Hvilke p-piller bruger I? Hvorfor?

De sidste åringer har jeg ikke brugt p-piller til mine hunkatte, fordi jeg har haft en eks-avlshankat, der kunne gennemføre parringer på pigerne, når de var i løb:thumbup: Nu har jeg desværre ikke den mulighed længere, så nu skal jeg til at bruge p-piller igen, desværre:thumbdown: Jeg har før brugt perlutex med god effekt (ingen løbetider) - er der andre alternative mærker, som I har erfaring med:? Jeg har hørt om promon, men har ikke prøvet dette mærke. Jeg ved, p-piller er noget skidt, men mine hunkatte løber kraftigt og ofte og er urenlige pga hormonerne, så p-piller (eller sterilisation - hvilket gør det pokkers svært at bruge dem i avl:dokdok:) er desværre den eneste mulighed for mine avlshunkatte:surrender1:

Hvilke p-pille mærker findes der nuomdage:? Hvilke har I erfaringer med:?

mine har fået perlutex og det holder fint løbetiderne fra døren. Men der er selvfølgelig alle de kendte problematikker :frowning: Men som dig har jeg heller ikke rigtig haft andet valg- omend det ikke er med min gode vilje

Jeg har altid brugt Pertulex og (7-9-13) aldrig haft problemer.
1 pille om uge holder fint løbetiderne væk. Når hun kattene skal parres, han mine piger været som små urværk, næsten præcist 14 dage efter sidste p-pille kommer løbetiden.
Uden P-pille ville mine piger også løbe med 7-10 dages pause imellem.
Jeg sigter på at bruge pigerne i avl hurtigt, så de ikke går på pillerne så længe. Cassie som bliver 4 år er den som har gået længst. Hun venter nu sit 4. og sidste kuld og er tromletyk. Efter 2 kuld med 5 ser det ud til hun går efter mindst samme antal, så her er der ingen problemer med fertilitet og livmoder :slight_smile:

Mine hunkatte får som oftest max 3 kuld med gode mellemrum, da hankattene ikke altid lige bor rundt on hjørnet :wink: Pt er de nærmeste fertile hankatte med en interessante stamtavler (dvs ikke i alt for tæt familie) i Norge, Finland, Belgien, Polen eller Estland - så hankattene er der, hvis jeg vil rejse efter dem…
Min egen hankat er på suprelorin, da det varer lidt, inden jeg kan bruge ham igen.
Oddy er på det sidste af sin suprelorin, men han viser endnu ingen som helst tegn på at have nogen som helst ide om, hvad en hunkat beder om, når hun skriger og vrider sig - tværtimod! De er vældigt søde at putte og lege med, men når de skriger, så går han sin vej og venter på, de igen tier stille:S Så min voksne hunkat har nu fået sin første perlutex, mens vi venter på, at Oddy vågner op til dåd… :surrender1:

Mine dyrlæger påstår at perlutex og promon er nøjagtig det samme, eneste forskel er efter deres påstand ‘glaseringen’ rundt om pillen …Om de har ret, I dont know ?

Er der en prisforskel:?

Ja der er prisforskel - Promon er væsentlig billigere. Det siges at Promon gør hunnerne mindre humørsøge - et eller andet stof i coatningen der gør det

Ingen p-piller her - har kun brugt det i ringe grad gennem årene, men har registreret alt for mange bivirkninger på SBI generelt gennem årene. Og som regel er vores ret lette at holde hen med snak - de har jo fri adgang til udendørs liv som de har lyst til og ser ud til at indrette sig en del efter mængden af dagslys og vi ser som regel først løbetider begynde i januar-februar, så bliver de parret i løbet af foråret, får killinger - og holder så iøvrigt pænt mund resten af året; det er en sjældenhed at vi oplever løbetider senere end 15. august.
VH
Susanne

De få gange jeg i mit opdræt har brugt p-piller har det været promon. Jeg har ingen bevirkninger set i form af underlivsbetændelser eller andet. Jeg har ikke brugt til de af mine hunkatte, der har haft gode lange mellemrum mellem løbetider, men en som Athea, der løber med en uges mellemrum har fået i en kort periode nogle gange. I år har jeg været så heldig at have McCoy som parrer tøserne og det har derfor været unødvendigt med p-piller, dejligt nok. :slight_smile:
Mine holder også vinterpause, men den varer kun fra september til december, selvom de også har udeadgang stort set som de vil. Men der er klart færre løbetider efter juli, end i foråret :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1221499]De få gange jeg i mit opdræt har brugt p-piller har det været promon. Jeg har ingen bevirkninger set i form af underlivsbetændelser eller andet. Jeg har ikke brugt til de af mine hunkatte, der har haft gode lange mellemrum mellem løbetider, men en som Athea, der løber med en uges mellemrum har fået i en kort periode nogle gange. I år har jeg været så heldig at have McCoy som parrer tøserne og det har derfor været unødvendigt med p-piller, dejligt nok. :slight_smile:
Mine holder også vinterpause, men den varer kun fra september til december, selvom de også har udeadgang stort set som de vil. Men der er klart færre løbetider efter juli, end i foråret :)[/QUOTE]

Det husker jeg ALT for godt :venter:

(OT, I’m out ;))

Da jeg boede med min ex fik pletten Promon. Hun skulle dog have hver 5. dag for at holde løbetiderne væk.
Ingen vinterpauser hos hverken hende eller maskerne. Dione har desuden tilsyneladende den vane starte løb mellem den 21 og 23. december :dokdok:
Jeg er lidt spændt på bette fisen, for hun har ikke mønstret en rigtig løb endnu.

Nu bruger jeg ikke piller, da jeg er velsignet med en Lucky :slight_smile:

Jeg er heller ikke vant til vinterpauser i løbetiderne. Det kunne ellers være rart;)

Jamen til Delle fik jeg i starten perlutex, men hun blev altså rigtig hys. Dyrlægen mente de skyldtes ppillerne, så vi skiftede til promon og de holdt både løbetiden væk og hende i hendes eget gode humør.

pauser ? hvad er det ?

jeg har desværre oplevet livmoder betændelse to gange- på hhv mor og datter. og i begge tilfælde lyn hurtigt. efter hhv 1 og 2 piller. Så mon ikke det i høj grad var liniebestemt.

Der finde kun perlutex og promon på markedet herhjemme:?

Ja :slight_smile:

Jeg har brugt Perlutex til Mikki fra hun var et år til hun var ca 4 år, uden problemer. Og da hun så blev neutraliseret sagde dyrlægen, at hun havde en meget fin livmoder, og man kunne slet ikke se på den, at hun havde fået P-piller. De virkede fint på Mikki i den tid hun fik dem, men alligevel blev hun en meget nemmere kat, sødere og mere kælen, da hun var blevet neutraliseret.

Og da vildkattepigerne så dukkede op fik de også Perlutex. Men det var ikke nok, for samme sommer fik de begge et kuld killinger. Vi fortsatte dog med at give dem pillerne et stykke tid efter de havde født, for vi ønskede ikke, at de skulle gå i løb igen og det lykkedes da også at undgå det.

Da killingerne var ca. 6 mdr blev de alle, både små og store neutraliseret med hjælp fra kattens værn. Og de blev genudsat i vores have. To af dem var blevet så tamme at internatet ville tage imod dem. De fik heldigvis begge hurtigt et nyt hjem.

Min mening er, at man kan ikke regne med at det er effektivt nok, til frit gående katte. Jeg kender ikke andre mærker end Perlutex.

[QUOTE=Susanne W;1221483]Ingen p-piller her - har kun brugt det i ringe grad gennem årene, men har registreret alt for mange bivirkninger på SBI generelt gennem årene. Og som regel er vores ret lette at holde hen med snak - de har jo fri adgang til udendørs liv som de har lyst til og ser ud til at indrette sig en del efter mængden af dagslys og vi ser som regel først løbetider begynde i januar-februar, så bliver de parret i løbet af foråret, får killinger - og holder så iøvrigt pænt mund resten af året; det er en sjældenhed at vi oplever løbetider senere end 15. august.
VH
Susanne[/QUOTE]

Sneskoene holder også pauser ala dette - utroligt nok - med siamaner, men det er dejligt

Efter at have læst denne lidt gamle tråd, så kan jeg forstå at flere af jer, lader jeres “kastrater parre” hunkatte i løb. Tænker om de bare hopper på og holder i nakken eller de gennemfører helt ? Og er det uden risiko for hunkatten ?
Har pt en killing på 5 mdr i løb og min hankat (hendes far, som nu er kastrat), prøver konstant at hoppe på hende. Hun søger også ham, så nu er hun sat i soveværelset sammen med sin mor, da jeg er bange for at det ikke er så godt.
Jeg vil gerne have hende på p-piller her i sommerferien, hvor vi er meget væk og så måske sterilisere hende. Men hvor gamle skal de være før de må få p-piller ?

[QUOTE=Marlene;1247874]Efter at have læst denne lidt gamle tråd, så kan jeg forstå at flere af jer, lader jeres “kastrater parre” hunkatte i løb. Tænker om de bare hopper på og holder i nakken eller de gennemfører helt ? Og er det uden risiko for hunkatten ?
Har pt en killing på 5 mdr i løb og min hankat (hendes far, som nu er kastrat), prøver konstant at hoppe på hende. Hun søger også ham, så nu er hun sat i soveværelset sammen med sin mor, da jeg er bange for at det ikke er så godt.
Jeg vil gerne have hende på p-piller her i sommerferien, hvor vi er meget væk og så måske sterilisere hende. Men hvor gamle skal de være før de må få p-piller ?[/QUOTE]

Hvis hum ikke skal have killinger, kan du med fordel sterilisere hende nu :slight_smile: