Hvad "læser" du? Tråden om lydbøger

Er du også gal med lydbøger? :wehu:

Så har du nu muligheden for at anbefale dine favorit lydbøger til dine “medgale” debattører - og måske selv blive inspireret til den næste lydbog :smiley:

Jeg lægger ud med et tip om gratis lydbøger til download fra DRs hjemmeside.

I denne uge Den døende detektiv af Leif GW Persson, som Det svenske krimiakademi kårede som årets bedste krimi i 2010.

Jeg har lige downloadet den til iTunes, så anmeldelse følger, når den er hørt :slight_smile:

Eragon Triologien.
Eragon
Den ældste
Brisingr

Det er egentligt ungdomsbøger, og jeg har allerede læst dem på bog (Jeg elsker drager, så bøger om drager passer lige mig hehe)
Er nået til Brisingr… Mener der er kommet en 4. bog, men er i tvivl om den også er udkommet på lydbog.

Derudover har jeg Arne Dhal bøger:
Dødsmesse
elleve
en skærsommernats drøm
himmeløje
misterioso
mørketal
ondt blod

Og Jean M. Auel’s Jordens børn (dem har jeg læst næsten alle sammen af først, men fantastisk historie man godt kan høre også ):
Hulebjørnens klan
Hestenes dal
mammutjægerne
Rejsen over stepperne
Folket i klippehulerne
Hulernes sang

Darc - hører du dem på dansk eller engelsk (eller andet original sprog)?

Dem jeg har nu er på dansk (altså eragon)
Men hvis jeg kan få dem på engelsk gør det mig ikke noget :slight_smile: Kan godt lide at læse bøgerne på original sprog, læser dem selvfølgelig på dansk hvis jeg ikke kan få dem ellers… men ja, jeg tager det ikke så tungt. :slight_smile:

Havde sørme også Den store djævlekrig:
Den forkerte død
Djævlens lærling
Dødens terning
Onskabens engel.

Har åbenbart anskaffet mig flere end jeg selv husker :wink:

Jeg har også pløjet mig igennem en del lydbøger.

Udvalget på iPod’en er lige nu:
Arn trilogien af Jan Guillou (dansk udgave)
Jordens søjler og Uendelige Verden af Ken Follett (dansk udgave - jeg overvejer at genkøbe dem på engelsk)
Millenium trilogien af Stig Larsson (også på dansk)
Harry Potter 1-7 af J.K. Rowling (engelsk version indlæst af Stephen Fry)

Hvis du kan få fat i Giorgio Faletti - Jeg drævber (en krimi) så gør det… det er SÅ fed en bog! Jeg har læst den, men det gør vel ingen forskel om man læser eller høre :wink:

Jeg Dræber skulle der stå

Nogen, der kender Netlydbog.dk?

bøvlet at bruge men de har det meste - bare træls at man ikke kan aflevere sine bøger, så det er 3 pr mdr. no mercy

elsker generelt poul becker som læser for gyldendal lyd.

hende der læser den nyeste hulebjørnens klan brød jeg mig ikke om.

arn bøgernes oplæser eer også god.

er pt igang med bind 2 om djengis kahn af conn iggulden, lånt på netlydbog.dk

er bruger på audible.com - det spiller !!! er næsten igennem hele game of thrones serien. og til priser der er til at have med at gøre.

ellers køber jeg typisk på bud i supermarkederne.
har alle arne dahl, liza marklund, jo nesbø og håkan nesser. og en masse enkelt bøger.

Nu elsker jeg selv at læse, men MÅ lige høre :slight_smile:

Hvor finder I ellers lydbøger henne? Køber I dem eller “låner” I dem?

Min mor som fik en hjerneblødning for 2 år siden læser ikke så godt mere - eller, det tager lang tid for hende, og tænkte at lydbøger kunne være kanon til hende? :slight_smile:

[QUOTE=kira v;871407]bøvlet at bruge men de har det meste - bare træls at man ikke kan aflevere sine bøger, så det er 3 pr mdr. no mercy

elsker generelt poul becker som læser for gyldendal lyd.

hende der læser den nyeste hulebjørnens klan brød jeg mig ikke om.

arn bøgernes oplæser eer også god.

er pt igang med bind 2 om djengis kahn af conn iggulden, lånt på netlydbog.dk

er bruger på audible.com - det spiller !!! er næsten igennem hele game of thrones serien. og til priser der er til at have med at gøre.

ellers køber jeg typisk på bud i supermarkederne.
har alle arne dahl, liza marklund, jo nesbø og håkan nesser. og en masse enkelt bøger.[/QUOTE]

Som du har det med jordens børn serien, sådan har jeg det med Eragon serien.
De 2 første bøger havde en FANTASTISK oplæser - Lars Lippert tror jeg han hed. Men i bog nr. 3 er der en ny, og han læser som om han remser en indkøbsliste op… Men… nu er jeg alligevel nået halvvejs igennem, og det er måske lidt unfair at sammenligne ham med den første oplæser, for han var som sagt mega fantastisk. Man levede sig helt ind i verdenen, og så kunne jeg da godt forestille mig, at det er fordi ham den anden har en helt anden forestilling af bøgerne at han læser dem sådan. :slight_smile: Det er bare svært at skifte fra en til en anden midt i den samme serie… synes de skulle holde sig til 1 person hele serier igennem :wink:

[QUOTE=MariaCecilie;871409]Nu elsker jeg selv at læse, men MÅ lige høre :slight_smile:

Min mor som fik en hjerneblødning for 2 år siden læser ikke så godt mere - eller, det tager lang tid for hende, og tænkte at lydbøger kunne være kanon til hende? :)[/QUOTE]

For mit vedkommende er det lidt af det hele :slight_smile: Køber dem. evt. billigt brugt, eller får dem gratis… er ikke så meget for at betale dyre domme for lydbøger, når jeg ELSKER at læse rigtigt… så hellere en 100 kr oveni, og få bogen i papir :wink:
Den eneste grund til at jeg kastede mig over lydbøger, er fordi det er smadder hyggeligt med en historie når jeg sidder og tegner… :slight_smile:

Jeg har kun forsøgt mig med ganske få lydbøger. Jeg tænkte, at det kunne være smart at kunne “læse” mens jeg fx ordner have, men jeg bliver simpelthen så irriteret over hvor laaaangsomt det går. Måske har jeg bare været uheldig? Jeg har bl.a. haft fat i Hypnotisøren, og det var godtnok verdens ringeste oplæser, synes jeg. Jeg gav op og skaffede den i papirform i stedet.

[QUOTE=MariaCecilie;871409]Nu elsker jeg selv at læse, men MÅ lige høre :slight_smile:

Min mor som fik en hjerneblødning for 2 år siden læser ikke så godt mere - eller, det tager lang tid for hende, og tænkte at lydbøger kunne være kanon til hende? :)[/QUOTE]

Jeg har købt (både i supermarkeder og på nettet, fx. ebay og amazon) og lånt (i fysisk form) på biblioteket - og så har jeg lige prøvet at downloade fra nettet :slight_smile:

Jeg synes det lyde som en god idé for din mor at prøve lydbøger. Man kan jo altid starte med at låne, og så se om man har temperament til det :slight_smile:

[QUOTE=Darc;871413]For mit vedkommende er det lidt af det hele :slight_smile: Køber dem. evt. billigt brugt, eller får dem gratis… er ikke så meget for at betale dyre domme for lydbøger, når jeg ELSKER at læse rigtigt… så hellere en 100 kr oveni, og få bogen i papir :wink:
Den eneste grund til at jeg kastede mig over lydbøger, er fordi det er smadder hyggeligt med en historie når jeg sidder og tegner… :)[/QUOTE]

Jeg begyndte at lytte til lydbøger, da jeg over en længere periode var nødt til at pendle i bil, og derfor også havde mindre “fritid” til at sætte mig med en bog. Nu pendler jeg mindre, men hører flere lydbøger :smiley: Jeg synes også det er hyggeligt og afslappende at få læst højt :høhø:

Selvfølgelig er der forskel på oplæsere/fortællere - man finder hurtigt ud af, hvem man ikke kan holde ud at høre på, og hvem man gerne vil have læst op af.

Kira, hvordan virker audible? Kan se at de har en engelsk hjemmeside også.

låner du dem på biblioteket, så er de på cd og kræver en cd afspiller- jeg vil have dem på min mp 3.

audible er et abbonement hvor du mod et mindre beløb får 1 credit pr mdr. medmindre det er de virkelig store bøger (33 timer) så koster 1 bog 1 credit. derudover er der 30 % rabat på downloads ifht normal pris.
og normal prisen er noget billigereend i dk.
lydbøger i dk er jo latterligt dyre !
de er delt op i dele, så de er hurtige at downloade. du henter deres eget lille program som henter dem ned og som du bruger til at overføre til mp3 også - Ultra nemt.

[QUOTE=kira v;872318]låner du dem på biblioteket, så er de på cd og kræver en cd afspiller- jeg vil have dem på min mp 3.

audible er et abbonement hvor du mod et mindre beløb får 1 credit pr mdr. medmindre det er de virkelig store bøger (33 timer) så koster 1 bog 1 credit. derudover er der 30 % rabat på downloads ifht normal pris.
og normal prisen er noget billigereend i dk.
lydbøger i dk er jo latterligt dyre !
de er delt op i dele, så de er hurtige at downloade. du henter deres eget lille program som henter dem ned og som du bruger til at overføre til mp3 også - Ultra nemt.[/QUOTE]Jeg har nu både lånt og købt lydbøger, som ligger i mp3 format på cd’erne - så er de hurtige at overføre.