Hvilken race synes du jeg skal vælge?

Helle… læs lige, hvad du selv har skrevet her ovenfor… og slå så alle tanker om en spidshund ud af hovedet!

Du gider ikke besværet… hvilket jeg udmærket godt kan forstå - jeg ville heller ikke gide :wink:
Og så må man vælge hund derefter…
Kig fx også på Koikerhond, Shipperke, mange spaniels og andre tidligere brugshunde, der nu idag udelukkende laves som familiehunde… Det er som regel racer med masser af arbejdslyst, som samtidig er lette at holde… Temperamentet er tilpas blødt og samarbejdsvilligt uden at hunden ligefrem opfører sig som en underdanig slave :slight_smile:

Hvad mener du? Spidshunde er normalt ikke hyrdehundeagtige i sensibilitet - så er der noget galt da. Jeg har arbejdet rigtig meget med dem - de er katteagtig selvstændige og værdige, så jeg tror du læser mit indlæg forkert. Vil du lige pinde det ud, så jeg kan forklare dig det bedre?

FOR:

Jeg ELSKER spidserne og brænder for deres temperament - min tvivl om dem angår kun kattene… Men jeg kender rigtig mange der har dem sammen med katte, så det er nok et sprøgsmål om træning - men måske vælger jeg en anden type - det ligger ikke fast, men en ting er sikkert - det er den hundegruppe overhovedet der tiltaler mig mest

Chow chow og basenji er uden sammenligning mine favoritter, men som jeg skriver - og nu uddyber jeg lige lidt - så overvejer jeg at starte med en mildere model og senere udvide til/med sådan en af mine absolutte yndlinge:)

Jeg har arbejdet med rigtig mange spidshunde, og grebet rigtigt an, så er de fantastisk partnere

Og det er ikke det jeg siger… prøv at læse, hvad du selv skriver… Oversat til en sætning er det nemlig:
Jeg gider ikke en masse besvær…

Det må gælde helt uanset hvilken race eller gruppe af hunde der er tale om!

I dit tilfælde bør du fravælge spidserne… i mit ville det være hyrdehundene…

Spidhunde hænger nok heller ikke så godt sammen med ingen eller lidt pelspleje. Det er vist kun hvis man bor udendørs at spidsunde siges at ikke have behov for pelspleje (men det er nu stadig tvivlsomt, imo).

For mig lyder det somom du leder efter en trænbar og rolig hund, en brugshund. En Schæfer, en labrador, en hønsehund el. lign.

altså en labradumsomendør, eller blanding hvori racen indgår, det vil JEG altid vælge

de er så gode ved andre dyr, min labradumsomendør/bernersennen blanding elsker kattene

[quote=haneben;465780]altså en labradumsomendør, eller blanding hvori racen indgår, det vil JEG altid vælge

de er så gode ved andre dyr, min labradumsomendør/bernersennen blanding elsker kattene[/quote]

Min Japanske Spids elsker osse misserne :ok:

Jeg vil lige nævne Eurasieren.
De har en halvlang vamset pels med en masse underuld, men kræver næsten ingen pelspleje, bare en børstning en gang i mellem.
De fælder en del i fældesæsonen, men de er lige til at ‘plukke’ pelsen ud af så det ikke ligger alle vegne og de overbelaster ikke støvsugeren når det ikke er fældesæson.
Det er en fantastisk hund og passer rigtig godt på mange af punkterne.
Du kan se billeder af min her; [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?p=465817#post465817”]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?p=465817#post465817[/ame]
Der er desværre ikke så mange der kender racen endnu, men den er SKØN! :inlove::hjerte::inlove:

Jeg vil også droppe spidshundene, hvis jeg var dig.

Hopper på den med pudlen evt. også labradoren- de to ligner imo meget hinanden i temperament. Evt. også Golden retrieveren, Breton og Koikerhondje. De skulle så vidt jeg ved også være blandt de lette racer…

Fimbe har slet ingen jagtinstinkt, på hverken katte, fasaner eller noget andet end bamser. :stuck_out_tongue:
Synes det er dejligt med sådan en nem hund, selvom jeg selvfølgelig heller ikke træner så meget, som du kommer til, men det er også rart med en nem hund.

Corgien har jeg også et godt øje til, men kender ikke rigtigt noget til den, andet end jeg synes den ser supercute ud.

Jeg elsker så også blandinger. :hjerte:

[quote=Ann K;465653]Og det er ikke det jeg siger… prøv at læse, hvad du selv skriver… Oversat til en sætning er det nemlig:
Jeg gider ikke en masse besvær…

Det må gælde helt uanset hvilken race eller gruppe af hunde der er tale om!

I dit tilfælde bør du fravælge spidserne… i mit ville det være hyrdehundene…[/quote]

det har jeg ikke skrevet godt nok så - jeg har i nogle måneder kigget basenji og chow chow og det er nok nogle af de sværeste racer - men netop den slags hunde tiltaler mig mest.

Så det er en misforståelse. lab schæfer osv interesserer mig slet ikke.

Men jeg er klar over, at jeg kan komme til at skulle gå på kompromis, fordi jeg har mine elskede katte. Ikke alle spidser kan gå sammen med dem - og det er fx årsagen til at jeg har valgt mynderne fra, som er min anden favorit gruppe.

jeg elsker selvstændige dyr. Jeg ser dem som en udfordring som jeg som træner kan lære en masse af.

Ace var border og karelsk bjørnehund og ud fra de karelere jeg har arbejdet med lignede han dem mest i sind rent arbejdsmæssigt. Han stak tit af på jagt også, men det kunne arbejdes væk

jeg har nok ikke formuleret det helt korrekt - jeg vil netop gerne “besværet” med en speciel hunderace - dog er min bekymring at visse af de racer jeg falder pladask for ikke egner sig sammen med kattene.

Nu kan det vist ikke siges tydeligere:-) Ellers så spørg:)

MVH

Ellers så synes jeg det stod meget tydeligt her:

"Jeg har følgende krav:

  • Ingen eller lidt pelspleje
  • lærevillig/trænbar - men også selvstændig/værdig
  • ikke for følsom og sensitiv
  • ikke en vimsende hund, der aldrig er i ro (som fx setter)
  • moderat motionsbehov men have lyst til at arbejde
  • Må gerne være reserveret og gøende, men også gerne tavs
  • Ikke med udpræget jagtinstinkt - måske ikke så vigtigt, da en hvalp kan lære at leve med kattene, men der er ingen grund til at købe problemet. Husk jeg har killinger med mellemrum - med krudt i!
  • ikke for lille - ikke for stor
  • Skal ikke stå på hverken forbudslisten eller observationslisten ved regeringen - det bøvl gider jeg ikke simpelthen
  • skal kunne være i ro indendørs
  • ikke bange for at gå ud og blive beskidt i regn og slud plus skal kunne arbejde ude i al slags vejr

Spidsernes sind og hyrdehundenes sind tiltaler mig -især de vogtende hyrder. Mit problem er, at mange af disse racer ikke ville trives i DK."

med min viden om hunde er der ikke en race jeg er urolig ved at tage ind - men jeg tænker naturligvis på mine elskede katte.

MVH

[quote=lenschow;466008]Ellers så synes jeg det stod meget tydeligt her:

"Jeg har følgende krav:

  • Ingen eller lidt pelspleje
  • lærevillig/trænbar - men også selvstændig/værdig
  • ikke for følsom og sensitiv
  • ikke en vimsende hund, der aldrig er i ro (som fx setter)
  • moderat motionsbehov men have lyst til at arbejde
  • Må gerne være reserveret og gøende, men også gerne tavs
  • Ikke med udpræget jagtinstinkt - måske ikke så vigtigt, da en hvalp kan lære at leve med kattene, men der er ingen grund til at købe problemet. Husk jeg har killinger med mellemrum - med krudt i!
  • ikke for lille - ikke for stor
  • Skal ikke stå på hverken forbudslisten eller observationslisten ved regeringen - det bøvl gider jeg ikke simpelthen
  • skal kunne være i ro indendørs
  • ikke bange for at gå ud og blive beskidt i regn og slud plus skal kunne arbejde ude i al slags vejr

Spidsernes sind og hyrdehundenes sind tiltaler mig -især de vogtende hyrder. Mit problem er, at mange af disse racer ikke ville trives i DK."

med min viden om hunde er der ikke en race jeg er urolig ved at tage ind - men jeg tænker naturligvis på mine elskede katte.

MVH[/quote]
De eurasiere jeg kender passer til alle de punkter der.
og så er det en spidshund med chow chow, samojede og wolfspitz i sig. :rock:

[quote=lenschow;466008]Ellers så synes jeg det stod meget tydeligt her:

"Jeg har følgende krav:

  • Ingen eller lidt pelspleje
  • lærevillig/trænbar - men også selvstændig/værdig
  • ikke for følsom og sensitiv
  • ikke en vimsende hund, der aldrig er i ro (som fx setter)
  • moderat motionsbehov men have lyst til at arbejde
  • Må gerne være reserveret og gøende, men også gerne tavs
  • Ikke med udpræget jagtinstinkt - måske ikke så vigtigt, da en hvalp kan lære at leve med kattene, men der er ingen grund til at købe problemet. Husk jeg har killinger med mellemrum - med krudt i!
  • ikke for lille - ikke for stor
  • Skal ikke stå på hverken forbudslisten eller observationslisten ved regeringen - det bøvl gider jeg ikke simpelthen
  • skal kunne være i ro indendørs
  • ikke bange for at gå ud og blive beskidt i regn og slud plus skal kunne arbejde ude i al slags vejr

Spidsernes sind og hyrdehundenes sind tiltaler mig -især de vogtende hyrder. Mit problem er, at mange af disse racer ikke ville trives i DK."

med min viden om hunde er der ikke en race jeg er urolig ved at tage ind - men jeg tænker naturligvis på mine elskede katte.

MVH[/quote]
De eurasiere jeg kender passer til alle de punkter der.
og så er det en spidshund med chow chow, samojede og wolfspitz i sig. :rock:

Okay… jeg blander mig udenom… men forstår så ikke helt at du overhovedet spurgte :slight_smile:

Fordi jeg stadig ikke har foretaget mit valg Ann:-) Og puddel er bestemt på listen - jeg er hele tiden i tvivl om det skal være en spids eller fx en puddel - for begge typer har så meget fedt at byde på.

jeg har været rundt og se rigtig mange efterhånden, men jo flere jeg ser jo mere forvirret blir jeg. Jeg tænkte at hvis nu folk herinde lagde de to samme racer ud, så ville jeg gribe dem og koncentrere mig om dem i stedet for at søge rundt som nu.

Alle racerne har jo fordele og ulemper, og det er rigtig svært at vælge.

Jeg spurgte fordi jeg gerne vil vælge den hund, der gør livet for mig, hund og katte bedst.

Eurasier er en skøn hund, men de jeg har set har lidt meget i sommervarmen (et andet problem med spidserne, ved nogle af dem herunder Chow chow)
Basenji fryser tilgengæld for et godt ord og har et eminent jagtinstinkt ala mynderne…

Så jeg spørger fordi jeg gerne ville peges i en retning af andre. Jeg har bestemt ikke besluttet mig for en spids eller en anden.

Pudlen er så ikke en selvstændig race- det er jo en af de ting jeg fravælger ved hunde, da jeg nok er blevet lidt doven med alderen. :ups:

Jeg tror pudlen passer perfekt til dig. :thumbup:

Basenji kender jeg ikke meget til- er det ikke dem, der ikke gør ?

Joh de jodler til gengæld meget larmende hvis det tager dem. En dejlig hund, men svær at have gående løs - lidt ala min lærers beagler, som uanset hvor veltrænede de er - og det er de - stikker, hvis de får fært

Jeg har ikke fået læst alle indlæggene i tråden, sorry .- Men vil da slå et slag for nova duck tolling retriever, har selv haft en rigtig dejlig tæve. Desværre så fik hun mavedrejning mens hun var alene hjemme og vi mistede hende, det ligger ellers normalt ikke til racen.
Men den kræver ikke det store pelspleje og er nem og træne og kender flere der trods deres færdigheder inden for jagt, er alm. aktive familiehunde som kommer fint overens med katte og andre mindre dyr

MVH
Gitte

Der er også den sorte spids som jeg selv syntes lyder meget interesandt. Den er dog ikke helt så kendt.

http://www.lykkensspidser.mono.net/

MVH
Gitte

Helle - Forstår jeg dig ret hvis du mener at du godt gider arbejde en del med den type temperament der tiltaler dig, men ikke ret meget med den slags der ikke gør? :slight_smile: Eller?
Det er nemlig sådan jeg har det med heste -tihi

Ja, netop en af grundende til, at jeg fravælger de mere selvstændige hunde. Gider ikke bøvlet, en derfor kan det selvfølgelig godt være, at du gør…

Tænker bare lidt, at hvis man arbejder med folks problemhunde til dagligt, så vil det være rart, at have en nem hund derhjemme og det synes jeg ikke, at de selvstændige hunde er.
Det er jo også et spørgsmål om du vil lægge al din fritid i den ekstra træning, der nok skal til med sådan en egenrådig vovse.

Mere kedeligt med en nem race…måske, men du bliver nok også mere doven med alderen :stuck_out_tongue: og udfordringerne får du jo stadig via det du arbejder med.