Hvad race er det her?

Nej i virkeligheden er et af de største problemer ved Munchkin, at de er med til at pådrage dyreværnsfolkets opmærksomhed på katteopdræt. At man ved at samle alt for mange mærkeligt udseende racer i én og samme hal risikerer at det ender med et freak show fremfor et katte show, set med den almindelige tilskuers øjne. På den konto synes jeg vi har en del at værne om som opdrættere - at kæden ikke ryger af hen ad vejen…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;752529]Nej i virkeligheden er et af de største problemer ved Munchkin, at de er med til at pådrage dyreværnsfolkets opmærksomhed på katteopdræt. At man ved at samle alt for mange mærkeligt udseende racer i én og samme hal risikerer at det ender med et freak show fremfor et katte show, set med den almindelige tilskuers øjne. På den konto synes jeg vi har en del at værne om som opdrættere - at kæden ikke ryger af hen ad vejen…
VH
Susanne[/QUOTE]

Et eller andet sted vil jeg give dig helt ret!
Jeg mener bestemt heller ikke at vi SKAL lave et bestemt udseende bare fordi vi kan…
Men - så er det at jeg ikke helt kan lade være med at skæve til hundene… Som godt nok findes i de mest forskelligartede udklædninger…
Hvorfor er der mon den store forskel i synes på hvad man kan tillade sig mht hundes udseende kontra kattes?
Måske er forskellen begrundet i at hundes forskellighed som oftest kan henføres til “original brug” - mens at katteracer uden pels, med lave ben, og flade ansigter (for at tage tre ekstremer som alle kan “forstå”) nok ikke rigtig kan påstås at kunne leve op til kattens oprindelige brug som musefanger i middelhavsklima…

Wow, havde slet ikke set at der var så mange svar i denne tråd (sorry)

Jeg ved ærlig talt ikke meget om katte, synes bare den så så sød ud, men hvis det er tilfældet af katten faktisk har gener ved at være fremavlet sådan, så er det selvfølgelig ikke okay!!

Men helt ærligt, nu ved jeg som sagt ikke meget om katte, men hvad så med persere?? Eller hunderacen Mops (de der der næsten ikke kan trække vejret) er det ikke også synd for dem?

De avles da i stor stil :slight_smile:

Jeg skal ikke starte en større diskussion, katte eller andre dyr der lider er uacceptabelt men hvorfor skal vi overvejede avle dyr der skal have gener på den ene eller den anden måde, fordi VI synes det er flot??

[QUOTE=MissFiecca;752762]Wow, havde slet ikke set at der var så mange svar i denne tråd (sorry)

Jeg ved ærlig talt ikke meget om katte, synes bare den så så sød ud, men hvis det er tilfældet af katten faktisk har gener ved at være fremavlet sådan, så er det selvfølgelig ikke okay!!

Men helt ærligt, nu ved jeg som sagt ikke meget om katte, men hvad så med persere?? Eller hunderacen Mops (de der der næsten ikke kan trække vejret) er det ikke også synd for dem?

De avles da i stor stil :slight_smile:

Jeg skal ikke starte en større diskussion, katte eller andre dyr der lider er uacceptabelt men hvorfor skal vi overvejede avle dyr der skal have gener på den ene eller den anden måde, fordi VI synes det er flot??[/QUOTE]

Det er så igen en af Perserens misforståede fejl som endnu engang skal trækkes frem. Perseren har tidligere haft problemer fordi der blev avlet for extremt men nutidens opdrættere går først og fremmest efter sundhed og derefter efter udseende. Dvs at man avler henimod store åbne næsebor så der ingen problemer er med vejrtrækningen.

Jeg kan også oplyse dig om at ingen af mine bruger iltapperater eller skal fodres med sonde men kan af egen kraft både trække vejret og spise uden hjælp.

[QUOTE=MissFiecca;752762]
Men helt ærligt, nu ved jeg som sagt ikke meget om katte, men hvad så med persere?? Eller hunderacen Mops (de der der næsten ikke kan trække vejret) er det ikke også synd for dem?

De avles da i stor stil :slight_smile:

Jeg skal ikke starte en større diskussion, katte eller andre dyr der lider er uacceptabelt men hvorfor skal vi overvejede avle dyr der skal have gener på den ene eller den anden måde, fordi VI synes det er flot??[/QUOTE]

Fint at du ikke vil starte en større diskussion - jeg orker den næsten heller ikke :slight_smile:
Så jeg nøjes med at bede sig læse denne tråd KLIK, hvor der netop tales om avl på defekter og hvor man bla omtaler perseren…

Okay :slight_smile: Det var bare et spørgsmål! Som sagt er min viden om katte ikke den største :slight_smile:

Det rigtig dejligt at høre at persere avler idag, gør mere for de kan trække vejret! Det andet er synd.

