Hvilken katterace er mest motiveret for klikkertræning?

Hejsa

Jeg synes det er så dejligt at træne mine misser og det er tydeligt at se hvem der er mest motiveret.

Sparta er meget nemmere at motivere og at opretholde koncentrationen hos end Lilly. Og min gamle hankat hos min far, som jeg er begyndt at træne med når jeg er hjemme, er rimelig sløv - det hænger nok sammen med alderen. Men de er alle huskatte.

Nu tænker jeg, er der mon nogle katteracer der er nemmere at motivere og træne end andre?

Jeg ved det ikke, men jeg kunne forestille mig, at nogle af de mere aktive og intelligente korthårsracer kunne være et bud. Fx abyssinier, siam/orientaler, bengal m. fl.

Mhm, men det handler også om at finde den rette motivator. Det der liiiige trigger den kat… Og der er det så nemmere med de meget madglade at finde en egnet godbidsbelønning :høhø:

Min dengang ret unge maine coon fik lært high five (når jeg holdte min hånd op) på en enkelt træningssession :slight_smile:

Jeg tror ikke at en katterace er lettere at træne fremfor en anden…
De eneste katte vi bevidst har trænet herhjemme er hhv en abyssinier og en perser… to racer som nok må siges at ligge i hver sin ende af spekteret med hensyn til praktisk talt alt! :smiley:

Jeg klikkerrtræner ikke, men arbejder i stedet med shaping udfra capturing… samme principper men uden en klikker (som jeg er så blasert at jeg efterhånden synes den er i vejen)…
Jeg planlægger at forsøge mig med lidt træning af vores maine coon - mest fordi jeg faktisk tror at han er kvvik nok til hurtgt at fage ideen… der il jeg formetlig bruge en klikker - bare for at holde teknikken vedlige og or at have e anden metode end når jeg træner med perseren…

Mine abyer er i hvert fald ret lette at træne.
Min knægt på 9 år, har startet dem op på klikkertræning og det går ganske glimrende :ok:

Mine to abyer er også rigtig kvikke til det og glade for det. Men det hænger nok især sammen med, at de er så glade for mad, at de vil gøre hvad som helst for en godbid. Det er langt sværere at finde noget, der kan motivere min huskat på samme måde og i længere tid ad gangen. Selve klikkertræningen forstår han dog udmærket, når han ellers gide deltage. Så som Eife skriver - det vigtigste er at finde lige netop det, din kat vil gøre alt for at få fat i, hvad enten det er mad (vådt/råt/tørt) eller kæl eller legetøj. Mine får Whiskas-stænger, der er skåret i små, små bitte stykker, så de ikke bliver for tykke af det. Eller “endnu tykkere af det” i Bassens tilfælde.

Mine trænes med Cosmas kyllingegodbidder. Det er tørret kylling, så jeg er ikke bekymret for om de bliver tykke af dem :slight_smile:

Problemet er, at jeg også træner Magic og Abasi sammen, hvor de begge skal have godbidder på samme tid. Og Magic gider kun lige til nød æde gufstænger, så jeg ved ikke, om han vil have de andre. Hvis ikke han kan lide det, går han bare, og så går træningen lidt i vasken :høhø: Men det er da et forsøg værd med Cosma. Det må jeg prøve, når jeg skal bestille igen.

Alle mine elsker Cosma - det er absolut ikke alt andet de gider. Fie er enormt kræsen, hvad godbidder angår, kun Cosma og de der gule runde ostedimser.
Så prøv Cosma - de er godt nok lidt dyre.

Her bruger vi de kødstænger man kan købe i Aldi, men også i små stykker og de deler én stang ikke mere.

Men det er godt! Så kan jeg godt tilføje en Aby til flokken på et tidspunkt :slight_smile: (Vi har besøgt én opdrætter nu, meeen vi skal lige kigge lidt mere og have en indkomst)