Hvad sker der lige for unge i danmark

Jeg snakkede med mine to kollegaer her den anden dag, og så kom jeg hjem og gik lige samme samtale igennem med kæresten og jo mere jeg tænker over det, jo mere forarvet bliver jeg!

Meller dag - den dag hvor 9. klasse klæder sig ud, og har sidste skole dag og kaster karameller…

Det lyder ganske hyggeligt og sjov tænker jeg, men nej!!! Jeg tog fejl!

Her i Århus har flere skoler problemer med at “Meller dag” består af “dødslister”, smerte, mobning og børn der kommer eller kan komme til skade.

Jeg hører historier om børn der kommer på dødslisten fordi, tro det eller ej, men fordi deres forældre har råd til at købe en Canadian goose jakke til dem, WTF!!!

Både min ene kollega og min kæreste fortæller om karameller der bliver frossen så de er stenhårde når de bliver kastet efter de mindre klasser, karameller med glasskår i, karameller med tegnestifter i, karameller der er blevet tygget en gang og så pakket ind i papiret igen, karameller der har insekter i, karameller der … jamen jamen jamen der er ingen ende for hvad disse børn vil gøre ved hinaden!!!

Og hvor er skolelederne? Hvor er forældrene? Hvor er lærene?

Jeg havde nær givet min kæreste en lussing da han sagde de forbannede ord “Hvorfor hisse dig sådan op over det, sådan har det jo altid været, hvad vil du gøre ved det?” - hvad er det for en slap holdning at have “sådan har det jo altid været” … :dokdok: … Øh nå! Jamen præsterne misbruger de små kordrenge sexuelt - men “sådan har det jo altid været” - er det så også ok at man ignorere problemmet og gør intet ved det?

Undskyld - blev en smule ophidset over det …

Den skole hvor min moster er skolesekretær har de valgt at tage hånd om problemmet … og har derfor ikke længere problemer med det, men der er mange skoler der intet gør.

Min kollegas søn er med i studenter rådet på skolen og han fortæller hans mor at skole ledelsen har helt opgivet at gøre noget ved det… Så længe de ikke kan få fingerne i sådan en dødsliste kan de ikke bevise den eksistere - så hellere acceptere at der er nogle elever der simpelthen vælger at blive hjemme fra skole den dag af frygt.

Så er jeg vist færdig med det sure opstød… tror jeg nok.

på min gamle skole blev skoleafslutning droppet, da der blev tisset i vandballoner, kastet frosnekarameller, osv. Og det tog overhånd. Så i stedet blev det til en middag også var det det. Skolen sagde farvel til en.

Det er også det eneste rigtige - hvis eleverne ikke kan finde ud af at nyde dagen og tage den for det det er, så skal de slet ikke have dagen…hvorfor bruge så mange kræfter noget nogle børn der er utaknemlig og ligeglade…

Det var årgangen før min som virkelig ødelagde det for alle andre:) Men, hva fa… Vi havde en skøn dag uden at dele karameller ud :slight_smile: Så, jeg er sådan set ligeglad:) Det har bare været “tradition” længe, så for nogen kan det være svært at smide det ud. :slight_smile:

jeg ved at min gamle skole forbød det en årrække - og da det heavde været forbudt i et par år havde ungerne fattet alvoren og tog det seriøst… ikke nogen der kom til skade og ingen modbydelige påfund

men det skulle lige være mine unger der syntes den slags var sjov at deltage i - er du gal de ville få læst og påskrevet! - det er uacceptabelt i en grad som få ting er!

Min mosters skole har valgt at sige at skolen levere limosiner til at køre 9. Klasse eleverne ind til mindeparken om eftermiddagen såfremt at de opføre sig pænt og ikke gør alle de ting. Opdager personalet på skolen 1 karamel der er saboterede eller en hentydning af noget mobning så bliver resten af dagen aflyst og så får eleverne lige en ekstra skole dag i deres hade fag med undervisning og opgaver… Synes jeg er total fair.

