Hvad hedder de her "alice´r" rigtig (ukrudt/blomster)

I min vilde have er der 3 blomster jeg synes er rigtig søde men hvad er det for nogle. Alice´r kalder jeg det da Alice i alice i eventyr land ender i en have hvor de spørger hvad hun er og hun siger hun er en Alice og de konkludere hun er en ukrudt :tihi:

Den fine lilla Alice

Den hvide alice. Var først bange for den var en tidsel af en art men den stikker slet ikke.

Den gule alice

hvad er deres rigtige navn :?

Har smidt linkene i min have/blomster osv gruppe også håber flere vil hoppe med i gruppen så vi er flere der kan komme med bud og råd i den :smiley:

Den gule er en løvehale :slight_smile:

Hov det er faktisk en “reel” staude. Tusinde tak for navnet så har jeg faktisk en “reel” blomst i min have hehe.

De hvide er da brændenælder. Eller, hvis ikke de mærker af noget, døvnælder…

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/372582:Danmark--Magiske-doevnaelder
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=1880
Det er da sådan en tak for navnet synes også det lignede noget i den dur men undres over den så lidt forkert ud

Så mangler lilla Alice kun et navn :smiley:

Nåja tidser er dem med runde hoved det andet er brændenællerne flot husket forkert af de 2 begge 2 gør værtfalde av hehe

Den lilla er en Judaspenge. Når den er færdig med at blomstre, udvikler den nogle runder flade “mønter”.

De frø kan jeg godt huske fra min barndom engang :slight_smile: Men det er da også en kulturplante, ikke?

Jeg kan huske at have suget honning ud af MANGE døv-nælder da jeg var bette :slight_smile:

De hvide er altså ikke døvnælder.

Det var nemlig også min første tanke, men jeg synes de så lidt ‘forkerte’ ud i blomsterne, så jeg googlede dem.

Døvnælderne har for det første en helt anden type blomster, og de sidder også i flere ‘klaser’ længere nede af stænglen. På Tzaris billede kan man se, at blomsterne sidder allerøverst.

De lilla er Judas Penge

Den hvide er Løgkarse

Den gule er Guldnælde

Hilsen haveejer og botaniker:D

Jeg siger mange tak for jeg har også “gul Alice” og “lilla Alice” i min have. Troede lilla Alice var en ukrudtsblomst og var lige ved at nakke den igår, men så kom jeg fra det… det var vist meget heldigt :slight_smile: Super Tråd Tzari :ok:

Det er jeg ret sikker på at det ikke er. En løvehale ser sådan ud. De ligner hinanden, men er ikke ens. Læg fx. mærke til forskellen på bladene.

Jeg bøjer mig, du har ret - jeg syntes bare, at det lignede en løvehale på billedet. :slight_smile:

Jeg kender slet ikke guldnælde faktisk - men det gør jeg så nu. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;849280]De hvide er altså ikke døvnælder.

Det var nemlig også min første tanke, men jeg synes de så lidt ‘forkerte’ ud i blomsterne, så jeg googlede dem.

Døvnælderne har for det første en helt anden type blomster, og de sidder også i flere ‘klaser’ længere nede af stænglen. På Tzaris billede kan man se, at blomsterne sidder allerøverst.[/QUOTE]

Sjovt, som vi har været enige om at tro, det var døvnælder. Jeg brugte også en del tid i går på at kigge på billeder af dem i går. Men blev også enig med mig selv om, at blomsten ikke var rigtig, da jeg fik set nærmere på dem.

[QUOTE=Bølles mor;849332]De lilla er Judas Penge

Den hvide er Løgkarse

Den gule er Guldnælde

Hilsen haveejer og botaniker:D[/QUOTE]

Nåja de sad da forkert placeret blomsterne. Samme med bladene. Sjovt det bemærkede jeg slet ikke tak for opklaringen. Så ved jeg hvad der er i min have og løg karsen skal tæmmes lidt men de andre står faktisk i fin udbredelse så bliver alderhøjest flyttet hvis jeg røre dem :smiley:

[QUOTE=Diana F;849280]De hvide er altså ikke døvnælder.

Det var nemlig også min første tanke, men jeg synes de så lidt ‘forkerte’ ud i blomsterne, så jeg googlede dem.

Døvnælderne har for det første en helt anden type blomster, og de sidder også i flere ‘klaser’ længere nede af stænglen. På Tzaris billede kan man se, at blomsterne sidder allerøverst.[/QUOTE]

Jeg syntes faktisk osse jeg huskede døvnælder anderledes, altså med blomsterne på en anden måde. Faktisk syntes jeg de lignede brændenælder, men når så Tzari sagde de ikke stak/brændte, så kunne det jo ikke være dem. Guldnælder har jeg aldrig hørt om før, mne det har jeg så nu :slight_smile:

Vores “Alicer” er nemme aqt kende. De er 100% skvalderkål.
I en mængde så jeg snart høster det og fragter det til den nærmeste Irma… :dokdok:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;849793]
Vores “Alicer” er nemme aqt kende. De er 100% skvalderkål.
I en mængde så jeg snart høster det og fragter det til den nærmeste Irma… :dokdok:[/QUOTE]

Tag lidt af dem fra, hak dem og bland dem i smør med en smule hvidløg… rigtig lækkert kryddersmør til minutbøfferne :wink:

Det sjove er, at jeg tror jeg ved første øjekast ville sige at de hvide var - katteurt :slight_smile:

Jeg er nok miljøskadet… :pose:

Der er vel grænser for, HVOR MEGET kryddersmør man kan nå at spise :lol:

Altså hvis der er nogen der vil ha’ et par kilo skvalderkål til at lave kryddersmør af, så er jeg leveringsdygtig L