Hvem bestemmer

Har I alle en “overkat” :?

Det har jeg aldrig haft før.
Jeg har tillagt denne adfærd, at jeg altid har haft kastrater.

Nu har vi DRONNINGEN Mette-pige; som kan få sine katte til hvad som helst - ligefra pels-vask til at agere musefælde for hende.

I morgens lå Mette-pige og Onkel Findes sammen med mig i min seng.
Mette strakte sit hoved frem til Findus (som ellers var ifærd med at vaske sig selv) og da Mette-pige skubbede til Findus og sagde:
Hallo min kat. :wehuu: begyndte Findus straks at vaske hende.
Mette-pige kan noget, som jeg aldrig har oplevet før. :tihi:

Ramses er min alfa der styre hele flokken med hård men meget retfærdig pote :hjerte:

Her i flokken har det altid været en af de ældste kastrathunner, der har været “overkat” - også for de fertile hanner som hunner.

Bortset fra det, så er vaske-adfærd også en del af venlig dominans: Den der vasker mest, er den der bestemmer.
Har af og til set to katte vaske hinanden - i starten under hyggelige former, men så bliver “vaskeriet” mere indædt, samtidig med at ørerne lægges mere og mere tilbage.
Til sidst går den ene kat.

Yankee praktiserede det, når en kat havde lagt sig på HANS plads, min hovedpude.
Så begyndte han bare at vaske den formastelige, der så overlod ham pladsen.

Vi har Emily som gerne styrer hele flokken.

Når der er lidt ballade mellem “tøserne” kommer Emily gerne som en anden politibetjent for at få ro på igen, hun kan være hård men er også gerne retfærig.

Hun er i dag neutraliseret, men er alligevel en som de alle har respekt for.
Hilsen Lisbeth

Jeg kan slet ikke forestille mig, at Findus skulle være overkat :?

Det er altså Mette-pige, som bestemmer, sådan som jeg oplever det. :slight_smile:

Her hjemme er det helt klar hellig birmaen Morgan der bestemer her hjemme tro også det er fordi Diesel bengalen er killing… Det er lidt sjov når jeg PRØVER at opdrage på Diesel og når jeg har sagt det flere gange så blander Morgan sig i det ligesom óm hør nu efter så vi kan få ro …
Ved ikke om man kan sige at han opdrager på den lille … Det har vi snakket meget om her hjemme…

Hjemme hos os er det Olav. Han er så godmodig og venlig, men der er ingen tvivl om, at de andre respekterer ham.

Hos os, med vores to kastrater, er det meget tydeligt, at det er Qaiser som bestemmer…

Zeus ved det, og ved at han skal “spørge” og Qaiser gider at lege… -Nogle gange får han et ja, andre gange en klo…:slight_smile:

Vi har aldrig rigtig været klar over, hvem der var leder i vores flok, før vi fik vores hankat. Da han begyndte at blive fertil, begyndte han samtidig at udfordre lederen (vores gamle kastrat), som dog ikke lod sig kue. Checkmate er den fødte og skjulte leder - nøjagtig som sin mor :thumbup:
Vi oplever aldrig kampe - han styrer det hele uden at løfte en pote :wink:

her hos os er det daffy der er overkatten og styre og bestemmer, ihvertfald har han 1 ret til madtruget, de gode liggepladser osv, Men trixie tager nu tit kampen op mod ham og vinder i 95% af kampene(ikke alvorlige) men hun har respekt for den aldrende herre og derfor lader hun ham få det som han vil ha(indtil han vender ryggen til)
hun er en frækkert af rang og den stakkels daffy må lægge krop til en del prygl, men han er stadig kongen og vil klart vinde kampen hvis han gad

Her er det uden tvivl Pearlie Girlie vores skovs, og derefter tror jeg det er Evita. Perle har altid styret - selv som killing var alle de andre klar over, at INGEN skulle lægge sig ud med hende… okay hun er så også lidt større end de andre.
Hvis der er ballade mellem to plejer hun ikke at gøre noget særligt med mindre det fortsætter. Så kan hun finde på at stille sig imellem, og det ser faktisk ud som om hun ville sige “hvis ikke i snart stopper så kommer jeg og tamper jer een”.

Her er de alle 3 fælles om det hele. Der er ikke en som er øverst. Dejlig harmoni og ingen kamp om førerpladsen :wehuu:

Nanoq er ikke dominant, som sådan. Ikke på den måde, som mennesker tit forstår det, men lytter de andre ikke efter hans små tegn, så falder der til sidst brænde ned. Og så er der ro.

Det er yderst sjældent han har behov for at gribe fysisk til værks for de andre. Hans kropssprog er hele tiden selvsikkert. Han er født sådan, hans mor er lige sådan.

Han er vis, retfærdig, og ved hvornår han skal handle og undlade at handle. Han har overskud simpelthen.

De andre har derfor tildelt ham hans rolle. Han har aldrig tilkæmpet sig noget i dette liv. Kun de helt unge hanner skal lige forsøge at udfordre, når de når en vis alder, men det falder til jorden, hvis jeg undlader at blande mig - hurtigere end hvis jeg blander mig.

Tara er Nanoqs modstykke. Hun tilraner sig magt og styrer med straf og hård pote - men hun udfordrer ikke Nanoq. Hun nyder en vis særstatus, da hun er eneste hunkat her. Og hun er i bund og grund en enorm usikker kat inden i, selv om hele hendes krop forsøger at vise det modsatte.

Tara har en kort lunte, Nanoq har overskud og ro. Tara ville ingen kunne stole på i en spidssituation, Nanoq ville være som altid - det er forskellen på, hvem flokken herhjemme har valgt som daglig boss og hvorfor. Tara egner sig simpelthen ikke i det lange løb.

Nanoq får tit en masse opmærksomhed fra de andre - slik, se mig, gniden sig op af - han virker mest af alt som om, at de rager ham. Han giver dem aldrig noget videre opmærksomhed igen.

Han er eminent med killinger, og når her ankommer en ny kat, så opdager han det naturligvis straks, men han lader alle andre se den først. Så går han pludselig igennem stuen (fra løbegården) og det spøjse sker, at den nye følger ham… Han beder ikke om det - han udstråler noget, der får de andre til at følge.

Men tag ikke fejl - er der en oprører, så sørger han for, at HELE flokken vender den kat ryggen, indtil den har fundet tilbage på plads:-)

Jeg er meget heldig at have Nanoq her. Han holder Tara i snor også.

Nanoq har ikke lederskab over flokken herhjemme. De har tildelt ham følgeskab. For der er noget ved den kat, der gør, at de intet valg har.

[quote=Mega;260445]
Bortset fra det, så er vaske-adfærd også en del af venlig dominans: Den der vasker mest, er den der bestemmer.
Har af og til set to katte vaske hinanden - i starten under hyggelige former, men så bliver “vaskeriet” mere indædt, samtidig med at ørerne lægges mere og mere tilbage.
Til sidst går den ene kat.

Ja, lige netop og især når den ene vasker den anden i panden, mens den der vaskes står med bøjet hoved.

Og hvis den underdanige så vil det samme med overkatten i stedet for at gå sin vej , så vanker der lussinger.

.[/quote]

Her er det Ziggy der bestemmer.

Han blander sig sjældent såfremt nogen af de andre har lidt uoverensstemmelser, men han kan finde på det hvis det bliver for voldsomt.

Det er ham som står for at bestemme om fremmede katte må være her, eller om han forsøger jage dem på porten.
(Han har engang tævet Billemis fordi Billemis begav sig i kamp med en forhutlet vildkat der kom her engang)

Ziggy kan finde på at sidde stille og kigge på, at en fremmed kat spiser af deres mad, og så først bagefter jage den væk…

Det er Ziggy der, når kattene hilser på hinanden, afventer at de andre bøjer hovedet så han kan slikke dem på panden, og nogen gange giver det lidt gniderier fordi Shadow er af den overbevisning, at når Ziggy må gøre det ved ham, så må han også gøre det ved Ziggy.

Det er Ziggy der går hen og snuser til maden, og derefter lader de andre spise mens han sidder et stykke derfra og holder vagt…når de andre så er færdige går han hen og spiser.

Og hvis Ziggy er i dårligt humør, så vé den arme stakkel der ligger lige i vejen hvor HAN har bestemt sig for at gå…så uddeles der et par lussinger…SMUT POM’FRIT…uden brug af kløer, men så hårdt at man kan høre klaskene

Herhjemme er det mig der er flokkens leder. -LOL

Men helt ærligt, jeg ved det ikke. Alle vasker f.eks. Ninjo og Ninjo vasker ingen. Wulfi og mig er bedste veninder, og med Gotcha som med-veninde, det ses ved at Wulfi kun vasker mig og Gotcha, og Ninjo af og til. Og så er der de andre tre killinger som hjerner rundt og starter slåsserture og vasker alle de kan få lov til, så voldsomt som de kan, indtil de bliver sat på plads (af katten de vaskede, altså - ikke af mig, selvf.).

Jeg har et billede, som jeg gerne vil have analyseret, please :-):

Jeg har lavet en billedserie, der beskriver hvordan dominans kommer til udtryk, desværre har jeg ikke en sammenhængende serie af scenariet, men forløbet er sådan her:

Nr 1: Der hilses og dyttes næser
Nr 2: Positionen indtages
Nr 3: Shadow bliver slikket på panden
Nr 4: Shadow mener sig beretiget til at gengælde vaskeriet
Nr 5: Det falder ikke i god jord hos Ziggy…
Nr 6: …som uddeler dummeflade…“Kend din plads Shadow”

Ja, og igår blev vi så alligevel i tvivl, for Ochta plejer godt nok at have respekt for Olav, men igår blev han da lige nedstirret, og han bakkede også væk fra hende og lagde sig ned.

Men vi har en formodning om, at der foregår en lille magtkamp herhjemme, nu hvor coonerne er blevet ældre.

[quote=Jane;261725]Ja, og igår blev vi så alligevel i tvivl, for Ochta plejer godt nok at have respekt for Olav, men igår blev han da lige nedstirret, og han bakkede også væk fra hende og lagde sig ned.

Men vi har en formodning om, at der foregår en lille magtkamp herhjemme, nu hvor coonerne er blevet ældre.[/quote]

Måske er det fordi Mette-pige er blevet ældre :?
Lidt interessant…:S

Men vi har jo ikke oplevet det før.
Tidligere havde vi kun hanner.

Bortset fra vores “gamle” Karla-pige, som altid har været så godmodig.

Tak for en rigtig god billedserie Felis!

Jeg mener jo også, at det er mig der bestemmer derhjemme :høhø:

De 2 Somali tror jeg er lige, de vasker hinanden på skift. I forhold til MCO så bestemmer begge Somali klart over dem. Quini den ene MCO spiller tit op til Somalierne men får hver gang præciseret hvem der bestemmer og han lægger sig på ryggen. Der er aldrig direkte slagsmål dog.
De sorte MCO piger prøver ikke på noget, som jeg ser det er en af de sorte piger på linje med Quini, hvor den sidste pige ser ud til at være den lavest rangerende. Men jeg er ikke sikker, tror det skifter nogle gange. Selv om pigerne hyler op når de går i clinch med Quini har jeg set de tit selv starter eller spiller op. :høhø:

Heldigvis er der dejlig harmoni mellem alle 5 misser og de leger fint sammen og styrter på skift efter hinanden i haven i leg :wehuu: