Hvilken race er bedst egnet til inde- og alenekat?

Hej Alle
Min kæreste og jeg har mistet vores ELSKEDE Oscar i trafikken og har derfor besluttet os for at få en indekat næste gang. Vi har derfor følgende to spørgsmål som vi håber nogle er jer kloge-katte-elskende-mennesker kan svare på :slight_smile:

1. Hvilken race (af alle katteracer) vil egne sig bedst til inde- og alenekat?
Vi er faldet for følgende to racer: Hellig Birma og Ragdoll
2. Hvilken vil egne sig bedst af de to?

På forhånd tak :smiley:

Mvh Ditte

PS. Jeg vil gerne frabede svar der ikke svarer på spørgsmålene, men blot formaner om, hvorvidt man bør have to eller flere katte, da dette er også min holdning. Min kæreste vil meget gerne have en ny kat - men kun en - så det må jeg jo respektere…

Siden I kun vil have en kat, vil jeg anbefale en voksen kat - her vil opdrætteren kunne vurdere, om den kan trives som alenekat. Dette gælder IMHO uanset race.

regner du med at få svar?
vent 14 dage og vend tilbage og se

:):slight_smile:

I har jo faktisk valgt race(r) - så jeg mener umiddelbart, at den ene er lige så egnet som den anden.

Held og lykke med jeres nye kat
:slight_smile:

Jeg vil kun vælge en kat som indekat, hvis det er en voksen, der tydeligt har vist at den ikke trives med andre katte. F.eks. tidligere avlskat, der pga kastrering har mistet status og ikke trives med de andre, så vidt jeg har forstået er især birma hanner temmelig fertile, og vil ikke helt acceptere ikke at være boss efter kastrering, så de er ofte nødt til at finde nye hjem :slight_smile:

Du skriver indekat - du mener enekat, ikke sandt:?:wink:

Begge racer egner sig som indekatte, men det er straks noget andet hvad angår spørgsmålet om alenekatte.
Jeg har selv hellig birmaer (og også Maine Coons). Og kan kun sige, at jeg absolut ikke mener at hellig birma er egnet som alenekat, dertil er de alt for sociale og kontaktsøgende.
Det er de færreste birmaopdrættere som overhovedet sælger katte som alenekatte, - dog kan der være få undtagelser hvis det drejer sig om en voksen kat, som opdrætter har vurderet vil kunne trives som alenekat.

Jeg har ikke selv erfaringer med Ragdolls, så der må andre komme på banen.
Men jeg har ikke stemt din afstemning, for som udgangspunkt mener jeg ikke at hverken birma eller Ragdolls (med det kendskab jeg har fra andre med Ragdolls) er egnede som enekatte.

Æhm, nej… Jeg mener at den eneste kat jeg vil have som indekat alene, er en voksen der har vist at den ikke bryder sig om/kan håndtere andre :slight_smile: Kan være denne fremhævelse får sætningen til at give bedre mening? :slight_smile:

Og jeg er helt enig med Churchtown ifht de to racer som indekatte. Faktisk er langt de fleste racer godt egnet som indekatte, da de jo ofte har været det i mange generationer, hvor opdrætterne har brugt de katte der trivedes som indekatte :slight_smile:

Hvis du har fundet de to racer, Ragdoll og Birma, og det SKAL være en enekat, så skal du vælge Ragdollen, som egner sig særlig godt til at være enekat. Det er synd for en Hellig birma at være alene, med mindre du får en voksen Birma som ejeren vurderer vil egne sig godt som enekat.
Ragdoll’en trives uanset om den er alene, har selskab af andre katte, hunde eller børn.
Så hvis i taler om killing, så er det en Ragdoll i skal have fat i. Er det en voksen kat, så spiller det ingen rolle.

Alle katte burde i min optik være indekatte!! Indhegnede haver, løbegårde mm er selvfølgelig en gevinst for katten, men har den ikke mulighed for dét, så er indekat at foretrække. Der bliver slået alt for mange katte ihjel i trafikken.

Helene - Hvorfor egner en ragdoll sig særligt godt til at være enekat? Det har jeg ikke hørt om før? :slight_smile:

Helene -
Hvorfor mener du at ragdollen skulle være særligt egnet til at være alenekat? :?

Sådan er racen bare:). Ragdoll’en vælger ofte det menneskelige selskab over en anden kats selskab, og følger sin menneskelige ejere frem for kattekammeraten. Med andre ord, Ragdoll’s ELSKER bare at være sammen med mennesker.
Og så er Ragdoll’en bare anderledes af sind, lidt mere hundet, hvis man kan formulerer det sådan. Bare der er et menneske og en bold, så er dé tilfredse. Og så falder den lynhurtigt til i de omgivelser den skal leve under, om der er andre katte, hunde, børn eller ikke, betyder ikke så meget for den, bare dens ejer er der og den får massere af kærlighed. Og en bold! Min elsker bolde, min Mors Ragdoll gider dem så ikke rigtigt.

De fleste opdrættere sælger også gerne Ragdoll’s som alenekatte, og det gør de jo kun fordi de også ved, at det er en race der trives med det - ellers er opdrættere jo meget strikse med at sælge i par, eller som kun vil sælge deres kat til folk der i forvejen har kat.
Så det er altså en race der er særdeles velegnet som alenekat.
HVORFOR, må i ikke spørge mig om - sådan er det bare:D

For dem der ikke kender racen er der en beskrivelse af den her, og hvis der er tvivl om det er en velegnet alenekat, kan i kontakte nogle opdrættere som MÅSKE kan forklare HVORFOR lidt bedre end jeg kan. Jeg ved ikke så meget om racens genetik:)

Nu må jeg selv kun have 1 stks kat i henhold til lejekontrakten, og der var der ikke så forfærdelig mange muligheder for at vælge en alenekat, faktisk kunne jeg kun finde Ragdoll’en. Og det kører bare perfekt, præcis som lovet og beskrevet!:ok:

Hvis jeg måtte få en kat mere, så ville jeg gerne have en til, men det er helt klart mere for min egen skyld end for kattes, for han trives fint uden.

Jeg havde engang en main coon som alenekat, og der blev det meget hurtigt tydeligt, at dén skulle have selskab - så pludselig havde jeg to:D…og fik senere en skovkat (som heller ikke kunne være alenekat).

Så katte er bare forskellige, uden at jeg egentlig ved hvorfor.

En lille racebeskrivelse af Ragdollen her…

http://www.katteforum.dk/content.php?r=129-ragdoll

Jeg kender ikke nok til de to nævnte, men min generelle opfattelse er, at selv om der er forskelle mellem de forskellige racer, er forskellene indenfor en race ofte større. Altså at to katte af samme race kan have mere forskelligt temperament end to andre af forskellige racer.
Derfor er mit råd at se på de konkrete katte frem for racen.

Ingen race egner sig til at være enekat.
Alle racer egner sig som indekatte.

MEN … indenfor alle racer er der enkelte individer, der skiller sig ud og vil fungere bedst som alenekatte.

Jeg sælger fx aldrig killinger, der skal bo alene - men et par gange har jeg haft en voksen kat, som jeg har vurderet ville fungere bedst alene.

Derfor mener jeg den race du vælger er ligegyldig (altså ikke for dig, men i forhold til ovenstående), men du skal vælge en voksen kat, der har vist at den ikke fungerer med andre katte.

Og så vil jeg da lige slutte af med at sige, at din kæreste måske burde sætte sig lidt mere ind i de behov jeres fremtidige kæledyr har.

Som de andre siger - vælg en voksen kat. En kat som opdrætteren vurderer egner sig som enekat. Nogen katte kan have svært ved at tilpasse sig flokken ved at gå fra fertil til kastrat. Der findes utrolig mange superskønne og kærlige kastrater derude. Sådan en kat der ser og oplever du med det samme hvad det er du får.

Held og lykke - og tag ud og kig - gerne flere steder - og forskellige racer