Hvad er mest synd?

Som nogen af jer ved, så har vi en huskat, Seven, som har tendens til at blive overvægtig. Pga. dette er hun mere eller mindre på konstant kur, hvilket betyder, at hun bliver fodret 2 gange daglig med afmålte rationer af Specifik FRD, som er det eneste foder, hun ikke tager på af.

De 2 andre har frit adgang til foder, deres står i toppen af kradsetræet, hvor Seven af en eller anden grund ikke hopper op.

Konsekvensen af dette er jo, at Seven er stort set konstant sulten. Vi fodrer når vi står op om morgenen, og kl. 20 hver aften, men ofte begynder hun at vræle efter mad allerede ved 17-tiden.

Jeg spekulerer lidt på, om vi bare skal stille mad frem, så de har adgang til mad alle sammen hele tiden. De andre får en blanding af Hills t/d, Animonda grandis og porta 21, og man kunne jo godt lade en blanding af alle 4 fodertyper stå fremme forskellige steder i huset. Det er prøvet før, og det første stykke tid, vil Seven helt sikkert æde uhæmmet, men det aftager efterhånden som hun finder ud af, at foderet står der konstant. Det er dog helt sikkert, at hun vil tage på af det.

Men hvad er mest synd for hende? At hun er sulten mere eller mindre konstant? Eller at hun bliver overvægtig? Lige nu vejer hun nok omkring 5,5 kg, men hun har været oppe på 6,5.

Hvad har i prøvet af foder til hende :?

Kan du poste et foto af Seven?

MVH

Vi har prøvet rigtig meget andet slankefoder, og Specifik FRD er det eneste, som hun ikke tager på af.

Kære Jane…:wehuu:
Du kan drage paraleller til overvægtige mennesker.

Din kat har risiko for sukkersyge - hjerte-karsygdomme m.v.

Jeg mener absolut ikke; at det er synd for katten.
Tværtimod…det er synd, at den får nogle følgesydomme,
p.g.a. overvægt.

Det er din misser; og hende skal du passe på :inlove:

Kærlige hilsner
Mona

[quote=lenschow;114452]Kan du poste et foto af Seven?

MVH[/quote]

Jeg finder lige nogen, når vi har spist. Hun har den typiske kastratvom, og så er hun i det hele taget rund om mavsen.

[quote=Mona Jensen;114460]Kære Jane…:wehuu:
Du kan drage paraleller til overvægtige mennesker.

Din kat har risiko for sukkersyge - hjerte-karsygdomme m.v.

Jeg mener absolut ikke; at det er synd for katten.
Tværtimod…det er synd, at den får nogle følgesydomme,
p.g.a. overvægt.

Det er din misser; og hende skal du passe på :inlove:

Kærlige hilsner
Mona[/quote]

Jeg ved det godt, Mona. Men er det ikke også lidt synd for hende, at hun er konstant sulten? Hvor er livskvaliteten henne, hvis hun konstant tænker på mad?

Jeg tænker sådan lidt på en udseendelse jeg så om fede hunde engang i tidernes morgen. Der fik en mand at vide at han skulle fodre sin hund med vådfoder, men putte det en tur i blænderen først, eller i hvert fald blænde grøntsager og så putte i. Så ville potionerne blive meget større men hunden ville ikke tage på af det.

Resultatet var en mæt hund der ikke blev fed. Jeg ved dog ikke om det er en løsning til kat når man har flere end en enkelt?

Jeg ville lade Specifik stå fremme - og så fortsat have en skålstående øverst i klatremiljøet til de to andre katte…
Den der med portionsfodring er jeg ikke særlig vild med - mest fordi katten normalt vile spise flere gange dagligt…
Jeg tror at en af grundene til at en kat spiser uhæmmet, netop er fordi den mener at den ikke får nok foder ved de to afmålte portioner…
Vi prøvede i en periode at portinsfodre pgr Tings lidt for hastigt voksende taljemål hun ÅD som en vanvittig, hvis hun kun fik mad tre gange dagligt og var alligevel konstant sulten… Da jeg så forsøgte mig med at give hende mad lige så ofte som hun bad om det, spiste hun faktisk 7 g mindre pr døgn end hendes afmålte portion ellers skulle indeholde… Så prøvede jeg at hælde alle tre (det var før vi fik Leo) kattes afmålte portioner i en stor skål, som fik lov at stå fremme fra morgen til aften… når jeg om aftenen vejede overskuddet var der altid levnet ca 15 - 20 g… dvs at ingen i min Bande spiste det de skulle…

Og så opgav jeg altså det der portionsfodringshejs :smiley:

Jeg tror umiddelbart heller ikke, at jeg ville gøre det mod hende… men det afhænger af hvordan vægten er fordelt…

Kære Jane…:wehuu:

Jeg forstår udmærket; hvad du mener.

