Hvilken sele?

Vi måtte klippe Mille fri af selen i dag, fordi hun havde viklet sig helt ind i den. Det er anden gang hun har lavet det nummer, så måske jeg skulle se efter en anden slags sele.
I mellemtiden har vi Mikkis gamle H sele, som dog ikke duer i længden, fordi hun bare tager den af.
Den sele vi klippede af hende i dag, hedder “Red Dingo”.

Har I nogle forslag til en god kattesele og hvor en sådan kan købes?

2 Synes om

@Jeanette har lavet nogle som sidder som en h sele men kan tilpasses noget nemmere til katten…

Dynes de var virkelig lækre fordi de var nemme at rette til den enkelte kat

2 Synes om

Start med en alm. H-sele, og start indefor…

Lad den først være lidt løs og stram når katten har vænnet sig til det…

Når den så er så stram at katten ikke kan sidde fast eller komme ud af den.

Sæt da snoren i, og lad katten løbe rundt med det…

ALTID under opsyn.

Når du så er nået så langt kan du begynde udenfor, husk at stramme selen lidt ekstra, men ikke for hårdt…

Når katten så har lært at gå udenfor kan man løsne lidt igen, og så til sidst gå over til en Y sele.

Sådan har jeg altid lært katte at gå i snor…

Min er så langt at jeg har skiftet den alm. Snor ud med flexline :slight_smile:

Flexline giver katten lidt mere frihed :slight_smile:

1 Synes om

Håber Mille er ved godt mod efter sådn en omgang filtrering :klappekat:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Tak, men jeg har haft katte de sidste 18 år, som har gået i sele :smile:.
Så det er ikke lige et sele kursus jeg har brug for, men tak for din fine beskrivelse af, hvordan man lærer en kat at gå i sele😸

2 Synes om

Tak for dit forslag, desværre tager det hende ikke mange øjeblikke, at vride sig ud af en H sele. Hun er en rigtig udbryder kat.
Selv katte volieren lykkedes det hende 2 gange at bryde ud af, før vi lavede den nye for omkring 10 år siden.

Jo tak :heart_eyes_cat:, Mille har det godt igen, hun har lagt sig ind på sin “fars” seng, for at slappe af ovenpå den forskrækkelige oplevelse.

1 Synes om

7 Synes om

Hvor er hun flot hende mille :blush:

Med venlig hilsen

2 Synes om

Tak, ja hun er en køn lille mispige😻

1 Synes om

Den her

Jeg sværger til denne, ikke engang ål kan komme ud af den, hvid den sidder rigtigt :wink:
(og jeg har haft en ål af og til :smile:)

Mine siamesere skal have str m, men Annes Sami bruger L. Jeg mener @FinnFrode brugte den til Snehvide også, så han kan måske byde ind med størrelse til husmis :slightly_smiling_face:

3 Synes om

@Temple_Bar bruger en sele til sine burmesere, der ser ud til at sidde rigtig godt fast. Nærmest en lille vest. Jeg synes, den er cool - men det er jo ikke sikkert, Mille ville synes det samme :slight_smile:

2 Synes om

Den har jeg også. Brian brugte den :slight_smile: Det er et Sturdi produkt. Men, den er ikke flugtsikker til udbrydere. Brian brugte den, fordi han netop bare var total cool :wink:

2 Synes om

Dem Jeanette laver er ikke H-seler. Det er bare svært at beskrive hvad de ellers minder om :sweat_smile:

3 Synes om

Jeg husker ikke størrelsen, men købte den fra AnnK’s butik. Snehvide var en “fruestørrelse” huskat, og hun forsøgte aldrig at vride sig ud, men det var en udmærket sele, som vi var meget glade for. :slight_smile:

3 Synes om

Jeg tror Pluto selen (come with me) vil være god til Mille.
Hvor store er dine katte om brystet og hvad vejer de?

Mille er en forholdsvis stor kat, lang krop og lange ben, men meget slank.
Hun måler 34- 35 cm om brystet, og vejer knap 4 kg, om vinteren op til 4,5 kg.

Kan selen spændes ud og ind, eller er der fast indstilling?

1 Synes om

Den kan justeret rigtig meget :+1:t2: (Hals, bringe og bryst) Det er også det, der gør den kan spændes til så den passer nærmest alle faconer :smile: Jeg vil tro du skal have str m :slightly_smiling_face:
Flappe kan godt have en s, men den er stram. Han vejer 4 kg. Sugieh er på kompakte 5 kg og skal have m :blush:

3 Synes om

Tak for det Luise, så satser jeg på, at hun skal have str M, selvom hun lige nu vejer lidt mindre end 4 kg :smil:

1 Synes om

Jeg tror faktisk, jeg har sådan en sele til at ligge. Husker godt nok ikke størrelsen. Skal jeg prøve at se efter den? Ingen af mine kommer nogensinde til at bruge den.

2 Synes om

Ja tak, det må du gerne🙂.