Hvad fik du læst op som barn?

Total underlig følelse: I går stødte jeg helt tilfældigt på en gammel børnebog, som jeg kan huske at jeg fik læst højt som barn. Så det var en helt vildt underlig følelse da jeg fandt denne hjemmeside, hvor bogens forfatter læser den op. Andre der kender Alexanders terrible horrible no good very bad day?

Jeg kunne stadig huske den hele - det er en engagerende historie! Jeg kan huske at jeg syntes godt om rytmen i historien, og jeg syntes ham Alexander var ret så meget en skandale, og især de hvide sko, som han får i historien - hvide sko var nemlig en dårlig ide at give mig i min barndom - de blev alt for hurtigt mudret til - så at Alexander fik hvide sko i historien var noget, der undrede mig dybt, kan jeg huske. -tihi Det var næsten lidt for meget at han bare får lov at være så sur hele bogen igennem - det var fascinerende og også lidt for meget, syntes jeg. :klapper:

Og stregen, altså tegneren som har lavet tegningerne til bogen kan jeg også huske at jeg kendte flere historier med. Blandt andet en om en større dreng hvis hund blev kørt over oppe i bjergene (nogen der kender den?)

Hvad fik I læst op som børn?

ringenes herre blandt andet- måske derfor jeg ikke er helt normal idag ?
roald dahls sofie og den venlige kæmpe
taran bøgerne
klassikerne( i ligth udgave ) robinson crusoe, den røde pimpernel, en verdensomsejling under havet, børnene i nyskoven, den sidste mohikaner etc.

Alle de pixie-bøger vi kunne komme i nærheden af! Fik læst op til jeg var 4 og kunne læse selv.

Næææ ikke derhjemme, men når vi var på sommerferie hos min mormor læste hun de fem bøgerne og “den mystiske…”. Det var super hyggeligt og alle unger bare bare totalt stille :slight_smile: bonus for bedste og ungerne - what can I say, it was a win win situation :slight_smile:

Hmm. Jeg kan ikke huske at have fået læst op. Min mor er ordblind og jeg havde ingen tålmodighed. Lærte mig selv at læse ret hurtigt. Læste f.eks. Det Lille Hus på Prærien omkring 9-10-års alderen.

jeg kan nu heller ikkke huske jeg fik læst op som barn, enten fordi det ikke skete el fordi det er for længe siden til at jeg ku huske det.
det er jo min over 30 år siden
men hvis jeg fik læst op af noget har det nok været forskellige eventyr, cirkeline,emil fra lønneberg,pippi osv i den dur.

Jeg har læst og hørt mange bøger…

Alle børnene fra bulderby, pipi, ronja røver datter, emil fra lønneberg , prop og bertha, otto er et næsehorn jeg kunne blive ved med alle klassikerne …

Jeg kan huske vi lånte mange lydbånd elsket at hører dem i walkmann’en.

Jeg kan huske to bøger… guds blinde øje og Fredeløs… begge meget sørgelige bøger

Jeg husker ikke at jeg fik læst op. Jeg læste selv ret tidligt og husker jeg læste Troldepus, mener der er ca 20- 30 bøger i den serie. Jeg læste “De 5” ,Jan og Kim bøgerne. Silas bøgerne læste jeg også.

Jaaaaa!!!. Troldepus :hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg kan heller ikke huske der blev læst op for mig, men da jeg selv lærte at læse, læste jeg tit op for min mor og brødre, mens de puslede med andre ting.

Bla. bogen med Edderkoppen Charlotte og de elskede Troldepus

Guds blinde øje kender jeg også, jeg læste den nu selv.
Åh den var så sørgelig.:ked:
Har du læst efterfølgeren, mener at den hed noget med -Du blev træls.
Det handler om da pigen blev voksen og ikke fik noget liv som var bedre end barndommen.:frowning:

Hilsen Lisbeth

Jeg kan ikke huske nogle bestemte bøger jeg fik læst op af men der var flere.
Men jeg kan huske at når Familie Journalen kom så skulle min mor læse Bamse og DukkeLise for mig :høhø:
Tror ingen børn kender den i dag og ingen ville nøjes med så kort en oplæsning :tihi:
Hilsen Lisbeth

Sikkert alt muligt.
Men det jeg husker er H C Andersens eventyr, som min mor læste - fordi de tit var ret sørgelige og egentlig gjorde mig ked af det, samtidig med at de fængslede mig. Og Pippi Langstrømpe, fordi min far læste dem - han havde virkelig talent for oplæsning, det var det rene hørespil :slight_smile:
Jeg begyndte at læse selv i 2-3 klasse, så der sluttede det med højtlæsning :wink:

uha… ALT mellem himmel og jord - hvis det var min far er læste for mig var det Hans Kirk, Steinbeck og MArtin A Hansen…

der var nu noget over Fiskerne… jeg elskede den historie - minus den religiøse filosoferen som far elegant sprang over…

min mor - hun læste HC ANdersen, alle klassikerne, 1001 nats eventyr og en masse andet…

Jeg kan huske jeg fik læst Disney bøger op, dem man fik fra bog klubben dengang. Jeg elskede når jeg fik en ny tilsendt. - Så var der pixi bøgerne. Og: Sorte Sambo. - By musen og landmusen synes jeg også at kunne huske jeg fik læst højt.

Ohhh jeg elskede at få læst højt inden jeg skulle sove. Skønt det var! :slight_smile:

Min far havde haft en landsbyskole engang, og vi fik lov at beholde en god del af det lille skolebibliotek.
Min mor læste højt, når jeg var blevet lagt i seng: Bulderby, Flette-Mette, Mormor og de 8 unger, Estrid Ott, ikke Kasserollerejsen (en del brændte, da vores hus brændte, da jeg var under 1 år), men efterfølgerne, bl.a. sejladsen med Rudolfina - og så Laura-bøgerne!
Det lille hus i den store skov, Det lille hus på Prærien, Det lille hus ved Floden, Huset ved Søen, Den Lange Vinter, samt Drengen og Gården. De sidste bøger fik jeg først år senere. Stor begivenhed, der blev ikke sådan bare købt bøger (eller noget andet).

[quote=Coon Danica;463906]Guds blinde øje kender jeg også, jeg læste den nu selv.
Åh den var så sørgelig.:ked:
Har du læst efterfølgeren, mener at den hed noget med -Du blev træls.
Det handler om da pigen blev voksen og ikke fik noget liv som var bedre end barndommen.:frowning:
Hilsen Lisbeth[/quote]

Ja, det er meget sørgelige bøger, men Frændeløs (Hanne, det er den med Remi og Vitalis, du mener, ikke?) havde dog lyse stunder.

Lisbeth, tilgiv mig, bær over, når jeg ikke kan lade være med at :tihi:, når du skriver ‘træls’ :slight_smile:

Guds Blinde Øje, og Du Blev Træl (ja, det er nok mere end træls at være træl, dvs slave) - det er en hel serie - er meget barske bøger om forne (håber jeg da) tiders børnehjem, kvinders livsvilkår uden fri abort og ordentlig prævention, hårdt ulønnet husarbejde etc etc.
IMHO egentlig ikke noget, man skulle læse højt for børn. Jeg læste dem selv som 13 - 14 årig, og tror egentlig, at det gav mig en god ballast til at klare teen-age tidens fælder.

Min mor læste også højt på lange busture og lignende. Sagte, men et dejligt tidsfordriv for os begge :slight_smile:

Jeg kan huske 2 bøger, som min mor læste højt:

“Frændeløs” og “Robin Hood”.

Min mor har læst mange bøger for mig. Jeg kan huske at jeg som barn i en periode var medlem af bogklub hvor jeg fik en ny bog en gang om måneden. Min yndlingsbog var junglebogen :slight_smile:

Ups Misi, du er tilgivet :tihi: grin du bare.
Jeg har også været omkring 13-14 år da jeg læste den.
Det var en til en opgave i skolen at vi skulle læse dem.
De fleste af os var ikke glade for de tykke bøger og bare titlen: Guds blinde øje, det af lød meget kedeligt for os teenagere.
Men de fleste af os blev bidt af dem.

Jeg ville faktisk gerne læse dem igen nu hvor jeg er blevet voksen.
Hilsen Lisbeth

Min mor har altid læst meget og det var derfor helt naturligt at melde lille Tina ind i en bogklub som helt lille. Så et eller andet sted i en kasse står samlingen af bøger der blev brugt til højtlæsning, primært eventyr og flest af Brødrene Grimm. En anden - ikke helt så lødig - litteratur der blev terpet allerede ved barndommens højtlæsning var Anders And, hvor min farmor og farfar repræsenterede et rent slaraffenland ved at have alle bladene helt tilbage fra min far var en lille dreng. Derudover bestod min højtlæsning af LP’er med lydsiden til Disneys tegnefilm - jeg kunne låne de plader om og om igen og sad i timevis med min fars kæmpe hovedtelefoner på og lyttede intenst med.

Jeg lærte ret hurtigt selv at læse, især takket være min mors hjælp og Pixi-bøger og så gik jeg ellers i gang med at støvsuge både folkebiblioteket og skolebiblioteket for bøger, mange af favoritterne er det også lykkedes mig at støve op igennem årene og de står nu i hjemmebiblioteket. Jeg kan nævne Bill Peets “Vor Ven Kapi”, Kerstin Backmans “Mulle Filunken” og “Mulle Filunken og ønskesneglen”, Andre Nortons fire bøger om Telekattene, Diana Wynne Jones’ “Himmelhunden” og Walter Farleys bøger om den sorte hingst og i særdeleshed de 3 om hingsten Flamme.

Det var for øvrigt mig der læste højt for min bror i hans barndom, jeg er syv år ældre, så det passede fint læsemæssigt, og han kan den dag i dag tale om at han kan huske hvordan jeg lavede forskellige stemmer og at det var hyggeligt. Vi læste også mange Anders And blade og ellers husker vi begge Dennis Jürgensens bøger om drengen Freddy og hans eventyr sammen med Dracula, Eddie, Boris, Sir Arthur Fieldstein, Mummy og bøvsedragen Nitan. De bøger var simpelthen topmålet af min oplæsning kan jeg forstå :høhø: