Hvilken undersøgelser hos dr dyr

Shrek, født 6maj10, kastereret, polydactyl med tommelfinger på begge forpoter, samt ekstra klo mellem tommelfinger og pote på begge forpoter. Shrek var 9 mdr før disse kløer blev opdaget, kampvægt på 9,2 kg=fed.

Shrek er tidligere blevet undersøgt hos vores egen dr dyr, tjekket for HD og løse knæskaller - ikke røngtentundersøgt.

Jeg vil nu prøve en ny dr dyr og vil have Shrek grundigt undersøgt. De andre 3 katte taber sig 100-200 gram pr to måneder, Shrek tager på. Shrek kan godt løbe hurtigt - sker dog ikke så tit, han kan godt klatre - sker dog ikke så tit. Han er meget rundrygget. Er han fed fordi han har ondt ??? eller bare fordi han er doven :gruble:

Jeg overvejer at følgende skal ske ved første dyrlæge besøg: jeg tager en frisk urinprøve med, der bliver taget blodprøver. Hvad skal der tages blodprøver af bortset fra stofskifte ??? Næste skridt bliver røngten især af hans ryg,bagben og forpoter. Hvad kan han ellers blive undersøgt for ??? Før alt dette burde jeg så give Shrek metacam i et par uger for at se om det gør ham mere aktiv ?? Det kan godt være at Shrek simpelthen bare er doven, men jeg har en sjette sans der siger mig der er et eller andet galt - dette har jeg haft før, det tog dog bare rigtig lang tid før det blev opdaget (husker I Coco). Og hvis jeg skal have ro på bliver Shrek nød til at blive undersøgt.

Vil forsikringen dække dette ?? eneste tegn er jo meget rundrygget, samt meget lidt aktiv.

Jeg kan ikke hjælpe dig med input til, hvad han skal undersøges for hos dyrlægen, men har du også overvejet et besøg hos den kiropraktor (tror jeg!), som helle lenscow på et tidspunkt fortalte, at hendes Tara har været til?

Pøj pøj med ham, jeg håber, du finder noget let-kurerbart på ham :slight_smile:

mvh. tina

hvis du har en mistanke om at der er noget galt er der det højst sandsynligt også (min sørgelige erfaring…)

der er vist noget med at de hos min dyrlæge har en englænder på gæstevisit der er ekspert i ortopædi hos katte, prøv og ringe og hør dem ad om han stadig er der, så ville han jo være oplagt.

ellers har dyrlægen vel også et par gode forslag til hvad der kan være galt

Jeg ville i hvert fald starte med at få taget røngtenbilleder af hans ryg og hofter, for min erfaring siger, at kun en klinisk undersøgelse for HD ikke kan bruges til en dyt.

Med rundryg mener du måske “karperyg”. Det ses ofte på lange katte som kompensation for manglende muskelstyrke i ryggen.

Husk også at få efterset hans tænder - Ellers ville jeg vente med at få undersøgt mere og først se, hvad røngtenbillederne viser.

Du behøver kun at give ham Metacam i en lille uges tid, for evt. virkning ses hurtigt.

Jeg vil heller have ham røngtenfotograferet fremfor en kiropraktor - hos dr dyr kan jeg da se sort på hvidt om der skulle være noget.
Tak Vivi - og Tak Hanne, korrekt Shrek er meget lang, sidst hos dr dyr var hun overrasket over hvor meget kat der kom ud af transportkassen.

En god kiropraktor vil heller ikke røre ham, før han har været igennem en dyrlæge.