Hvilke syg domme har en kat?

-uhaheey

jeg er helt ny første dag hehe;*
jeg har skal købe en (måske)
vil gerne vide mere om det for jeg ved ikh så meget om katte de jo lige som hunde altså jeg ved hvad jeg har brug for men vil vide om de har nogle syg domme som kan smitte mennesker og hvis der hvad gør det og kan man gøre noget ved det?
hilsen den dumme katte elsker

Der er ikke ret mange kattesygdomme der kan smitte mennesker…og omvendt.

Dog er der en bakterie der giver en “sygdom” hos mennesker…Toxoplasmose, som findes i katteaffføring og kan give fosterskader hos gravide kvinder, så derfor skal man være forsigtig med eks. rengøring af kattebakke såfremt man er gravid.

Vigtigere end at tænke på om mennesker kan smittes, er dog, at der findes hundredevis af sygdomme som katte kan få…nogen af dem særdeles alvorlige (kan ikke kureres) …og alle kattesygdomme er dyre, når katten skal forsøges kureres hos dyrlægen…derfor skal man se sig godt for når man anskaffer kat, at det er sunde og raske dyr, at de ser pæne ud i pelsen, ikke har snask/betændelse i øjnene o.s.v.

Her er et link til et “leksikon” med de mest kendte kattesygdomme i alfabetisk orden:

http://www.netdyredoktor.dk/sw728.asp

Dernæst som kommende katteejer vil det især være en god ide at lære en masse om kattes behov, plads, foder o.s.v… og om deres adfærd…en god bog jeg kan anbefale, der omhandler kattes adfærd og kropssprog hedder “Hvad tænker min kat”…skrevet af Gwen Bailey…den er vist godt nok udsolgt fra forlaget, men kan sikkert lånes på biblioteket.

Politikens Kattebog synes jeg er rigtig god - der er lidt om pasning, gode råd inden man køber kat, lidt om de forskellige racer samt sygdomme -thumbs

Du bør kraftigt overveje at købe to, måske en voksen og en killing - de har meget glæde af hinanden. De er synd for en kat at være alene en hel dag.

Du får lige lidt at læse på - og så en tur på biblo:-)

Overvejelser INDEN du køber kat.

Anskaffelse af en kat bør aldrig være en impulshandling og det skal være et ønske for hele familien. Start med at købe eller låne bøger på biblioteket og læs dem, gerne mere end en gang.

Det er vigtigt du får en fornemmelse af hvad type kat der passer bedst til dig. Lad dig ikke blænde af billeder, vist er kattens udseende en vigtig overvejelse, men endnu vigtigere er det du får en kat med den rette personlighed. Det daglige liv med en smuk kat der ikke har den personlighed der passer til dig er dømt til fiasko på forhånd. Der er store personlighedsforskelle i de forskellige racer.

Du skal være klar over at alle langhårskatte kræver pelspleje, nogle utrolig meget, så du skal vurdere med dig selv om du syntes det er hyggeligt, det skal gøres, også når du har travlt med andet.

Det er et stort ansvar at skaffe sig en kat, man kan ikke bare tage væk uden der er nogen der kommer og passer katten. Det er dyrt med kat i pension og der er altid belagt i ferierne, og så er det stressende for katten at befinde sig i ukendte omgivelser.

Det koster penge at have kat, også udover anskaffelsesprisen. Prisen for katten er en ting, men der er daglige udgifter til mad og grus, der skal også være penge hvis du skulle være så uheldig at katten bliver syg og skal til dyrlæge, det kan blive en bekostelig affære.

Inden du anskaffer dig katten skal du være sikker på det er tilladt at have kat der hvor du bor. Vælger du at få kat selvom det ikke er tilladt, løber du risikoen for at blive opsagt fra din lejlighed eller blive pålagt at afskaffe katten. Afskaffe kan betyde to ting: et nyt hjem i en fart, hvad normalt ikke er nemt med voksne katte eller den bliver aflivet. Begge dele er store beslutninger der kan være umenneskelig at håndtere.

Du bør besøge flere hjem/opdrættere af den type du har forelsket dig. På den måde ser du de forskelle der er på de enkelte katte, men også hvordan opdrætterne håndterer deres katte. Gå evt. på udstilling og mød flere katte og opdrættere, så får du sikkert lyst til at besøge endnu flere.

Køb af kat bør aldrig være impulsivt, I skal være sammen i mange år. Så vær kritisk i dit valg af den rigtige kat. Du vil se forskelle på de forskellige opdrættere og opleve der er nogen opdrættere du går bedre i spænd med end andre og der er katte der ser sundere ud end andre. Den opdrætter der spørger interesseret ind til forskellige ting i dit liv og hjem, gør det ikke for at snage, men udelukkende for at være sikker på at killingen får det bedst mulige hjem. Det viser omsorg fra opdrætterens side og også for killingens fremtidige liv, en seriøs opdrætter står til rådighed hele kattens liv. Jo flere spørgsmål du stiller jo større interesse viser du.

Vælg dit nye familiemedlem fra et hjem der ligner dit eget mest muligt. Det vil gøre overgangen til kattens/killingens nye liv meget lettere både for katten og dens nye familie. Killingen skal som mindst 12 uger gammel, gerne ældre, være vant til hvad der foregår i et normalt hjem: støvsugning, fjernsyn, telefon der ringer, fy og nej når der gøres noget forkert, osv. Det er klart at killinger der ikke er opvokset under familiære rammer, f.eks. burkatte eller staldkatte, ikke er vant til det normale aktivitetsniveau i et helt almindeligt hjem og vil ha’ vanskeligere ved at tilpasse et almindeligt familieliv som måske endda foregår på 4. sal. Vælg en killing/kat der har været indekat, hvis det er det du kan tilbyde. Nogle opdrættere sælger ikke deres racekatte til at gå frit. En løbegård eller indhegnet altan er altid til stor glæde for både kat og ejer.

Køb aldrig en killing der ikke er mindst 12 uger gammel, eller en der har løbeøjne, nyser, har dårlig mave, meget ”snask” i ørene eller er mager og virker utrivelig, eller hvis der bliver sagt den bliver aflivet hvis den ikke får et nyt hjem nu. Sig pænt tak for kigget og sig du går hjem og tænker over det, meld senere tilbage at du har fundet en anden killing. Køb ikke kat det første sted du kommer og ikke et sted du ikke selv ville være kat, og køb aldrig en det er synd for – det får opdrætteren til at producere endnu flere det er synd for. Alle de her ting vil du ikke bemærke hvis du ikke besøger forskellige opdrættere. Det kan blive til megen bekymring og koste rigtig mange penge hvis man køber en syg kat. Opdrætterens katte skal være imødekommende og interesseret, virke friske og raske, omgivelser og bakker skal være rene, morkatten skal være sammen med sine killinger.

Du skal overveje om du vil købe en raceren kat. En raceren kat er det kun hvis begge forældre er det og killingen selv har stamtavle. Hvis opdrætteren siger at forældrene er racerene og har stamtavler, men killingen ikke har, kan det ikke bevises du køber en raceren killing. Kun killingens stamtavle kan dokumentere racerenheden. En stamtavle koster 200 kr. så det kan ikke være på grund af den udgift killingen ikke har stamtavle.

Killingen skal som sagt være mindst 12 uger gammel, det skal kunne dokumenteres med attester at den er dyrlægechekket og vaccineret mindst første gang. Ansvarsbevidste opdrættere vil samtidig sørge for killingen er blevet neutraliseret inden den flytter hjemmefra. Killinger i den alder kommer sig meget hurtigere over indgrebet. En raceren killing med stamtavler, hvor opdrætteren er underlagt regler omkring avl og salg, koster faktisk ikke meget mere end en killing af tvivlsom herkomst, da racekatte killingen som sagt vil være neutraliseret og vaccineret og øremærket og/eller chippet. Derudover har man mulighed for at klage over en registreret opdrætter til Felis Danica’s Klagenævn ved evt. tvister. Registrerede opdrættere sælger deres killinger på kontrakt, en sikkerhed for både køber og sælger, det er normalt der foretages de nødvendige racespecifikke tests på forældredyrene for at sikre sunde og raske killinger.

Hvis du ikke vil have en racekat kan det anbefales at købe kat/killing på et af de mange internater.

Du kan også, normalt for omkring neutraliseringsprisen, købe en raceren voksen kat der har været anvendt i avl. Nogle opdrættere tager bare et kuld eller to – så det er nødvendigvis ikke ældre katte.

Det er helt normalt at de fleste racekatteopdrættere selv afleverer kat eller killing i sit nyt hjem, det støtter katten at der er mindst en person den kender i et nyt hjem hvor der er nye mennesker, lyde, lugte osv. – trygheden fra kattevennerne hjemmefra mangler også.

Har du kat i forvejen og ønsker kat nr. to er det nemmeste at introducere en killing. Har du ikke kat i forvejen vil alle have stor glæde af du køber to killinger, eller en voksen neutraliseret og en killing. Skal du have to, så køb dem samme sted. De har delt den samme bakterieflora. Køber du en et sted fra og en anden et andet sted fra, kan du risikere at en eller begge bliver syge, da det er stressende for dem at komme i nyt hjem og så samtidig møde en bakterieflora de ikke kender.

Gør forarbejdet grundigt inden du anskaffer dig verdens mest smukke, spændende, trofaste, kærlige, intelligente og inspirerende dyr: katten. Gør forarbejdet mindst lige så grundigt som når du planlægger din vinterrejse, og dit liv vil live beriget i en grad du ikke kan forestille dig.

Med ønsket om at du og din/e kat/te må få et langt, godt og inspirerende liv sammen.

copyright: Lis Dahlstrøm 2008

[quote=n3xus;74329]-uhaheey

jeg er helt ny første dag hehe;*
jeg har skal købe en (måske)
vil gerne vide mere om det for jeg ved ikh så meget om katte de jo lige som hunde altså jeg ved hvad jeg har brug for men vil vide om de har nogle syg domme som kan smitte mennesker og hvis der hvad gør det og kan man gøre noget ved det?
hilsen den dumme katte elsker[/quote]

Jeg håber, der mangler et ‘ikke’ i det jeg har fremhævet i din tekst:) for katte er overhovedet slet ikke ligesom hunde…langtfra, der er en kæmpeverden til forskel:)

Bogen “katte for Dummies” er også ganske god:-)