Hvad forventer du som medlem af en katteklub?

Overskriften siger vel det hele? :slight_smile:

Hvad forventer du at din katteklub bidrager med?
Medlemsmøder, medlemsservice, medlemsdemokrati… osv osv osv

Starter du selv ballet op med din holding/forventning eller?:thumbup:

Nej… jeg er nemlig ikke medlem af en klub længere :slight_smile:

Ok nu bliver jeg så nysgerrig - hvordan kan man så udstille?
Jeg troede medlemsskab af en af de 4 hovedklubber var nødvendig.

Ann er typisk med for at hjælpe Camilla :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1299711]Ok nu bliver jeg så nysgerrig - hvordan kan man så udstille?
Jeg troede medlemsskab af en af de 4 hovedklubber var nødvendig.[/QUOTE]

Det er helt korrekt :slight_smile: Nu er det sådan, at Anns mand er medlem af JYRAK. Han kan dog sjældent deltage på udstillinger, da han er natchauffør i weekenden, derfor udstiller Ann deres katte :slight_smile:

jeg mener at jeg/vi er medlem af danmarks bedste katteklub, da jeg oplever at netop den klub gør hvad den kan for sine medlemmer og støtter op om dem og de evt problemer de måtte have.
klubben har en formand som går i forvejen for sine tropper og viser dem vejen.
er ikke opdrætter og bliver aldrig opdrætter, så den del der angår avl og opdræt har ikke den helt store interesse for os, og deltager derfor heller ikke i de arrangementer klubben laver af den art, men kan se at klubben gør en hel del af den slags.
har som sådan ikke store forventninger til klubben, men går da ud fra at hvis vi evt køber en kat og oplever problemer enten med opdrætter, mgl stamtavle osv osv så går klubben ind og hjælper så godt den kan indenfor de rammer klubben kan selvfølgelig. eller måske endda kan guide en til køb af en kat og især hvordan man skal gøre hvis man ønsker at købe kat i udlandet.
syntes så at “min” klub heldigvis er for både kælekatte ejere og opdrættere og alle bliver behandlet ens og man får alt den hjælp man beder om.
tror faktisk ikke der er meget “min” klub kan gøre for mig end klubben allerede gør.

Hvad forventer jeg af en katteklub:? At den arbejder for at fremme alle kattes vilkår, og at den hjælper sine medlemmer med råd og vejledning i forbindelse med katterelaterede tvivlssager.

Da jeg først startede i katteverdenen, brugte jeg min hovedklub til at søge stamtavler og melde mig til udstillinger i ind- og udland. Der var kun meget lid kontakt til andre. Det brugte man specialklubberne og studiekredsene/lokalgrupperne til.
Siden er min hovedklub også blevet et sted at mødes socialt, netværke og et sted at spørge om råd. Nuomdage vægter jeg meget stemningen i en hovedklub, når jeg skal vælge mellem de fire hovedklubber, da de alle tilbyder de samme serviceydelser. Nogle holder flere medlemsaktiviteter end andre, men da de fleste aktiviteter er åbne for medlemmer af alle klubberne, er det ikke et kriterie at vælge på IMHO.
En hovedklub skal holde sine medlemmer orienteret, om hvad der sker for og omkring katte ude omkring fx den famøse kattebekendtgørelse og 12-ugers bekendtgørelsen.
Når der bliver lavet så radikalt om på stamtavlen, som tilfældet er, kunne man måske have forventet en debat, inden ændringen trådte i kraft - nu er stamtavlen ændret, så nu kan proceduren for ændringen og konsekvenserne af ændringen debatteres. Dette er efter min mening ikke en klubopgave men Felis Danicas opgave, da det må være FDs FU, der har besluttet ændringen i enigt fællesskab.

Jeg har ikke så mange krav til min klub. Den skal afholde udstillinger og stambogsføre/registrere mine katte.

Jeg kan personligt godt lide at I min klub ( TICA) kan jeg stemme direkte og personligt ( over internettet) på de ting der kommer op I klubben. Det virker meget demokratisk på mig og er iøvrigt utroligt nemt.

Jeg blev medlem af en anden af de 4 hovedklubber da jeg købte Theodor. Det medlemsskab var gratis, men jeg fik heller intet for det. Efter at have rykket 3 gange på mail til kasseren for at få medlemsnummer og dermed login til deres hjemmeside,. opgav jeg. Det magtede jeg ikke at danse med, da det var lige op til at jeg ville søge stamnavn. Jeg flyttede til Jyrak i stedet for.

