Hvilke sundhedsting er man forpligtet til iflg FDs regler?

Hejsa

Kan I hjælpe mig med at finde de rette FD regler?

Jeg har jo personlig tænkt mig at gøre mere end minimum i mit opdræt. Men hvad er minimum som man som Felis Danicaopdrætter er forpligtet til at gøre ved sine killinger før salg?

[LEFT] Killingen skal være mindst 12 uger gammel, når den forlader opdrættet, og den skal hos en autoriseret dyrlæge være blevet:[/LEFT]

[ul]
[li][LEFT] sundhedstjekket[/LEFT][/li][li][LEFT] chipmærket eller øretatoveret[/LEFT][/li][li][LEFT] vaccineret minimum 1. gang[/LEFT][/li][/ul]
?

Er det mere eller mindre end det, der er minimum?
Jeg kan ikke finde reglerne… :ups:

Der er faktisk ikke noget krav om, at de skal være chipmærkede.
Men vaccineret min. 1 gang af dyrlæge samt være 12 uger.
Og så skal stamtavlen naturligvis følge med :slight_smile:

Tak Vivi. Du er en skat! :hjertetildig:

Får man ikke et papir eller noget hvor man skriver under på nogle regler som man skal overholde i opdrættet, når man søger stamnavn? :rulleøjne:

Tror jeg fandt det på FIFé s hjemmeside, Signe:

http://www.fifeweb.org/wp/lib/lib_current.html

Under “Breeding and registration rules” :ok:

Nej det gør man ikke… hvis man er heldig får man måske tilsendt felis danicas love og regler - men det skal man heller ikke regne med.
Det forventes at man har eller vil sætte sig ind i tingene via felsi danicas hjemmeside. :rulleøjne:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;155783]Der er faktisk ikke noget krav om, at de skal være chipmærkede.
Men vaccineret min. 1 gang af dyrlæge samt være 12 uger.
Og så skal stamtavlen naturligvis følge med :)[/QUOTE]

• og en ovedragelseskontrakt

Jeg tror ikke engang det er et krav heller… citat:“Felis Danica har afskaffet al registrering af ejere af katte, og ejerskabet af en kat bevises på samme måde, som man beviser at man ejer en sofa, nemlig gennem en kvittering for handlen.
Der er intet til hinder for, at man sælger en killing og blot giver en kvittering for salget.”

Men ja stamtavle og vaccinationsattest skal følge med katten. -thumbs

[quote=Sheer;155910]Jeg tror ikke engang det er et krav heller… citat:“Felis Danica har afskaffet al registrering af ejere af katte, og ejerskabet af en kat bevises på samme måde, som man beviser at man ejer en sofa, nemlig gennem en kvittering for handlen.
Der er intet til hinder for, at man sælger en killing og blot giver en kvittering for salget.”[/quote]Jeg tror Lis mener en (salgs)kontrakt :). Ved et hvert salg skal der følge en skriftlig aftale. Den kan så have mange udformninger - feks “bare” en regning.

[QUOTE=Sheer;155910]Jeg tror ikke engang det er et krav heller… citat:“Felis Danica har afskaffet al registrering af ejere af katte, og ejerskabet af en kat bevises på samme måde, som man beviser at man ejer en sofa, nemlig gennem en kvittering for handlen.
Der er intet til hinder for, at man sælger en killing og blot giver en kvittering for salget.”[/QUOTE]

Det er ejerskifteerklæringen Felis Danica har afskaffet.

Kvittering for handlen er godt nok en dårlig formulering, det der menes er vel underskrifterne i salgskontrakt som jeg kalder overdragelseskontrakt.

Med en stambogsført kat skal der medfølge en kontrakt, kald den hvad du vil:-) Men hvor står det på FD’s hjemmeside?

Det er et stort ansvar, som FD ligger ud til medlemmerne alene, synes jeg.

Det ser for mig ud til, at de opdrættere, som jeg kender og høre om, alle selv har valgt at “gøre mere end minimum” - det vil jeg bare gerne takke jer for. For umiddelbart, så kunne I jo lade være, hvilket er en skam.

Der burde være ens krav til alle - jeg gad nok vide om nogle så kan score penge på kun at opfylde minimum? Mens andre, som gør ekstra, har flere udgifter? Det må sidstnævnte jo have…

Det kunne pege på en ulighed de forskellige opdræt imellem - også økonomisk.

Hvilket jeg som udenforstående ikke synes ser helt retfærdigt ud. Ej heller for køberne.
Mig bekendt er priserne for racekattene temmelig ens - uanset om der er gjort ekstra eller ej.

Så tak fordi I selv er ansvaret bevidst. Det ærgrer mig bare, at det er baseret på egenvilje fremfor et generelt lovsæt, må jeg indrømme.

MVH

[quote=lenschow;158232]Det er et stort ansvar, som FD ligger ud til medlemmerne alene, synes jeg.

Det ser for mig ud til, at de opdrættere, som jeg kender og høre om, alle selv har valgt at “gøre mere end minimum” - det vil jeg bare gerne takke jer for. For umiddelbart, så kunne I jo lade være, hvilket er en skam.

Der burde være ens krav til alle - jeg gad nok vide om nogle så kan score penge på kun at opfylde minimum? Mens andre, som gør ekstra, har flere udgifter? Det må sidstnævnte jo have…

Det kunne pege på en ulighed de forskellige opdræt imellem - også økonomisk.

Hvilket jeg som udenforstående ikke synes ser helt retfærdigt ud. Ej heller for køberne.
Mig bekendt er priserne for racekattene temmelig ens - uanset om der er gjort ekstra eller ej.

Så tak fordi I selv er ansvaret bevidst. Det ærgrer mig bare, at det er baseret på egenvilje fremfor et generelt lovsæt, må jeg indrømme.

MVH[/quote]

Regler er jo altid skabt ud fra tanken om hvad der som minimum skal til eller kan accepteres. Og kravene er ens for alle. Hvordan skulle det ellers skrues sammen?

Og jo, der vil altid være forskel på hvad de enkelte opdrættere gør og ikke gør, akkurat som der også er forskel på hvad den enkelte kælekatteejer gør og ikke gør. Det behøver ikke være styret af økonomi men kan være det, og det også for begge parter. Derfor er det for mig vigtigt at få matched de to, altså opdrætter og kælekattekøber, bedst muligt udfra hvilke forventninger der er til hinanden.

Fordi der kun er minimumskrav - jeg kan bare ikke se hvordan man kan gøre det anderledes - så behøver ingen af parterne “nøjes” med det. Som opdrætter screener man sine købere og det samme bør kælekattekøbere gøre når med opdrætterne. Finde ud af hvilke krav de stiller til opdrætteren af deres kommende kat og med de krav i hånden finder man så ud af hvem der kan leve op til dem, og dermed være dem man vælger at spørge på killing hos.

Som opdrætter stiller jeg da krav til kælekattekøberne, det er ikke kun at pege en killing ud og betale ved kasse 1 at købe kat hos mig. Var det kun det, så havde jeg sørme en online shop med varedeklaration på hver enkel “vare”.

At sælge/købe et levende væsen kræver tillid, og den tilllid skabes kun når forventninger er afstemt og man er tilfreds med det man ser. Og lader man sig nøje med et minimum, så fortjener man ærligt heller ikke mere. Og når jeg skriver minimum, så skal det ikke oversættes til at fordi der ikke følger mere med end hvad der foreskrives fra ex. FD, så er det ikke godt nok. For det handler for mig om meget mere end vaksiner og sundhedstjek, de ting sker af hensyn til katten og ikke køber, men om at man får den vare man søger og mener har skabt den kat man gerne vil have.