Hvilke vitaminer bruger du?

Ja der er jo meget tale om foder og mineraler og vitaminer m.m. både o kost og som kosttilskud.

Nogle mener at hvis man fodre med et godt fuldfoder er der ikke behov for andet.

Jeg har dog oplevet nogle steder at man bruger gærtabbeletter med tranebær som tilskud også for at forebygge blæreproblemer, og et andet sted oplevede jeg at kattene ugentligt fik fiskeolie i pilleform for at holde deres overfrakker flotte og sunde og skinnende.

Hvad bruger i af vitaminer til jeres katte hvis i bruger noget? Og hvorfor bruger i det?

Mine får af og til en gærtablet fordi de elsker dem :slight_smile: Og Malt fordi de ellers får pøller i nummeren pga pels :slight_smile:

Og så får de ikke andet - joh mad altså:-)
Og vand naturligvis…
men ingen tilskud

Tilgengæld så spiser de ofte lidt af min mad:-)

Knus

Jeg husker som en si:

Nemo får Plaq off og Immunocare pga forfaldent gebis:-)

Et lødigt foder indeholder alt hvad katten har brug for - så jeg tilsætter ikke noget - da jeg ikke mener mine katte mangler noget. Jeg vil hellere ikke give dem mere end det de har brug for.

Jeg booster med L-lysin omkring 10 dage før en udstilling - det er alt.

Vi bruger gærtabletter som slik, ligesom vitaminpasta, malt og zoolac også gives jævnligt som slik. Her er det næsten bedre end dåsemad, når jeg åbner en tube, og skal en ha af andre årsager, så har jeg en hel bande der næsten slår ihjel for også at få.
Desuden har det den fordel at når de skal ha af andre årsager, så ved jeg de tager det frivilligt og skal ikke kæmpe med dem for at få det ned.

Malt bruger vi derudover i fældeperioderne, for at sikre os god passage i tarmsystemet. Kattene her vil slå ihjel for malt, så vi bruger det også når der skal gives piller. En pille i en god klat malt og så ryger den lige ned.

Den ene af vores kastrater har haft urinvejssten, så han får tranebærekstrakt 2 gange i ugen, og også surmælksprodukter ved lejlighed. Dette gør vi for at holde hans urin sur nok til at hindre nye tilfælde af sten.

Jeg giver misserne Calo-pet eller Gimpet og Malt

Jepper, malt eller vitaminpasta og pillen placeret på tubespidsen - så er den nede:-)

Jeg giver ikke noget tilskud, jeg har forsøgt mig med malt fordi det skulle være så godt, men ikke én af mine 18 katte vil så meget som smage på det -tommelned Calopet har jeg også liggende, men af en eller anden grund er det kun de i forvejen overvægtige hankastrater der gider spise det :smiley: Så mine må nøjes med det tilskud de får i form af råt kød, fisk og daggamle kyllinger.

-tihi-tihi

Mine får ikke andet end et ordentligt foder og så ind imellem lidt kogt fisk, kylling e.l :slight_smile:

Mine får hverken vitamin- eller mineral-tilskud af nogen art.

Bruger man et optimalt foder, kan vitamintilskud tværtimod skade.

Okay?

Det var jeg sgu ikke klar over? gulp

Hvordan det?

Overdosering af nogle vitaminer udskilles med urinen - andre gør det ikke og det er dem der kan gøre mere skade end gavn. Hvilke der gør hvad kan jeg ikke huske.

Så det bedste er at kun give vitamon tilskud i perioder? som evt når hunkatten er i løb, gravid osv?

Drægtige kattes kosttilskud hos mig er stuebambus (folinsyre) og ekstra Taurin samt et normalt kvalitetsfoder. Fede hunkatte har sværere ved at føde da de også skal presse gennem fedtvæv.
Syntes jeg den diegivende hunkat er lidt afpillet får hun killingefoder og anden god mad. Men ikke tilskud

Vitamin A, D, E og K er fedtopløselige og udskilles derved ikke gennem urinen så det er dem man skal passe på med at overdosere :slight_smile:

[quote=lenschow;59794]Jeg husker som en si:

Nemo får Plaq off og Immunocare pga forfaldent gebis:-)[/quote]

Ved du om Liquid Immune er det samme som immunocare bare i flydende form