[QUOTE=MissFiecca;752778]Okay :slight_smile: Det var bare et spørgsmål! Som sagt er min viden om katte ikke den største :slight_smile:

Det rigtig dejligt at høre at persere avler idag, gør mere for de kan trække vejret! Det andet er synd.[/QUOTE]

Altså… perserne har såmænd da kunne trække vejret hele tiden - ellers var racen da uddød for længst :smiley:
Der har bare været en periode (en kort periode) hvor avlen efter det ekstreme første til at man glemte at se på en helhed… Idag ved enhver perseropdrætter at de skal have gode brede næser med store næsebor - for at undgå besværet vejrtrækning og snorken…
Nå, ja… og en af grundene til at perserfolkene farer i flint, hver gang man omtaler det her er måske, at der netop ikke er tal eom en defekt… Perserens udseende er resultatet af selektiv avl på ekstremer og ikke defekter! I det øjeblik en perser parres til en kat med alm lang næse, så bliver afkommet også langnæset :slight_smile:

Okay :slight_smile:

Vores kat Molly har lidt defekt, kan man vel godt sige og hun er ganske almindelig huskat, hun har knæk på halen og så er hun lidt lavere på forbenene end bagbenene, men dyrlægen har kigget på hende flere gange og sagt det bare er sådan det er.

Men om hun faktisk er født med det, ved jeg ikke, men kan da ikke forestille mig andet, jeg fik hende da hun var 10 uger og det 4 år siden nu :slight_smile:

Haleknæk er ganske almindelige at opleve…
Om man vil bruge en sådan kat i avlen er der meget forskellige meninger om :slight_smile:

okay :slight_smile: Regnede også med min dyrlæge havde sagt det for længst hvis det var et problem for hende :slight_smile:

Jeg vil altså gerne have at du finder et link, der dokumenterer den påstand, for alle mine tyske venner, og de 2 tyske dyrlæger jeg kender, siger det er noget vrøvl.

[QUOTE=Ann K;752688]Et eller andet sted vil jeg give dig helt ret!
Jeg mener bestemt heller ikke at vi SKAL lave et bestemt udseende bare fordi vi kan…
Men - så er det at jeg ikke helt kan lade være med at skæve til hundene… Som godt nok findes i de mest forskelligartede udklædninger…
Hvorfor er der mon den store forskel i synes på hvad man kan tillade sig mht hundes udseende kontra kattes?
Måske er forskellen begrundet i at hundes forskellighed som oftest kan henføres til “original brug” - mens at katteracer uden pels, med lave ben, og flade ansigter (for at tage tre ekstremer som alle kan “forstå”) nok ikke rigtig kan påstås at kunne leve op til kattens oprindelige brug som musefanger i middelhavsklima…[/QUOTE]

Enig. Et eller andet sted er Munchkin vel katteverdenes svar på Corgi? Og de er jo SÅ søde :wink: (og lavbenede)

Gravhunde kan jeg forstå, men hvad (og jeg aner virkelig intet om hunde) er corgier egentlig lavet til siden de er blevet designed med så korte ben? Og hvorfor er det så ikke et freakshow at gå på hundeudstilling?

Selvfølgelig skal man ikke avle på defekter der giver dyret smerter (og så gravhunde igen som har tendens til discusprolaps …?) men uanset at jeg personligt ikke bryder mig om munchkin så kan jeg egentlig ikke se der er nogen vægtig grund til at forbyde racen.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;753251]Gravhunde kan jeg forstå, men hvad (og jeg aner virkelig intet om hunde) er corgier egentlig lavet til siden de er blevet designed med så korte ben? Og hvorfor er det så ikke et freakshow at gå på hundeudstilling?
[/quote]
Som Ann allerede har været inde på, så kan man bedre forklare det med den oprindelige anvendelse af en race. At hunden har været et brugsdyr, og det er nu engang lettere at få en gravhund ned i en rævegrav end en collie, og det er lettere at få en collie til at hyrde end en mops :slight_smile: Katten har også været et brugsdyr, men man behøver ikke have et specielt udseende for at være en god musejæger - der har aldrig været behov for at ændre radikalt på dens udseende.

Selvfølgelig skal man ikke avle på defekter der giver dyret smerter (og så gravhunde igen som har tendens til discusprolaps …?) men uanset at jeg personligt ikke bryder mig om munchkin så kan jeg egentlig ikke se der er nogen vægtig grund til at forbyde racen.

