Hvad skal vi spise i januar 2020?

Grydekylling med kartofler og sovs, hjemme hos min Mor :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har spist rødkålssalat nærmest morgen, middag og aften siden nytårsaften, og alligevel var der stadig noget tilbage, jeg smed ud i går. Der var vist ikke som sådan noget i vejen med det - jeg kunne bare ikke tåle synet længere ! :blegne:

Det var vel at mærke det samme rødkålshoved, som jeg lavede salat af til juleaften, og hvor der stadig var noget til overs til mine forældre og resterne af flæskestegen de kommende dage. Der er godt nok (lidt for) meget mad i sådan et hoved, når der lige kommer et par æbler og nogle ristede nødder i også :uha:

Hvis jeg skal have det igen - og det skal jeg ikke lige foreløbig! :rock: - så skal jeg have et økologisk hoved. De plejer at være mindre. Og så skal mindst halvdelen bruges til noget andet :slight_smile:

4 Synes om

Flæk det, i pose, sug luften ud. 14 dage senere kan du bare fjerne de yderste blade og skære den gamle snit flade af. Så god som ny

1 Synes om

Enig - kål, og da især rød- og hvidkål, holder i op til mdr. i køleskab på den måde efter “åbning”…
Men uanset går jeg altid efter de økologiske - her i hood’et var det bare ikke til at opdrive økologisk rødkål i år. :face_with_raised_eyebrow:

2 Synes om

rester fra i går og konfekt og chokolade og småkager og chips og så’n

1 Synes om

Det er vist tiden at sætte en grydefuld suppe over - det må være rigtig januar mad :slight_smile: Der ovenikøbet rækker til flere dage - yay!

1 Synes om

Jeg bruger samme princip til gulerødder, alt slags kål, krydderurter.

Alt bliver vasket og slynget, det som kan slynges. I en plastpose, ud med alt luft og så i køleskabet.

På den måde har jeg altid friske krydderurter uden at skulle huske at vande dem etc. Min rekord er frisk som ny koriander i 4 uger.

1 Synes om

Det med at lave mad, er ikke det, der siger mig mest i øjeblikket, så når det eneste jeg kan tænke, når jeg tænker aftensmad er hvidløg, så bliver det til en portion hjemmelavede pizzasnegle, så der også er til madpakken :blush:

Inspiret af Ingrids nye afhængighed :hoho: købte vi et rødkål til salat til min madpakke.

Vi havde så glemt alt om gulerødder til lasagnen, så nu er det smidt et halvt rødkål i i stedet. Så må det briste eller spises!

3 Synes om

I aften står den på karbonader og grønærter :savle:

Boller i sur/sød-sovs efter min datters ønske :slight_smile:

de sidste rester af flæskestegen på et stykke brød …eller "de sidste’’ …for de sidste er til vildmisserne …og eftersom der er en håndfuld pylleæg der skal bruges står der oss pandekager på menuen…

1 Synes om

Jeg er ret vild med hende hers opskrifter så I dag spiser vi vegetarisk. Ungerne er ellers ikke til krydret mad, men denne synes de smager super.

Og den er dejlig nem og billig at fremstille

1 Synes om

Søndag: fyldte peberfrugter og Hasselbach kartofler.
Mandag: rester fra søndag :savle:

1 Synes om

Fordelen ved at lave ostefondue til nytår (altså ud over det smagte godt!) - bunker af luksus osterester til at toppe en god lasagnette :smiley:
Nu skal den bare lige blive færdig, for gulerodssalaten er klar til aftensmaden :slight_smile:

1 Synes om

Vi fik alm fondue nytårsaften… Det gentages dælme aldrig mere. Vi sad i tre stive timer og huggede i det stads og spiste os mætte i bagte kartofler og bearnaise.

2 Synes om

Det har jeg også fået en nytårsaften for mange herrens år siden og aldrig gentaget siden. Vi nåede at blive sulten mellem hver bid…

Jeg er ikke kræsen, men lige netop gulerodssalat har jeg aldrig forstået. Vi fik det ind imellem som børn med rosiner i som en slags slik, men som tilbehør til rigtig mad … Det giver ikke rigtig mening for mig. Jo, i coleslaw, men der kan man heller ikke rigtig smage gulerødderne :slight_smile:

Tja, jeg kan nu meget godt lide det :wink:
Har så lidt fintsnittet spidskål, ristede cashewnødder og solsikkekerner i plus en god dressing til :slight_smile:
Men det er faktisk også kun til lasagne/lasagnerne jeg spiser det til :ups:

1 Synes om

Det hjælper selvfølgelig på det med lidt fyld i :slight_smile:

Man skal heller ikke kritisere andres mad og smag. Det var ikke min mening :slight_smile:

1 Synes om