Hvor får du din viden fra?

Inspireret af, at jeg selv startede med at gøre en masse ting forkert med katte - de gik ude og var ikke neutraliserede - så vil jeg gerne høre om jeres vej til mere viden.

Hvillken viden, der er den rigtige, er svær at sige - men jeg har i hvert tilfælde lært at holde mine dyr på en ganske særlig måde i dag og slet ikke som før.

For mig var det mødet med racekatteverdenen - og især Brita - som betød, at jeg fik løbegård og forstod, hvor vigtig neutraliseringen er.
Siden har jeg naturligvis søgt mere viden andre steder - men det var faktisk lige præcis der min viden om hvorfor mange brænder så ihærdigt for disse emner - udekatte og kønsliv - startede.

Inden da var jeg uvidende om fordelene og ulemperne. Ja jeg havde hørt det, men jeg tænkte ikke videre over det, indtil jeg fik det forklaret på en god måde. Uden løftet pegefinger. Det var en rigtig øjenåbner, som jeg personligt altid vil være opdrætter dyb taknemlig for.

Siden lærte jeg om fodring, sygdomme osv - men det med udelivet var for mig starten på en helt ny måde at holde katte.
I dag kunne jeg aldirg tænke mig det anderledes.

Det er sjovt som tingene foranderes:-)

Neutralisering har min mor prædket til mig siden barnsben. Det med at lukke kattene ud gik jeg fra af egen fri vilje, da jeg flyttede i lejlighed. Ikke om min gamle sorte bamse skulle dræbes af en billist, lissom min første kat blev.

Efter jeg havde købt en mco-blanding blev det utroligt vigtigt for mig at overbevise migselv om hvor meget hun lignede en rigtig mco - jeg prøvede og prøvede tog på udstillinger og spurgte udstillerne og var fornærmet over svarerne jeg fik, og måtte til sidst erkende at det gjorde hun ikke.

Mht racekatteopdræt kom det efter min gamle Panter døde, og jeg mente at jeg havde penge nok til at få een af de rigtige ægte mco’er. Jeg emailede til en opdrætter og bad om hendes flotteste hankattekilling til ‘måske avl’. Jeg mente nemlig at det ville være en skam at lade en flot kat gå til spilde.

Opdrætteren skrev tilbage en lang forklaring om at man måtte sætte sig ind i sagerne og en lang udførlig forklaring som jeg er utroligt glad for i dag. Da jeg fik emailen var jeg dødfornærmet og syntes hun var en heks af rang, og skrev ikke tilbage til hende, men gik til en anden opdrætter og købte kat.

Senere skrev jeg til den første opdrætter igen og besøgte hende og talte om type og helbred på alle hendes katte - på een dag fik jeg så meget at tænke over at jeg stadig tænker over det i dag. Og sådan fik jeg blod på tanden.

Jeg har altid neutraliset mine dyr, de har har også gået frit, for det er jo kattens natur.
Men s¨å oplevede jeg min brors kat komme hjem med brækket ryg, neslidte klør og totalt skadet inden i, han måtte aflives. Der begyndte jeg at tænke på at holde kat indendøres med adgang til indhegning.
Jeg hvde en fritgående kat dengang, Dina, og det døde hun af.
Så fik jeg Zilaz og jeg har aldrig haft ham fritgående og ingen af mine katte er det nu og bliver det heller ikke. Jeg vil i dag ha’ det frygteligt med at ha’ mine katte fritgående.

For mig er det svært at pege på et sted hvor jeg har fået min viden fra. Jeg hører til den, hmm, meget voksne generation :stuck_out_tongue: og er vokset op med katte, allerede som stor tøs gik det op for mig at den måde mine forældre havde kat på, måske ikke var den bedste gg det havde vi nogle debatter om, ja ja allerede dengang var jeg en strid madamme, og det ER kun blevet værre. :smiley:

Da tiden kom til at flytte hjemmefra var det samtidigt blevet mere udbredt både med neutralisering, øremærkning og ikke mindst var der kommet en effektiv vaccine mod kattesyge og katteinfluenza, så jeg jeg havde fået mine første “egne” katte i hus, skulle de selvfølgelig det hele igennem. :thumbup: I starten løb de frit efter at de var neutraliserede, men en dag jeg var ude at gå tur med min ældste i barnevogn, stødte jeg på “noget”, det noget vidste sig at være en halvstor killing, levende begravet på en sti, kun med halen stikkende op, den var død da jeg fandt den, men dens forpoter var slidt blodige af at prøve at grave sig ud, så jeg gik hjem og kaldte mine katte ind, og siden dengang har ingen af mine katte løbet frit

Jeg er måske lidt underlig, fordi det at sætte sig ind i ting, ligger dybt i mig, især når det handler om levende væsner, internettet var der ikke dengang, men biblioteket var der og Kattens Værn var der, så hvis man ville vide noget så var der muligheder. :ok:

Så min viden er et skønt sammensurium af mange ting, fundet først hos KV og bibliotek, siden osse fra internettet, man hører,læser og ser en masse, hvis man så osse har en portion sund fornuft, til at filtrere og vurdere, så er man et langt stykke af vejen.

I de sidste 8-10 er der kommet mange rigtig gode bøger, skrevet af mennesker som har forstand på det de skriver om, så bøger er blevet en vigtig kilde, og ikke mindst er der Winn, når det kommer til ny forskning og viden om katte, så er de min bibel http://winnfelinehealth.org men den erfaring KV og IK har samlet gennem deres mangeårige virke med katte, er bestemt ikke til at kimse af.

da jeg var barn boede vi i lejlighed og nåtte ikke have kat eller hund
men jeg gik på en rideskole hvor der var en masse KATTE de blev kun passet med mad og ikke andet
jeg begybdte at snakke med dem og ordne deres øjne da de havde betendelse i ønene det smitter jo sådan noget skidt
efter måske et 6 mdr kom der bare flere til og jeg snakkede med mie forældrer og min mor ringede til en dyrlæge som vi fik en rigtig god snak med og så snakkede vi med vivi som hvade rideskolen hun så ldt anderledes på det men kort af det lange fik hun styr på kattene og hun beholde 3 som blev passet med vacc osv.

da jeg så blev voksen og fik fast kærste ( manne ) blev vi enig om at vi skulle have en kat han hed oskar og var kugle skør men han blev neu og vacc ude ved dyrlægen men efter 5 mdr kunne oscar ikke falde til i vores lille lejlighed så han flyttede ud til svigermor og far han var ude kat og blev desvære kørt med og vi fik han avlivet
så en dag kom manne hjem med en lille killing ( holger ) han blev tjekket osv ved min dyrlæge og han var vidunderlig så skulle vi flytte i hus og holger tog flytningen med bravur og han er ude kat og vi har nu ialt 3 katte og en hund og alle kattene er ude inde katte
jeg har fået fortalt og læst mig til det jeg ved om katte og det har hjulpet meget at arbejde på kattehjem

et lille ps. til mit indlæg :slight_smile: jeg lærer stadig efter 50 + år med katte og jo mere jeg lære, jo mere går det op for mig, at jeg aldrig, om så jeg blev 150, ville lære alt hvad der er at vide om katte, og ja det er OK ikke at vide alt, men der er helt basale ting man efter min mening bør sætte sig ind i, når man bestemmer sig for at få kat, ting der er vigtige, ting der gør at man kan give katten et godt og trygt katteliv.

Jo mere jeg lærer om katte jo mindre ved jeg… det er spøjst. Jeg har tænkt en del over det på det seneste. Naturligvis vokser min viden, men jeg bliver mere og mere åbensindet af at studere dem.

Tror det er kattens indflydelse på mennesker:-) Ja dyrs generelt.

[QUOTE=lenschow;96075]Jo mere jeg lærer om katte jo mindre ved jeg… det er spøjst. Jeg har tænkt en del over det på det seneste. Naturligvis vokser min viden, men jeg bliver mere og mere åbensindet af at studere dem.

Tror det er kattens indflydelse på mennesker:-) Ja dyrs generelt.[/QUOTE]

Ja hver gang man lærer noget nyt om de kræ, åbner det bare op for endnu flere spørgsmål, og jeg er sikker på at de gør det med vilje -LOL de nyder at se os river os i håret og spørge hvordan, hvorfor, hvornår -høhø

Ja forestil jer, hvordan de går og griner i deres katteskæg bag vores rygge-høhø

[QUOTE=Sheer;95977]
Opdrætteren skrev tilbage en lang forklaring om at man måtte sætte sig ind i sagerne og en lang udførlig forklaring som jeg er utroligt glad for i dag. Da jeg fik emailen var jeg dødfornærmet og syntes hun var en heks af rang, og skrev ikke tilbage til hende, men gik til en anden opdrætter og købte kat.

Senere skrev jeg til den første opdrætter igen og besøgte hende og talte om type og helbred på alle hendes katte - på een dag fik jeg så meget at tænke over at jeg stadig tænker over det i dag. Og sådan fik jeg blod på tanden.[/QUOTE]

Præcis det med at “nye” ikke vil høre noget, der ikke er helt så rosenrødt som deres egen forestilling, er der det går galt tit og ofte. Det er en ordentlig mundfuld at sluge - og ingen kan kapere det på en gang.

På mange punkter har jeg tilegnet med viden på den hårde måde = prøvet ting jeg godt kunne være foruden. Jeg er forfærdelig stædig - så at gi’ mig et fornemt navn på et eller andet der virker meget eksotisk er ikke nok. Jeg vil kunne forstå hvad det er og hvordan katten har raget det til sig. Jeg har en dyrlæge der er utrolig flink til at forklare så selv jeg forstår det -. og så har vi jo internettet idag. Der er masser af information - og forstår man at ikke alt der står der er sandheden, eller hele sandheden, får man en masse ud af det. Og ikke mindst arbjeder jeg sammen med en opdrætter der arbejder et tilsvarende sted i udlandet som landbohøjskolen - hun er godt nok god - og hun har adgang til en masse information på nettet vi almindelige ikke kan få fat - noget er temmelig tungt - men hun er jo inde i sagerne, og gør det forståeligt.

Og så interesserer det mig - jeg er vild med at få fat i ny viden - det breder sig som ringe i vandet.

jeg er jo ny… men bar det at være nysgerrig og det at jeg har erkendt at jeg ikke kan opnå alt viden pirrer mig helt vildt…

Jeg nyder at mine mentore har opdrættet i MANGE år for de er gode til at fortælle mig nye ting som giver mig lyst til at undersøge mere og iagtage mine kattes adfærd…

Tja den store interesse og viden om emnet kom i takt med vi skulle have den her racekat. Vi fik os så en Maine Coon - dog uden tavle, “men det betød jo ikke noget … det var jo en Maine Coon” havde de sagt :tihi: Jeg begyndte at søge oplysning på nettet, endte på nogle katteforas og fandt langsomt ud af at jeg havde været heldig med mine huskatte i 15 år der løb frit bla -høhø

Med tiden fik jeg mere indsigt, mødte nogle flinke opdrættere der gerne ville dele deres viden… fik rigtig interesse for emnet og en higen efter at forstå. Bøger, foredrag osv er blevet slugt råt, og de to sidste opdrættere jeg har købt kat af deler meget gerne ud om alt jeg gerne vil vide, have forklaret… både om racen, men også generelt - og det er guld værd :ok:

Men kort sagt får jeg min viden fra;

Opdrættere
Internettet/Forums
Bøger
Foredrag
Udstillinger (især TICA udstillingerne med de dommere der gerne fortæller en masse)

… og hold da op en udvikling jeg har gennemgået på de 4 år - og jeg tror aldrig jeg bliver træt af at lære noget nyt.

Jeg ved jeg har begrænsninger pga mit stress ift opdræt, så det har jeg valgt fra pt. - men jeg interesserer mig meget for det rent tekniske i det samt især for de linier/katte der ligger i mine kattes ophav :ok:

Først kattehåndbøger (lært basale ting)
Så kattefora (lært mest der)
Så selve katteverdenen i form af først udstillinger og siden opdrættere :slight_smile: samt fordrag og studiekredsen i Randers (lært mest interessante ekstra viden der)

I går besøgte jeg en siameser opdrætter, som jeg også var i kontakt med for fire år siden:-)

Hun kunne sagtens huske mig - jeg stod nemlig på en udstilling i Struer med en af hendes killinger i favnen. Jeg husker det også. Katten hed Frida:-)

Grunden til, at jeg ikke fik Frida - jeg skulle have besøgt hende og kattene i hjemmet senere - var, at opdrætter var en værre heks - ja det synes jeg den gang :slight_smile:

Hvorfor?