På et tidspunkt havde én af mine katte en helt utrolig
appetit - han var altid sulten - og var også tyk -
han havde en bændelorm.

Det fik vi heldigvis hurtigt has på -

Men han er kastrat; så han får slanke-tør-foder ind imellem.
Kærlige hilsner
Mona

Tara tabte sig et kilo. Hun tabte sig af sig selv, da vi flyttede til mere plads…

Årsagen til Nemos konstante overvægt var smerter.

Er alle andre muligheder udelukket?Hvor gammel er Seven

MVH Helle

Det skal lige siges, at hun er sund og rask og hun har ikke orm. Årsagen til hendes overvægt er overspisning og for lidt motion. Hun rører sig ikke nær så meget, som de andre.

Jeg har vist ikke billeder, der viser det ret godt, men jeg skal nok lede videre.

Kan du prøve at aktivere hende mere? Gider hun mon det?
Min Kuzco har også lidt kastratdelle, men jeg forsøger at aktivere ham lidt mere med div legetøj og fangelege :slight_smile:

Nå, tog lige nogle billeder af hende, hun ser selvfølgelig bredere ud, når hun ligger ned.

[quote=Celina;114548]Kan du prøve at aktivere hende mere? Gider hun mon det?
Min Kuzco har også lidt kastratdelle, men jeg forsøger at aktivere ham lidt mere med div legetøj og fangelege :)[/quote]

Det er meget lidt hun gider det.

Kan du ikke prøve noget ultimativt ultra light foder så hun kan æde til hun ikke gider mere?

Ja jeg ved godt det nok ikke er det bedste for kattens tarv min jeg ville ikke kunne bære hun gik rundt og var sulten. Så ville jeg sgu nok egentlig få en fed kat :frowning:

Jeg ved selv hvordan det er at gå og være sulten hele tiden og det er faen fisme ikke sjovt… :frowning:

[quote=Gry Gressbakken;114558]Kan du ikke prøve noget ultimativt ultra light foder så hun kan æde til hun ikke gider mere?

Ja jeg ved godt det nok ikke er det bedste for kattens tarv min jeg ville ikke kunne bære hun gik rundt og var sulten. Så ville jeg sgu nok egentlig få en fed kat :frowning:

Jeg ved selv hvordan det er at gå og være sulten hele tiden og det er faen fisme ikke sjovt… :([/quote]

Jeg tror, Specifik FRD er det mest ultimative light foder, der findes. Men det er jo heller ikke særlig spændende, det er jo fyldt med fibre. Jeg forestiller mig bare, hvordan jeg ville have det, hvis jeg skulle leve af bladselleri eller lignende.

Jane kan du læse engelsk? Jeg er nemlig igang med at læse en bog der hedder “Your Cat” af dyrlæge Elizabeth Hodgkins (kan fåes på www.amazon.co.uk) og hun skriver rigtig meget om ernæring og blandt andet også overvægt, og hvordan man kan tackle det.

Humlen for hende er at det faktisk er tørfoder kattene bliver overvægtige af og at løsningen kan være at fodre kun med godt lødigt høj protein, middel fedt og lav kulhydrat vådfoder :slight_smile:

Det skulle gøre at katten udnytter foderet meget bedre og at man ikke oplever denne konstant sultne kat.

En ting er helt sikkert - jeg er begyndt at give mine meget mere vådfoder - ikke hvilket som helst men godt, uden sukker og tilsætningstoffer, masser af kød i osv… og skulle jeg få en overvægtig ville jeg helt sikkert prøve hendes metode :slight_smile:

Ja og ved du hvad katten har INGENTING at bruge de fibre til - de er kødædere og skal have masser af protein og det er det de skal blive mætte af :slight_smile: