Hvad skal man kunne

Der ville jeg så også være den der fortalte dig, at nej desværre du skulle lige have gang i nogle andre farver først -sorry

Tror så jeg er sluppet igenem det nåleøje. Mangler dog at møde opdrætter og skrive kontrakt, så der er en endelig aftale. Skal derover sidt i denne måned. Kan jo så selvfølgelig heller ik vide 100% om han udvikler sig som jeg håber. Men når jeg ser på de 2 af hans søskende fra tidligere kuld der er herinde synes jeg det tegner rigtig godt…

Tror så jeg er sluppet igenem det nåleøje. Mangler dog at møde opdrætter og skrive kontrakt, så der er en endelig aftale. Skal derover sidt i denne måned. Kan jo så selvfølgelig heller ik vide 100% om han udvikler sig som jeg håber. Men når jeg ser på de 2 af hans søskende fra tidligere kuld der er herinde synes jeg det tegner rigtig godt…[/quote]

-høhø Er det hos nogen jeg kender, nu bliver jeg nysgerrig -shhhh

uha Jeg ved jo ikke hvem der kender hvem. Men det er da på sjælland, men sjælland er selvfølgelig stor… -høhø

Men kender du dem her http://www.micharlo.dk ??

Jo da dem render jeg ofte ind i på udstillinger. De har fantastisk flotte misser -love -love

Det er også en anden vigtig ting at lære, for nogle opdrættere i hvert tilfælde. Men sådan er der så meget. [smilie=hate-tunz.gif]

Det er også mit indtryk at Micharlos er ganske søde, har aldrig talt med dem.

Selv om snakken er godt igang vil jeg også lige komme med mine erfaringer som helt grøn opdrætter [smilie=hate-smile.gif]

For 3 år siden ville jeg super gerne starte med at opdrætte MCO. Min kæreste havde 2 kastarter da vi flyttede sammen, og jeg var så fascineret af deres temperament, størrelse og udseende. Jeg kontaktede forskellige opdrættere mhp. en avlspige, men blev slemt skuffet, for de rådede mig stort set alle til at købe 1-2 kastrater til udstilling, tage på diverse kurser, besøge opdrættere og suge til mig i katteverdenen samt det vigtigste: læse stamtavler og finde ud af hvad “min” type var -øøøvvvs -what

(der var dog få der sagde at det måtte jeg gerne måtte købe en pige til avl hos dem, men jeg kan idag se at det var fornuftigt at springe dem over)

Heldigvis fulgte jeg de råd jeg fik af garvede opdrættere og først i fredags gik min store drøm i opfyldelse om at få en avlspige. Jeg må sige at på de 3 år er jeg blevet SÅ MEGET KLOGERE! Bare noget så basalt som farvegenetik var jo en sand fornøjelse at få kendskab til. Tænk at starte som opdrætter og så ikke vide, hvilken farve det ville give ved at parre X +Y -uha Men også viden omkring sygdomme er uundværlig!

Det er være på udstilling er meget givende. De første to gange var for mig én stor forvirring, men herefter kunne jeg sætte mig ind i EMS koder, klasser og dommernes bedømmelse. Jeg stod hele dagen og lyttede med hos dommeren for at finde ud af, hvad der var rigtig godt og mindre ønsket hos de forskellige MCO’er. Og det gør jeg iøvrigt stadigvæk -høhø

Men mit råd er: få dig en udstillingskastrat hos en garvet opdrætter, som selv udstiller og kan hjælpe dig godt igang - bare det at lave en show vask på sin kat er en kæmpe videnskab -surrender
Og så er det vigtigt at finde en eller flere mentors som du føler at ha’ tillid til -thumbs Det gælder om at være godt klædt på -høhø

Håber ikke det blev for rodet… -shhhh

Lige præcis, man får utrolig meget ud af ikke at ha’ for travlt.

