Hvad koster det at holde hund?

Hej venner.

Jeg ønsker mig rigtigt meget en hund… Virkelig meget. Desværre ligger det nok meget langt ude i fremtiden. Jeg er ikke sikker på at min gamle pige Nynne vil kunne klare et lille nyt fjollet familiemedlem, og i hvertfald ikke på så lidt plads som vi har lige nu. Vi er meget i tvivl om hvad vi gerne vil have, men vi har jo heldigvis god tid til at blive enige, eftersom det ikke lige ligger lige rundt om hjørnet. Men jeg er alligvel nysgerrig - hvad koster det at have hund? er det samme pris som at have kat? Hvad skal der medregnes? Er det dyrere at gå til dyrlæge med en hund? Selvfølgelig afhænger det af hundens størrelse, men eftersom det ligger så langt ude i fremtiden, tænker jeg at det bliver i labrador størrelse :slight_smile:
Håber der er nogen af jer der har nogle tal, eller bare facts om priser på hunde hold, som de vil dele med mig :slight_smile:

[QUOTE=Houmann90;1045458]Hej venner.

Jeg ønsker mig rigtigt meget en hund… Virkelig meget. Desværre ligger det nok meget langt ude i fremtiden. Jeg er ikke sikker på at min gamle pige Nynne vil kunne klare et lille nyt fjollet familiemedlem, og i hvertfald ikke på så lidt plads som vi har lige nu. Vi er meget i tvivl om hvad vi gerne vil have, men vi har jo heldigvis god tid til at blive enige, eftersom det ikke lige ligger lige rundt om hjørnet. Men jeg er alligvel nysgerrig - hvad koster det at have hund? er det samme pris som at have kat? Hvad skal der medregnes? Er det dyrere at gå til dyrlæge med en hund? Selvfølgelig afhænger det af hundens størrelse, men eftersom det ligger så langt ude i fremtiden, tænker jeg at det bliver i labrador størrelse :slight_smile:
Håber der er nogen af jer der har nogle tal, eller bare facts om priser på hunde hold, som de vil dele med mig :)[/QUOTE]

Dyrlæge priser for hunde er en del højere end for katte, og dertil skal du så også påregne at hundeforsikringen er lovpligtig du kan på ingen måde undsige dig denne forsikring, så jeg vil råde jer til allerede nu undersøge hvad de forskellige forsikringer tager for sådan en forsikring. Og især skal I være obs på at der er forskellige priser alt efter hvad race i har kig på, for nogle forsikringer tager mere for en race end en anden race.

Derudover er der væsentligt forskel på hvor meget en dansk/svensk gårdhund spiser i forhold til en Grand Danois. :slight_smile:

Tja kan fortælle at indkøbs pris på Eva var 0 kr. Hun er til tjek 1 x om året hvor hun vaccineres også. Det koster ca 750 kr. Hun får foder for ca 350 kr om mdr. Div kosttilskud pga hendes gigt og hd løber op i ca 250 kr om mdr. Så er der indkøbt god dækken til 700 kr til brug om vinteren. Kødben og div guf ca 100 kr om mdr. Tidligere svømmende vi også med hende en post på ca 150 kr om mdr. Samt lovpligtig forsikring ca 450 kr om året
Eva er nu 11 år gammel og bla af Staffordshire bulterier og amerikansk bulldog

Ja det løber jo op det hele… Det er ansvarsforsikringen der er lovpligtig ikke? Herhjemme er vi alle forsikret i både hovede og bagdel, så en hund under mit tag vil jo nok også skulle have en dyrlæge forsikring, ligesom kattemisserne har :slight_smile: Men interessant egentlig at det er dyre at tage en hund til dyrlæge, hvorfor egentlig mon?

Jo det er ansvarsforsikringen og med den medfølger også at hunden skal være registreret i dansk hunderegister :slight_smile:

og ja priserne hos dyrlæge er højere pga der er mere arbejde med en gennemtjekke en hund :slight_smile:

I øvrigt så vil jeg anbefale jer at få læst op på råfodring for det er en god form for fodring for en hundemavse :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;1045480]Jo det er ansvarsforsikringen og med den medfølger også at hunden skal være registreret i dansk hunderegister :slight_smile:

og ja priserne hos dyrlæge er højere pga der er mere arbejde med en gennemtjekke en hund :slight_smile:

I øvrigt så vil jeg anbefale jer at få læst op på råfodring for det er en god form for fodring for en hundemavse :-)[/QUOTE]

Aha, ja det giver jo god mening :slight_smile: Det vil jeg helt sikkert læse op på… Jeg har i en periode forsøgt at indføre råfodring hos kattene, men ikke på vilkår siger missebørnene… Men jeg prøver igen snart, jeg har stadig noget i min fryser, så jeg har bestemt ikke givet op… Men jeg tænker at hivs man får en hvalp er det vel lettere at indføre det, end det er med mine stædige gamle kræ herhjemme :wink:

Det kan forhåbeligt gøre kattene nysgerrig og så skal I vænne jer til at have kattenes mad stående oppe på et bord hvalp/hund ikke kan komme op på for på den måde for I forebygget at vaps får fat i foderet og lært kattene inden vaps kommer at maden står der fremover :slight_smile:

og så er en stor vandfontæne et hit, for så er der vand til både vaps og kattene :-))

