Spændende tråd
Jeg er dog ikke opdrætter endnu (mangler mit stamnavn) men har lige købt en hellig birma. Jeg har lavet en sær aftale med opdrætteren af hende, men jeg skal give 6500 for hende hvis jeg skal have mere end et kuld. Hun er også velegnet til show.
[QUOTE=Metiela;667995]Spændende tråd
Jeg er dog ikke opdrætter endnu (mangler mit stamnavn) men har lige købt en hellig birma. Jeg har lavet en sær aftale med opdrætteren af hende, men jeg skal give 6500 for hende hvis jeg skal have mere end et kuld. Hun er også velegnet til show.[/QUOTE]
Og hvad skal du give hvis hun kun skal have 1 kuld?
Nu ved jeg ikke hvad du mener med velegnet til show - jeg er meget forsigtig med at give garantier på at katten er showkat - dertil spiller alt for mange forhold ind. Man kan nemt komme til at stå med en stak bristede forventninger.
Jeg har ikke 100% taget stilling til, om jeg vil tage mere for en avlskat end for en kælekat - men umiddelbart er det ikke noget, der er brugt af særligt mange burmeseropdrættere. Til gengæld ville jeg gøre en forskel på nationalt og internationalt salg alene pga. klargøringen til udlandet, som jeg ville mene var købers udgift. Prisforskellen ville dog ikke være uforholdsmæssigt høj
ind til videre tager jeg det samme - og har ikke solgt en endnu s men byttet for en killing.
Men så længe jeg ikke har noget jeg kan kalde “mine” linier mener jeg ikke jeg kan tage mere. senere vil jeg nok tage måske 1500 mere. bare sådan rent principielt s
og har selv importeret samt købt fertil hun uden at give mere end til kæl.
og mine kælere er jo faktisk dyrere, for de er jo snippet- men det er mit valg, det skal købere ikke straffes for
Jeg ville kun gøre forskel på prisen, hvis en kat har en fysisk defekt. Prisen er for en kælekat, der lever så meget op til standarden, at den ikke ville blive grinet af af en dommer, men uden garantier for showresultater eller for, at den overhovedet har lyst til udstilling.
Nu har jeg aldrig solgt en avlakat, og kommer næppe til det, men HVIS det skulle ske, så vil prisen være ca. det dobbelte af kælekats prisen …For mit vedkommende vil det være omkring 10.000 kr ( British Shorthair / Black / Silver ). Jeg kvalitets bedømmer ikke mine killinger, de er alle dejlige og har alle fået den samme opvækst, så hvis der skulle dukke en lille killing op, med et lille knæk på halen, mener jeg den er lige så meget værd som sine ‘fejlfrie’ søskende. Hvad angår prisen for en killing til udlandet, vil jeg forlange de merudgifter der er forbundet med salget.
Den eksakte pris den deler jeg ikke, nej. Der er jeg sær Den får man når man skal bruge den til noget konkret.
Ja, der er forskel. Når man køber en avlskat, så køber man udover rettigheden til at gøre brug af generne også en garanti for at den kan levere varen så at sige, samt den viden og erfaring jeg har med linierne. Det får man så lov at betale for.
Det er helt samme pris når vi snakker avl, uanset om det er DK eller udlandet. Jeg har hovedsaglig importer og det arbejde og penge jeg har lagt i det, det kommer andre med interesse i linierne til at betale for uanset om det så er en dansk opdrætter eller udenlandsk.
Snakker vi kæl, så er det samme pris som det land katten skal bo i, jeg skal ikke konkurrere med landets egne opdrættere om kælekatteejerne. Hvilket så har givet mere end rigeligt til at gøre en killing klar til eksport, også selvom det var til kæl.
Hos mig er der to kategorier, avl og kæl, og dermed to priser. En kælekat er for mig egnet til kæl uanset om den har en ex halefejl, eller er tip-top typet udfra standarden.
Til avl er det jo vidt forskelligt hvad vi søger når vi skal have nyt, og det der for mig er et minuspunkt, kan jo for en anden være lige det de søger og mangler til at matche deres avlsplaner. Og har en killing for mig “fejl” i fht hvad jeg ønsker, så bliver den ikke til en avlskat men en kælekat. Lidt kritisk har man da lov at være
Jeg har haft et kuld maine Coon og der er ingen solgt til avl. Pt har jeg et kuld Kurilean Bobtail, jeg beholder muligvis selv en til avl, men eller skal de alle sælges til kæl
Mine KBL killinger sælges for 4500kr til kæl og avl vil jeg tro bliver 6500-7000kr
Prisen er den samme uanset om de sælges i eller uden for Danmark, men til udlandet ryger der selvfølgelig transport på, som betales af køber, ligesom der ryger broafgift på de killinger der skal leveres på Sjælland.
Jeg har valgt at sælge alle mine til kæl, skulle de så kunne bruges til udstilling er der jo kun en ekstra gevinst for køber, men jeg tager det samme for alle kælekillinger, med mindre der er en der falder helt ved siden af standarden.
Det er spørgsmål som ikke bare sådan lige er til at svare på idet der er variationer fra år til år.
Når jeg sælger til udlandet koster killinger det som danske købere må gi + de ekstra udgifter det koster at klargøre den til at kunne rejse ud af landet + lidt til mad og grus i den periode. Hvis reglerne harmoniseres så alle lande har samme regler finder jeg et passende beløb og lægger oven i prisen og så bliver det fremover en pakkeløsning.
Tager du forskellig pris for avlskat og kælekat? Hvorfor/hvorfor ikke?
Ja det gør jeg. Ja hvorfor? Hm sådan har det jo altid været indenfor MCO
Jeg tager 4.500,- for en kælekat, incl. kastration, 2*vacc. og chip.
Avlskat ved jeg ikke helt for det er svært og lang tid siden jeg sidst solgte en avlskat. Men omkring 7.500,- vil nok være der jeg lander tror jeg.
Grunden til forskellig pris er “nok” at de opdrættere der vil have avlskatte må betale arbejdet der ligger forud. Svært og forklare men håber du forstår hvad jeg mener
Tager du forskellige pris for han- og hunkat? Hvorfor/hvorfor ikke?
Nej det ville jeg ikke gøre, jeg ser ikke helt at der er nogen grund til at gøre forskel?
Tager du forskellig pris for nationalt og internationalt salg? Hvorfor/hvorfor ikke?
Ja en kat der sælges til udlandet vil være dyrer, end når jeg sælger den til DK. Af to grunde, den skal have en ekstra vacc. + pas, den skal gerne gå lidt længere. Og køber jeg i udlandet er de også væsentligt dyrer end hvis jeg købte i DK.
Tager du forskellig pris for kattene, alt efter hvad du synes om deres kvaliteter? Hvorfor/hvorfor ikke?
Det ville være individuelt. Hvis der kom en opdrætter og bare ville eje den killing, men den ikke har kvaliteter til fx udstilling, men den ville passe til opdrætterens opdræts planer, så ville jeg nok sætte prisen lidt ned, måske.
Det her om pris er så svært og svare 100% på, for det vil altid afhænge af den enkelte situation.
[QUOTE=holymoly;667981]Nå, er der mon nogen, som har lyst til at dele deres priser på avlskatte? Og hvilken race, det drejer sig om?
Tager du forskellig pris for avlskat og kælekat? Hvorfor/hvorfor ikke?
Tager du forskellig pris for nationalt og internationalt salg? Hvorfor/hvorfor ikke?
Tager du forskellig pris for kattene, alt efter hvad du synes om deres kvaliteter? Hvorfor/hvorfor ikke?[/QUOTE]
I princippet koster mine killinger det samme uanset fremtidig brug og “kvalitet”, da de har kostet det samme at opfostre - dvs faktisk er kælekatte dyrere at opfostre, fordi de leveres neutraliserede
Nej, geografi influerer ikke på prisen, med mindre der er tale om ekstra udgifter mht import.
Mine killinger koster det, de koster;) Da de som oftest er neutraliserede ved levering, influerer evt udstillingskvaliteter eller -mangler ikke på prisen.
Voksne katte til omplacering - som oftest neutraliserede avlskatte - koster højst neutralisationsprisen, da prioriteten med voksne katte klart er det helt rigtige hjem før pris.
[QUOTE=holymoly;667981]Nå, er der mon nogen, som har lyst til at dele deres priser på avlskatte? Og hvilken race, det drejer sig om?
Hellig Birma
Tager du forskellig pris for avlskat og kælekat? Hvorfor/hvorfor ikke? ja jeg gør, avlskatten er dyrere end kælekatten. Det gør jeg fordi der følger rettigheder med at købe en avlskat forstået på den måde, at man køber sig lov til at bruge katten til avl. De eneste restriktioner der er; at alle killinger der ikke sælges til avl, skal neutraliseres inden salg + at alle killinger skal registreres og have stamtavle. Avlshanner sælges meget sjældent her i DK, sker kun til mennesker jeg kender godt og stoler på ikke vil bruge katten til avlsmatador.
Tager du forskellig pris for nationalt og internationalt salg? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja jeg gør…der følger så også lidt flere ydelser med katten,rabiesvaccine og pas f.eks
Tager du forskellig pris for kattene, alt efter hvad du synes om deres kvaliteter? Hvorfor/hvorfor ikke?[/QUOTE] Nej. jeg sælger kælekatte eller avlskatte. Hvis de kan udstilles er det et bonus. Nu er der så det at mange der gerne vil have en Birma til avl, vil også gerne have den er egnet til udstilling. Jeg giver nu ingen garantier. Jeg har ikke mødt så mange der valgte killingen pga. stamtavlen alene.
Jeg opdrætter ikke længere, og da jeg gjorde, nåede jeg aldrig at sælge til avl.
Men hvis jeg skulle have solgt til avl, havde det kostet samme pris som til kæl - den koster jo det samme at lave. Af samme årsag ville salg til udlandet også have kostet ekstra, nemlig det beløb, det ville koste ekstra at gøre den klar. Men det blev nu heller aldrig aktuelt
For mig er forskellen mellem en kat solgt til kæl og en kat solgt til avl - forskellen mellem en bog der købes for at man kan læse den og rettighederne til at UDGIVE bogen ( i.e. formere den).
Det køber betaler ekstra for er netop alt det der ligger bag avlskatten - de - ofte mange år, store arbejde og masser af tid - ikke sjældent blod,sved og tårer.
På samme måde vil jeg også forvente at skulle betale mere for en avlskat der har spændende linier bag sig end for en avlskat der har de samme linier ( eller næsten de samme linier) som alle eller stort set alle andre arbejder med. Det faktum at noget er unikt er noget jeg gerne betaler ekstra for
Jeg kan huske - for efterhånden mange år siden - en udenlandsk opdrætter der stejlede over min pris. Han sagde - for den pris du tager for en avlskat kan jeg købe TO avlskatte andre steder…
til det svarede jeg - hvorfor gør du så ikke det ?
Han sagde - fordi DU har det jeg vil have - i type, farve og stamtavle
Til det kunne jeg jo kun svare - og det er derfor mine katte koster mere end de to katte du kunne købe alle andre steder
hejsa…
vi tager normalt 6500 for vores killinger, uanset om det er til kæl/udstilling/avl .
kattene koster det samme at opfostre, så da må de også koste det samme…
men samtidig vurderer vi vores kattekøbere nøje. hvis de har tænkt sig at avle, vil vi gerne vide om de har tænkt det igennem og hvad de har tænkt sig at parre med… (kun hvis de virker uerfarne) erfarne opdrættere har det meget lettere at blive aksepteret…:høhø:
det næste kuld vi venter på nu, regner jeg med bliver solgt dyrere, fordi vores nye avlshun har en meget fin stamtavle, og begge forældre er højt præmieret. ( så vi kan fremlegge dommervurderinger) de nye killinger bliver også dommervurderet på en udstilling før vi sælger.
jeg tror ikke prisen spiller nogen rolle, når køberne er trygge på det de får…
Jeg tager som regel ikke specielt meget for en avlskat - til gengæld er der ikke ret mange, der får lov at købe en. Solgte Indy 500 for sølle kr. 1500,- - det er nok en ret lav pris på en hankat, til gengæld var ny ejers hænder bundet på ryggen. Camilla fik lov at købe Pimsefætter til et nogenlunde tilsvarende latterligt lavt beløb - hun fik også hænderne bundet på ryggen. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg kommer til at sælge en hankat til “markedspris” nogensinde - så er vi vel oppe i 7.000-9.000,- , fordi fuld pris anstændigvis medfører fuld brugsret. Og jeg har ikke lyst til at sælge hankatte hvor der medfølger fuld brugsret. Skulle jeg finde på at sælge en hunkat til avl, så koster hun mere end hankatten fordi ny ejer får større brugsret mht. antal kuld og hvad killingerne må bruges til.
Jeg sælger aldrig med lovning om at dette her er en show kat - der er alt for meget, der kan gå galt. Jeg sælger gerne og forklarer at jeg synes katten er pæn - men der står aldrig i min kontrakt, at katten er solgt til udstilling.
Jeg vil have 5500,- for kælekatte med 2 x vacc., neutralisation, øretato + chip, reg. i det danske katteregister - og der følger selvfølgelig fuld brugsret med, ny ejer må kæle ALT det de vil med den
VH
Susanne
Nej, europæerne er jeg ikke nær så striks med. For det første er de fuldstændigt uinteressante for BYB´ere, og for det andet er genpuljen så lille, at selv hvis folk bare ville lægge energi i at lave ét eneste kuld og lade én killing fortsætte, så var der mening i det. Prisen er også lavere end på bimserne - europæerne er “ikke så meget værd” i folks øjne, og det er utopi at håbe på at jeg kan få kr. 5500,- for en kælekat her. Mht. europæerne er jeg såmænd lykkelig, bare jeg overhovedet kan finde et ordentligt hjem til dem!
VH
Susanne