Hejsa…så var der snakken om en god mentor…men hvordan ved man om den man finder er en GOD mentor…
Jeg har set alt for som har tildelt sig selv titlen - MENTOR - hvor jeg tænker helt andre tanker…manipulatorer, udnyttere…mv.
Ligeldes har jeg støt på en del opdrættere som efter flere års opdræt i bund og grund ikke ved ret meget om hvad de går rund og laver…men gladeligt deler ud af deres linjer - uden have det store kendskab til dem…
Jeg har også oplevet nye opdrættere komme til at sidde som små lus mellem to mentorers negle…

Katteverdenen er rå…og det er let af falde ned i et stort dybt hul…fyldt med uskrevne pg utalte regler…fx. kan en opdrætter nægte at sælge dig en kat fordi du har valgt at købe hos en bestemt opdrætter eller fordi du har en bestemt mentor…

og hvad vil jeg egentligt sige med det her…jo - man skal se sig godt for - være meget stærk psykisk og lærer at danne sig sin egen mening, som selvfølgelig skal være funderet i viden omkring katte …og generel etik og sund fornuft…
Læs på diverse forums - det er givtigt af flere forskellige grunde - gå på udstillinger og tjek katte samt deres ejere ud…og lyt ikke til alt sladren uden at reflekterer…

Jeg vil afslutningsvist - sige - at der findes gode og rare katte folk og hjælpsomme dygtige mentorer… [smilie=hate-smile.gif]

Personligt har jeg lært meget af mine - på alle plan…men mangler meget at lærer endnu…kan I spore utålmodigheden…

Knus anna…så trænger til en god nats søvn…

www.antocat.com

Åh ja, Anna, der er jo dem der leger Mentor og giver lige præcis det den nye ønsker at høre. Der er også dem der kan sælge sand i Sahara og slippe godt afsted med det. Det er skræmmende og tager lang tid at gennemskue. Mon ikke vi alle har været der …

Derfor er det sådan en god ide at starte med en kastrat at udstille. Der kan man snuse rundt og suge til sig. For mudderkastning er der også helt utrolig meget af.

Jeg er så glad for jeg stort set har taget de knubs jeg skal tage. Det har nogengange været noget af en rutchetur når jeg opdagede den barske sandhed. Det gør rigtig ondt, men det modner.

ENIG!!! -forelsket

Altså Jeg har da tænkt over om det havde været bedre at købe en til udstilling hos en her i Jylland, som samtidig ville være villig til at være min mentor. Men jeg så Micharlo´s Dior på udstillingen i fredriks( -sorry hvis der var nogen der gled i noget dernede det var mig der havde -savle over hende) så mig hjem og finde ud af hvor hun var fra. Skrev så til Charlotte om der var planer om et kuld mere med samme forældre… Og ja det var der. Så jeg valgte så at en af de killinger måtte jeg bare eje når de kom… Og så må jeg så håbe at jeg kan finde en mentor her fra jylland der vil hjælpe mig, selvom jeg ikke lige starter med at købe killing hos dem… Lykken ville være hvis jeg kunne finde en mentor herinde… Men er nok bedst at vente til jeg kommer på udstilling, så folk kan møde mig først.

Vibeke - mød du bare op i studiekredsen i Herning. Der er mange gode opdrættere som helt sikkert vil støtte dig - også selvom du ikke køber killing hos dem.

Enig. Der er så uendeligt mange rygter og historier og holdninger og “viden” og kloge koner. Og man tror på det hele indtil man får en modstridende eller den samme historie blot i en anden kontekst og med en anden opdrætter. Der er SÅ mange gode historier som ikke skal forveksles med sandheden. Jeg vælger at tro det der er fordi huskeren ikke altid virker, at historier bliver bedre og bedre. Og jeg håber at det ikke kommer til at gå ud over mig eller mine katte nogensinde.

(Alle please skriv mig en PB hvis I har hørt en historie om mig, eller gør det en dag). -velkommen -jegkrydser -surrender

Hej.