[QUOTE=MoMo;1045494]Det kan forhåbeligt gøre kattene nysgerrig og så skal I vænne jer til at have kattenes mad stående oppe på et bord hvalp/hund ikke kan komme op på for på den måde for I forebygget at vaps får fat i foderet og lært kattene inden vaps kommer at maden står der fremover :slight_smile:

og så er en stor vandfontæne et hit, for så er der vand til både vaps og kattene :-))[/QUOTE]

Virkelig gode råd Momo… Jeg kan se det ikke er for tidligt at starte sin vidensindsamling, selvom det ligger så langt ude i fremtiden… Det er rart at finde ud af. Min mand synes jeg er skør fordi jeg allerede snakker race osv. nu, selvom jeg ved det vare længe inden det sker… Så er jeg ikke helt skør - trods alt…

Jeg brugte 2 år på at finde den rette race og læse op på viden om hunde og hundeadfærd og behov og racer og grupper osv osv osv… Og jeg har stadig ikke hund. :høhø: Men alt godt kommer til den der venter har jeg hørt.

Så tror jeg sg* jeg bruger dig når han begynder at rulle øjne… Men altså, det er nok bare en erhvervsskade når man kommer i katte verdenen… At studere stamtavler, nedarvninger, racetypiske sygdomme osv. osv. osv :wink:

Jeg har også haft nogle tanker i forhold til en (her kun måske) fremtidigshund. En af de ting jeg er blevet anbefalet, som jeg har planer om at gøre, hvis det bliver til noget, er at tage på DKK’s kursus for kommende hundeejere :slight_smile:

Rigtig god idé Eva… Det vidste jeg faktisk slet ikke der var. Jeg har selvfølgelig selv tænkt hvalpetræning, og at det selvfølgelig skal være en DKK hund… Men det er super fedt at få nogle gode input fra andre, samt få bekræftet at jeg ikke er binde gal :wink:

Jeg vil tro jeg bruger ca. 400-500 kr. om måneden på min sheltie.
Foder løber op i 120-140 kr. om måneden. Dertil kommer godbidder, tyggeben mv.
Så er der ansvarsforsikring - og så har jeg valgt sygeforsikring oveni - tror det koster omkring 1.500/årligt.
Endvidere går hun til træning. Det koster 400 kr. 2 gange om året, samt dertil ringtræning som er 30 kr./gang.
Endeligt omkostninger til udstilling og LP-prøver samt diverse kurser, men det er jo ikke nødvendige ting i forhold til at have hund.

Kurset der hedder “før du køber hund” og som også kan købes på DVD hos Dansk Kennel Klub, få endelig kommet afsted til det eller få fat i den, for den er guld værd til at have som reminder på hvad man skal være opmærksom på inden et køb :slight_smile:

Det koster rigtigt meget af din tid at have hund.

I starten skal den have træning og du skal regne med at der ødelægges nogle genstande, som du ikke havde regne med. Ellers er det ret nemt at financierer en hund i dyrlægeregninger, hvis man bare har valgt en fornuftigt og nogenlunde naturlig race.

Men (!): En hund i labradorstørrelse skal luftes i lang tid, hver eneste dag, og her bliver man nødt til at have øje på hunden og ikke kan lave andet. Så en hund koster tid. Det er dyreste ved at holde hund. :slight_smile:

Held og lykke med det.

Tak for jeres input allesammen :slight_smile:

Ja Sheer, det har du selvfølgelig ret i… Det er et kæmpe stort projekt, og nok også endnu en grund til det ikke bliver nu, da min mand spendere 5 dage om ugen på Høvelte kaserne, og jeg bor i Aalborg… Så det kommer ikke til at ske før han kommer hjem og bor igen. Men helt sikkert en vigtig ting at have for øje, og også at gøre op med sig selv inden man vælger en race…

Du er også altid velkommen her til en hundesnak :slight_smile:

Bamses forsikrings pris pr år er 400, inkl. At jeg kan gå til hundetræning med ham gratis.
I mad spiser han for ca. 800kr. om året. Men han er jo en bette hund på 3kg.
Desuden betaler vi ca 900 for den årlige tandrensning og vaccine.

[QUOTE=Blunky;1047052]Bamses forsikrings pris pr år er 400, inkl. At jeg kan gå til hundetræning med ham gratis.
I mad spiser han for ca. 800kr. om året. Men han er jo en bette hund på 3kg.
Desuden betaler vi ca 900 for den årlige tandrensning og vaccine.[/QUOTE]
Den forsikring kan da kun være ansvarsforsikring, for vi giver 2000 for Tjalfes med sygeforsikring, udvidet ansvar, liv og rejse forsikring.

Tak allesammen :slight_smile:
Ja prisen på at holde en hund variere selvfølgelig ud fra størrelse.
Men det er jo det sammen med katte - går kraftigt ud fra, at jeg koster mere på foder på min 9 kg store MCO kastrart, end en med en siam f.eks. :slight_smile: