Hvad præcis betyder den nye reform?

Pænt godaften til jer :slight_smile:

Jeg håber at der er nogen af jer kloge hoveder, som kan skære den nye reform ud i pap for mig.
Jeg har googlet lidt, men jeg synes ikke jeg kan finde noget, som 100% forklare mig hvad der sker med folk på kontanthjælp, folk på SU osv.

Jeg selv er sygemeldt og på kontanthjælp. Jeg er i gang med et forløb, som forhåbentligt kan fortælle mig, hvorfor jeg har så ondt, så jeg kan blive behandlet og hurtigt komme ud i arbejde igen. Men indtil videre har det taget 1½ år :thumbdown: (spørg lige om man er ved at få pip!)
Men hvad kommer det mon til at betyde for mig? bor alene i en lejlighed… som situationen er nu, så kan jeg ikke, ligemeget hvor meget jeg vender og drejer, og ønsker og beder til, have et arbejde… smerterne er simpelthen for store… så jeg står jo i denne situation meget mod min vilje.
Jeg er under 30 år og på kontanthjælp, men ikke i stand til at starte uddannelse eller have et job… Hvad sker der med mig?

Jeg bekymrer mig måske unødvendigt… Men jeg kan simpelthen ikke lade være med at tænke over det. Jeg står jo med lejlighed, regninger og et lille katte-barn som bestemt ikke skal mangle noget. :S

Håber virkelig en af jer, er så meget inde i tingene, at i kan skære ud i pap for mig, hvad der kommer til at ske fremover!

så vidt som jeg har forstået den så er det springende punkt om du har en uddannelse eller ej?

Hvis du har en uddannelse må dette gælde for dig:

De aktivitetsparate voksne og unge med uddannelse, som har komplekse problemstillinger vil fremover blive betragtet som de øvrige aktivitetsparate. De skal tilbydes en helhedsorienteret og tværfaglig indsats, der fokuserer på at løse de barrierer for job, der udspringer af sociale, familiemæssige, økonomiske og sundhedsmæssige problemer.

hov, den del havde jeg ikke set… synes ellers jeg havde nærlæst det hele…

Men ja, det kunne godt tyde på jeg falder indunder der… Så kan jeg godt se, at ligemeget hvad, så er jeg på måsen… :confused:
Nu beder jeg bare til at de højere magter sætter en finger med i spillet, så jeg kan komme på arbejdsmarkedet igen så hurtigt som muligt!

Tak for svaret :slight_smile:

Lavere ydelser til unge
Hvis man er i alderen 25-29 år og i praksis godt kan arbejde, men ikke har taget nogen uddannelse og er på kontanthjælp, vil støtten blive reduceret til SU-niveau eller tæt på en halvering i forhold til det nuværende niveau. Samtidig vil man få påbud om at indlede en uddannelse.
Har man ikke nogen uddannelse på grund af sygdom eller sociale problemer, vil man være berettiget til samme støtte som hidtil.

[QUOTE=Marianne K;1057480]Lavere ydelser til unge
Hvis man er i alderen 25-29 år og i praksis godt kan arbejde, men ikke har taget nogen uddannelse og er på kontanthjælp, vil støtten blive reduceret til SU-niveau eller tæt på en halvering i forhold til det nuværende niveau. Samtidig vil man få påbud om at indlede en uddannelse.
Har man ikke nogen uddannelse på grund af sygdom eller sociale problemer, vil man være berettiget til samme støtte som hidtil.

[/QUOTE]

Tak. Jeg har nemlig også grublet over hvad det evt ville indebære for Alex. Hun kan IKKE bare ta’ et arbejde. Og selv en uddannelse er jeg i tvivl om hun vil kunne gennemføre. hun starter godt nok med masser af entusiasme, men så indhenter virkeligheden hende desværre hver gang…

Men hun er så i det mindste klassificeret som “handicappet”… Så det må vel gå ind under “sygdom”? :kryds:

[QUOTE=Marianne K;1057480]Lavere ydelser til unge
Hvis man er i alderen 25-29 år og i praksis godt kan arbejde, men ikke har taget nogen uddannelse og er på kontanthjælp, vil støtten blive reduceret til SU-niveau eller tæt på en halvering i forhold til det nuværende niveau. Samtidig vil man få påbud om at indlede en uddannelse.
Har man ikke nogen uddannelse på grund af sygdom eller sociale problemer, vil man være berettiget til samme støtte som hidtil.

[/QUOTE]

Det beskrives her… Det betyder kontanthjælpsreformen for dig - TV 2

Trekkie…du kan læse mere om reformen på linket, og hvad der gælder for din datter. :slight_smile:

Jeg har lagt et link i den hemmelige tanketråd om reformen…der lidt mere uddybende beskriver de ændringer kontanthjælpsmodtagere står over for…

Er der nogen herinde. der ved. hvad en unge-sats er?

Jeg er nemlig under 30, men har uddannelse i forvejen, så jeg skal vist på “den nuværende unge-sats”, og jeg kan bare ikke hitte ud af det :frowning:

Undskyld jeg låner tråden :wink:

[QUOTE=Pernille DL;1057544]Er der nogen herinde. der ved. hvad en unge-sats er?

Jeg er nemlig under 30, men har uddannelse i forvejen, så jeg skal vist på “den nuværende unge-sats”, og jeg kan bare ikke hitte ud af det :frowning:

Undskyld jeg låner tråden ;)[/QUOTE]

Klik på linket jeg lige har sat ind…

[QUOTE=Pernille DL;1057544]Er der nogen herinde. der ved. hvad en unge-sats er?

Jeg er nemlig under 30, men har uddannelse i forvejen, så jeg skal vist på “den nuværende unge-sats”, og jeg kan bare ikke hitte ud af det :frowning:

Undskyld jeg låner tråden ;)[/QUOTE]

Man må godt låne tråden… Jeg tror rigtig mange er forvirrede og usikre på den nye reform.

Jeg krydser bare fingre for jeg hurtigt kan komme i arbejde… Selvom det indtil nu har taget sin tid!

[QUOTE=Marianne K;1057480]Lavere ydelser til unge
Hvis man er i alderen 25-29 år og i praksis godt kan arbejde, men ikke har taget nogen uddannelse og er på kontanthjælp, vil støtten blive reduceret til SU-niveau eller tæt på en halvering i forhold til det nuværende niveau. Samtidig vil man få påbud om at indlede en uddannelse.
Har man ikke nogen uddannelse på grund af sygdom eller sociale problemer, vil man være berettiget til samme støtte som hidtil.

[/QUOTE]

Har du et link hvor det står sort på hvidt at man er berettiget til samme støtte som nu, hvis man er syg…
Det ville virkelig berolige mit sind hvis det er sådan… Så ville jeg ikk behøve at skulle finde nyt sted at bo.

[QUOTE=Darc;1057631]Har du et link hvor det står sort på hvidt at man er berettiget til samme støtte som nu, hvis man er syg…
Det ville virkelig berolige mit sind hvis det er sådan… Så ville jeg ikk behøve at skulle finde nyt sted at bo.[/QUOTE]

Behøves ikke alligevel :slight_smile:
Jeg fik en fin avis artikel af min mors veninde i dag… så nu har jeg noget på skrift :wink:

Tak for alle svarene alle sammen!
I er altid til at regne med herinde på kattegale! :slight_smile:

[QUOTE=Marianne K;1057480]Lavere ydelser til unge
Hvis man er i alderen 25-29 år og i praksis godt kan arbejde, men ikke har taget nogen uddannelse og er på kontanthjælp, vil støtten blive reduceret til SU-niveau eller tæt på en halvering i forhold til det nuværende niveau. Samtidig vil man få påbud om at indlede en uddannelse.
Har man ikke nogen uddannelse på grund af sygdom eller sociale problemer, vil man være berettiget til samme støtte som hidtil.

[/QUOTE]

[QUOTE=Sim-Sim;1057541]Det beskrives her… http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-64993100:det-betyder-kontanthj%C3%A6lpsreformen-for-dig.html

Trekkie…du kan læse mere om reformen på linket, og hvad der gælder for din datter. :slight_smile:

Jeg har lagt et link i den hemmelige tanketråd om reformen…der lidt mere uddybende beskriver de ændringer kontanthjælpsmodtagere står over for…[/QUOTE]
Men jeg som har uddannelse beholder normal støtte?