Hvilken slags blodprøve?

Missy er jo ved at være “oppe” i årene…
Eller for mig er hun jo gammel…
har aldrig haft sådan en gammel kat…
Hun er 7 år :høhø:ved godt det ikke er så gammelt…
.Men har fået at vide en blodprøve, som viser nyretal osv. ville være godt for hende i hendes alder?
Hvad mener I? og ved i hvad blodprøven hedder?
Må indrømme, jeg ikke lige har erfaring med den slags blodprøver, og jeg vil jo kun hendes bedste.
Hun virker nu sund osv… men det er vel bare for en sikkerheds skyld?

Jeg har tidligere haft gamle katte (15 og 16 år) og jeg har aldrig fået taget blodprøver på dem. nu har jeg en på 6 og en på 7 og jeg har ikke planer om at skulle gøre det der heller. Jeg vil mene, at så længe katten er sund og frisk, er der vel ingen grund til at slæbe dem til dyrlæge hvor i hvert fald mine ikke kan lide at komme . Plus at det jo koster bare at træde ind af døren der… jeg ville ikke gøre det…

Jeg ved min dyrlæge har en “gammeltest”, hvor de tester blod og urin.
Nøjagtig hvad de tester for, kan jeg ikke huske, men det er jo de ting, som ældre katte ofte får af skavanker, så du skal blot tage snakken med din dyrlæge om, hvorvidt det er relevant for din kat :slight_smile:

Okay… :slight_smile:
hun skal til sundhedstjek her snart og så tænkte jeg, at det måske ville være en god ide at få en blodprøve…

Når går de fleste af os jo godt nok til årlig tjek med vores katte alligevel - også selvom de ikke nødvendigvis vaccineres hvert år. Så kan man jo lige så godt overveje, at få lavet blodprofil på dem ved den lejlighed…

Jeg har også mine til årlig kontrol og vaccination, men jeg vil ikke begynde at lave prøver på en sund og rask kat. Det mener jeg simpelthen ikke der er grund til, og selvom det er et lille prik så giver det katten (i hvert fald mine) en dårlig oplevelse så snart de bliver stukket og prikket i. Det er nok med vaccinationen synes jeg. Hvis jeg synes, der er noget med dem, vil jeg selvfølgelig få det gjort, men ikke hvis de er sunde og raske.

Jeg ville nu heller ikke lave blodprøver på en sund og rask kat - uanset alderen. En blodprøve bruger man til at forsøge at finde
ud af hvad der er GALT med en kat :høhø:

7 år er i min bog en kat i sin bedste alder - lige så lidt en “gammel” kat som et menneske i 40’erne er “gammel”. Det er da kun børn der synes det i hvert fald :klapper:

Men hvis du gerne vil støtte din dyrlæge og dit laboratorie - så kan du da sagtens smide penge ud på sådan noget :yikes:

Problemet med fx nyreproblemer, er at man først opdager dem hos katten, når det er en meget lav kapacitet, der er tilbage. Kattten kan fx fungere ganske fint på mindre end kapaciteten fra én nyre. Men når det så går galt, går det utrolig stærkt.

Derfor ville jeg få lavet “gammelkats-test”, når mine katte kommer lidt op i årene - for at opdage sygdommene i tide og dermed have større chance for at katten klarer problemerne.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;760940]Problemet med fx nyreproblemer, er at man først opdager dem hos katten, når det er en meget lav kapacitet, der er tilbage. Kattten kan fx fungere ganske fint på mindre end kapaciteten fra én nyre. Men når det så går galt, går det utrolig stærkt.

Derfor ville jeg få lavet “gammelkats-test”, når mine katte kommer lidt op i årene - for at opdage sygdommene i tide og dermed have større chance for at katten klarer problemerne.[/QUOTE]

Enig knappen savnes i den grad ind i mellem :ok:.

Min ældste er knapt 10 år gammel.
Hun har rutinemæssigt fået tjekket blodprøver med nyrefunktion i år - simpelthen af de årsager, som Vivi netop beskriver ovenfor.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;760940]Problemet med fx nyreproblemer, er at man først opdager dem hos katten, når det er en meget lav kapacitet, der er tilbage. Kattten kan fx fungere ganske fint på mindre end kapaciteten fra én nyre. Men når det så går galt, går det utrolig stærkt.

Derfor ville jeg få lavet “gammelkats-test”, når mine katte kommer lidt op i årene - for at opdage sygdommene i tide og dermed have større chance for at katten klarer problemerne.[/QUOTE]

Men, Vivi, en 7 årig kat er jo ikke en “gammel” kat. Jeg synes det er fint at begynde på sådanne teste når katten nærmer sig de 12 år. Men for mig er katte under 12 år ikke gamle og skulle lige så lidt have problemer med nyrerne som en ung kat. Så jeg synes det er lidt “overkill”. Men som sagt - det giver smør på brødet hos dyrlægen.

hvornår er en kat “gammel”?
Skal jeg vente til hun bliver ældre eller?

i min verden er en kat først gammel ved en 12 års alderen, og for nogen katte er det jo heller ikke nogen alder.

jeg vil også godt tilslutte mig koret der synger om at droppe blodprøven. hvis missy ellers er frisk og rask. dvs spiser, leger og ellers ter sig som hun plejer så ville jeg ikke synes der var nogen grund til det.
ellers så har kloge hoveder og erfaring lært mig at katten nok på en eller anden måde skal ændre opførsel hvis der er noget galt - siger tossen der har stået ved dyrlægen med en kat uden synlige symptomer og ment der var noget galt, hvilket jeg så også desværre havde ret i…

[QUOTE=DK Zaphy;760976]hvornår er en kat “gammel”?
Skal jeg vente til hun bliver ældre eller?[/QUOTE]

En kat er så gammel som den føler sig - nøjagtig lige som os andre :lol:
Og lige idag føler jeg mig utrolig gammel. :argh:
Nå - men spøg til side. Du skal gøre det DU føler dig tryg ved. Hvad jeg eller andre vil gøre er jo ikke vigtigt for hverken dig eller katten. Tag en snak med din dyrlæge. Hvis det er en GOD dyrlæge ( som ikke primært tænker i kroner og ører) så vil du også få et godt svar.

Katte ældrer forskelligt - på samme måde som mennesker. Men jeg må da sige, at vi her har katte i samme alder som din - Mads ( huskatten) kan vi ikke huske alderen på - men han er vel 8, så er der Iowa som er 10-11 - Glory som er 8…Bono som vel er 8…Karita må vel være 8 også - alle sammen katte i deres fineste form, velnærede og med lækker pels. Aldrig om jeg ville teste dem for noget som helst sålænge de spiser deres mad, vælter huset med jævne mellemrum :tihi: og iøvrigt ser trivelige ud.

Faktisk laver vi ikke noget “senior” check af vores katte med mindre vi kan se at katten på en eller anden måde ikke er i 110% trivsel. Og har aldrig gjort det. Og har haft katte der er blevet pænt oppe i årene.

Men vi er jo forskellige - og du skal gøre det DU føler er det rigtige.

Det samme her :slight_smile:

Jeg kan kun tilslutte mig idéen om at få undersøgt en blodprøve ved seniortjek af katten - netop fordi nyrene har taget meget skade, når først katten begynder at vise symptomer på nedsat nyrefunktion. Når katten først når dertil, hvor dens almentilstand tager et dyk, kan det være for sent at gøre noget for at forebygge, at problemet forværres. Især hvis man er uerfaren kan det være svært at fange de små signaler.

Men min holdning bærer også præg af, at jeg indtil videre har haft tre katte, som fik dårlige nyrer med alderen. Freja, som jeg stadig har, fik konstateret nedsat nyrefunktion ved en blodprøve, da hun var 10 år gl. Det var meget små ting, der gjorde, at jeg bad om en blodprøve. Hun har siden fået nyrediæt og har nu trivedes godt med det i næsten 2 år. Hun har taget et enkelt dyk for et års tid siden, hvor hun måtte indlægges for væskebehandling. Her reagerede jeg netop hurtigt på nedsat ædelyst, fordi jeg viste hvor problemet sandsynligvis lå.

Fandt lige folderen fra min dyrlæge - der anbefaler de senioreftersyn ved 9-10 års alderen.

Okay - må høre dyrlægen ad, hvad de mener…

Dog kender jeg ikke vores nye dyrlæge så godt - men de virker fornuftige…

Nu har Vivi sagt det så godt! Men mht at få lavet blodprøven… Jamen hvorfor ikke? 7 år er måske ikke gammelt, men katten tager ikke skade af at få taget en blodprøve, det er nemt og hurtigt overstået, og så ved man hvordan nyreværdier mv. er…
Jeg havde en kat der blev 6 år i maj 2009 - i august samme år var hun stået helt af pga. kronisk nyresvigt. Nyreværdierne var helt hen i vejret! Da en af mine andre katte i august 2010 var indlagt med akut stoppet blære, og deraf helt skæve nyreværdier (og tvivl om han ville overleve natten over), så sagde dyrlægen at creatinin værdien på 1000 mikromol/L var det højeste hun havde oplevet som dyrlæge - så kunne jeg jo fortælle om Mea med et creatininniveau på 1202 mikromol/L. Hun klarede 2 år sådan, men blev altså kun 8 år…

Så det kan godt være at en 7 årig kat ikke er “gammel”, men derfor kan den godt have dårlige nyrer :frowning:
Jeg troede i øvrigt også at Mea var sund og rask - til det lige pludselig gik meget stærkt ned af bakke… Og der var nyrerne jo meget dårlige… Tænk hvad det måske havde betydet for hende hvis vi havde opdaget det tidligere, og fået hende på nyrediæt tidligere?

Synes det er rart at høre, hvad I andre gør…

Nu kender jeg jo ikke missys fortid særlig godt, men ved, at hun har været efterladt før jo…
så det er jo os derfor jeg vil have hende tjekket… :slight_smile: Burde have fået gjort det før, men synes det var vigtigt,
at få hende fedet op osv først…

Hvad koster sådan en testning egentlig siden nogle tager den hver eneste år lyder lidt dyrt så nu bliver jeg nysgerrig