Hvis en kat hopper ud fra første sal og lander på et trægulv

Hvis en kat hopper ud fra første sal og lander på et trægulv bør man så være urolig når man har haft fat i katten og mærket den på ben og poter uden den klager sig ?

My har nemlig lige taget turen ud :yikes: hun landede på poterne,

Synes jeg kan hunske noget om at katte ikke bør springe fra højder før de er en vis alder (My er ca 5½mdr nu)

Jeg ville tjekke mund og kæber grundigt.

Hun ser normal ud - går normalt osv. og vi må røre hende over hele kroppen, har også kigget munden og bisserne, og nusset godt omkring kæberne osv så det er nok bare mit pyldre gen der kommer frem :ups:

Men helt ærligt jeg synes hun er uanmindelig strid at lave sådan et stunt :venter:
-og overvejer mulighederne for at forhindre hende i at kunne gøre det igen.

Det er meget underligt med katte…vores missemor går på vores tag på skuret hver dag, og hopper ned på asfalt hver dag, der er ca. 2,5 meter ned, og hun kan ellers sagtens komme ned uden at hoppe, men hun hopper alt det hun kan…jeg var RIGTIG bange første gang jeg så det, men nu er det jo meget normalt og hun har end ikke bidt sig i tungen ;)Men troede faktisk ikke katte kunne tåle det…Bamse hader at hoppe ned fra noget særligt højt så han bruger stigen :wink:

det du skal mærke efter er først og fremmest hovedet… er der fuld symmetri i ansigtet og holder hun hovedet i ro ved berøring

det næste du skal mærke efter er bagpartiet…

igen - er det symmetrisk, fast og stabilt og er der ømme punkter… der er intet der må føles assymetrisk eller “løst” for så kan der være hofte/bækken skade

umiddelbart er jeg ikke spor nervøs hvis hun landede korrekt - de kan de holde til… men var hun landet forkert fx på hoften eller var benene skredet under hende - så kunne det være gået rigtig galt

men sålænge de lander korrekt er det relativt ufarligt… relativt…

[QUOTE=Battlestar;995026]det du skal mærke efter er først og fremmest hovedet… er der fuld symmetri i ansigtet og holder hun hovedet i ro ved berøring

det næste du skal mærke efter er bagpartiet…

igen - er det symmetrisk, fast og stabilt og er der ømme punkter… der er intet der må føles assymetrisk eller “løst” for så kan der være hofte/bækken skade

umiddelbart er jeg ikke spor nervøs hvis hun landede korrekt - de kan de holde til… men var hun landet forkert fx på hoften eller var benene skredet under hende - så kunne det være gået rigtig galt

men sålænge de lander korrekt er det relativt ufarligt… relativt…[/QUOTE]
Hun har (heldigvis )hoppet elegant rundt efterfølgende - op og ned af køkken og spisebord - og op på toppen af vores ur i stuen :uha: (med afsæt fra kattemiljøet))- så vi slap med skrækken.

Det kunne sørme også lige passe andet! I har vist haft alle de katteproblemer, I kan overkomme :trøste:

Men de er jo nogle små (spi)lopper i den alder :hjerte:

Katte er fantastiske dyr, de har virkelig 9+ liv hehe.

Det lyder da som om I bare er sluppet med skrækken. Som de andre også skriver, så er det især tænder, læbe og tunge man skal være opmærksomme på ved fald fra højder, ud over lemmerne.
Katte kan udvikle hoste pga væskeophobning i lungerne hvis brystkassen har fået et tryk. Dette skal tjekkes ved en dyrlæge, men behøver ikke nødvendigvis at være voldsomt farligt, det kræver dog behandling. Dette er kun absolut “worst case”, så det er langt fra det første man frygter, men det kan desværre ske.

[QUOTE=galath;995088]Det kunne sørme også lige passe andet! I har vist haft alle de katteproblemer, I kan overkomme :trøste:

Men de er jo nogle små (spi)lopper i den alder :hjerte:[/QUOTE]

jooo jeg må tilstå at det har trukket tænder ud at miste tre katte siden midt juni - have en Skovkat der ikke passede til My - Silkes endetarms prolaps - kattebid… håber 2013 bliver en helt roligt og dejligt katteår for os herhjemme - hvor det vildeste der skal ske er at My skal sterilliseres :ups: