Hvilken kat sammen med Hellig Birma

Hejsa

Jeg har lige et ? til jer … Jeg har hørt at Bimser og Cooner bare ikke kan gå sammen … er dette korrekt???

Det er umuligt at sige…det handler om dyrene individuelt også, men skal vi tale racespecifikt, så mener jeg MCO’en er en meget overbærende race og en race der kan med de fleste andre racer. Men igen…det handler også om så meget andet. Fertilitet, alder, køn, opvæksten og sikkert 1000 andre ting

her er der en Hellig Birma og 5 perser / exo

min datter har en Hellig Birma, en huskat og 2 perser

Min familie og jeg har hellige birmaer og en british shorthair. Briten er fuldt ud accepteret af birmaerne.

Nej, det har jeg ikke hørt noget om før. Men det kan birma opdrættere nok bedst svare på, for det er jo dem der kender racen bedst. Maine coons er ret godmodige og lalleglade og glemmer tit liiiiiige at finlæse andres signaler når de kommer brusende, men de kan generelt med alle ellers er min erfaring :slight_smile:

Tak, jamen jeg har heller ikke hørt om det før…
Det er fordi min veninde, hun har en Coon og vil gerne have en Birma, men hun har hørt at det er en dårlig ide at sætte de to racer sammen. Coonen er neutraliseret og det vil HB jo også være… Jeg syns bare det lyder underligt, for Coonen skulle jo netop kunne med alle racer…

Nej, det er ikke korrekt!!
Eftersom at jeg siden 2007 har haft netop bimser og MCO’er sammen i en velfungerende flok, som nu tæller 5 MCO’er (12, 8, 7, 6 og 4 år gamle) og 3 bimser (8, 7 og 7 år gamle), samt en enkelt huskat (2 år gammel).

Generelt synes jeg at cooner og bimser passer rigtigt godt sammen hvad angår aktivitetsniveau. Coonerne er noget mere ude i regnvejr end bimserne, nok betinget af den mere vandskyende pels og temperamentsmæssigt har bimserne også tendens til at have lidt mere “kant” end Maine Coons, hvor sidstnævnte generelt er yderst tolerant anlagte.

Men som andre allerede har skrevet, så er en kat jo ikke bare sin race, men også sit eget individ, så der vil altid være individuelle forskelle. Fx kan man jo også opleve, at 2 bimser ikke kan være i stue sammen.

Men kig på min profilavatar (mit profilbillede ovenfor) - det siger vist mere end ord :slight_smile:

[QUOTE=Bentley;1187130]Tak, jamen jeg har heller ikke hørt om det før…
Det er fordi min veninde, hun har en Coon og vil gerne have en Birma, men hun har hørt at det er en dårlig ide at sætte de to racer sammen. Coonen er neutraliseret og det vil HB jo også være… Jeg syns bare det lyder underligt, for Coonen skulle jo netop kunne med alle racer…[/QUOTE]

Ja, jeg vil dog ikke anbefale en birma hunkat som legekammerat til en maine coon hankat (kastrater hele bundet er underforstået), da coon’en nok har behov for en at kunne tumle og lege mere vildt med end bimse damen har lyst til :slight_smile:

Jeg er fuldstændigt enig med Eva i dette.
Jeg har en enkelt pige-birma - og hun gider ABSOLUT IKKE tumle med MCO-drengene - og hun kan heldigvis sige fra overfor dem når de forsøger. Den eneste, som hun allernådigst vil ofre legetid på er sin birma-bror :wink: Hun vil dog gerne ligge og sove sammen med MCO’erne.

Men min erfaring er også, at der kan være stor forskel på han- og hunkastrater. Og det er absolut ikke alle hunkastrater som er med på drengenes ønske om at tumle vildt - det kan også give noget knas indbyrdes - og der kan det mange gange give bedre harmoni at sætte 2 af samme køn sammen, hvis de kun har hinanden.

Tro Birmaer er ret lige glade hvad de bliver sat sammen med. Jeg har haft en Bengaler kan huske hvor skræk slagene folk var over jeg ville sætte en Birma og en Bengal sammen de var bedste venner . Nu er min Birma sammen med 2 Burmeser efter vi måtte sige farvel til vores Bengal.

Tro man skal passe på med at sætte for meget i firkant med hvad skal sætte sammen og ikke …

Hvis der kun er en birma, så tror jeg den kan med de fleste. Personligt har jeg dårlig erfaring med flere birmaer og så somali og huskatte, hvilket gør at jeg ikke igen vil gave mere end en birma sammen med en anden race - min oplevelse har været at de er racister, rotter sig sammen og er rigtig lede ved de andre. For andre fungerer det, men det vil bare ikke ske herhjemme igen.

oooh Bengal er simpelthen fascinerende … sorry derail, carry on LOL

[QUOTE=hmm;1187147]Tro Birmaer er ret lige glade hvad de bliver sat sammen med. Jeg har haft en Bengaler kan huske hvor skræk slagene folk var over jeg ville sætte en Birma og en Bengal sammen de var bedste venner . Nu er min Birma sammen med 2 Burmeser efter vi måtte sige farvel til vores Bengal.

Tro man skal passe på med at sætte for meget i firkant med hvad skal sætte sammen og ikke …[/QUOTE]

sjovt har lige talt med en opdrætter og hun sagde det samme, Birmaer kan være racister LOL en lidt sjov tanke :slight_smile: Selvf er der forskel på dem :slight_smile:

Jeg har bemærket det med racismen ved en del med racer med et meget specifikt udseende, hvis de overvejende kun er vokset op/bor sammen med andre af samme udseende :slight_smile: Det både ved heste og katte :slight_smile:

Min Birma og MCO går helt fint sammen. De er ikke putte/sove venner, men de nyder godt af hinanden og giver ofte hinanden en vasketur(som så ender ud i slåskamp/leg).
Jeg vil give Eife ret i det med at MCO’erne måske er lidt dårlige til at læse signaler. Randolf kender vitterligt ikke sin størrelse og kan godt “angribe” Conrad lidt voldsomt, men så går en fornærmet Conrad bare væk :slight_smile:

tusind tak, venner… det er rart at vide at det kan lade sig gøre… Det er godt …