Hvad skal man kunne

Mest af alt skal man være lydhør. Den “grøft” de fleste nye lander i hvis de går virkelig ind for det er, at de katte de køber og de katte de producerer må intet kunne komme til at fejle og heller ikke producere noget som man kan sætte spørgsmåltegn ved. Gør de det starter de forfra med nogle andre katte til nye og måske værre problemer. Der begår man sin første virkelig store fejl. INTET er fejlfrit, det er mennesker heller ikke. Men man taler gerne om menneskesygdomme, accepterer dårligt og snakker helst ikke om at det er præcis det samme med dyr.
Nu har jeg opdrættet i mange år, og kender virkelig godt de flest abyssinerlinier. Jeg køber aldrig en kat eller en parring uden jeg får oplyst hvad der er kendskab til i stamtavlen. Der hvor de intet har kendskab til eller jeg ud fra min egen viden ved de lyver, der køber jeg ikke kat.
En ting er de DNA tests man kan få foretaget, det er da godt nok, men kun toppen af isbjerget.
Der er rigtig mange ting man ikke kan teste for, som er lige så skrækkelige som dem der findes en test for. Og forældredyr testet frie for f.eks. PL kan sagtens producere PL afkom, så man skal virkelig have en dyb indsigt og stole på den man køber parring eller avlskat af. Det er vigtigt man har kendskab til disse ting, og ved hvad det kan betyde inden man parrer. Det er ikke fikst at doble op på uheldige egenskaber.
Så er der jo også at nævne virus og bakterielle forhold, dem skal man også vide en masse om, for at kunne undgå at få det ind og at producere dyr der kommer til at døje med det.
Jo længere tid mn har opdrættet og tilegnet sig en del viden, bliver man klar over hvor lidt man egentlig ved, og hvor meget man stadig kan risikere at skulle stifte bekendtskab med.
Man skal også have en rimelig god psyke for at håndtere problemer der viser sig efter en kat er solgt, og man skal tage det til efterretning.
Det er ingen skam at få noget ind i huset, men det er en skam ikke at gøre noget ved det og være ærlig omkring det.

Rørende enig -thumbs -thumbs

Ih, det kuld har jeg også en udstillingskastrat fra - Micharlo’s Don Juan aka Diego. Han var forresten også med i Fredriks.
Men vil nu sige at jeg ikke har indtryk af at de har så lille et nåleøje ang. udstillingskastrater? Jeg skulle først have købt hos Britta (som siden endte så skidt) men hun havde ikke nogen egnet, og så anbefalede hun mig en i det kuld, hvilket jeg er glad for, og så gik det ellers rigtig nemt derfra.
Men self. havde jeg ikke anet noget om noget eller virket useriøs kan det jo sagtens være der var slået nogle hæle i jorden -thumbs Kan også godt være det bare er mig, der havde forventet meget skarpere soørgsmål på baggrund af de udtalelser, jeg har hørt fra div. opdrættere på div. foraer [bigloony]

Jeanette - Hehe, så så jeg også tråden hvor du blev lovet en bimse -shhhh -thumbs

Men - hvordan får man sig en mentor? Altså, jeg kan selvfølgelig tage kontakt til hende jeg har min dreng fra, men når alt kommer til alt vil jeg helst have en mentor i jylland, som jeg er lidt næmere end en der er i den anden ende af landet. Ikke at det er noget jeg har brug for de første mange år, men altid rart at vide…

Hallo Vibeke… så var det derfor at min smukke pige var så våd [bigloony] … for jeg er en stolt ejer af smuksakken -love

Godt at se jeg ikke er den eneste der har savlet over Dior.
Det er en fantastisk pige du har fået dig der, var det i Assentoft jeg var ved at smutte med hende.

Men der var en DÅMMM katte ejer der sagde jeg ikke måtte -ked

[quote=""Eva K

Men - hvordan får man sig en mentor? Altså, jeg kan selvfølgelig tage kontakt til hende jeg har min dreng fra, men når alt kommer til alt vil jeg helst have en mentor i jylland, som jeg er lidt næmere end en der er i den anden ende af landet. Ikke at det er noget jeg har brug for de første mange år, men altid rart at vide…

[/quote]

Det bedste er hvis du kan finde en der vil være mentor for dig i nærheden, således du har mulighed for tit at komme på besøg hos vedkommende. Man lærer rigtig meget af at se og føle og følge ting over en periode. Ting man slet ikke får samme fornemmelse for i en telefon eller i en e-mail

[quote=“Heidi”]Godt at se jeg ikke er den eneste der har savlet over Dior.
Det er en fantastisk pige du har fået dig der, var det i Assentoft jeg var ved at smutte med hende.

Men der var en DÅMMM katte ejer der sagde jeg ikke måtte -ked[/quote

Ja Heidi der er ikke nogen som får lov til at smutte med hende kan du tro -forelsket

Puuha Lone. -likeit
[oregonian_bear9.gif] -lovelove -lovelove
Et fantastisk smukt Billede du har der i profilen af smukke Dior. -wow -wow -wow

Det gav helt et sus i kroppen på mig da jeg scollede ned. -what -love

Hejsa :slight_smile:

Har nu læst mig igennem bunken af svar som er kommet ind…
Jeg kan kun tilslutte mig May-Britt som anbefaler dig at komme i studiekredsen i herning.
Her er mange forskellige Maine coon opdrætter og masser af seriøse opdrætter (forskellige racer) som du vil kunne lære en masse af.
En mentor er vigtig at have og vil oftes være den du køber kat af. Det er et stort stykke arbejde at være mentor.
Kredsen starter op i september…så kom og hils på os :stuck_out_tongue:

[quote=“Khin-Mya”]

Nej da søde ven -kramer for der er altid undtagelser der bekræfter reglen…DU kan skam hente alle de Bimser du vil hos mig… -HUG[/quote]

Kan jeg også det? så kommer jeg om et par uger og tager to
Knus Gitte