Hvilken race

Hej alle katte elsker:) jeg blev mor til en skøn hankat for 1 mdr siden, han er 3 1/2 år helt hvid og meget stor, ham jeg overtog den fra ved ikke hvilken race det er, og jeg har altid kun haft alm. huskatte. men ham her ligner noget skovkat/maine coon. er der nogle der har forstand på dette,?

Ingen stamtavle ingen kendte aner = Huskat :slight_smile:

Hvor meget vejer han? Han ser nemlig ud til at have et rigtigt godt køkken?, men det kan være pelsen det snyder.

Han er, hvad jeg vil betegne som en blandingskat. Der er tydeligvis noget racekat i ham, men hvilken kan man ikke sige ud fra et foto.
Hovedsagen er vel også, at han er en sød kat :slight_smile:

Kan han høre?

Han er en smuk semilanghår huskat.

Som allerede sagt, er der her blandet “et eller andet” i den traditionelle danske huskat, og det kan da være meget sjovt at gætte på hvad.
Man kommer bare nemt til at drage helt forkerte konklusioner, hvis man f.eks. fokuserer på den brede hovedform, og hovedformen så er noget af det, han har fra sine huskatte-aner, mens semilanghårs anerne måske var mere trekantede i hovedet. Og tilsvarende vil være gældende med alle de andre “kendetegn”.

Men uanset, hvad der er i hans mix, er han en imponerende flot kat. :slight_smile:

Takker for jeres svar. ja han er dejlig, rolig om meget kærlig, jeg har kun haft ham i en måned, jeg vejede ham da jeg fik ham godt 10 kg, ( han har meget pels) men da jeg var i tvivl om han var race kat ville jeg ikke sætte ham på skrump. Han får foder fra royal canin. men spiser godt. var hos en dyrlæge i går for at høre om race også hun mente bestemt han var maine coon. men hovedsagen er at han har det godt og vi er super glæde for ham;) igen tak for svar…

Din dyrlæge skulle gerne være i stand til (uden at kende den præcise race og uden at lade sig snyde af pelsen) at vurdere om han er en stor, flot og muskuløs kat eller om han er en stor, flot og lidt tyk kat som trænger til en januar kur :slight_smile:

Hej manse. Når jeg ser på denne store kat med det firkantede hageparti, er jeg da også tilbøjelig til at gætte i samme retning som din dyrlæge, men som sagt - enkelttræk kan lige så godt komme fra den korthårede side af familien.

Jeg har da også gættet på, hvad der er i min egen huskat Snehvide, fordi hun er noget anderledes end den klassiske danske huskat. Hendes brede hankattehoved må jo komme et eller andet sted fra, men hvad og hvor langt ude, det er, får jeg nok aldrig svaret på. Og det er OK med mig. :smiley:

Du kan læse mere om mine overvejelser på My Snow White is Not a British Shorthair – PoC

sikke en nuser mis :slight_smile:

jeg har 7 cooner - og jeg gætter på coon uden tavle = huskat eller ½ coon og ½ noget andet = huskat :slight_smile:

du har en smuk smuk huskat !!

10 kg er lige i overkanten - nok har han store poter hvilket antyder rigtig god bygning - men 10 kg er meget :slight_smile: fordelingen taget i betragtning og det lille hoved får mig til at gætte på at det er en skøn kastrat-bebs :slight_smile: og især kastraterne skal man passe lidt på vægten…

et godt tip er at satse på store mængder vådfoder - det plejer at taget livet af overvægten inden for et par måneder :slight_smile:

Han ser også bare liiidt rund ud :tihi:
Og rigtig fin, flot hvid farve han har :slight_smile: