Hvad var det vi så?

I går aftes gik jeg sammen med en veninde Julie i hundeskoven ved Viborg Plantage.
Det var ved midnatstid, da vi havde bygget løbegård hele dagen (og hundene skal jo ud:-))
og pludselig så hører vi sådan en grådkvalt kaldende lyd. Den kommer inde fra træerne i skovbunden. Det lød som en blanding mellem en kat og en krage men meget meget højt. Det var så vi fik kuldegys!

Vi gik ind i et stykke indhegnet skov, der ligger op til det sted, hor dyret sad og kaldte. Jeg sagde “Det er en kat eller sådan… og den er da vist kommet til skade”. I det samme tog pokker ved hundene. De for frem og over mod hegnet. Så bremsede de. Det var mørkt, så vi kunne ikke se hvad de mødte, men det var større end en tamkat.

Begge hunde er vant til katte og jager heller ikke fremmede katte uden for. Det har vi lært dem. Normalt ignorere de en kat. Nu gik de helt i panik. De gøede på sådan en panisk måde, som en hundeejer, måske vil nikke genkendende til. En bange hund har en speciel måde at gø. I en høj tone. Så løb dyret, som stod på stien ind mellem træerne. Hele skovbunden brasede og knagede. Imens kom den igen og igen med den der Kiouuuw- kiooouw-giiioooug- giiioooug agtige lyd. Det var en meget skinger lyd.

Vi troede stadig at det var et skadet dyr, så vi puttede hundene i bilen, go tog den lygte jeg har i bilen og gik ind mellem træerne. Vi kaldte lidt, tænkte stadig at det måske var en hund eller sådan. Dyret var stille nu. Så lyste jeg ind mellem træerne, ramte et mellemstort dyr (på størrelse med en labrador men slankere og mere smidig i bevægelserne) med lygten. Dyret løb ind i skoven, og vi kunne høre hvordan grene og alt muligt knækkede. Så bremsede det, vendte om og kom retur imod os med fuld fart. Jeg siger jer, at nu var det sgu ikke sjovt mere at stå der og jeg ville helst løbe.

I stedet rettede jeg lygten der ind igen og så bremsede dyret lige for an os inde mellem træerne. Det trykkede sig nu mod jorden og stirrede bare. Jeg vil tro det var temmelig skræmt.

Det var 100% et kattedyr. Med sandfarvede kamouflagefarver ala en los. Dens ører var store lidt ala en rævs, men snuden flad. Dens hoved temmelig bredt. Pelsen var halvlang hvilket gav indtryk af at dyret var større end det sandsynligvis var.

Så kravlede det væk fra lygten og vi kunne ikke fange det igen med lyset.

Vi var temmelig bange nu:-) Og jeg sagde til Julie, at vi ikke skulle løbe men bare gå stille og roligt ud på stien og tilbage til bilen. Vi vendte os og gik.

DYRET GIK EFTER!

Det fulgte os først langs siden inde i skoven, og vi stoppede flere gange og kaldte, men det kom ikke. Når vi stoppede så stoppede det, når vi rettede lygten imod det. Det er så det løber mig koldt ned af ryggen, når jeg skriver det her nu. Samtidig er jeg ved at dø af grin, for helt ærlig, der er da ikke sådan nogle mellemstore kattekræ i DK!

Til sidst gik det op på stien og stillede sig der og kiggede med de der skæve lysende øjne i lygten. Det var en halvstor kat af en slags. Jeg prøvede igen at kalde, men det smuttede ind mellem træerne igen, inden hver gang vi lyste derhen og vi turde sgu ikke slukke den lygte og vente. Det var svært for os at se det rigtigt, så hurtigt var det væk igen, når lygten ramte det.

Mit bud er, at det var halvtam. Og muligvis tilskadekommet.

Til sidst nåede vi bilen og gik ind. Hundene var dødbange, hylede og for rundt og så kørte vi altså. Jeg har stadig den der fornemmelse i kroppen af at “have været i overhængende fare for at blive angrebet af et vildt dyr”. I må gerne grine.
Faktum er, at vi var to mennesker og to hunde, der så et eller andet kattelignende og temmelig stort dyr i Viborg Plantage i nat.

jeg har siddet hele formiddagen og kigget i mine gemmer (jeg er ved at uddanne mig i kattedyr jo). Både lyd og udseende vidner om, at vi så et dyr, der kan være et af følgende: los, bobcat, junglekat, puma eller caracal. Alle er kendt for at kunne tæmmes delvist og mange har dem tilsyneladende ULOVLIGT i fangeskab. Jeg aner ikke hvad det var. Jeg ved bare, at vi så og hørte de ting her,og det var edderperkme skræmmende at stå der i mørket med rovdyrøjne kredsende om en først på højre side, så bag os, så på venstre side.

Jeg tror dog ikke dyret ville angribe. Så havde det vel gjort det. Måske skræmte lygten det, måske er det tam.

Jeg tager der ud igen om lidt og ser om jeg kan se nogle spor fra det dyr vi så. Der må være spor af en eller anden art.

Jeg har fandeme - og undskyld mit engelske - aldrig i mit liv oplevet noget lignende.

Hvad tror I det var? Det kan for fanden da ikke have været en af de eksotiske kattedyr vel?
Det sker da ikke i DK. Og der ligger ingen Zoo i nærheden, hvor det kunne være sluppet ud fra ved et uheld.

Ja jeg SKAL altså derud igen. Ellers tør jeg aldrig mere gå ud i den skov med min hund. Og jeg tager altså hunden med denne gang:-)

Vi snakker om at ringe og sige det til politiet, men helt ærlig… hvordan tror I de reagerer?
Hvordan ville vi selv reagerer? Jeg ville nok grine lidt…og tænke mit.
Så lige nu aner jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre med den oplevelse i nat.

MVH

-what
Jøsses en oplevelse.
HUSK nu at tage kamera med.
Brita

Det er en meget seriøs opslevelse du har været ude for. -sorry Jeg har ingen ide om hvad det kan være men du skal nok alarmere en eller anden. Politiet måske og hvis det er forkert kan de jo sikkert fortælle dig hvem du så skal ringe til. Hellere være til grin -høhø en gang for mange end at der er nogen der risikere at komme til skade.

Andre grunde til at ringe er hvis nu dyret er skadet, sulten, sluppet ud ved et uheld og måske endda efterlyst.

Uha… det er da skræmmende, du burde måske også, for en sikkehedsnåls skyld, have en jæger med… -what - lidt vildt at sætte dit og hundenes liv over styr -uha

Hvordan vil du beskrive dens størrelse. Lad os sige kontra en STOR MCO.
Bare sådan for at få størrelsen på plads.
Havde den hale…så du om den piskede med noget bagtil?
For en los har jo KUN en lille tut

Vi kunne ikke se nogen hale overhovedet… om den havde en lille tut tør jeg ikke gætte på: Den havde front imod os de gange vi så den.

Jeg tror næppe den angriber. Men vi har besluttet at tage derud nu og kigge efter spor. Vi tager et videokamera med, og filmer, hvis vi ser noget som helst. Herefter vil vi kontakte Aalborg Zoo for at høre dme, hvad vi gør. Der går jo en masse folk med hunde der ude hver dag.

Men vi mener ikke at dyret skal skydes. Derfor zoo før politi.

Vi skal nok lade være med at sættes hundenes liv på spil. En Karelsk Bjørnehund kan stille en bjørn, og vi tager dem i snor.

MVH

MEGET OT!!

Har du fået en Kareler…??

Glemte at svare Brita på hvor stor vi vurderer at det var/er:

sammenlignet med Tara (som er en STOR MCO) vil jeg sige Taras størrelse også plus 2/3 af Tara oveni, og med et meget grovede/bredere ansigt.

Farven var mere sandfarvet end den klassiske tabby… Markeringerne var bredere og der var færre af dem.

Jeg har fundet nogle lyde af store kattedyr på nettet. Den lyd vi hørte lyder fuldstændig som endten bobcat eller Sibirisk Los (Sibirian Lynx)

Tjek dem her på siden nederst:

http://www.pawsonline.info/feline_sounds.htm

kan I ikke godt forstå, at vi troede det var et dyr, der var i smerter?

Nej Naja… det er det ikke… Ace er halv kareler og hans mor er den anden hund som var/skal med:-) Så det er ikke odd:-)

Fandt lige det her i morges også:
http://www.answers.com/topic/british-big-cats

http://images.google.dk/imgres?imgurl=h … a%26sa%3DG

Vildt nok… der er fakes imellem naturligvis, men en hel del af dem er rigtige De der er skudt fx er jo temmelig konkrete.

Nååååeeeee… troede lige… de er ellers top skønne…!!

Kan se at jeg misforstod dit indlæg fordi jeg læste det med et øje:-) Sorry.

Ja de er superdejlige karelerne:-) Hans mor og hendes familie er også bare dejlige. Ace ligner mest borderen på det ydre men han har total karelerens sind:-)

Knus

Hold da op Helle. I oplever da noget der ovre i Jylland på de store vidder -uha
Der sker ikke meget her, andet en 5 katte der flyder rundt i en dum villahave og engang imellem løber efter en bi. -rulleøjne
Ihh, jeg håber ikke dyret gør jer noget og håber du får taget nogle billeder.

Hold da op sikke en oplevelse, jeg er spændt på om I får den at se igen -uha -uha Tager hatten af for at du har mod på at tage derud igen -thumbs

hmm hvis det er en los der af uransagelige årsager er fri i DK, så tag for alt i verden som minimum en stor kraftig kæp eller en tazer med dig…

lossen er ikke en ufarlig kitty

knuser og er spændt på at høre mere

Du må endelig komme med en upate… også gerne billeder af dyret…

Altså, jeg var flygtet hvis det var mig der havde mødt sådanne lyde ude i en skov… Og set katteøjne, på noget så stort som det du beskriver… Puuuuhaaa… -smutter

Men nok mest fornuftigt ikke at løbe… Venter spændt på en opdatering… Det er jo næsten som en seriegyser… -høhø

Så er vi tilbage fra skoven - alle i god behold - katte sover hele dagen jo:-)

Jeg vil igen understrege at vi ikke aner om det var en kat. Vi er ikke eksperter, men vi vil søge et svar og så skal jeg nok poste det:-)

Vi gik ind i det område mellem træerne hvor dyret var i går. Vi fulgte ruten baglæns, og der var heldigvis fint sand(!) på netop den sti. Skide heldigt! Vi har taget en række fotos af fodspor i sandet – store runde poter lidt større end en ligther i længde og bredde samt et par foto af træer, hvor en større kat ser ud til at være kravlet op ad stammen og har sat mærker på vej op. På hver side af træet (der var flere, der så sådan ud) er der det, der ligner dybe spor af forpoteklør og på midten af stammen ser det ud som at bagpoter har hjulpet til med at presse dyrets vægt op ad. Vi har også et foto af et aftryk af fem dybe mærker efter en pote med klør sat cirka to meter oppe i en træstamme, hvor jeg holder min hånd under, så man kan se, at det der har kradset har en pote lidt større end min hånd.

Vi fandt - dybere inde i skoven - en slags hule under et væltet træ. Hele området med markeringer i træerne, lugtede slemt af kattepis (en temmelig gennemskærrende lugt, som de fleste ved:-)) og hundene var slemt nervøse. Vi måtte holde dem i ret kort snor. Slap vi dem, så stak de af. Så de skal ikke med derind mere naturligvis.
Omkring hulen lugtede der virkelig af kat - prøv at lugte til jeres, hvis I vil opleve det man kalder “en ram lugt af rovdyr”. Den er speciel.

Vi hørte lyden en enkel gang, den kom oppe fra dvs i træerne. Vi kunne ikke se derop for blade, men hundene stod straks på bagben op af stammen og snuuuusede. Så forsøgte de at løbe igen, og vi valgte at gå, for ikke at risikere noget, hvis nu den skulle ligge deroppe over jorden. Det aner jeg ikke, men min hund er normalt aldrig oppe over jorden og snuse på den måde, så det var temmeligt sammenfaldende med at lyden kom derfra. Men den var ikke så høj som i nat.
Bobcatten og lossen har en advarselslyd, der lyder som det vi hørte, har vi fundet ud af. De siger sådan, hvis de ser en jæger med - en hund. Tankevækkende…

Jeg tror stadig, at det er en kat af en slags. Vi sender billederne til Aalborg Zoo og ser, hvad de synes vi bør gøre. Herefter handler vi efter det. Jeg tager derud igen i morgen aften alene med hunden, da han skal luftes der alligevel som han plejer (i indhegningen altså - ikke i skoven, hvor han er bange nu – og så vil jeg se om lyden kommer igen ud på aftenen.

Vi vil nemlig prøve at optage lyden også og måske se om vi kan filme dyret en nat ved at sætte kamera op med infrarødt lys og lægge kød ud.

Så nu må vi se, hvad det er. Jeg tror det er en kat. Og den er ret stor. Jeg sender lige billederne til Aalborg inden de kommer her. Men de kommer også her selv om vi måske tager helt fløjtende fejl:-)

Så kan I jo vurdere også om I tror Aalborg Zoo eventuelt tager fejl:-)
Det er altid sjovt med lidt detektivarbejde:-)
Og vi har brug for andres øjne også.

Tager vi fejl, så var det det. Gør vi ikke, så er fanden løs i Viborg:-)
Knus

PS grunden til at vi kontakter Aalborg Zoo først er, at vi nødig ser at politiet eller nogle bare skyder dyret. Det har jo ligesom ikke gjort nogen noget og behøver næppe bøde med livet fordi to fjollehoveder lufter hund ved midnatstid i en skov en højhellig onsdag:-)

Jeg vil bede jer om også at gå lidt stille med dørerne indtil vi ved mere. Det kan koste dyret livet, hvis det er en los og de forkerte finder ud af det før Zoo…

Knus

Ihhhh, det er spændende… Nu kommer jeg jo fra den anden ende/side af landet, så jeg kan ikke ligefrem komme op og lokke missekatten med hjem (tør heller ikke), men forstår nu godt at det ikke lige er noget der skal komme alle for øre, hvis det nu rent faktisk er et mere eller mindre sjældent dyr, som fritlevende i DK…

Men spændende er det [bigloony]