Hvad kan det være?

Hej … :ked:

Jeg er bestemt sikker på min ungkat er blevet syg … Jeg skal til vagtlæge med ham i aften …

Symptomer:

Det ene øje er nærmest bronzerød og lidt bleg…
Han sover/hele dagen lang
Han spiser dog lidt og drikker
Han gider overhovedet ikke lege
Hans vejtrækning er tung
Han lyder et par gange om dagen som om han er ved at blive kvalt…
Han er blevet rigtig tynd, og derfor synes JEG det ser ud som om går lidt anderledes…

Nogle der måske kan give et lille hint om hvad det kunne være?? Så jeg måske har noget jeg kan forberede mig på…:blegne: Elsker den lille røde gut … Og ønsker ikke at miste ham, men heller ej lide overilet …:thumbdown:

Hvor gammel er han? Hvor længe har du haft ham?
Prøv at kigge ham i munden - har han sår?
Er han snottet?
Hvor længe har det stået på?

Umiddelbart lyder det som noget “harmløst” som herpes eller calicivirus.

Ca et halvt år gammel snart … har haft ham siden han var 12 uger… Nej han er ikke snottet… Det begyndte først med hans øje for 3 dage siden… så i dag ser det rigtig slemt ud … Han er blevet meget tynd og gider knap nok ingenting … :confused: det lille pus… så tager til vagtlæge i aften … Alvorligt eller ej …

Hvor har du ham fra?

Hvis det er herpes, calici eller anden virussygdom, kan dyrlægen ikke gøre noget.
Men er der fx betændelse i øjet, skal det naturligvis behandles.

Han kommer ude fra en gård… men de siger han blev fodret med dyrt foder og passet godt på … Der er ikke betændelse i øjet, altså hvor der kommer gult pus ud af …
Men det med vægttabet bekymre mig meget… men han virker ikke “forkølet” .

[QUOTE=Bettemis;548228]Han kommer ude fra en gård… men de siger han blev fodret med dyrt foder og passet godt på … Der er ikke betændelse i øjet, altså hvor der kommer gult pus ud af …
Men det med vægttabet bekymre mig meget… men han virker ikke “forkølet” .[/QUOTE]

Synes det vil være godt, at få ham undersøgt.
Har du ham fra en gård og din anden kat kommer fra lignende forhold, lyder herpes/calici ikke meget sandsynligt.
Vægttab er klart bekymrende, for det tyder på han egentlig har været syg længe, uden du har opdaget det.

Jeg ville overveje at få lavet en FIV/FeLV test på ham, hvis han var min.

Det var nemlii også min bekymring… så det bliver også gjort… Føler mig skyldig jeg ikke har set det før, men han har jo ikke vist tegn på sygdom før nu her… Jeg skylder ham og få ham tjekket … Er FIV/FeLV noget han kan dø af??

Ja, FIV er katteaids og FeLV er katteleukæmi.
Få taget testen, men forhåbentlig er den negativ :x:
Det kan jo være så meget andet, der er galt med ham - jeg ville tage testen fordi du har ham fra en gård - det er typisk der den slags sygdomme er.

Holder han øjet lukket? - Hvis ja, har han ondt i det og det kán være derfor, han ikke spiser og er inaktiv.
Du skriver, det startede for tre dage siden - Hvordan så det dá ud?

Har du taget hans temperatur?

Det beder jeg også dyrelægen om…
MEGA nej øjet er ikke lukket … Den har ligesom en gullig glans synes jeg …
Det startede med øjet pludselig havde en anden farve, han lød som om han blev kvalt, men dyrelægen sagde bare det er fordi katte ikke kan lide at hoste, så lyder det anderledes. :?

Er han vaccineret?

HVilken klink skal du på?

han er basis vaccineret … I varde helles dyrelæge…

Så burde han ikke være så syg når han er vaccineret.

Kig ham i munden og slimhinderne i øjnene - er de blege?

Er han tynd, men har udspilet bug?

Held og lykke med dyrlægebesøget

nej håber også det er noget hamløst … Og mange tak :slight_smile:

Hvad farve har hans tandkød og næsespejl - Lugter han normalt ud af munden?
Hvornår har han sidst fået loppekur og med hvad?

Puha det har jeg ikke lige tjekket… Men jeg synes han lugter lidt ud af munden… loppekur er noget tid siden da han kun har været inde…

[QUOTE=Bettemis;548244]Det beder jeg også dyrelægen om…
MEGA nej øjet er ikke lukket … Den har ligesom en gullig glans synes jeg …
Det startede med øjet pludselig havde en anden farve, han lød som om han blev kvalt, men dyrelægen sagde bare det er fordi katte ikke kan lide at hoste, så lyder det anderledes. :?[/QUOTE]

En skade i øjet kan godt give farveforandringer, men sammenholdt med de andre symptomer kan man desværre godt mistænke noget mere alvorligt.
Kan du se om der i “bunden” af øjet er andre forandringer? Kan ligne små bobler eller pletter.

Marina

[QUOTE=Marina;548277]En skade i øjet kan godt give farveforandringer, men sammenholdt med de andre symptomer kan man desværre godt mistænke noget mere alvorligt.
Kan du se om der i “bunden” af øjet er andre forandringer? Kan ligne små bobler eller pletter.

Marina[/QUOTE]

det ligner lidt der er noget i øjet, men kan selvfølgelig bare være noget andet, som f.eks hvis vi har et hår i øjet … men skal ikke gøre mig klog … men jeg mistænker desværre også noget andet … kan ligefrem mærke det i kroppen … Den der fornemmelse… Men vi tager afsted ved en 7 siden, for der har jeg en bil til rådighed … Håber bestemt ikke det er FeLV … :frowning:

:trøste:Nåååå, sikke noget, men godt du får det tjekket senere. Jeg krydser fingre og sender gode vibes i håbet om det ikke er noget alvorligt…

TaaK Helene … Håber heller ikke det er alvorligt … Kan ikke lide at se ham sådan … han plejer at være den mest aktive i flokken… Men nu… vil han bare sove, eller bare være i nærheden af mig hele tiden … som han jo også får lov til …