Hvad giver man en meget kræsen kat?

Vores ene Coon bamse er meget kræsen, og jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal putte i ham. Kræsenheden gælder både tørfoder og vådfoder.

Jeg har Applaws tørfoder stående fremme hele tiden, men giver vådt tre gange om dagen. Men han gider ikke spise ret meget af tørfodret, og vil hellere have godbidder (her bruger jeg whiskas tørfodder eller kittekat tørfoder, og kun som guf, dvs. lidt ind i mellem).

Når jeg serverer tørfoder, står han lige som vores anden kat og venter spændt og maver. Når de så får deres tallerken, så foregår det som oftest sådan: han sniffer til det, smager MÅSKE lidt af det, graver omkring tallerkenen og går sin vej. Selv tun kan være svært at lokke i ham. Vi har prøvet utallige slags vådfoder købt herhjemme og på Zooplus - som regel dem med højt kødindhold og uden sukker, men jeg har også prøvet supermarkedsvarianter.

Er der nogen, der har nogen ideer til, hvordan jeg kan få ham overbevist til at prøve at smage på/spise det jeg serverer?

Virker han tynd:? eller på anden måde utrivelig:? Hvis ikke, ville jeg ikke bekymre mig så meget, for så får han sikkert nok at spise:) (selvom man vist kun sjældent støder på en kræsen MCO:tihi:)

Jeg har nu også en meget kræsen MCO, han vil kun spise Applaws og Porta 21 vådkost og det skal være med tun. Er dog begyndt at få lidt cosma med kylling i ham.

En kat med svækket lugtesans har ofte nedsat appetit, da den ikke kan lugte maden - måske skulle man undersøge næsehuler/bihuler for evt hævede slimhinder:? :gruble:

Nej, han er ikke tynd, men slank - det har han altid været, og han er dyrlægetjekket. Ja det er sjældent med kræsne MCO’er, derfor undrer det mig, og jeg blev lidt bekymret for, om han fik mad nok.

Det kunne da være vi skulle prøve det :slight_smile: Tak for tippet.

Du har jo egentlig selv svaret :wink:
De godbidder du bruger, er garanteret fyldt med sukker og andet, der giver meget smag. Det betyder naturligvis, at katten vælger det.

Jeg ville stoppe med godbidderne i en periode.

Hvis han fortsat ikke spiser noget, kan du udnytte hans glæde for godbidderne ved at blande dem med vådfoder - og så blande mere og mere vådt i.

Ang. det der med lugten, så kan det jo nogle gange være en fordel af varme maden, så den lugter af mere. Tørfoder kræver lidt vand tilsat for dette, men ellers prøv med vådfoder.