Hvad går i efter ved udvælgelsen?

Når i beholder en pige til jeres opdræt, hvad går i så mest efter?

Er det typen? Eller er det sindet?

Jeg vil gerne beholde en af Helena’s killinger, men jeg er i vildrede med, hvilken en af dem, jeg skal beholde.

Typemæssigt er det nok Athene, men hun er lidt sin egen. Hun er kælen og den største af pigerne, men hun opsøger os ikke så meget, som de andre killinger gør. Hun går noget mere sine egne veje, og hun tænker mere på at lege og lave ballade :tihi:

Af sind er Afrodite noget helt særligt. Hun er så kærlig og vil så gerne være i nærheden af os. Hun har det også med at følge os i alt, hvad vi laver. Hun er talende og noget så kær. Men typemæssigt er hun knap så god som Athene.

What to do?

Du har vel en plan med at beholde killingen, ikke?

Det kan være at du bliver klogere på det når du tager dem begge med på nogle udstillinger?

Både mht. kattenes typer og temperament hvis det er eneste, som du ikke kan beslutte dig til?

[QUOTE=Sheer;700375]Du har vel en plan med at beholde killingen, ikke?

Det kan være at du bliver klogere på det når du tager dem begge med på nogle udstillinger?

Både mht. kattenes typer og temperament hvis det er eneste, som du ikke kan beslutte dig til?[/QUOTE]

Jeg vil gerne beholde hankattens linier i opdrættet, og det er jeg også blevet rådet til af min tidl. mentor. Jeg har ikke planer om at tage dem med på udstilling, inden jeg beslutter mig.

Den hunkat som har den bedste kombination af de egenskaber som jeg har forsøgt at proppe sammen i mine killinger. Men er jeg virkelig i vildrede lader jeg tilfældighederne bestemme. Den der bliver solgt sidst bliver hjemme. (Ja den bliver jo så bare aldrig solgt selvfølgelig)

[QUOTE=DK Blackangel;700364]Når i beholder en pige til jeres opdræt, hvad går i så mest efter?

Er det typen? Eller er det sindet?

[/QUOTE]

Det tror jeg er svært at svare meget entydigt på, for der er så mange faktorer der spiller en rolle når jeg skal vælge, og det er bestemt ikke alle der går på enten eller, ofte er det jo både og.

Jeg skal kunne lide katten og leve med dens fejl og mangler, og tro på at mine hanner har det som der skal til for at opveje disse. Altså tænker jeg frem i tiden og ser ikke kun på det som jeg umiddelbart ser. Katten kan jo også udvikle sig, og her skæver jeg til kattene bag og hvad de har givet, og det gerne i flere generationer bag. Se på hvad der evt går igen som en “fejl”, ex profilen, er den et tilbagevendende problem, så vil jeg gå hårdt efter den af killingerne som pt har den bedste… og så videre og så videre. Pil katten fra hinanden, se på enkeltdelene og sammelign dem.

OG så skal det være en kat, der kan trives i et opdræt. Nogle katte stortrives i et fertilt miljø, andre igen har det meget bedre som kastrater og hyggekatte. Trivsel er for mig langt vigtigere end at jeg får den fænotypisk bedste kat. Det er skisme trist hvis der skal gå en flot kat rundt, men som ikke trives i mit hjem og med de øvrige katte.

Jeg lader mig gerne råde af andre med kendskab til linjerne, men jeg ville aldrig lade en dommer afgøre det for mig. For mig er det helheden og ikke udseendet der afgør sagen, og det er unfair at pålægge dommere den opgave. De ser det umiddelbare og har ikke en kinamands chance for at vide andet og mere om hvordan linjerne arbejder.

Held og lykke, og husk så at man altid kan lukke en kat senere, hvis man ikke mener den har det man ønsker. Udvælgelsesprocessen stopper jo ikke med at vælge en ud, man kan jo nå til senere i kattes udvikling at det ikke var det, og bestemt da også når man så står med et kuld efter den. Man kan blive overrasket og det både positivt og negativt.

Min udvælgelse afhænger meget af, hvad jeg har i forvejen og hvad jeg har ville med den kombination jeg har lavet.

Men jeg vil sige, at temperamentet spiller utrolig meget ind, når jeg udvælger avlskat.
Alt andet lige sælges langt de fleste killinger som kælekatte, så det skal have høj prioritet i mine øjne.