Synes ikke man kun skal ligge byrden over på skolen , forældrene må også tage det op med de unge.
Sidste år gik en af vores venners knægt af 9 kl.
Hans mor fik så lidt med hvad der var planlagt , og ringede til os om , vi især Sejr ville hjælpe hende med at snakke med knægten …
Da det klassen havde planlagt var på grænsen til personskade .
Samtidig med kontaktet moderen klassens lære .
Og det blev taget op i klassen. og forældre aften . Også når der var mange forældre som valgte ikke at komme SUK!!! :thumbdown:
Det ende med en stille og rolig og sjov dag for alle parter .:ok:

Det lyder som om det går lige lovlig hidsigt til…
Kommer til at tænke på… Da jeg i sin tid havde sidste skoledag - det var i midten af -70erne - brød de lidt yngre elever ind og stjal slik og karameller, så der ikke var noget at dele ud af. :frowning: Det var lidt skuffende og ødelæggende for vores festdag, vi havde glædet os… men der var da ingen der kom til skade (Okay, hvis tyvene har ædt de der pænt mange kg karameller selv, har de nok fået ondt i maven ;))

det lyder voldsomt…
sådan var det slet ikke hos os dengang… og så længe siden er det ikke engang… :slight_smile:
forstår ikke, at man skal være så onde mod hinanden…
og et eller andet må man jo gøre!

den med at proppe tis i vandballonerne er godt nok ULÆKKER…og det andet er bare ONDT…eller det er det hele jo… :confused:

Det er da grusomt at det har udviklet sig på den måde. Dengang for 100 år siden da jeg gik i skole var det en glædesdag/hyggedag for alle. Eleverne fik karameller og lærene fik gaver og et par ord med på vejen. Var der nogen det gik ud over så var det kun lærene for vores små taler til dem var ikke altid søde. Jeg husker min matematik lære som jeg skulle overrække gave til. Han skulle have et par seler og fik dem overrakt med ordene ''Johansen, vi ved godt alle sammen at der skal være plads til fornøjelse i bukserne, men vi bryder os altså ikke om hængerøv. :høhø:

håber ikke du er over 100 år…hihi :wink:

vildt…

men jeg synes sq helt ærligt det er for let at give skolen skylden - hvor er forældrene lige henne?! :? Det er sq blevet for “nemt” at give skolerne skylden for alt efterhånden :thumbdown: step up forældre og tag jeres ansvar!

sorry… men det har sq egentligt irriteret mig længe, at skolerne i dag har ALT ansvar åbenbart, og bruger deres ressourcer på noget, som er forældrenes ansvar, så de ikke har ressourcer til de børn, som har behov for ekstra hjælp f.eks.! :thumbdown:

Jeg husker tydeligt vores sidste skoledag…
Vi fik af skolen besked på, at pga. sidste års “voldsomheder” havde FORÆLDRENE ønsket, at vi i klasserne dannede en “festgruppe”, som sammen med en forældregruppe og begge klasselærer ville planlægge vores sidste skoledag sammen! Det blev et fælles ansvar, at vi alle fik en fed dag, som forældre, lærer og elever alle kunne “leve med” og have det godt med! :slight_smile:
Vi fik en fed dag med masser af vand, flødeskum, karameller, nogle fede “fælleslege” afgangselever mod lærerne, ballade og sjov i alle klasserne om formiddagen inden den store “fest” i skolegården, endnu mere vand osv. osv.
I sidste ende fik vi da en fed dag og samtidig sagt godt og grundigt farvel til skolen og de yngre elever :høhø: :rock:

sidste skoledag skal være fyldt med narrestreger, som ellers ikke ville være tilladt! men stadig så alle går helskindet (men våde og beskidte!) derfra! :smiley:

da jeg afsluttede 10 kl. på solbjergskolen i 2005 var der heldigvis ingen problemer, vi kastede karameller der ikke var frosne da lærerne forbød dette. og der var ingen problemer.

men synes at det er vanvittigt at elever fryser karamellerne :S og hvad de ellers finder på

Hmm - jeg kan vist være glad for at vi bor i en lille lamdsby i udkantsDanmark.
Her kører afgangsklassen ( 6. kl ) i en kærre rundt i skolengården, og bagefter giver de de små klasser trækture, de kaster karameller helt uden andet end karameller i. Og bagefter så er der rundbold mod lærerne. En rigtig hyggelig dag, og det synes både elever, lærere og forældre

På mine børns skole kom der i år besked om, at 9. klasserne ikke kun
måtte kaste med vand, men også skulle bruge barberskum, fordi det
ellers ville blive alt for dyrt i vandforbrug :dokdok:

Jeg mener under ingen omstændigheder at lærene skal opdrage på børnene, det er forældrenes ansvar…men da festivitas forgår på skolen mener jeg at det er skolens ansvar at holde orden på dagen og sørge for at tingene forgår under ordenlige forhold…

Jeg er virkelig også træt af den slags skæg og ballade.
Da jeg var lille fik jeg kastet en en frossen karamel lige midt i panden…det gjorde altså avs. :blegne: Gik vel nok i 5. klasse… På Handelsskolen kaster man med vand. Her bliver der også lavet dødslister, som hænger rundt omkring på skolen. Ved siden af navnet står der også grunden til at personen er på listen, og det er altså nogle gange nogle ret grumme ting. (i hvert fald da jeg gik der). :uha:
Et år tog det fuldstændigt overhånd, hvor folk der er på vej på arbejde også fik vand. Nogle fik ødelagt sin computer, og der var også biler der fik buler. Mener faktisk også at politiet blev tilkaldt. :besvimer:
Det er en regel at 3. års eleverne må kaste med vand én af dagene, den sidste uge de er der. (de siger selvfølgelig ikke hvilken dag, da alle ofrene skal have sig en overraskelse, når de møder) Her kaster de bare med vand i flere uger op til, fordi de ingen respekt har for hverken lærerer, eller andre folk.:doh::doh::doh:
Handelsskolen ligger opad en gågade, hvor man nærmest blev forfulgt af 3. års elever med indkøbsvogne og poser, fyldt op med vandballoner. Der var elever der blev hentet af lærerne nede på gågaden, fordi de var bange for at komme i skole. :venter:
Lærerne kan ikke gøre en skid, mod sådan en flok elever, andet end selvfølgelig at sende dem hjem nogle dage. (Det gjorde de også, men så kunne de ikke forberede sig til eksamnerne). De lukkede også for vandet, så dvs. at det jo gik ud over alle andre. Da jeg var 3. års kastede jeg ikke med vand. Jeg synes simpelthen ikke at det er sjovt, når nogle bare synes at jo mere led man er, jo sjovere er man, og jo mere respekt er der fra de andre idioter.:dokdok:

Jesus Krist! Har ingen respekt for sådan en flok umodne unge mennesker, der skulle forstille at være i den alder, hvor de netop forventer at blive taget mere seriøst. Jeg kunne virkeligt ikke tage dem seriøst, når de sad og pev over at lærerne gav dem for mange lektier og for lidt tid.:tihi:

[QUOTE=Jeanette123;613291]Jeg er virkelig også træt af den slags skæg og ballade.
Da jeg var lille fik jeg kastet en en frossen karamel lige midt i panden…det gjorde altså avs. :blegne: Gik vel nok i 5. klasse… På Handelsskolen kaster man med vand. Her bliver der også lavet dødslister, som hænger rundt omkring på skolen. Ved siden af navnet står der også grunden til at personen er på listen, og det er altså nogle gange nogle ret grumme ting. (i hvert fald da jeg gik der). :uha:
Et år tog det fuldstændigt overhånd, hvor folk der er på vej på arbejde også fik vand. Nogle fik ødelagt sin computer, og der var også biler der fik buler. Mener faktisk også at politiet blev tilkaldt. :besvimer:
Det er en regel at 3. års eleverne må kaste med vand én af dagene, den sidste uge de er der. (de siger selvfølgelig ikke hvilken dag, da alle ofrene skal have sig en overraskelse, når de møder) Her kaster de bare med vand i flere uger op til, fordi de ingen respekt har for hverken lærerer, eller andre folk.:doh::doh::doh:
Handelsskolen ligger opad en gågade, hvor man nærmest blev forfulgt af 3. års elever med indkøbsvogne og poser, fyldt op med vandballoner. Der var elever der blev hentet af lærerne nede på gågaden, fordi de var bange for at komme i skole. :venter:
Lærerne kan ikke gøre en skid, mod sådan en flok elever, andet end selvfølgelig at sende dem hjem nogle dage. (Det gjorde de også, men så kunne de ikke forberede sig til eksamnerne). De lukkede også for vandet, så dvs. at det jo gik ud over alle andre. Da jeg var 3. års kastede jeg ikke med vand. Jeg synes simpelthen ikke at det er sjovt, når nogle bare synes at jo mere led man er, jo sjovere er man, og jo mere respekt er der fra de andre idioter.:dokdok:

Jesus Krist! Har ingen respekt for sådan en flok umodne unge mennesker, der skulle forstille at være i den alder, hvor de netop forventer at blive taget mere seriøst. Jeg kunne virkeligt ikke tage dem seriøst, når de sad og pev over at lærerne gav dem for mange lektier og for lidt tid.:tihi:[/QUOTE]

Må ærlig indrømme at var jeg skole inspektør ville jeg vælge at sige at så måtte eleverne blive hjemme og forberede til eksamnerne selv - det kan vel for fanden ikke være rigtigt at skolerne skal BÅDE finde sig i hærværk OG hjælpe eleverne - nej glemt det!!

Jeg tror mange børn i danmark skulle være glad for at jeg aldrig bliver lære eller skole inspektør/rektor (kald det hvad man vil).

Jeg synes denne opførelse viser klart at disse børn er opdraget under nogle vilkår hvor de faktisk ikke forstår at handlinger har konsekvenser… AT man som menneske igennem hele sit liv, står overfor både nemme og svære beslutning og nogle gange giver beslutningen bonus og andre gange giver den ubehagelige konsekvenser…

Vælger man at bryde det regler der ligger, især sådan noget der giver ubehag og skader andre og andres ting, så må man lære på den hårde måde at “Life is a disloyal b*tch - you train her to attack, only to risk her biting back”.

Jeg har lige haft sidste skoledag:)

Vores skole er en god skole og der er ingen mobning.
Der rigtig mange regler om sidste skoledag her!
Ingen frosne meller. M.m.
Det eneste vi måtte var at rode skolen totalt til (vi brugte over 50 ruller gaffa. Og 3 mega fuller film lg 700 balloner:) og så lige en tur igennem alle gangene og jeg siger bare… Vi fik brugt det hele:)

Sidste skoledag på egebjergskolen forløber således:
Kl. 8 morgenmad med lærerne.
Derefter en rundte rundt på hele skolen og kaste karameller.
Derefter ned i hallen og forberede en stort show med nomineringer. Og vi gør grin med lærerne! + en selvskrevet sang:D
Derefter med bussen ud til fængslet, hvor der sker en hel masse (koncerter m.m.)
Så er det hjem og forberede sig til festen om aftenen.
Festen starter klokken 18. Og slutter kl. 02.

Og så er dagn forbi.:slight_smile:

Men jeg syntes også det er forfærdeligt at andre skoler ikke gør noget! Forstår det ikke:?

[QUOTE=Rikke og Mis;613340]Jeg har lige haft sidste skoledag:)

Vores skole er en god skole og der er ingen mobning.
Der rigtig mange regler om sidste skoledag her!
Ingen frosne meller. M.m.
Det eneste vi måtte var at rode skolen totalt til (vi brugte over 50 ruller gaffa. Og 3 mega fuller film lg 700 balloner:) og så lige en tur igennem alle gangene og jeg siger bare… Vi fik brugt det hele:)

Sidste skoledag på egebjergskolen forløber således:
Kl. 8 morgenmad med lærerne.
Derefter en rundte rundt på hele skolen og kaste karameller.
Derefter ned i hallen og forberede en stort show med nomineringer. Og vi gør grin med lærerne! + en selvskrevet sang:D
Derefter med bussen ud til fængslet, hvor der sker en hel masse (koncerter m.m.)
Så er det hjem og forberede sig til festen om aftenen.
Festen starter klokken 18. Og slutter kl. 02.

Og så er dagn forbi.:slight_smile:

Men jeg syntes også det er forfærdeligt at andre skoler ikke gør noget! Forstår det ikke:?[/QUOTE]

Det lyder som en ganske hyggelig dag - men der må jo være en grund til at elever der hvor du bor kan respektere reglerne og forstår at hygge sig, og at de andre steder ikke gør…

Min mosters skole ligger jo ikke så langt fra de andre skoler som jeg taler om i mit første indlæg, og der er også meget stor forskel…