Hvad fik du læst op som barn?

Mig og min søster var virkelig nogle læseheste - så vi læste meget selv.

Men min mor er super pædagogisk, så vi SKULLE have læst højt også.

Og i dag er det bare totalt yndlings at tænke tilbage på. Hun læste børnebiblen, Troldepus-bøgerne, Robinsn Crusoe, Hobitten, eventyr og ja… Alt :slight_smile:
Vi var på biblioteket hver 14. dag cirka, og vælge ny bog selv :thumbup:

Jeg vil råde alle forældre til det… Det er faktisk utrolig vigtigt for børn at lære at lytte til historier - desværre er det jo noget af det som man som lærer skære fra først når tiden bliver knap. :gruble:
Mange børn i dag kan læse når de kommer i 1. klasse. Næsten ingen kan FORSTÅ hvad de læser… Og hvad er så pointen med at kunne læse…:wittsend:

Jeg kan ikke mindes, at der er blevet læst højt for mig hjemme, men det kan nu ikke passe. Min mor har altid læst meget, så jeg kan ikke forestille mig, at hun ikke har læst for os. Til gengæld kan jeg huske, når min matematiklærer, Hr. Øe, læste for os. Det var fast på programmet én gang om ugen de sidste 10 min. af timen. Jeg elskede det! Ellers lærte jeg ret hurtigt at læse selv, så skolebiblioteket blev støvsuget for især Troldepus (som Hr. Øe havde læst nogle højt af, og som jeg har købt en masse af selv som voksen, så jeg kan læse dem højt for mine elever ;)). Sidenhen gik det ud over min mors bogreol, hvor jeg elskede Wilbur Smiths serie fra Afrika.

Venligst
Dorthe

[quote=MiSi;463958]Min far havde haft en landsbyskole engang, og vi fik lov at beholde en god del af det lille skolebibliotek.
Min mor læste højt, når jeg var blevet lagt i seng: Bulderby, Flette-Mette, Mormor og de 8 unger, Estrid Ott, ikke Kasserollerejsen (en del brændte, da vores hus brændte, da jeg var under 1 år), men efterfølgerne, bl.a. sejladsen med Rudolfina - og så Laura-bøgerne!
Det lille hus i den store skov, Det lille hus på Prærien, Det lille hus ved Floden, Huset ved Søen, Den Lange Vinter, samt Drengen og Gården. De sidste bøger fik jeg først år senere. Stor begivenhed, der blev ikke sådan bare købt bøger (eller noget andet).

Ja, det er meget sørgelige bøger, men Frændeløs (Hanne, det er den med Remi og Vitalis, du mener, ikke?) havde dog lyse stunder.

Lisbeth, tilgiv mig, bær over, når jeg ikke kan lade være med at :tihi:, når du skriver ‘træls’ :slight_smile:

Guds Blinde Øje, og Du Blev Træl (ja, det er nok mere end træls at være træl, dvs slave) - det er en hel serie - er meget barske bøger om forne (håber jeg da) tiders børnehjem, kvinders livsvilkår uden fri abort og ordentlig prævention, hårdt ulønnet husarbejde etc etc.
IMHO egentlig ikke noget, man skulle læse højt for børn. Jeg læste dem selv som 13 - 14 årig, og tror egentlig, at det gav mig en god ballast til at klare teen-age tidens fælder.

Min mor læste også højt på lange busture og lignende. Sagte, men et dejligt tidsfordriv for os begge :)[/quote]

jo det er den… kunne ikke lige huske hvordan man skulle stave til den titel

[quote=Coon Danica;463906]Guds blinde øje kender jeg også, jeg læste den nu selv.
Åh den var så sørgelig.:ked:
Har du læst efterfølgeren, mener at den hed noget med -Du blev træls.
Det handler om da pigen blev voksen og ikke fik noget liv som var bedre end barndommen.:frowning:

Hilsen Lisbeth[/quote]

Jo, den læste jeg som barn selv

Det blæser på månen - kan jeg da huske
Det lille hus på prærien-serien
En eller anden historie om en slædehund, som jeg græd en del over.
Erik menneskesøn serien - det var så min bror, der havde fået dem i julegave, og lyttede med til jeg blev for utålmodig og læste dem alle sammen i stedet -tihi

Guds blinde øje og Du blev træl læste jeg også selv, også tårepressere…

Aja Dobo var yndlings (sjovt nok, allerede dengang havde jeg en forkærlighed -tihi), også sørgelige indimellem, den der hvor faderen dør, og den hvor han dør :frowning: -tihi

Husker ikke så meget af dem vi blev tvunget til at læse ifht skolen, hadede hver og en af dem. Var og er en læsehest af dimensioner, men har altid haft meget bestemte meninger om hvad jeg synes der var godt -høhø