Hvad gør i rent med når katten er på bordet?

Ja en lidt indviklet overskrift, men vidste ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde den…:tihi:

Sagen er at Oliver gerne må gå på bordrene herhjemme, minus køkkenbordet, men det lader til ikke at sive ind i hans kranium :venter:

Så hvad gør i rent med for at komme bakterierne til livs med? Læste i en anden tråd nemlig at Rodalon er super giftigt for katte, så det er jo nok ikk det smarteste at tørre bordrene af med…

Jeg vasker med en klud/svamp med opvaskemiddel og derefter spritter jeg af med hospitalssprit:rock:. Spritten fordamper på nul komma fem og så VED jeg at der ikke er flere baktusser:ok:

Det kan godt være, at der skal strenge ting til at komme bakterierne til livs,
men herhjemme tørrer jeg altså bare køkkenbordet af med en opvredet
karklud med lidt sulfo på.

Vi har overlevet på den måde i mere end 30 år, så jeg har ikke sindet at
skifte procedure, selv om det måtte bevises, at min metode er utilstrækkelig :fin:

[quote=Charlotte Oeh.;439987]Det kan godt være, at der skal strenge ting til at komme bakterierne til livs,
men herhjemme tørrer jeg altså bare køkkenbordet af med en opvredet
karklud med lidt sulfo på.

Vi har overlevet på den måde i mere end 30 år, så jeg har ikke sindet at
skifte procedure, selv om det måtte bevises, at min metode er utilstrækkelig :fin:[/quote]

Helt rigtige model - vi skal have en vis portion af lidt af hvert - giver bedre modstandkraft:-)

Jeg tørre også bare bordet af med sulfo…

Oftest spiser vi af tallerknerne og IKKE af bordet. :høhø:

Vi har som regel altid dækkeservietter på når vi spiser også. :slight_smile:

Her må Buster heller ikke være på bordene, men gør det alligevel indimellem.
Når jeg vil give køkkenbordet en ekstra omgang vasker jeg det først i Rodalon - som er giftig for katten, så sørger selvfølgelig for at han er ude imens - tørrer derefter godt af, og skurer så med almindelig opvaskemiddel.
Andre borde bliver bare gjort rene med almindelig rengøringsmiddel og sulfo

Egentlig tørrer jeg bare bordet af med en våd klud.

Maden tilberedes jo ikke på bordet, men på et spækbrædt og som Abaddon skriver, spiser man af tallerkenerne.

Men det handler nok om, hvor sart man er :slight_smile:

Rengøringsmiddel og vand. Det burde være rigeligt, på linje med at man jo normalt også “kun” vasker hænder i vand og håndsæbe - selv når man skal være hospitals-hygiejnisk.
Hvis jeg f.eks. har en maveinfektion på omgang kunne jeg finde på at bruge noget desinficerende, men ellers ikke :slight_smile:
Jeg bryder mig ikke om rodalon. Det er giftigt, og det er ikke specielt effektivt, det bliver f.eks. uvirksomt hvis det kommer bare det mindste i forbindelse med sæbe. De droppede det af samme grund i Kbh. Hospitalsvæsen, sådan ca omkring 1980 :wink:

Jeg har en forstøverflaske med en opløsning af flydende ajax og vand. Den sprøjter jeg bordene med, og tørre dem over med en opvredet fiberkarklud. Bagefter bliver de tørret over af en ren opvredet fiberkarklud.

Jeg har en sprayflaske med Neutral-opvaskemiddel og vand. Super hurtigt med en ren microfiberklud (har rigtig mange, så der altid er, og de kan cirkulere med hygiejnevasken).
Og så tager jeg aldrig dej osv. direkte ud på køkkenbordet. I den her lejlighed kan vi simpelthen, trods regler, og katte der hele tiden løftes ned, stoppe kattepoterne fra at være på køkkenbordet. Så selvom der tørres af, så bruger jeg altid bagepapir under dejen.

Min sygeplejerske-mor (på flere hospitaler havde hun være operationssygeplejerske) svor til at spritte af med husholdnings-sprit: Rene klude af gammelt linned vasket i kogevask, og så en sjat sprit på den rene klud - så tørrer man overfladen af med den sprit-fugtede klud og er af med baktusserne.
En ren linnedklud pr rum, mindst, og i badeværelset separate klude til wc og håndvask, f eks. Efter brug 1 gang kom kluden til kogevask igen.
Måske virker det lidt hys til alm. husholdningsbrug, men hvis jeg lige må minde om, at alle de store, alvorlige infektionssygdomme, der indtil engang i 1930’erne var menneskehedens svøbe (tuberkulose, kolera, tyfus og hvad har vi), faldt dramatisk et par år før penicillinet blev opfundet. Ikke fordi man brugte sulfa (ikke at forveksle med sulfo), men fordi man for alvor fik gang i at gøre effektivt rent, både i hjem og på hospitalerne, og satte effektiv personlig hygiejnisk praksis i gang. F eks at vaske hænder efter toiletbrug, og gøre div. smitte-overføringsmuligheder så rene som muligt.

Tro det eller ej: Før da gik læger direkte fra at have haft hænderne i en obduktion, og ind til en barslende kvinde. Intet under, at kvinder døde på stribe under fødsler!

Så når vi griner af Maude fra Matadors rengørings-dille, så er vi faktisk galt afmarcheret.
Vi har glemt at gøre rigtigt rent, og selv praktisere hygiejne - resultatet er, at salmonella, campylobacter, og ikke mindst coli-bakterieinfektioner florerer. Klar sulfo til opvask og let rengøring, Ajax eller et kopiprodukt til gulvvask etc - og så husholdningssprit til toilet og andre smitte-overførende flader. Så burde man være dækket ind.

Vask hænder.
Sprit af.
Så gør du det basalt nødvendige :ok:

Mirea… jeg er også hospitalsuddannet i “de gode gamle dage”, har arbejdet i faget i 26 år og sprittet alt af, hvad der kunne sprittes af :wink: Og ja, man får en tendens til at blive miljøskadet :slight_smile: Men der er forskel på en hospitalsafdeling og et hjem. Hvis ingen fejler noget, så er det ikke nødvendigt at spritte hjemmet af. Vand og sæbe er rigeligt, og vi bruger kemikalier nok.
Salmonella osv handler efter min mening mere om manglende køkkenhygiejne. Aldrig at lægge grøntsager, der ikke skal koges, hvor der har ligget råt kød, f.eks. Jeg er ikke spor rengøringsfanatisk, tvært imod :wink: men jeg har aldrig haft en maveinfektion (bortset fra de luftbårne, jeg er blevet smittet med på jobbet).
Man skal tænke sig om, specielt hvad mad angår - men man skal ikke desinficere sit hjem. Efter min mening, altså :slight_smile:

[quote=Ann R;440083] Men der er forskel på en hospitalsafdeling og et hjem. Hvis ingen fejler noget, så er det ikke nødvendigt at spritte hjemmet af. Vand og sæbe er rigeligt, og vi bruger kemikalier nok.
Salmonella osv handler efter min mening mere om manglende køkkenhygiejne.
Man skal tænke sig om, specielt hvad mad angår - men man skal ikke desinficere sit hjem. Efter min mening, altså :)[/quote]

Jamen, helt enig!
Nu blev der bare spurgt efter desinfektionsmetoder, og en spritklud er IMHO både det nemmeste og det hurtigste at have klar til at ordne køkkenbord med.
Så kan man snildt undvære både Klorin, Rodalon, Ajax, og hvad der ellers er af giftigt stads - spritten fordamper jo bare.

Tro mig, her er ikke sterilt! Jeg har af flere årsager valgt, at kattene ikke må komme i køkkenet :slight_smile:

Og ja, salmonellainfektioner og andet “godt fra naturen” skyldes manglende omtanke. Det er bare meget udbredt - fordi vi har glemt nogle enkle hygiejneregler undervejs gennem 60’er-70’er “frigørelse”. Såsom lige at vaske hænder, når man kommer hjem efter f eks en tur i bussen eller supermarkedet, hvor alle har rørt ved alting efter at have pudset den forkølede næse…

Det kæmpe-hus, som min mor tog på sig at holde rent, når vi alle rendte ind og ud mellem hestestald, marker og hegn, hundene, og de mus, der uvægerligt invaderede konstant - der har hun brugt alle de nemme, men effektive løsninger. Uden ret meget kemi (dyr at købe!), og til at overkomme rent praktisk. Sprit og sæbe, meget nemt for alle.

Håber, at Maria-Amalie kan bruge lidt af div. tips :ok:

Jeg har arbejdet med professionel rengøring på operationsstuer og fødestuer.

Der fortalte min overlæge mig, at det allervigtigste middel til effektiv rengøring hedder KNOFEDT!

Og ja, det er ganske korrekt, at når vi var færdige med denne effektive
rengøring af hele lokalet og alt hvad der var i det - så sprittede vi visse områder af.

Men - det er faktisk ikke nødvendigt. Rengøring betyder at man fjerner det snavs ( læs bakterier m.m.) der er på det område man gør rent. Hvis man gør det - så er der ingen grund til at bruge andet til at decinficere med.
Hvis man ikke gør korrekt rent ( i.e. fjerner snavset helt) så kan man da godt decinficere med et eller andet - men det fjerner altså ikke problemet.

Den bedste rengøring er simpelthen at man med vand og sæbe ( vælg selv) effektivt fjerner det snavs der er. Så er der rent og intet andet er nødvendigt.

Personligt må jeg indrømme, at hvis jeg skulle gøre rent hver gang mine katte har været på bordet - enten det er spisebordet eller køkkenbordet - så kunne jeg ikke gøre andet end at gøre rent.

Men 25 års liv med kat har nok gjort mig immun :wehu:

Her til skal så også siges, at jeg hører til den gamle skole - hvor det var OK med lidt snavs. Idag synes jeg at mange er blevet helt hysteriske. Jeg er ganske sikker på at skulle jeg støde ind i sådan noget som salmonella så ville det være mig der gik ud af “kampen” som vinder - sådan en gammel stærk heks som mig er ikke så sart :yah:

Jeg tror man gør sigselv og andre en bjørnetjeneste med al den decinficering - lidt snavs og bakterier gør en bare stærk - og kattene med. Det er jo ikke SPF svin vi opdrætter ( i.e. grise der fødes ind i et sterilt miljø og bliver der til de slagtes - fordel: de bliver ikke syge - ulemper - kommer de i kontakt med sygdom så dør de stort set af næsten en hvilken som helst sygdom).

Et normalt immunforsvar skal kroppen jo selv opbygge - og det gør den ved at reagere overfor de småsygdomme, bakterier og vira som vi støder på gennem vores opvækst og videre liv. Hvis vi ikke støder på dette så opbygges vores immunforsvar ikke og vi bliver dermed mere sarte ( det samme gælder vores katte).

Eneste undtagelse kan være folk der lider af en immundepressiv sygdom.

Teresa

Enig :slight_smile:

At spritte af er blot en nem og hurtig løsning, hvis der ikke er “gammelsnavset”, og det iøvrigt skal gå lidt tjept.

Når jeg f eks kattesitter i hjem, hvor katten går lige fra bakken op på bordet, eller er vant til at tisse i køkkenvasken, så er den helt store skrubbetur ikke aktuel - men et strøg med sprit på en haps køkkenrulle, så er der rent nok.

Selv har jeg et stress-betinget svagt immunforsvar: Luftvejsinfektioner - fra forkølelse til lungebetændelse - bider på mig for et godt ord. Men stadigvæk er her ikke sterilt og afsprittet over det hele. Jeg vasker bare hænder. Når jeg kommer hjem, og efter toilettet. Så skulle man være garderet :slight_smile:

Våd opvredet klud, ikke andet i dagligdagen :slight_smile:

Fint nok - men det slap jeg aldrig af sted med hos dem, jeg perser-sitter hos.

Jeg er dødeligt imponeret over den høje standard mht rengøring hos flere af mine faste “sitter-værter”: Der er rent!
Det kan jeg slet ikke hamle op med - mine småfif med at vaske hænder og bruge klar sulfo - og nogle Ajax-servietter - er meget langt under div. katteriers standard. Samt folk, der ikke opdrætter, men har store, smukke hjem med mange katte.

Som sagt, jeg har blot forsøgt at skitsere noget effektivt, let, og billigt.

Selv på SU kan man klippe sine gamle lagner, håndklæder og undertrøjer i en ca A4 størrelse, og bruge dem som klude sammen med billig husholdningssprit. Og dermed være et langt stykke ovre den sikre side mht kattenes hygiejne og helbred - better safe than sorry, eller som det hedder på dansk:
“Hellere en levende hund end en død løve!”.

At man så har ramt et hygiejne-niveau, der er langt over de flestes mål, tja :slight_smile:

På den anden side har flere af dem, der opdrætter og har killinger, sat pris på det hygiejneniveau, jeg tilstræber - for hvis der opstår sygdom, så ved både opdrætter og Dr Dyr, at det ikke skyldes indslæbte baciller.

Det er, som sagt, noget over niveauet herhjemme, hvor der bare går 2 halvgamle kastrater og en pebermø.
Jeg har blot forsøgt på at skitsere en strategi, der er effektiv og billig, hvis der er vira & baktusser på færde :slight_smile:

Vi bruger glasrens eller opvaskemiddel herhjemme og skyller af med vand…

Vores kat har dog fattet budskabet med hensyn til borde :slight_smile:

[quote=Babyrex;440209]
Vores kat har dog fattet budskabet med hensyn til borde :-)[/quote]

…når I er hjemme :muhaha:

Her i huset går mine katte også på bordene og disse tørres med en mikrofiberklud til daglig. Hvis mine borde er meget snavsede af indtørrede kattepotespor med jord vasker jeg det først med opvaskemiddel og en børste og tørrer dem efter med en mikrofiberklud.

Jeg bruger aldrig sprit eller andet for det tror jeg ikke mine træborde synes om.

Jeg lægger aldrig fødevarer direkte på bordpladen men bruger spækbrædt eller tallerken.

Jeg tror en “sund” mængde bakterier dagligt kun er med til at holde en rask. Rengøring er en god ting, så længe den ikke overdrives. Iflg. ugeskrift for lægfolk gør vi for grundigt rent med allergier, høfeber, eksem osv. til følge.
Kilde:Ugeskrift for lægfolk. Uge 31, 2006

2) En beskidt sandhed om allergi?

Et studie foretaget af forskere på Duke University Medical Center giver igen opbakning til den såkaldte ”Hygiejne hypotese” – nemlig at mennesker som lever meget hygiejnisk er mere tilbøjelige til at få allergi og autoimmun sygdom, fordi deres immunsystem ikke i tilstrækkeligt omfang har været udsat for almindelige mikrober i omgivelserne.

Forskerne sammenlignede immunsystemet hos vilde mus og katte – der jo ofte udsættes for mikrober og parasitter – med mus og katte opvokset i et sterilt miljø i et laboratorium.

De vilde dyr havde væsentlige større mængder af antistoffer i blodet, uden det havde negativ virkning på dyrene.

Antistoffer fremstilles af immunsystemet for at binde sig til og ødelægge fremmede stoffer og mikroorganismer.

I de hygiejniske dyr, opvokset i et laboratorium, viste det sig, at antistofferne kunne binde sig til kroppens egne celler, hvilket kan føre til autoimmune sygdomme.

I de vilde dyr bandt visse antistoffer sig til parasitter men i dyrene fra et laboratorium bandt antistofferne sig til ufarlige antigener fra omgivelserne og udløste derved allergi overfor disse stoffer.

Måske betyder større udsættelse for partikler og mikrober i barndommen, at immunsystemet trænes til at reagere korrekt uden at overreagere eller reagerer på uskadelige stoffer.

(Scandinavian Journal of Immunology 19-06-2006)

Kommentar:

Vi er på mange måder midt i en epidemi af allergi. Høfeber, eksem og astma florerer som aldrig før.

Autoimmune sygdomme er ligeledes stigende.

Er årsagen til denne stigning en over-hygiejnisk livsstil?

Er overdreven skræk for snavs og mikroorganismer værre end et vist omfang af bakterier og skidt?

Allergi er muligvis knyttet til den vestlige verdens hygiejniske livsstil. Mere primitive befolkninger, der lever i mere skidt og snavs, har i hvert fald langt mindre forekomst af allergi.

Hygiejnehypotesen går ud på, at vi som børn har for lidt kontakt med almindeligt forekommende ufarlige bakterier og banale bakterieinfektioner fra mennesker og husdyr, enten fordi vi ikke møder dem, eller fordi de bliver neutraliseret med antibiotika.

Derved svækkes immunsystemets evne til at skelne og prioritere mellem det der skal angribes og neutraliseres, og det der er harmløst. Barnets immunforsvar er ikke i tilstrækkelig grad blevet trænet til præcist og altid at skelne mellem ven og fjende, mellem det skadelige og det harmløse.

Selv om mere og mere tyder på, at hygiejneteorien holder, er der stadig meget, vi ikke ved. Det er dog nok en god idé ikke at være alt for hysterisk med snavs, bakterier og infektionssygdomme. Og antibiotika bør naturligvis forbeholdes alvorlige og livstruende sygdomme.

Nogle forældre overbeskytter deres børn, så de ikke får mulighed for i tilstrækkelig grad at udfolde sig i naturen og sammen med andre børn. Overdreven rengøring i hjemmet – især med bakteriedræbende sæber o.l. – er måske heller ikke godt for børnene.