Argumentet skal være, at vi skal passe på at kæden ikke hopper af. Der er ikke ret langt fra at opdrætte munchkins der så vidt vi ved har de ikke problemer, til næste gode påhit som måske har… Der er såmænd i forvejen så meget at arbejde med ved de bestående racer, at der ikke er grund til at sysle med at ændre kattens udseende så meget. Det er et rent etisk spørgsmål set herfra - man behøver ikke gøre det bare fordi man kan.
VH
Susanne

Totalt OTsvar…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;753251]
Gravhunde kan jeg forstå, men hvad (og jeg aner virkelig intet om hunde) er corgier egentlig lavet til siden de er blevet designed med så korte ben? Og hvorfor er det så ikke et freakshow at gå på hundeudstilling? [/QUOTE]

Begge Corgiracer er ligesom Lancastershireheeler og Vestgötaspids er lavet til at hyrde kvæg… De er så små fordi deres metode bla består i at snappe i haserne - den lave højde betyder at kvæget sparker hen over hundens hoved :wink:
(Derfor er det også sk*desvært at lære en corgi at hyrde får - de snapper og det må de bare ikke!)

Selvfølgelig skal man ikke avle på defekter der giver dyret smerter (og så gravhunde igen som har tendens til discusprolaps …?)

Gravhundene havde bestemt ikke tendens til dskusprolaps før de blev udstillings- og selskabshunde! Ryggen var kortere, benene lidt længere og hunden var i det hele taget noget mere groftbygget og muskuløs…
Idag bruger flere og flere opdrættere at teste deres avlsdyr i bla kunstige rævegrave og det giver heldigvis igen mere robuste hunde :slight_smile:

men uanset at jeg personligt ikke bryder mig om munchkin så kan jeg egentlig ikke se der er nogen vægtig grund til at forbyde racen.

Heller ikke jeg…
Og det der med FreakShow… nahhh - det tror jeg altså virkelig heller ikek vil ske…
Men vi skal nok som ejere af de der ekstemt og anderledes udseende racer gøre os klart at der vil komme kommentarer om vores kæledyrs udseende! Holde op med at være så hudløse…
Og have de rappe svar klar: “Nej han er ikke gået ind i væggen… jeg bruger en skovl for at sikre mig det helt rigtige udseende!” :stuck_out_tongue:

Den ser helt forkert ud for mig. Dens ben er alt for korte og den går noget stift synes jeg. Gad vide om sådan en kat kan hoppe og springe :?:?:?

[QUOTE=Ann K;753276]
Og det der med FreakShow… nahhh - det tror jeg altså virkelig heller ikek vil ske…
Men vi skal nok som ejere af de der ekstemt og anderledes udseende racer gøre os klart at der vil komme kommentarer om vores kæledyrs udseende! Holde op med at være så hudløse…
Og have de rappe svar klar: “Nej han er ikke gået ind i væggen… jeg bruger en skovl for at sikre mig det helt rigtige udseende!” :p[/QUOTE]

Åh jo. Jeg viste en af mine kolleger det seneste billede af Ozzy i går, og reaktionen fra en del af de omkringstående var “hvor er den grim!” - ja mange tak, jeg viser jer da min kat for at I kan rakke den ned… … Nå men jo selvfølgelig er der da folk der synes at siamesere også er nogle underlige vanskabninger - og jo der er også indimellem avlet på noget der ser ret bizart ud. Ozzy har f. eks. MEGET dybtliggende øjne, men har nu to gange på udstillinger netop fået at vide at hans øjne var SÅ perfekte - mens Stevie, som har store og ikke spor dybtliggende (men SMUKKE!) øjne får at vide at hans er “for dominerende”…

For sådan er det ønskede åbenbart lige nu. Den dag, siameserne kan kigge sig selv ud af nakken er der forhåbentlig nogen der finder ud af at man er kommet FOR langt mod den ekstrem :wink:

Sjovt nok har Stevie meget mere søvn i øjnene end Ozzy - og Stevie HADER at få fjernet snaller L men væk skal det selvfølgelig for det pynter ikke!

Que?
Leddegigt (Rheumatiod artrit, RA) er en autoimmunsygdom, der angriber bindevæv i bevægesystemet og i indre organer. I hvertfald hos mennesker. Er du sikker?
Undskyld Dorte - det er ikke fordi jeg ikke tror dig, men lige det ville jeg aldrig ha’ gættet på :gruble:

Red.
Jeg googlede lidt - det er dette her, de får:

Osteochondrodysplasia menes at være forårsaget af eller er knyttet til den dominerende (foldet-øre) gen. Hvis begge forældre har foldet ører, deres killinger vil være yderst sandsynligt (1:4 Forholdet, næsten garanterer mindst én per kuld) at blive påvirket af misdannede knogler strukturer og udvikler svær smertefulde degenerative ledsygdomme.

[QUOTE=Ann R;753646]
Jeg googlede lidt - det er dette her, de får:

Spændende artikel. Mit eneste forbehold er at lave konklusioner på baggrund af bare 6 katte. Men det viser selvfølgelig nogle tendenser. Men endegyldig at konkludere ud fra den, det mener jeg ikke man kan.

Diana… det er muligt at artiklen kun nævner 6 undersøgte katte… Men artiklen nævner også at der har været rapporteret problemer lige fra racens start - og det er altså væsentligt flere end 6 individer…
Desuden er artiklen fra Australien… Scottish Fold er ikke en særlig “stor” race der og der er flere forskellige stamtavleregistrerende organisationer, så det er sin sag at få fundet frem til kattene…
De SF jeg så i forrige weekend virkede da umiddelbart som friske og sunde katte… men tankevækkende nok er det kun meget unge SF, der bliver udstillet… Man kampagner dem næsten udelukkende som fertile indenfor det første år…
Det er jo også en måde at skjule problemerne på…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;753251]Enig. Et eller andet sted er Munchkin vel katteverdenes svar på Corgi? Og de er jo SÅ søde :wink: (og lavbenede)

Gravhunde kan jeg forstå, men hvad (og jeg aner virkelig intet om hunde) er corgier egentlig lavet til siden de er blevet designed med så korte ben? Og hvorfor er det så ikke et freakshow at gå på hundeudstilling?

Selvfølgelig skal man ikke avle på defekter der giver dyret smerter (og så gravhunde igen som har tendens til discusprolaps …?) men uanset at jeg personligt ikke bryder mig om munchkin så kan jeg egentlig ikke se der er nogen vægtig grund til at forbyde racen.[/QUOTE]

[QUOTE=Ann K;753276]Totalt OTsvar…

Begge Corgiracer er ligesom Lancastershireheeler og Vestgötaspids er lavet til at hyrde kvæg… De er så små fordi deres metode bla består i at snappe i haserne - den lave højde betyder at kvæget sparker hen over hundens hoved :wink:
(Derfor er det også sk*desvært at lære en corgi at hyrde får - de snapper og det må de bare ikke!)

Gravhundene havde bestemt ikke tendens til dskusprolaps før de blev udstillings- og selskabshunde! Ryggen var kortere, benene lidt længere og hunden var i det hele taget noget mere groftbygget og muskuløs…
Idag bruger flere og flere opdrættere at teste deres avlsdyr i bla kunstige rævegrave og det giver heldigvis igen mere robuste hunde :slight_smile:

Heller ikke jeg…
Og det der med FreakShow… nahhh - det tror jeg altså virkelig heller ikek vil ske…
Men vi skal nok som ejere af de der ekstemt og anderledes udseende racer gøre os klart at der vil komme kommentarer om vores kæledyrs udseende! Holde op med at være så hudløse…
Og have de rappe svar klar: “Nej han er ikke gået ind i væggen… jeg bruger en skovl for at sikre mig det helt rigtige udseende!” :p[/QUOTE]

Corgien er så lav, fordi kvæget ikke skal ramme hunden når de sparker bagud.
De er LYN hurtige og har et specielt “rullefald” så de ikke får skade når de hyrder kvæget.

Sammenligner man corgien med en Collie eller schæfer, så har corgien den fordel at være lav, da de større racer risikerer at få et kæmpe los af køerne dette kan skade hundene rigtig meget.
Nogle corgier er meget lange (min Emma eksempelvis) og derfor er der “regler” for, hvordan man må træne dem - og især de første 1½-2 år. Deres rygmuskulatur skal være i orden og de må ikke gå op og ned af trapper. agillity er også et nummer for sig, indtil deres krop kan klare det. De må ikke springe alt for meget, da det kan give “stød” i den øverste del af ryggen, hvilket kan give rygskader.

Vores gamle corgi (Thea) fik vi som voksen, og hun havde fået en forkert træning/behandling, så hun endt med at få rygproblemer og blev lam i bagkroppen på en nat. Det Var uopretteligt, selvom vi med dyrlæge og fysioterapeut (til hunde), træning og alt muligt andet gjorde hvad vi kunne, for at få rettet det op.
Hun blev desværre kun 8 år gammel.

Men hvis man ved hvad man skal gøre for racen, og ved hvad slags hund man har med at gøre, så har man en fantastisk hund med kanon gode egenskaber for at hyrde.