Jyrak lever op til mine “krav/ønsker” om;

  • lave udstillinger som er godt organiseret
  • hurtig svartid på henvendelser. Her må jeg lige tilføje, at Jyrak svarer helt vildt hurtigt, langt over hvad kan forventes af en organisation af frivillige
  • overskuelig hjemmeside hvor jeg kan finde “alt om katte” og link til andre sider.
  • hjælpsomme “medarbejdere” og hold nu da op jeg som ny er blevet båret på hænder og fødder i Jyrak
  • undervisning/seminarer/kurser således jeg kan få det bedst mulige grundlag til at lave nogle sunde og raske kuld
  • hyggelige mennesker. Udstillinger er nu bare så meget bedre i Jyrak, stemningen er altid i top (ja jeg har udstillet i alle 4 klubber)

Dette lyder som en helt rosenrød reklame, men jeg er virkelig overrasket over det meget høje niveau af service i Jyrak. Der er da sikkert også bagsider, jeg har så bare ikke mødt dem endnu.

Hvad forventer jeg ?
nu sidder jeg jo selv i bestyrelsen og det jeg prøver at give vore medlemmer er det jeg omvendt selv ville forvente.

Service : Svar der kan bruges og forstås af høj som lav. En ordenlig behandling uanset hvor lille en ting det måtte være man kommer med. At der ikke er forskel på fisk- vi er alle lige meget værd.
Velordnede udstillinger hvor tingene inden for det muliges grænser, kører som de skal
lydhørhed - over for kritik, forslag, skøre indfald og andet godt.
Glæde - ved sporten, samværet,konkurrencen og oplevelsen.

Jeg forventer også af min klub at den gør sin indflydelse gældende, holder sig opdateret på alt hvad der rør sig i katteverdenen ( show, klubarbejde,forskning osv), er synlig og tilgængelig.
Og så skal klubben selvfølgelig udstede stamtavler etc. Men det er ikke den del der afgjorde valget for mig i sin tid, en tavle kan alle klubber lave til mig.

Håber det gav mening, da jeg nu jo som sagt sidder lidt med to kasketter på - både som medlem og som bestyrelsesmedlem.

Kom til at tænke på - at en af de ting jeg I disse internet tider synes er smart - er når man kan registrere OG udprinte på nettet. I TICA kan jeg registrere mine katte direkte på nettet ( øjeblikkelig resultat) men endnu ikke få stamtavler på den måde. Det er noget vi arbejder på at få indført - men er jo ny tankegang I TICA da man ikke er vant til at vi ønsker stamtavler som man jo bruger I Europa. Dvs som det er nu kan jeg direkte og øjeblikkelig registrere mine killinger ( hvis begge forældre er registreret I TICA) og udprinte kattens registrerings papir. Jeg glæder mig til at jeg også kan udskrive stamtavler direkte - inclusive ny ejer på den. Det er for mig det ideelle.

En strø tanke: jeg tror der er stor forskel på ens forventninger til klubben afhængig af hvor længe man har opdrættet og om man er opdrætter eller “bare” katteejer - om man udstiller eller “bare” vil have katteinfo. En af mine gode venner var I mange år medlem af en klub under FD - men da bladet blev elektronisk gad han ikke være medlem mere - i.e. han var kun medlem for at få det fysiske blad.

Det kan han da sagtens stadig få, det koster 100 kr ekstra om året.

Da vi boede på Sjælland var vi via vores først indkøbte NFO medlem i Racekatten. Det var jeg til vi flyttede til Fyn. Nyt liv nye vaner hvorfor så ikke også ny katteklub. Jeg var fint tilfreds med den første. JYRAK havde på det tidspunkt kattekreds på Fyn så det trak og JYRAK blev næste stop. Hertil lige så god som den jeg kom fra.
Hvad forventer jeg så.
Jeg forventer:
At bestyrelsen behandler alle lige. Nyt som gammelt medlem udstiller om en hals, opdrætter af xxxx og kælekatteejere.

At stamtavle problematikken behandles så jeg føler mig set og hørt i min klub OG ikke mindst at jeg har dem i hånden når mine killinger er 11 uger. (Det er selvfølgelig under forudsætning af at jeg indsender ansøgningen i tide så det fysisk kan lade sig gøre). Det er dårlig planlægning hvis stambogsekretær 1 i klubben har ferie og når hun så er på banen igen er den der udsteder(laver dem fysisk) lige gået på ferie eller omvendt. Derved kan en ansøgning som er indsendt i tide godt hænge i systemet for længe.

At jeg bliver orienteret enten via mail med henvisning til at der er nyt om xx som kan læses på klubbens hjemmeside eller via mail med fyldestgørende oplysning om det nye. Henvisningen kan også være til et indlæg/oplysning i Kattemagasinet.

Jeg forventer at der jævnligt afholdes møder om xxxxxxx i rimelig afstand fra min bopæl så jeg har mulighed for at deltage og blive orienteret om det der rør sig i katteverdenen og har mulighed for at komme med synspunkter og input til bestyrelsens arbejde hvis jeg har lyst. Det kan meget vel betyde at en landsdækkende klub bliver nød til at afholder møder om de samme emner flere steder på Sjælland, Fyn og flere steder i Jylland og på Bornholm (hvis der er medlemmer der). Racekattens møder bare for at tage fat et sted har jeg aldrig hørt blive afholdt i Ålborg. Hvis klubben er landsdækkende er det ikke rimeligt at nogen medlemmer blot skal rundt om hjørnet og andre må rejse en hel dag og håbe de når frem i tide. Det er frivilligt arbejde men det betyder vel ikke at møderne altid skal afholdes i samme område. Vil medlemmerne så møde op. Tja de møder i hvert fald ikke op hvis møderne ikke bliver planlagt.

Hvad kan lokke en kælekattekøber til at blive hængende efter den gratis periode. Det er efter min mening at der er nogen der tager hånd om dem rent fysisk. Byder velkommen på en personlig måde så man føler sig set i mængden. De tilbud som klubben har må være noget kælekattekøbere syntes de kan bruge i deres hverdag med en racekat. Og hvad er så det tja det skal jeg ikke kunne sige efter så mange år som opdrætter så er jeg vist kommet for langt fra den verden til at kunne huske hvad det måtte være. Men et forsigtigt bud: Hvad en kælekattekøber kan forvente sig af sin opdrætter og sin dyrt indkøbte soulmate og hvordan man forholder sig hvis det mod forventning var en xxxx at ha købt en kat med stamtavle for eksempel.

Helt korrekt - det fortalte jeg ham også - men han synes det blev for dyrt ( i.e. for høj prisstigning I forhold til det han havde betalt de andre år).

Her syntes jeg det bedste er at det er klub der udsteder tavle og en stambogsfører der skriver under - hvis folk selv ‘udsteder’ tavler syntes jeg det åbner op for misbrug…men naturligvis en eller anden form for digital løsning der tager højde for det kan sikkert laves… Men syntes der er noget ‘kvalitetssikring’ i at det går over den rigtige stambogsfører

Helt enig - det kan hurtigt blive noget rod hvis enhver selv lige kan udskrive en stamtavle; det kan hurtigt blive endnu sværere for almindelige købere at gennemskue om der er tale om en rigtig stamtavle eller noget smart en BYBer lige har kreeret på sin pc. Men det er så let for os i FIFe, for A&R siger klart og tydeligt at en stamtavle skal underskrives og autoriseres af FIFe medlemmet.
VH
Susanne

Der er to fortolkninger af “forventer”:

  1. Erfaringsbaseret prognose. “Sådan bliver det nok, for sådan plejer det at være.”

  2. Ideelt ønske. “Klubben burde gøre noget mere ved …”


En klub er en ramme for fælles interesser. Det vigtigste princip er, at vi har det sjov, vi selv laver.

Min erfaring (gennem 22 år) er, at det fungerer godt. Der er således også imødekommenhed, når medlemmer - en sjælden gang - kommer med nye ideer, bare ideerne ikke konflikter med etablerede traditioner.

Mit største ideelle ønske er, at klubberne kunne blive bedre til samarbejde. Både indbyrdes og ud af FD/FIFe. Det er for meget “not invented here” i katteklubberne.

vh

Andreas

Jeg er super glad for min klub, som jeg opfatter som åben, rummelig med plads til alle, lydhør og god til at informere.

Mit problem pt. er Felis Danica som hoved klub.
Jeg føler ikke det samme herfra.

Der mangler i den grad information. F.eks. har vi endnu ikke fået formandens beretning fra Plenarforsamlingen. Referat og alle andre beretninger er offentliggjort. Spørger man formanden får man bare et k9oldt svar “Spørg din klub”
De har ikke ansvaret for denne beretning og aner heller ikke hvor den befinder sig.

Kattemagasinet er forsinket - spørger jeg den ansvarshavende redaktør - Bette Lind - får man igen bare svaret “Spørg din klub” Igen de aner intet og kan intet gøre.

Der er splittelse i katteverden i DK for tiden og Felis Danica gør IMO intet for at gyde olie på vandende og samle klubberne. I stedet er den min opfattelse at Formanden i dette spørgsmål ikke er så upartisk som hun skulle være. Hun må i henhold til vedtægterne ikke selv være medlem af en klub, og dette tolker jeg klart som et krav for at imødegå at hun tager parti.

Der er en larmende tavshed fra FD’s side pt. alle spørgsmål bliver bare smidt videre til klubberne, som heller ikke kan svare.

Jeg er rasende på den arrogance som udvises, og dette har INTET med min egen klub at gøre. Den og DARAK gør hvad den kan og har faktisk arrangeret nogle møder om det samme som Jyrak og RK, men med et mere nuanceret panel af oplægsholdere. Her vil ALLE sider blive belyst…

Det er i min optik ikke klubberne som er problemet her. Der skal være noget for enhver smag, men FD’s ledelse. Jeg kan kun håbe på, at der rykkes nok medlemmer, således at flertallet på plenarforsamlingen ændres, og håbe på, at der ved næste formandsvalg, som skal være i 2017 (ulige år) stiller en person op, som i højere grad vil samle kattesporten herhjemme.