Hvad går i efter ved udvælgelsen?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;700649]Hvilken race er det egentlig?

Det er ikke helt tosset at beholde begge to - mange gange er det lettere at vælge, når de er over 6 måneder :-)[/QUOTE]

Det er Maine coon :slight_smile:

Jeg har ikke killinger af mine Norske pt.

Har du vist billeder af dem?

Ja, der ligger billeder i mit album af A kuldet, og der har også været nogle foto-tråde :slight_smile:

Jeg kan ikke se noget type på de billeder udover en skæv fod.

De er meget unge, er de ikke?

Uhh jeg syntes det er meget svært, for her vægter jeg et godt og socialt temperament, meget højt og har altid gjort det. Har tidligere en enkelt gang gået på kompromi der og den fejl vil jeg ikke begå igen.
Men det er også meget vigtig at se killingerne an og se hvad de hver især har af gode/dårlige ting, vil derfor vente med at beslutte mig til de er min. 10-16 uger hvis det er muligt. Se på hvad de kan bidrage med og hvad du selv ville vægte højt at arbejde videre med i fremtiden

MVH
Gitte

[QUOTE=Sheer;700686]Jeg kan ikke se noget type på det billeder udover en skæv fod.

De er meget unge, er de ikke?[/QUOTE]

De er knap 8 uger nu, jeg har så ikke set nogen skæv fod :slight_smile:

Det er så også meget tidligt at vælge, synes jeg.
Hvorfor ikke vente en måned endnu?

Jeg ville vælge den der ser ud til at have det bedste immunforsvar - en væsentlig faktor i et avlsprogram - alt andet er nemmere at arbejde med

Jeg har ikke en skid forstand på langhårs misser, men personligt ville jeg vente til de er i hvert fald 14 - 16 uger før jeg med sikkerhed kunne vælge, og der vil jeg nok stadig være i tvivl :wink:
Men jeg er stadig fortaler for sundhed/sind fremfor eksteriør :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;700701]Det er så også meget tidligt at vælge, synes jeg.
Hvorfor ikke vente en måned endnu?[/QUOTE]

Fordi at jeg har skrevet, at de er salgsklare med lige godt 14 uger :wink:

Og jeg vil gerne have en valgt inden den tid.

8 uger. Mine Norske tager kvantespring efter 12 uger i udvikling af størrelse, pels og længde bare for at nævne nogle. Kan du ikke spotte den rigtige ud ved fødslen er 8 uger i mit opdræt ikke det optimale tidspunkt at vælge killing på. Sølv (hvis det er i spil) kan også være usynligt i den alder. 4-6 mdr og senere er langt mere sikkert.

Det er jo dine killinger, så det er dig der bestemmer om der er to på hold, hvis en int køber kommer på banen :slight_smile: Jeg havde også et værre hyr med Sugiehs killinger, og beholderen skulle endda snittes. Men jeg valgte at have to på hold 14 dage længere, for at være sikker på jeg beholdte den jeg helst ville have :slight_smile:

Den blå er med sølv, og da er jeg ikke spor i tvivl, og stamtavlerne er også søgt :wink:

Jamen jeg venter da lige et par uger eller mere, før jeg beslutter mig :slight_smile:

Det tror jeg du bliver glad for i det lange løb :slight_smile:

[QUOTE=DK Blackangel;700719]Den blå er med sølv, og da er jeg ikke spor i tvivl, og stamtavlerne er også søgt :wink:

Jamen jeg venter da lige et par uger eller mere, før jeg beslutter mig :)[/QUOTE]

Stod jeg med 2 jeg var i tvivl om…og havde købt ny hankat som skal have noget at lave om et års tid, så ville jeg beholde begge piger. Beholder man kun én og neutraliserer den anden, så skal det lige passe den man beholder udvikler en fejl, eller livmoderbetændelse…så herhjemme ville jeg nok beholde dem begge. Man kan altid neutralisere dem som 8-10 mrd gamle, hvis de viser sig at være helt ude i skoven.

Jeg er blevet rådet til at beholde en, og så få en anden hunkat udefra med nogle andre linier :slight_smile:

For mit vedkommende var Ana foran på point allerede pga. hendes farve - som både Galliano og Fanny i sin tid blev “bestilt” i - men reelt stod jeg med 3 hunkillinger i 3 forskellige farver og med absolutte marginaler til at adskille dem :slight_smile:

Den brune var klart den pæneste på rigtigt mange punkter. Hun blev valgt fra af 2 årsager: Et haleknæk, der blev opdaget, da jeg lærte at checke haler både fra siden og ovenfra og ned og så det faktum, at jeg gerne vil arbejde med fortyndinger og det derfor var lidt overkill at have to brune hunkatte i opdrættet, der begge var chokolade- og fortyndingsbærere. Når man ikke vil have for mange katte, må der IMO gerne være lidt variation over dem, man har :slight_smile:

Den blå havde som killing den dårligste profil, men til gengæld en rigtigt pæn farve. Hun er faktisk blevet ganske pæn med alderen, men det var ikke til for mig at gennemskue - og nu lever hun et skønt liv som kælekat og er bedsteveninde med en pige på 5 år :slight_smile:

Ana er udover farven valgt på temperament, der var lige en tand blidere end hendes søstres og hun har da også vist sig på udstillinger at være langt mere tilpas med den slags end hendes mor var i sin tid :slight_smile:

Jeg ville altid vægte temperament og sundhed højere end type og i forhold til typen ville gå efter den, der lever bedst op til mine idéer med parringen og/eller den, der har noget, jeg ikke har for meget af i forvejen. Ikke så meget, om jeg kan forvente, at den får cert eller NOM på X antal udstillinger.

Joooh men nu er du jo i tvivl om hvilken der er den rigtige at beholde, og på det grundlag kan det altså være givet godt ud at beholde dem begge på ubestemt tid, simpelthen for at se på udviklingen. Ingen siger jo at begge partout skal bruges i avl - man kan jo frit vælge at neutralisere den ene og sætte den ud som kælekat ved 6-8-10 mrd alderen når man er 100 % sikker på hvilken man mener bidrager bedst til opdrættets planer.

Jeg mindes engang for et par år siden hvor Sandra blev syg og jeg var bange for at miste hende. Det gik op for mig at skete det ville jeg stå uden en hunkat efter hende og dermed ville jeg være stoppet som avler/opdrætter. I hvert fald ind til videre. Morderen kunne ikke levere en ny. At have to kuldsøskende kan virke som luksus men det har sine fordele.

For mig er sindet det vigtigste :slight_smile:
Jeg har dog ikke selv beholdt nogle hunkillinger endnu, men med hensyn til drengene har jeg ikke været i tvivl fra start af. Der er bare nogle som går direkte ind i ens hjerte:hjerte:.
Til Avls planerne kigger jeg så efter den som macther min dreng bedst med pluds og minus men uanset hvad så har tempermentet stor betydning i mit alvsarbejde :slight_smile: