Hvad læser du?

Giganternes Fald af Ken Follet :slight_smile:

Genlæser en mega god fantasyserie af Jim Butcher: Codex Alera. Kan klart anbefales hvis man er til klassisk fantasy :slight_smile: Er igang med nr. 5 i serien “Princeps’ Fury” :slight_smile:

1 Synes om

Er lige begyndt på De Ugudelige af Linda Castillo.
Det er syvende bind i serien om en kvindelig politichef i en lille by der er halvt “englændere” og halvt amish. Hun er selv født amish og brød med troen som 18-årig.

codex alera er bare så godt. Især når man tænker på at den opstået på et væddemål. " du kan ikke skrive en bog baseret på to emner jeg vælger" -" jo" -" pokemon og legionærer" … Og det kunne han.
En verden med et legionær militær og magiske væsner opstod.

Jeg er i gang med en novelle samling af Stephen King, hvor han forud for hver forklarer hvor ideen kommer fra. Det er fascinerende.
Jeg lytter til " Vesik " serien - om en necromancer. Det kniber lidt med at fange mig, men hænger på lidt endnu

1 Synes om

Jeg er ikke Steven King fan, for klamt uhyggelige til mig, men konceptet til novellesamlingen lyder spændende. Er novellerne standard King koncept eller?

Den er jeg også ved at læse :grin:

lige nu læser jeg alt hvad jeg kan finde om lewy body demens og dyspraksi… arbejdet fører nogle gange til nogle meget interessante artikler på vejen :slight_smile:

Ja, det er virkelig imponerende så godt han er sluppet fra den. Er jo stor fan af The Dresden Files serien, men som ren fantasy er jeg mere imponeret over det univers han har fået skabt her. Det fungerer bare! :rock:

Havebog for de dovne :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Synes om

Hvis nogen skulle have misset det tidligere: Stå fast af Svend Brinkmann. Egentlig en bog, man burde kunne læse på en eftermiddag. Ikke just et tibindsværk. Men min koncentrationsevne rækker ikke ret længe. Hvilket selvfølgelig bare er med til at bekræfte mig i, at han har fat i noget af det helt rigtige. Hvis jeg havde lært at stå fast noget før, var det måske ikke endt så galt :slight_smile:

1 Synes om

Jeg er kun kommet til omkring side 50, indtil videre tegner den som sædvanlig godt.

Jeg er kommet til side 254 -og den ER god :grin:

King er mange ting. Det tidligere er mere horror end det senere.
Meget af det handler om dynamik mennesker i mellem og portrætter af små søvnige samfund. Og læser man en del af det bliver det pludselig kædet sammen på underfundige måder.
De fleste forbinder ham med pet semetary og it og det er egentlig lidt synd, for han kan SÅ meget andet og mere.
Hans noveller er …noveller. Korte og besynderlige, men spændende.
Skal jeg anbefale en tidlig bog, som ikke er for væmmelig, så er Firestarter en af dem jeg vender tilbage til igen og igen

First, a man and a woman are subjects of a top-secret government experiment designed to produce extraordinary psychic powers.

Then, they are married and have a child. A daughter.

Early on the daughter shows signs of a wild and horrifying force growing within her. Desperately, her parents try to train her to keep that force in check, to “act normal.”

Now the government wants its brainchild back - for its own insane ends.

Eller Dolores Clairborne - faktisk bare en skæbnesfortælling
Suspected of killing Vera Donovan, her wealthy employer, Dolores Claiborne tells police the story of her life, harkening back to her disintegrating marriage and the suspicious death of her violent husband, Joe St. George, thirty years earlier. Dolores also tells of Vera’s physical and mental decline and of her loyalty to an employer who has become emotionally demanding in recent years

En nyere men også spændende uden at være ulækker er bag of bones

Four years after the sudden death of his wife, forty-year-old bestselling novelist Mike Noonan is still grieving. Unable to write, and plagued by vivid nightmares set at the western Maine summerhouse he calls Sara Laughs, Mike reluctantly returns to the lakeside getaway. There, he finds his beloved Yankee town held in the grip of a powerful millionaire, Max Devore, whose vindictive purpose is to take his three-year-old granddaughter, Kyra, away from her widowed young mother, Mattie. As Mike is drawn into Mattie and Kyra’s struggle, as he falls in love with both of them, he is also drawn into the mystery of Sara Laughs, now the site of ghostly visitations and escalating terrors. What are the forces that have been unleashed here—and what do they want of Mike Noonan?

Hvis man spørger pænt og behandler mine babyer godt, må man gerne låne - bøger er til for at blive læst.
Har også en ret komplet samling dean koontz :slight_smile: - 46 stk ved en hurtig optælling, de står fremme
King er bag en låge, i flere lag :slight_smile: men det er i samme boldgade

4 Synes om

Orv ja Dean Koontz, det er lang tid siden jeg har haft fat i hans bøger. Tak Kira for at minde mig om ham.

Firestarter er også en af mine klassikere når det kommer til King… og Cujo. Må erkende at der er mange af hans nye bøger jeg ikke har læst.

Jeg læste “The Eyes of the Dragon” en del gange i gymnasiet, virkelig god bog. Og jeg er SLET ikke til horror i hverken film eller bog-form :hoho: Men det er en virkelig god bog! Gad vide hvor den er endt hænde, det var en jeg købte på biblioteket for billige penge til et bogsalg der.

1 Synes om

Ha ha, eye of the dragon er fantasy, som han skrev til sine børn, men god, det er den.

Perioden omkring årtusinde skiftet er syret, for der havde han det meget skidt. Det nyere er glimrende.

Hvis man vil læse noget lidt anderledes og nytænkende, så har Koontz fortolket frankenstein.

1 Synes om

Dolores Claiborne er på hylden ssmmen med nogle stykker andre af Mr. King; hvorfor jeg har dem og ikke læst dem, tjaa bombom…
Dean Koonz har jeg også nogle stykker af, godt nok lang tid siden jeg har læst nogle af dem. Såvidt jeg husker kunne jeg godt lide dem.
Jeg har vel 1000+ bøger i min reol og rigtig mange på min kindle. Ikke mere plads i reolen og da jeg ikke kunne finde ud af at smide bøger ud, købte jeg en Kindle i stedet for :joy:

1 Synes om

Sjovt nok også derfor jeg har en ebook. Nu er det kun de specielle jeg har på papir. Nødvendigt når man er en bogorm der kun har 56 kvm

1 Synes om

så er jeg lige gået i gang med Under Bjælken Et portræt af Kronprins Frederik af Jens Andersen.

Jeg er lige blevet færdig med at genlæse John Scalzis Old Man’s War, The Ghost Brigades og The Last Colony. Helt klart værd at kaste sig over, hvis man er til space sci-fi. Jeg skal have snitterne i hans The Collapsing Empire.
Lois McMaster Bujold og hendes The Vorkosigan Saga kan også anbefales.
Overvejer at genlæse nogle af Judith Tarr eller Peter F. Hamiltons bøger. Men ender nok med noget helt tredje. Føler mig lidt vægelsindet i dag.