Hvor dansk er du?

I disse tider med voldsom debat om danskhed/ikke-danskhed/udanskhed kan det være interressant at teste sig selv om viden om DK :slight_smile:
De 4 tests er godt nok fra BT, som er lettere lurvet i mine øjne, men ikke desto mindre stiller de nogle af de spørgsmål, som DK afkræver evt. kommende danske statsborgere korrekt svar på.
Jeg blev selv overrasket:
http://www.bt.dk/danmark/kan-du-kalde-dig-dansker-1
Der er 4 tests ialt. Nogle gange er de svære at finde, men om ikke andet, så kan man indsætte linket i url’en og så ændre endetallet :slight_smile:

7 i den første, 8 i den næste…
droppede det ved 3eren da der stod: Er du dnask nok… Og er der en ting jeg ikke er så er det DNASK… :yah:

Jeg er dansk laaaaangt ind i min sjæl.

Og det er jeg stolt af. :rock:

Ud af alle 40 spørgsmål havde jeg kun 1 fejl. Så jeg må vel være dansk nok :høhø:

[quote=Mona Jensen;354663]Jeg er dansk laaaaangt ind i min sjæl.

Og det er jeg stolt af. :rock:[/quote]

Det er jeg bestemt også… Men jeg mener ikke at en test kan bevise om du er det eller ej - ligesom man også sagtens kan være dansk uden at man kan lide frikadeller :stuck_out_tongue:

9-9-8-9 :slight_smile:

Jeg er uden tøven dansk fra A-Z, nej A-Å.

39 ud af 40

jeg kendte ikke den generelle stemmeprocent i DK :S

så jeg er vel dansk… går jeg ud fra

[quote=Battlestar;354704]39 ud af 40

jeg kendte ikke den generelle stemmeprocent i DK :S

så jeg er vel dansk… går jeg ud fra[/quote]

Det samme her - og jeg har endda gået rundt og pralet i udlandet med hvor høj en stemmedeltagelse vi har - og så passede der sørme. :thumbup:

Jeg synes godt nok det er nogle fine spørgsmål, som får een til at tænke over tingene. Men også nogle fine rigtigt-svar. Jeg synes sq Danmark er et fint sted. :wehuu: :flag:

7-5-5-5, men okey, har aldrig følt mig særlig dansk :tihi:, så tager det ikke særlig tungt :høhø:

Hmm her virker linket ikke :frowning: så jeg er nok udlænding G

Syv rigtige i den første - men Lenschow er jo også tysk:-)

7,9,9,7.

Sikke noget fusk at spørge om præsidenten når han var her 2 gange :ups: Og pengesedlerne lavede jeg en dumme fejl.

Er jeg mon dansk nok så :tihi:-surrender

HAH!

Jeg er vidst ikke dansk nok tror jeg.

7-7-4-6

Men jeg ER jo også kun kvart dansk. Det må være min undskyldning.

Pointen er nok, at selv fødte danskere ikke består til ug med kryds og slange - så kan vi forvente en høj procentdel af rigtige svar for tilflyttere ?

Det synes jeg godt man kan hos folk der ønsker dansk statsborgerskab. Danskere lærer jo alle de her ting i skolen - at vi så glemmer dem med tiden fordi vi ikke bruger vores viden er noget helt andet.

Men man må jo sige at de ting der er nævnt er vigtige for politik, kultur og historie i danmark.

Jeg mindes noget om at der var en test hvor man skulle besvare spørgsmål om olsen banden - den rigtige test that is. Det synes jeg tilgengæld er dybt tåbeligt.

Hvis jeg skulle flytte til Australien og fik sådanne spørgsmål om landet, kunne jeg heller ikke besvare dem - så nej det synes jeg ikke er OK at måle på

Jeg scorede ret højt - men lad det nu være ved det.

Skal noget lignende bruges til at vurdere om immigranter/asylansøgere/whatever bør få opholdstilladelse, er det i mine øjne forkert.
At være i stand til at svare korrekt på de spørgsmål, kræver at du har fulgt med i den danske politik (i lang tid), og i et omfang hvor JEG ikke engang kan være med! (Og jeg prøver ellers af bedste hjerte og vilje at følge med.)
Det er ærligt talt ikke fair.
I mine øjne bør spørgsmål som “har drenge og piger lige adgang til videregående uddannelse i lige grad?”, og “i DK er skattepenge med til at optetholde det danske velfærdsamfund” nok mere relevante.

Men det er måske bare mig der tænker sådan.

Nok er mine eksempler langt ude … og klokken er nok 9, men jeg har ikke sovet i nat - bær over med mig. :slight_smile:

Min pointe er, at det er unfair at stille aktuelle politiske spørgsmål. I mine øjne bør generelle spørgsmål om DK, vores politk, styreform og historske begivenheder veje tungere, end konkrete, aktuelle begivenheder.