Jeg støtter dem og mener de har en nobel sag og at det er på sin plads at offentliggøre dokumenterne i sandhedens tjeneste. Ang medierne, så er de efterhånden så fortabte og underbemandede, at de har brug for en kilde som denne, der kan forsyne dem med historierne - før løb de bare alle i halen på hinanden og skrev de samme historier - Wikileaks har været noget af det mest dagsordensættende i medieverdenen i meget lang tid.
Men er de så noble, som de gir udtryk for?
Jeg VED det ikke, men efter at have set filmen Wikirebels støtter jeg dem stadig.
Nu lægger du op til, at man skal synes, at de er gode eller onde. Det er jeg ikke helt med på. Jeg synes bare, at Wikileaks er en kendsgerning.
Internettet betyder, at mange flere informationer bliver spredt meget mere og meget hurtigere end før. Det gælder så også informationer, som nogen gerne ville holde hemmelige.
Men hemmeligheder blev også røbet før internettet. Forsinkelsen var bare større.
Som informationsforbruger synes jeg, at Wikileaks er interessant. På den anden side kan jeg ikke erindre, at de har røbet noget, som vi ikke allerede vidste (eller kunne regne ud) på et mere generelt niveau.
Wikileaks’ selvforståelse er naiv. De er ikke klar over, hvad de har gang i. De gør det bare, fordi de kan. Og Julian Assange er et studie for sig. Han iscenesætter sig selv som en klassisk helt (d’Artagnan, Svend Gønge …), der udfordrer verdens mægtigste magthavere, mens han nedlægger svenske feminister på stribe. Han beder da om nogle af de genvordigheder, han udsættes for.
Jeg er meget enig med Andreas - de er ikke gode eller onde…
Om verden er parat til at bemeldte forsinkelse er forsvundet kan diskuteres - hvis vi ikke er så lærer vi det i hvert fald på den hårde måde.
Generelt har jeg altid været for at hemmeligheder skulle frem i lyset så på den måde mener jeg at de er på den gode side af neutral, omend - jeg spekulerer på hvad der sker den dag de får afsløret noget der virkelig gør en forskel… men som min kollega udtrykte det - en lille væbnet revolution har aldrig skadet nogen…
Hvad angår Julian Assange… gjort det, gjort det ikke… nej - jeg tror ikke på anklagerne, men jeg tror på at Stieg Larsson har skævet til ham da han lavede figuren Michael Blomkvist…
Det har I ret i - jeg er nok farvet af at den ene halvdel af medieverdenen er voldsom imod dem, mens den andne halvdel er voldsom for.
Jeg ser dem også som info-spredere med et formål.
Assange - uha… et af de mest interessante mennesker, der længe har været i fokus. Og en aktivist med stort A.
Jeg forstår ikke de kvinder der… han er sgu da ikk lækker:-)
men ok han er mystisk og sådan noget - og lidt kriminel hacker… meeen - nej jeg forstår det ikke. Men jeg ser op til sagen!
Der er noget jeg har tænkt på… hvordan ved man egentlig at det der bliver lækket egentlig passer?? Man kunne jo sagtens “lække” usandheder hvis man ønskede en bestemt reaktion eller hænge nogen ud
Tja, man kan jo sådan set lave “originale” dokumenter. Som teknologien er i dag kan man nemt lave falske dokumenter der ser rigtige ud. Jeg må indrømme jeg altid er lidt skeptisk mht. oplysninger der bliver smidt på nettet. Det er så nemt at snyde folk
Hvad angår Julian Assange… gjort det, gjort det ikke… nej - jeg tror ikke på anklagerne, men jeg tror på at Stieg Larsson har skævet til ham da han lavede figuren Michael Blomkvist…[/quote]
Narh, Stieg Larsson døde vist, før Assange blev kendt. Og Blomkvist er modelleret over Stieg Larsson selv.
Men hvem siger at Pentagon ikke også kan spille poker og “play a good bluff”… Hvem siger, at de ikke har ladet noget usandt sive bevidst - det kunne vel også have et formål? Ih, sikke mange konspirationsteorier der kan komme ud af dette her. Må hellere overveje at få udskiftet sølvpapiret i min strikhue…
VH
Susanne
Hmm jeg byder Wikileaks velkommen, alt alt for længe har politikere/regeringer fortiet ting, fyldt deres befolkninger med løgn, så det er på tide at nogle afsløre dem som de korrupte, magtgale fjolser de er.
At jeg så synes at det er ufattelig trist at det kræver et Wikileaks for at få tingene frem, er en anden sag. I flere år har man kunnet se en hæslig glidebane med mennesker der i kraft af deres stilling, burde være hæderlige med en ordentlig moral, fylde folk med usandheder, begå kriminalitet osv, det kan jeg bare slet ikke ha’.
Så fra mig et STORT velkommen til Wikileaks, sørgeligt at I er nødvendige, men det er I, desværre