Hvad siger "de kloge"?

Ah - må jeg komme med et hjertesuk, for jeg læser den dér med “første ingrediens” så tit. Men det er altså en sandhed med modifikationer. Jeg har set foder med korn som første ingrediens, men hvor 2. 3. og 5. ingrediens alle var kød eller kødprotein, bare forskellige kødtyper. Men tilsammen var der faktisk mere kød i end der var korn. Det modsatte er også set, kornet er delt op på flere kornsorter, og vupti, er kød første ingrediens. For det meste passer tommelfinger reglen, men den kan ikke bruges blindt.
Derfor elsker jeg deklarationer med procenter på, de er langt mere ærlige og gennemskuelige.
Sorry :pose: Har haft lyst til at sige det tit, og det blev så idag. :slight_smile:

Til trådstarter. Jeg fodrer med både tørfoder af god kvalitet og vådmad af god kvalitet. Ca 50/50, men det styrer kattene selv, de får begge dele.
Kvalitetsfoder er ofte dyrt, set i forhold til antal gram i posen. Men det viser sig tit, at kattene ikke spiser så meget af kvalitetefoder, de bliver hurtigere mætte - så i sidste ende er det ikke dyrere

Jeg er helt enig - og mange produkter har også en procent. Desværre er det bare ikke alle.
Men jeg har faktisk til gode at se et produkt, hvor korn står først og det så ender med at indeholde mere kød. Men naturligvis kan det lade sig gøre.

Jeg synes bare, at for den ikke-kyndige, er det en meget enkel måde at vurdere foder på. For vi kan vel være enige om, at det jo heller ikke kun er kødindholdet det afhænger af, men også så meget andet som taurin, magnesium osv.
Det bliver bare hurtigt alt for kompliceret.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;594899]Jeg er helt enig - og mange produkter har også en procent. Desværre er det bare ikke alle.
Men jeg har faktisk til gode at se et produkt, hvor korn står først og det så ender med at indeholde mere kød. Men naturligvis kan det lade sig gøre.

Jeg synes bare, at for den ikke-kyndige, er det en meget enkel måde at vurdere foder på. For vi kan vel være enige om, at det jo heller ikke kun er kødindholdet det afhænger af, men også så meget andet som taurin, magnesium osv.
Det bliver bare hurtigt alt for kompliceret.[/QUOTE]

Så er vi enige :slight_smile: Jeg synes bare jeg ser rigtig mange der kun ser på rækkefølgen, og så kan man hurtigt blive narret, desværre. (Og det var tilfældigt at det lige blev dig jeg citerede, men det håber jeg du ved :))

Jamen, sådan en ordning findes der da allerede :stuck_out_tongue:

https://www.zooplus.co.uk/recommendfriends

Vi kan alle sagtens sidde og sige vi fodrer med “det og det” - f.eks. blander jeg James Wellbeloved med Iams tørfoder og giver så LUX vådfoder nu og da + alt muligt kød “der lige falder af”, og fortælle at det er nok den bedste miks jeg har fundet indtil nu, som begge katte stortrives på…

Men i bund grund, handler det også meget om den enkelte kat - for hvad der fungerer andres katte, fungerer måske ikke for din :slight_smile:
Nogle fodre med råt, andre kun vådt eller tørt - nogle blander… Det er altså SÅ forskelligt, hvad den enkelte kat trives med :slight_smile:

Ja, som PiaB siger, så kan vi alle foreslå et foder, men det er ikke sikkert, det passer til din kat. Jeg bruger selv Acana tørfoder, da det er fri for BHA og korn. Udover tørfoder 24/7, så får de porta 21 vådfoder et par gange om ugen. Jeg vil bare, ud fra personlig holdning, råde dig fra at bruge produkter med meget korn, samt produkter med gallater/BHA.

Det med at vælge kost er bare så svært! Vi har været igennem nogle stykker efterhånden, da vores kastrerede hankat Tjalfe enten har haft dårlig mave eller kastet op, med mindre vi fodrer med Hill’s til sarte maver… Røskva, vores hunkat, trives på det hele og er også glad for at få rå lunser af alt muligt så tit som muligt. Det gider Tjalfe overhovedet ikke.
Jeg overvejer at forsøge med Applaws og se hvordan Tjalfes mave reagerer, da der er så høj procent af kød i - og det er ikke så dyrt som Hill’s. Går det ikke, kan Røskva sikkert spise det hele og Tjalfe være på dyr skånekost.

Jeg fodrede førhen med Royal Canin (blandede flere af deres tørkost-varianter), og så fik han lidt vådkost til guf i ny og næ.

Jeg er så skiftet over på Feline Porta 21’s grain free tørfoder (som han vitterligt kun nipper lidt til i løbet af dagen), og om natten får han så en ordentlig røvfuld vådfoder (LUX, Feline Porta, Animonda, Bozita, Cosma, Miamor, Whiskas Mmm…) med kogt vand henover, som han drikker og spiser i løbet af natten. Hans pels er pænere end nogensinde, han er kommet i super huld, han tisser mere og der er simpelthen stort set ALDRIG problemer med mave og opkast længere. Det er så nice :slight_smile: Så derfor kan jeg i hvert fald anbefale dig at lytte til de kloge folk herinde - det gjorde jeg, hehe :slight_smile: