Hvilken ems-kode har Saga og Borg?

Begge er huskatte.
Borg er sort men lys i bunden uden tabby, med hvid.

Saga er hende i kan se på billedet

Borg kunne lyde som sort (nonagouti) smoke m. hvidt? EMS: HCS ns 09?

Saga ligner en sort (sølv?) spotted (/makreltabby) bicolour, EMS: HCS n(s) 03 24?

PS: Jeg aner altså virkelig ikke hvorfor det hedder HCS, har det fra Nikie Parrys side hvor der skelnes mellem HCS og HCL, hhv. korthåret og langhåret huskat…

House Cat Shorthair :slight_smile:

Mange gange tak for dit svar Signe. Saga tror jeg ikke er sølv (jeg tror lyset på billedet snyder).

Tak for forklaring Camilla - den havde jeg ikke gættet.

Hvad dækker det over: bicolor ?..jeg ville kalde den sort spotted makreltabby m. hvidt

Her er spektret af mængder af hvidt, som gør at en kat kan kaldes bicolour:

Første og sidste tegning er lige på grænsen til hhv. “med hvidt” og “harlekin”.

“Med hvidt” betyder bare uspecificeret mængde af hvidt, så det kan man også godt kalde hende. Bicolour er blot en specificering af mængden af hvidt.

Iøvrigt må man vælge imellem makrel eller spottet tabby. I dette tilfælde ligger plettenettet over et makreltabby’t mønster, men det kan man ikke vise med EMS nummeret, så man må vælge. Derfor synes jeg spottet er mest præcist. :slight_smile:

Spotted er vist nok, ellers skulle han da være makrel på modsatte side:)
Bicolour står for “med hvidt”.

Marina

Saga er n 09 24
Bjorg er nok ns 09.

Du kan læse om dem alle sammen her Fédération Internationale Féline :: Easy Mind System

Tak skal du ha Eva og tak for link.

Det var så lidt, fandt det lige selv i en anden forbindelse da jeg ikke lige kunne huske ems koden på chokolade -tihi