Hvorfor lavede du parringen? Du skal vægte hvad killinger har op mod formålet med parringen, og så vurdere hvilken af killingerne der er tættest på det du ønskede dig.

Og så skal du selvfølgeligt se på temperamentet. Og på hvilket temperament det kræver at leve i et større kattehold. Min erfaring siger at udadvendte og frække killinger med masser af gåpåmod har nemmere ved i længden at tilpasse sig et liv i et større hierarki med fertile madammer, status ift. killinger osv. hvor en mere rolig og forsigtig killing har sværere ved at tilpasse sig det liv i længden, og ofte ikke vil trives når hun er blevet voksen og skal deltage i magtkampene. Omvendt vil en søød killing være nemmere at sende ud til kæl i et mindre kattehold.
Men ingen regler uden undtagelse, så du skal vurdere hvordan du tror de vil trives i længden i dit kattehold.

Helt klart sind/sundhed. Eksteriør kommer i anden række herhjemme :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;700414]Min udvælgelse afhænger meget af, hvad jeg har i forvejen og hvad jeg har ville med den kombination jeg har lavet.

Men jeg vil sige, at temperamentet spiller utrolig meget ind, når jeg udvælger avlskat.
Alt andet lige sælges langt de fleste killinger som kælekatte, så det skal have høj prioritet i mine øjne.[/QUOTE]

Det er også det, jeg har lidt med i mine overvejelser, da mine killinger kun bliver solgt til kæl. Afrodite tror jeg ville passe bedst ind i flokken, da hun er så kælen og ligetil. Hendes type er ikke helt hen i vejret, men Athene er bare lidt bedre.

Ja, Afrodite har stjålet vores hjerter, selvom jeg ikke havde regnet med at skulle beholde en killing i de farver :ups:

Jeg kender ikke så meget til kattenes linier, kun det jeg har fået oplyst af min tidl. mentor.

Så må du i gang med at Google, kigge billeder, skrive til de som har de samme linjer og få oplysninger. Susanne, det hele ligger “derude” - det er bare at gå i gang og tro mig, munden står sjældent stille i fht at fortælle om linjerne til interesserede, man skal bare spørge :slight_smile:

Begge de piger jeg har lavet har været utrolig sociale, og også typemæssigt har de været fine…

der var så det at den ene var perser og den anden exotic…exo’en blev solgt næsten før hun var sat til salg…og perseren blev så hjemme, til at arbejde videre med.

venter en fødsel her en af de nærmeste dage (samme forældre), og håber der er noget jeg kan beholde igen…

Nu har jeg ikke prøvet at skulle vælge en beholder, men jeg har tilgengæld købt nogle katte, der skulle ligge grunden til mit opdræt. Og unanset forskellen da er det mit alvsmål, der vil afgøre hvad der bliver købt eller som bliver en beholder.

Stod jeg eksempelvis med en killing, som opfyldte alle mine krav til temperament, men som måske ikke helt opfyldte mine øvrige mål, da ville jeg kigge bagud i stamtavlen og desuden og tage en samtale med opdrættere der kender, de katte der ligger i tavlen, og udfaldet af disse samtaler vil være med til at danne baggrund for mit valg.

En killing, der i forhold til standarden kan være super, men måske ikke er så kontaktsøgende, kan jo have forældre der er 100% skødekatte…og sådan kan du blive ved med alle de øvrige elementer der i dit opdræt er afgørende for hvad man skal beholde.

For mit eget vedkommende gælder, at temperament er meget vigtigt. Og det samme gælder sundhed. Står jeg med 2 ligeværdige på disse områder, og det er spændende linjer, da tror jeg typen ville være den næste faktor jeg ville vælge ud fra. Og når det så er sagt er der vel ingen regler uden undtagelser - for måske var mit sigte at forbedre profilen, men jeg endte op med at forbedre basen ved ørerne eller toppen istedet :slight_smile:

Pointen er, at det er vigtigt at have et avlsmål, at have viden om de katte der ligger bag parringen og også lade dette indgå i sin beslutning fremfor “kun” at føle, se og fornemme afkommet, og så træffe beslutningen ud fra dette :slight_smile:

Knus Gitte

De her to piger, jeg skal vælge imellem, er søskende, så linierne er jo de samme.

Susanne, er de også begge lige tekniske og sundhedsmæssige iorden? Og er det noget du kan bruge fremadrettet i dit opdræt?

Kan du svare ja til begge dele, da ville jeg klart vælge den med bedste temeprament og den som er mest kontaktsøgende :slight_smile:

Knus Gitte

Typen kan man jo “rette” på ved at vælge en hankat der kan opveje de svage sider…jeg vil klart gå efter det bedste sind…

jeg har lige selv købt ny avlshan…og jeg håber han udvikler sig i rigtig retning…han er TUNG (som 14 uger vejede han 2,3kg)…hans pels er rigtig god…(ikke tangokvalitet, men den er langt bedre end de avlshanner jeg har valgt fra)… han har en smule løbeøjne…det håber jeg den kommende frue kan give killingerne, for hendes øjne er WOW…

jeg tror ikke man kan give noget entydigt svar…men hos mig tæller sindet enormt meget…(mormis til både perseren og det nye kuld er noget sky…men heldigvis blev 1. kuld utrolig sociale, derfor gentager vi succesen)

[QUOTE=DK Nemador;700590]Susanne, er de også begge lige tekniske og sundhedsmæssige iorden? Og er det noget du kan bruge fremadrettet i dit opdræt?

Kan du svare ja til begge dele, da ville jeg klart vælge den med bedste temeprament og den som er mest kontaktsøgende :slight_smile:

Knus Gitte[/QUOTE]

Hvad mener du med teknisk i orden?

Sundhedsmæssigt har Athene skrantet lidt, hvor dyrlægen har ment, at det er pga. manglende modermælk/imunforsvar, hvor Afrodite kun lige havde lidt dårlig mave en gang. Men de har fået noget til at booste deres imunforsvar, og de bliver vaccinerede på mandag.

Du må have en mening om hvad der er idealet.

Jeg ved godt det kan være en umulig opgave. Jeg har 2 tøser. Hera sortsmoke skulle blive. Farve idel, lang krop, flot pels m.m. Kuldsøster Aurora var til salg. Jeg mistede min ene avlshun som havde et ynkeligt kræ af en datter gående så jeg valgte at beholde Aurora også. Hun har en helt anden pels er meget større nu hvor de er 1½ år. Hvem ville jeg vælge hvis jeg blev tvunget til at vælge. Aner det ikke. Det ynkelige kræ som gik med den anden mor er nu 2½ år og tro det eller lad være men hun er nu flottere end nogen sinde og fuldt på linie med de 2 andre. Samme far men 2 forskellige morlinier. 3 vertioner af samme sag. 3 forskellige resultater af den samme han på mine tøser. Ingen kat er perfekt så du må ud og se på hvad DU helst vil ha og så se på den han(ner) du vil bruge. Og så er vi der hvor jeg var i mit tidligere indlæg, lad tilfældighederne råde. Det vigtigste er nok at du får valgt de helt håbløse muligheder fra.

Med teknisk iorden, mener jeg, at killingen i væsentlige træk opfylder racens standard eller når vi nu taler om killinger, at killingen virker lovende i forhold til på sigt at kunne opfylde racestandarden.

Et eksempel: Du har to killinger. En har en bedre og stærkere hage end den anden (i forhold til standarden) og ellers er alle øvrige karakterisktia som pelskvalitet, øjenform, øreform, halelænggde, farve mv. ens :slight_smile:

Håber det gav mening :slight_smile:

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;700623]Med teknisk iorden, mener jeg, at killingen i væsentlige træk opfylder racens standard eller når vi nu taler om killinger, at killingen virker lovende i forhold til på sigt at kunne opfylde racestandarden.

Et eksempel: Du har to killinger. En har en bedre og stærkere hage end den anden (i forhold til standarden) og ellers er alle øvrige karakterisktia som pelskvalitet, øjenform, øreform, halelænggde, farve mv. ens :slight_smile:

Håber det gav mening :slight_smile:

Knus Gitte[/QUOTE]

Jamen der er ikke den store forskel på dem, bortset fra at Afrodite har en større afstand mellem ørerne end Athene, og at Afrodite har et bedre knæk på næsen. Og så er der jo forskel på farven og størrelsen. Athene er klart den største af de to :wink:

Måske skulle jeg bare beholde begge :tihi:

Hvilken race er det egentlig?

Det er ikke helt tosset at beholde begge to - mange gange er det lettere at vælge, når de er over 6 måneder :slight_smile: