De hunde der har et højt motions behov er jo lette at finde ved søgning.
Men hvilke hunde har egentlig et lavt motions behov forudsat de er ordentlig mentalt stimuleres.
nogle hunde er jo ret “dovent” anlagt og har det derfor ok med en kort tur 3 gange om dagen andre hunde skal man gå flere km med på hver tur man er ude. Undres over der kun råbes højt om dem der har højt behov. Dem med lavt behov er jo ret relevant for folk der er fysisk begrænset men stadig elsker hunde og vil have en
Japanese Chin… Hvis vi skal have en lille race med - Chin er fine for de har det behov ejeren sætter
Mops, pommeranier, engelsk bulldog, fransk bulldog hører også til de små racer som ikke skal slæbes afsted på daglige stroppeture…
Ellers skal du over i gigantracerne… Neapolitansk Mastiff, og flere andre mastiffracer, dvs vogterhundene har underligt nok ikke brug for at skulle fræse det halve af Danmark rundt på deres lufteture… Leonberger, pyrenæer, osv osv…der er faktisk rigtig mange af den slags hrrhjemme.
jeg er ikke 100 % enig i at de har et lavt motionsbehov - for det er ikke den rigtige måde at se det på … de har bruge for den rette type motion… for de store racer er ikke dem der har lyst til at løbe en tur - men tilbyd en newf en svømmetur - så skal du se løjer… den kan blive ved i timevis
vi opdrættede newfere hele min barndom og ungdom - og aldrig har jeg oplevet så dovne hunde når det gjaldt den motion vi umiddelbart tilbød - gå/løbeture/apport på land… men når vi tog dem med på stranden - så var de ikke til at få op af vandet… de ville hente pind og bjerge mig i uendelighed… det var faktisk først når de fysisk var udmattede at de kom op…
så jeg vil ikke kalde de store racer dovne - jeg vil kalde os lidt dårlige til at tilbyde dem det de i virkeligheden helst vil… for sæt en hund til at gøre det den helst vil (uanset race) - så er det dig der bliver træt før vovsen…
Du har lidt ret Regitze… men fidusen med rigtig mange af vogterracerne (mastifferne) er at de er såkaldte "plads"hunde… dvs at de vogter indenfor et relativt lille område og derfor har man kunne tillade sig at lave store stærke muskuløse hunde, som ikke har ret meget brug for motion… Newfien er en helt anden type brugshund, som har skulle bruge sin styrke til et helt konkret stykke arbejde og er derfor forbavsende aktiv i sammenligning med fx en Nappe, Berner Senen:eller Engelsk Buller D (hhv vagt/krigshund, trækhund, og kamphund).
En del af de vogtende hyrdehunde, som fx Maremma, Kommodor og den slags vil jeg ikke ligefrem betegne som inaktive heller - de har brug for en del motion, hvilket ofte kommer bag på ejerne netop fordi man sjældent skal tænke i de baner med gigantracerne…
Når jeg siger at de små racer ikke har behov for det store mht motion, så passer det jo heller ikke rigtig… De er såmænd ret aktive/vimse - men når man ikke er ret meget mere end ca 25 cm høj har man ikke spor BRUG for at vaaaade 5 kilometer - man kan sagtens nøjes med 1
du rammer hovedet på sømmet ifht at det man skal kigge på er hvad hunden egentlig er blevet designet til… da det vil kunne give en god indikation om mængden af motion der er behov for… det er imo en fremragende definition!
Det afhænger også af, hvad ejerne mener er meget og lidt. Jeg synes fx ikke new er aktive - men jeg har også haft en borderblanding:-) Og disse to hunde er vandtrænede. Det var min bordermix også, men der er dælme en stor forskel stadigvæk i mine øjne.
Generelt tror jeg den enkelte ejer skal se på, hvad ejeren kan tilbyde en hund og ikke omvendt. Så er man nået langt.
Jeg er lige tilbudt en Collie i udstationering - de er heller ikke aktive hunde - i min verden
Helle - Men mon ikke også du kan sætte dig udover hvad du selv mener, og så se på det generelle ifht. aktivitetsniveau? Altså se på hvad der normalt betragtes som meget og lidt
Jeg har f.eks. på fornemmelsen at mops ligger ret lavt på skalaen mens en islandsk fårehund ligger ok højt? Og så er det vel også at se på hvilken slags motion/træning man skal tilbyde. For mange racer er en alm. gå tur vel ikke nok stimulering af det fysiske og mentale? Uanset hvor langt…
[QUOTE=lenschow;539298]Det afhænger også af, hvad ejerne mener er meget og lidt. Jeg synes fx ikke new er aktive - men jeg har også haft en borderblanding:-) Og disse to hunde er vandtrænede. Det var min bordermix også, men der er dælme en stor forskel stadigvæk i mine øjne.
Generelt tror jeg den enkelte ejer skal se på, hvad ejeren kan tilbyde en hund og ikke omvendt. Så er man nået langt.
Jeg er lige tilbudt en Collie i udstationering - de er heller ikke aktive hunde - i min verden
Han er fra en kennel, jeg overvejer stadig - har en svaghed for collier som nogle ved:-) Han er kattevant men stresser blandt alle tæverne når de løber. Han er tre år og hedder Kris:-)
generelt så er alle de små selskabsracer hunde uden stort motionsbehov. Men tilgengæld har de behov for at være sammen med mennekser. Og racerne har forskellige egenskaber og behov. Så vil man have en hund skal man kigge mere end på motions behov. For mange hunde er det også hvad man gør det til. Jo mere de er vant til, jo mere har de brug for. Men træning, også mentalt, at komme med i byen, ikke være alene over 8 timer er faktisk ofte vigtigere end at løbe 3 timer om dagen. Men naturlgivis kommer det an på hvem du spørg