - men oftest er det respekterede personer indenfor katteverdenen… Hvilket kan give nogle rigtig sjove situationer, når en dygtig semilanghårsopdrætter står med en totalt ukendt og egentlig også ret sjælden korthårsrace…

Hobbyshows er fulde af sjov, hygge, kvikke bemærkninger mellem udstillerne… en af de helt rigtig måder at komme ind i udstillingsverdenen på - både for en selv men sandelig også for ens kat :slight_smile: Jeg har altid foretrukket at starte en ung/ny kat op på de små shows…

En kattefremvisning er helt uden konkurrenceelementet… der handler det udelukkende om at vise sin kat frem for et publikum…
Hvem som helst kan arrangere en kattefremvisning…

I sin tid, da jeg lagde meget arbejde i specialklubben, var reglen at det ikke måtte hedde noget med udstilling eller show - men fremvisning. Netop for det ikke skulle være misvisende.

Der kan ikke opnås certificater på fremvisninger. fremvisninger skal godkendes af FD - der er en del regler med afstand fra sidste show - og tidspunkt.

det lyder som den helt rette måde for mig at få begyndt på…
hvor/hvonår foregår en fremvisning næste gang ?
er der nogen fast planlagte eller er de spontane ?

[quote=Lis Dahlstrøm;532516]I sin tid, da jeg lagde meget arbejde i specialklubben, var reglen at det ikke måtte hedde noget med udstilling eller show - men fremvisning. Netop for det ikke skulle være misvisende.

[/quote]

Lis, det synes jeg lyder underligt ? det har jeg aldrig hørt om - dvs. at der ikke var “hobbyudstillinger” dengang du var aktiv i SK ? :slight_smile:

[quote=lilian;532524]det lyder som den helt rette måde for mig at få begyndt på…
hvor/hvonår foregår en fremvisning næste gang ?
er der nogen fast planlagte eller er de spontane ?[/quote]

Lilian, jeg kan se, at Bicolouren holder en hobbyudstilling i februar (13.) og Norsk Skovkattering den 27. februar - link står nederst på forsiden herinde og der er alle racer velkomne. Jeg synes disse hobbyudstillinger er så hyggelige, netop fordi der ikke kommer så mange katte og alle “konkurrerer” med/mod hinanden :slight_smile:
En fremvisning er - for mig - hvor f.eks. en specialklub e.a. opstiller og viser katte frem - f.eks i storcentre osv. til Hr. og Fr. Danmark uden “former”

Jeg tror nu ikke at andre end Skovkatte kan tilmelde sig NSR’s hobbyudstilling?

Der er meget stor forskel på, om hobbyudstillinger er åbne for alle racer eller de kun er for specifikke racer. BB-klubbens årlige udstilling er også “kun” for briter og burmesere :slight_smile:

Du har ret :slight_smile: - jeg tilføjede det efterfølgende i mit indlæg efter Bicolour… og glemte så at de ikke tager “alle” ind - undskyld

Det letteste er at gå ind på specialklubbernes hjemmesider og så om de holder hobbyshow og hvem der kan deltage…

NSRs hobbyudstilling er udelukkende for NFO…

[quote=MZJ;532548]Lis, det synes jeg lyder underligt ? det har jeg aldrig hørt om - dvs. at der ikke var “hobbyudstillinger” dengang du var aktiv i SK ? :slight_smile:

[/quote]

Spørg din formand - ellers kan jeg sikkert finde noget om det derhjemme.

Det er 1000 år siden jeg har set det - men dengang plejede medlemmerne også at få specialklubreglerne

Jeg startede min udstillingskarrieren på en hobbyudstilling.
Der foregår det hele stille og roligt og de andre udstillere har tid til at hjælpe hvis man har brug for det ( det har de for det meste også på en alm. udstilling) men her foregår det hele i en mere rolig stemning.
Man har tid til at tale sammen og sidde og hygge med kattene.

Jeg syntes det er en rigtig god måde at snuse til katteverdenen på.

Hilsen Sanne

Jeg har så været på en enkelt hobbyudstilling, der nær fik mig til at aldrig at komme på en udstilling igen (der gik næsten et år imellem den og den næste). Det var rædsomt. ALT for lidt plads, alt for mange mennesker og alt for lidt plads omkring dommerne. Og værst af alt var nogle opstillede højtalere, der annoncerede lotteri udtrækninger hele dagen (og de var selvfølgelig opstillet lige ved mine kattes bur) :thumbdown:

Men jo, generelt er hobby nok en bedre måde at starte på end en stor udstilling, men de kan altså også være rigtig dårligt organiseret…

kan jeg udstille min skovkat uden at være medlem af skovkatte ringen eller er det kun for medlemmer tænker her på at udstille på skovkatte ringens hobby udstilling i valby her sidst i feb

Tak for svar allesammen, så blev jeg også lidt klogere.

Colourpointen afholder hobbyudstilling søndag den 28 august, stedet bliver muligvis Blovstrødhallen, men stedet er ikke 100% planlagt endnu.

Med hensun til hobbyudstillingerne har vi i Colourpointen en masse råhygge, med masser af tid til råd og vejledning. Der bliver snakket på kryds og tværs af racerne.
Dysten foregår på den måde, at de dommere som har kattene på bordet. som er i nogle tilfælde en race de slet ikke har kenskab til, og det er jo det der gør det mere spændende,
for så får de netop valgt den sødeste. Det er i den grad vigtigt at det er den sødeste, og ikke tænker BIS og BOX for det må vi ikke i specialklubberne.
En kat kan i den grad charme sig ind hos dommeren ved at ælte med sine forpoter ud i luften, og virkelig gøre sig til for at charme sig ind.

I Colourpointen kører vi to “shows” et for Colourpointen selv og et for de andre racer.
sødeste Colourpoint total
sødeste semilanghår han eller hun hvad der nu er tilmeldt
sødeste korthår ud fra hvad der nu er tilmeldt
Miss “den by vi nu er i”

Vi plejer at sætte hyggen højt, og det skal være sjovt at deltage. Det kræver ikke at man er medlem af klubben for at tilmelde til vores hobbyudstillinger.
Samtidig er alle racer og huskatte velkommen.