Åh hun nægtede såmænd at sælge mig en enkel siameser!

Set i bakspejlet så var det MEGET heldigt!

I går fik jeg lejlighed for at takke hende - wow hun var en øjenåbner! I dag synes jeg bestemt ikke hun er en “heks”:slight_smile: Jeg har tvært imod stor respekt for hendes viden.

Uvidenhed er en spøjs ting. Man er så… uvidende i det og samtiidg kan man være så pokkers “klog”:slight_smile: Det var jeg. Så jeg gik ud og købte en anden kat et andet sted - Freja - en kat!

Det holdt to måneder - så måtte jeg kontakte en opdrætter (denne gang Brita) og høre om hun havde killinger…

:slight_smile:

At sidde der i går og grine af min uvidenhed var en enorm lettelse.

Hvor må I opdrættere opleve mange spøjse kloge-åger! :slight_smile:

Undskyld på forhånd haha

Mht. katte har jeg fået meget viden igennem nyhedsgrupperne- er dog ikke så meget med der mere, da vi ikke har TDC og derfor kan jeg ikke læse med via mit mailprogram.

Nå, men så er der jo diverse kattefora, hvor man også kan lære en masse. Blanca låner også af og til bøger om pasning af forskellige dyr på biblioteket.

Bruger også netdyredoktor ind imellem, hvis vi har haft syge dyr. Har haft marsvin med sellnick og så er det rart nok, at lige kunne fortælle dyrlægen, hvad de fejlede og hvordan det skulle behandles- den dyrlæge vidste ikke så meget om marsvin…

Sådan noget som farver, gener osv. er jeg slet ikke inde i, men nu er jeg så heller ikke opdrætter.

Så er der jo også alm. sund fornuft og studeren af ens dyr.

Da jeg tog beslutningen i 2006 om at skulle ha kat læste jeg alle bøger jeg kunne låne på biblioteket og fandt alt den info jeg kunne på nettet. Jeg blev også meget hurtigt medlem af div fora om katte. Meget hurtigt viste jeg at jeg skulle ha 2 så de havde hinanden og jeg var også meget hurtigt klar over at de skulle være indendørs (jeg har simpelthen ikke nerver tiol at slippe dem ud i det fri). Min søgen om info lærte mig hurtugt om løbegårde og jeg fil bygget en 3 måneder efter jeg havde fået de 2 første katte. At de skulle neutralisres blev jeg også meget hurtigt enig med mig selv om da jeg ikke var intereseret i killinger (jeg fik en af hver køn) og meget hurtigt overbeviste de forskellige bøger mig også om at det var det bedste for katten.
Efter jeg fik kattene er jeg fortsat med at suge viden til mig og har efterhånden reolen fyldt med katte bøger på dansk og engelsk. Jeg lære også meget af kattene og at opservere dem og så søger jeg stadigvæk efter viden på nettet.

ggg ja den nyhedsgruppe har meget på samvittigheden, den var vist nok, sammen med det allerførste “Katteforum” nogle af de første kattesites :slight_smile:

Ja, hvornår startede de egentlig op ? Jeg var først med fra 2001/2002.
Det er lidt ærgeligt at det ikke virker med Fullrate og via TDC`s hjemmeside er det bare så laaaangsomt, så har opgivet det lidt…

Hmm det var vist i 99 at Nina startede den :slight_smile:

Jeg var med fra den startede i 1999. Først hed den dk.fritid.dyr og der var alt muligt om andre dyr, så Nina Falaki fik “lavet” en ny dyr.kat og hjalp hundeejere med en ny dyr.hund. Nej jeg er der ikke så meget, men læser med næsten hver dag. Kate er stadig derinde, hun gider slet ikke nogle kattefora, og der er også andre af de gamle tilbage.
Kan sagtens huske dig Buffy :thumbup:
Og så har vi jo Ann K og Marianne og der er der også flere herinde mener jeg.