Vil lige give mit pip med her -høhø

Det er en lang tråd og måske har jeg misset noget, men vil da lige slå et slag for specialklubberne - Der kan man også lære meget om sin race og mange af deres arrangementer tager udgangspunkt i deres egne racer.

Ang. Mentor, så er det meget vigtigt at man finder en som man svinger godt med - Ikke kun en som ved meget - Mentor skal være i stand til at sige til og fra - Sige ja og nej!! Der ud over skal man få opbygget sig en bekendtskabskreds, så man har flere at spørge til råds - Både for at aflaste sin Mentor som i perioder vil blive temmelig meget brugt for eksempel når man skal vælge ny kat, have sit første kuld eller får sygdom i huset osv osv -rulleøjne, men så sandelig også fordi en Mentor IKKE er alvidende - Desværre -øøøvvvs

Jo da dem render jeg ofte ind i på udstillinger. De har fantastisk flotte misser -love -love[/quote:eisla7jj]

HAHAHAHA De har bl.a. en pige med mit navn på -xxrotflmao så jeg kender dem også godt

Jo da dem render jeg ofte ind i på udstillinger. De har fantastisk flotte misser -love -love[/quote]

HAHAHAHA De har bl.a. en pige med mit navn på -xxrotflmao så jeg kender dem også godt[/quote:1fufsoe7]

Ja Gugger´s Smoke Topas of Micharlo, det havde jeg set. glæder mig til at se alle deres katte den 28…

Uhh nu kommer jeg helt garanteret i krydsilden, men jeg er en af de opdrættere som overhovedet ikke sælger avlskatte til nye opdrættere -uha

Ja, jeg har selv været helt ny opdrætter og er stadigvæk ny opdrætter i mine øjne, selv om jeg har haft 2 kuld og har en del kendskab til genetik, kattefødsler osv. så går der efter min mening meget lang tid hvis jeg overhovedet kommer dertil at jeg synes jeg har ballast nok til at starte en anden op(hvis jeg nogensinde gør), jeg tvivler på at jeg når dertil for livet er en stor skole …og man kan aldrig lærer nok -thumbs[/quote]

Kan godt forstå man ikke vil sælge til nye når man næsten selv er ny…

I denne skønne katteverden er det sådan, at hvad jeg personligt måske mener er en person der fuldt og helt går ind for at blive en god opdrætter, det er helt sikkert ikke alle der ser samme person som værdig. -what

Vi kan kun gå ud fra hvad mening vi selv danner omkring en person ved gode og dybe samtaler. -lyside

Vi kan jo ikke forhindre andre i at gerne vil opdrætte, vi vil jo også slev gerne. -thumbs

Men vi kan hvis en person virkelig brænder for det, og vi kan se at personen gør et rigtig godt forsøg, gå ind og sige JA så får du en hjælpende hånd, men du skal bevise at du går ind til det på en seriøs og fornuftig måde, Ellers kan du gå andre steder hen og finde dit avlsmateriale. -thumbs -thumbs

På den måde kan dem der virkelig gerne vil,få en bedre start end hvis vi opdrættere bare siger Klar jer selv, og køb alt det skidt som vi i forvejen mener er uegnet som avlsmateriale. -love

Dermed ikke sagt at det er nemt at komme igennem nåleøjet, for det er skide svært og man kan altså ikke hjælpe alle. -sorry

Og igen det jeg mener er uegnet, det er der andre der mener er vildt godt, det kommer meget an på øjet der ser, og hvad man selv mener er lige i øjet. -bleg -bleg

Håber dette giver lidt mening, men det er svært at skrive og forklare -høhø -høhø

den gik rent ind hos mig… Men nu er det jo gså lige min tankegang der bliver beskrevet…
Vi ser alle forskelligt, der er ikke mange der ser det samme… Da vi heller ikke alle har samme holdninger og meninger, ikke dermed sagt fordi du ikke har det meninger kan du ikke købe her, det er ikke sådan jeg mener…