Hvad skal man kunne

Har tænkt på hvad skal der til før i vil sælge avls kat til nyt opdræt…
Grunden til jeg spørger er at jeg nu skal til at samle den viden der skal til, inden jeg om nogen år vil starte op…
De ting jeg selv har tænkt på jeg kan gøre er at læse en masse om sygdomme mere end jeg allerede har gjort, tage på udstilling for at lære mere om standarten, komme i studie kredsen, og deltage i nogen af de opdrætter seminar der bliver holdt.

Men hvilke ting skal der til før netop i vil sælge til en ny??

Håber i vil svare for kunne forestille mig der er forslellige ting i ligger vægt på…

hejsa.

nu er jeg selv helt nystartet, og har jo været ude at søge katte nøjagtig som du skal til.

Det jeg er kommet rigtig langt med er at sætte mig grundigt ind i tingene, find ud af hvad jeg står for som opdrætter, hvad jeg har tænkt dig mht til killinger hhv til kæl/avl, alt det kombineret med helt åbne kort/ærlighed omkring mine tanker og forestillinger.
Jeg har været på et utal af udstillinger, snakket med en masse mennesker og suget al den viden til mig jeg overhovedet har haft mulighed for, og så har jeg været ude og møde nogen opdrættere i deres eget hjem, hvilket har givet mig rigtig meget

nu har jeg gået med opdrætterdrømmen i maven siden 2005 og har læst til jeg somme tider har været helt skiløjet -øøøvvvs men kan da bestemt mærke nu at al den læsning har gjort gavn…

det var en ny opdrætters oplevelser med det du skal til at gennemgå, håber da du får gode meldinger fra erfarne opdrættere også.

held og lykke med jagten

Hvis jeg får en henvendelse ud af det blå fra en ny opdrætter siger jeg nej. -sorry

Hvis en person som dig kontakter mig, og siger jeg vil om nogel år gerne -love
Så vil jeg starte med at høre hvad du har gjort dig af tanker, om du har nogen som helst ide om hvad det indebærer, om du har sat dig ind i den race du gerne vil opdrætte om du er med i en klubn om du har søgt stamnavn o.s.v

Hvis du siger nej så vil jeg råde dig til. -what
At melde dig ind i en af vores hovedklubber -lyside
Tage på nogel af klubbens opdrætter seminar Potemøder eller hvad de nu holder. -love
Læse alt du kan komme om ved af bøger omkring katte. -thumbs
få dig et opdrætter navn. -høhø
Nu burde der være gået 1-2 år og hvis du har fulgt og forstået hvad jeg har forsøgt at lære dig. -sorry
Og i den tid ja der følger jeg stille med på sidelinien, og ser og læser alt du skriver bland andet her på fora,
for på den måde får man et indblik i din indstilling til tingene.
Og har jeg følelsen af at du virkelig brænder for det, jep så er der meget stor sandsynlighed for at jeg vil hjælpe dig -love

Jeg er jo ny og har først for nyligt fået lov at få min første hunkat. Jeg har haft drømmen om den perfekte Maine Coon siden jeg så een på et county fair i San Diego i 2002, jeg kan stadig se den for mig, holda - et monster den var. Jeg tænkte egentlig ikke over den som et kæledyr, før jeg blev totalt charmeret og tvangsov arm i arm med een rød een af slagsen til en thanksgiving jeg var blevet inviteret til i Iowa i 2003, aldrig havde jeg oplevet en kat med så meget personlighed. Så herefter vidste jeg at en rigtig Maine Coon måtte jeg ha.

Problemet var at jeg ikke rigtig kunne finde nogen som lignede her i DK, så behovet for at blive opdrætter opstod ret hurtigt. Og en mission var ikke noget jeg skulle finde ud af. Alligevel var det godt at få mit mål defineret lidt mere klart, og det lærte jeg alene ved at tage på udstillinger med mine katte. Men jeg mangler stadig i dag ord noget så forfærdeligt til at beskrive det jeg ser. Min første MCO var en tilfældighed, han var valgt efter hans udseende, fordi det havde en rå kant og masser af det. Min næste kat valgt udfra hans stamtavle alene og min nysgerrighed efter at bliver klogere på hans linjer - kanon krop, pels og muskler på den kat! Begge endte med ikke at kunne lide udstilling og måske derfor er udstillinger ikke min yndlingsting, men det ER altså fedt når det går godt, og mine pokaler har da også en u-undseelig plads i min lejlighed. Det vigtigste ved udstillinger er at se alle de andres katte, mine udstillingskataloger er komplet krøllede og gennemrodede efter en udstilling.

Jeg mangler ord til at beskrive det jeg vil ha, men den ideelle MCO findes inde i mit hoved ganske klart. Senere har jeg udviklet en svaghed for andre typer også, og min smag udvikler jeg stadig.

Kort sagt, jeg tror det vigtigste er at du finder ud af helt præcist hvad du ønsker. Jeg kunne sagtens have startet før, men jeg er glad for at jeg ventede til den rigtige kat dukkede op. Der er rigtig mange MCO-opdræt i DK, så please bliv een af dem som har en mission og vil kvalitet.

Orv glemte lige - få dig en mentor. Hvis nødvendigt kan du finde en udstillingskat hos een, du tror kan sit kram, een som også gerne vil hjælpe dig med at forstå de forskellige linjer og typer som findes blandt dem du er interesseret i.

Jeg vil også sige find dig en mentor, som vil hjælpe og støtte dig, og som ikke mindst vil ligge øre til. For man ringer og man ringer maaaaaaaange gange. Find en mentor som er villig til at komme hjem til dig og hjælpe dig i forskellige situationen. Det er bare GULD værd, og kan i mine øjne slet IKKE undværes. Men ellers gør som karen skriver så flot -thumbs

Nemlig -thumbs

Jeg har tænkt en del over om jeg ville svare eller ej, men jeg kan se mine grundprincipper er ikke helt ved siden af Karens.
,
Opdræt er et stort ansvar, både overfor racen, dem man sælger killinger til, men også overfor dem, der med de avlsdyr man har fået har givet en mulig for at få glæde af deres mangeårige hårde arbejde. Det er helt normalt at disse dyr er indkøbt med en restriktiv kontrakt hvori der står at intet må sælges til avl.

Jeg kan ikke bare sælge avlsdyr, og har heller ikke lyst til det, dertil har jeg set alt for meget. Tag det ikke personligt, men min oplevelse er det generelt ikke kan gå hurtigt nok med at komme igang, og dyrene køber man bare, for der er altid nogen der vil sælge. Sådan et sted ville jeg aldrig købe avlskat. Kommer man i forbindelse med mindre seriøse opdrættere bliver det meget svært at få fat i nogen spændende katte hos de seriøse opdrættere. Opdræt er mere end at sætte to katte sammen. Jo mere man ved, jo mere opdager man man ikke ved.

En god måde at komme ind i miljøet på er at købe en smuk kastrat og udstille. Der møder du en masse opdrættere du kan forholde dig til. Du melder dig ind i specialklubben for den race du interesser dig før, gør evt et arbejde der. Med den adfærd viser du at du mener det seriøst og du vil få langt nemmere ved at begå dig med “profferne”.
Mentor og alt det de andre nævner sel’fø’li’ også
Det tog mig fem år på den måde, men jeg er heller ikke den hurtigste …

Se nu mangler jeg en enig-knap. Det var lige præcist det jeg gerne ville ha skrevet.

Nej da søde ven -kramer for der er altid undtagelser der bekræfter reglen…DU kan skam hente alle de Bimser du vil hos mig… -HUG

Du ville adrig kunne hente en Bimse hos mig, for sådan nogle har jeg ikke:-))

Iøvrigt kan der slet ikke hentes hos mig, jeg leverer og støtter min killing/kat. Gavner også mig:-)

Nu kunne jeg godt tænke mig at høre Vibeke igen, er det den slags svar du kan bruge til noget [bigloony]

Jeg har ingen planer om at sælge til opdræt, men skulle der komme en killing der var super duper velegnet, ja så kan jeg måske godt overtales… til at sælge en fertil mis til den rette.

jeg fik stamnavn for 1½ år siden og har stadig 1 kuld tilgode. Jeg læser bøger og på nettet, jeg ved hvad jeg står for, jeg deltager i studiegruppen i Randers. En egentlig mentor har jeg ikke, men jeg har da et par stykker jeg kan henvende mig til hvis jeg har spørgsmål …nogle der har samme race.

Jeg er meget meget glad for, at jeg ikke skal til at starte opdræt i disse tider - for da jeg startede, ville jeg egt slet ikke starte… og jeg anede INTET om katte eller opdræt eller noget… Jeg havde haft min elskede huskat, som jeg havde udstillet til hans og andres utilfredshed. Det var før “det røde kort” - ellers havde han vist fået det!
Min første Korat var også min første avlskat - hun lærte mig meget og forvænte mig til nemme fødsler osv. Jeg har selv solgt til avl fra mit første kuld på opfordring af ældre mere erfarne opdrættere i udlandet - kuldet havde en meget spændende stamtavle, og de var superflotte alle 4. I en så lille race som Koraten er man nødt til at dele linier osv.
Tingene har forandret sig - jeg har lært og har fået nogle holdninger selv. Jeg er, svjv, den eneste Korat opdrætter i Europa der neutraliserer killinger - det har kostet mig nogle kælekattesalg til Tyskland, hvor de ikke vil købe neutraliserede killinger.
Nye opdrættere kan ikke kunne det hele, inden de starter - det vigtige er at være åben for at lære. En anden vigtig ting er at gå til opdrættet seriøst - køb ikke mange katte på en gang, udvælg hellere med omhu få katte, og hvor de kommer fra. Hankat behøver man ikke at have selv, før man ved, hvad det indebærer, og hvor man vil hen med sit opdræt.
mvh Camilla ikke hjemme igen før på tirsdag

[quote=“dkkorat”]- køb ikke mange katte på en gang, udvælg hellere med omhu få katte, og hvor de kommer fra. Hankat behøver man ikke at have selv, før man ved, hvad det indebærer, og hvor man vil hen med sit opdræt.
quote]

Præcis, og start aldrig med at købe en han og så senere anskaffe yngre hunner, det vil være synd for alle parter da de fleste hanner kun har eet i hovedet …
Dernæst køb ikke flere katte samtidig fra forskellige steder, vi har alle hver vores bakterieflora, og stress, som det jo er at flytte i nyt hjem, får en masse til at “blomstre” op.
Nye katte bør isoleres fra husets andre i mindst 14 dage.
Får man først et eller andet ind i sit katteri kan det blive meget besværligt og dyrt at komme af med det igen - og ikke alt kommer man af med.
Kun en tåbe frygter ikke virus og bakterielle lidelser …

Ok Det jeg hører er stortset det jeg selv havde tænkt jeg ville gøre.
Har haft Maine coon i ca 2år. Og venter på ham jeg skal udstille, så har jeg tænkt at udstille ham nogen år, Jeg er medlem af JYRAK og har søgt stamnavn… Og har planer om at starte i studie kredsen efter sommerferien. Vil også gerne på de opdrætter seminar som kluben holder. Jeg læser alt hvad der bliver skrevet her på kattegal om opdræt, og prøver at læse alt muligt på nettet både om genetik og sygdomme.
Jeg har en idé om hvordan mine avlskatte skal se ud og især hvordan mit resultat gerne skulle se ud. Har planer om kun at starte op med en eller to piger. Håber på jeg selv kan lave en pige som kan bruges i vidre avl. Om jeg skal have min egen avls dreng ved jeg ikke, men håber på jeg kan købe mig til parringer til at starte med. Håber det var svar nok?? Ellers spørg bare løs, det lærer jeg nemlig også af… Kan være i får mig til at tænke på ting, jeg ikke selv har tænkt på.
Karen mener du jeg allrede nu skal kontakte en jeg måske vil købe kat af i fremtiden?? Det synes jeg jo er lidt svært for kan jo ikke se hvilke katte de har om 2-3år måske længere fremme.

nej det mener jeg skam ikke -høhø
Det ville være svært ja, men hvis du har nogen i kikkerten, ja så kontakt dem og fortæl at du er vild med deres katte, og at du er igang med at spekulere i de baner, Hivs du så kan mærke der er interesse, ja så kan du fortælle at du er igang med at foreberede dig, og hvad du har tænkt dig at gøre, Tror mange ville sige okay den pige holder vi lige øje med, og en god kontakt er guld værd, også selv om du så køber et andet sted til den tid. -love

Ok, ja men håber også jeg med dette indlæg har gjort lidt opmærksom på mig selv…
Og Karen kunne nemt se dig som en af dem jeg kunne finde på at henvende mig til, Har jo en svaghed for de hvide. Men tror nu jeg kunne finde på at starte med en hvid. Der er jo nogen ekstra ting der skal tænkes på med evt. døvekatte.

Nu ved jeg godt jeg ikke er blevet ringet op eller noget - men vil altså lige sige/spørge om noget - [smilie=hate-tunz.gif] -engel

Jeg synes også det er svært at tænke sig frem til hvor lang tid i forvejen man skal spørge og vise interesse. For et bestemt opdræts planer, idealer og held kan ændre sig hurtigt. Det er også mit indtryk at en del gamle garvede godt kan impulskøbe, med totalt fornuftigt resultat.

For mit vedkommende er der nogle opdrættere derude som godt ved at jeg er vild med deres/nogle af deres katte og gerne vil købe en avlskat fra dem, og mens de sikkert/måske ikke holder øje med mig, holder jeg også øje med dem, og også deres linjer og næsten de samme linjer alle mulige andre steder. Det korte og det lange er, at når den rigtige killing er der, eller er på vej, gælder det bare om at smøre taletøjet, og så håbe opdrætteren er en fornuftig person, og også godt kan se det fornuftige i at sælge til een.

Det er i øvrigt også min oplevelse at man i lisså høj grad skal “slippe igennem nåleøjet” for at få en god udstillingskastrat. Men i første omgang har det vigtigste for mig været at finde nogle opdrættere som jeg kunne være nogenlunde enige med, og som gider tale med mig og svare på dumme spørgsmål - uden at gå på kompromis med katten overhovedet. (så nu skal jeg nok la vær med at rette mere -sorry )

ups der skulle stå tror nu IKKE